Πέρασαν τόσες δεκαετίες προκειμένου να ξεφύγει ο «δασκαλάκος» απ’ τη μοίρα του και να οχυρωθεί με περισσότερες γνώσεις, με εγκυρότητα κι επιστημοσύνη. Εξομοιώσεις, Πιστοποιήσεις στις ΤΠΕ, Μεταπτυχιακά, Επιμορφώσεις και Δια Βίου Εκπαίδευση κατίσχυσαν στο εκπαιδευτικό τοπίο … ώσπου εν τέλει κατάφερε να χαίρει της εκτίμησης του συνόλου (εντάξει ας μην υπερβάλλουμε… κάποιων).
Σχετικά με τα μισθολογικά του κλιμάκια η εξέλιξη ήταν ανέκαθεν αστεία, αλλά ήταν εις θέσιν να το παραβλέψει βάζοντας πάνω απ’ όλα τους μαθητές του. Σήμερα, λοιπόν, βιώνει την αντιθετικότητα της αντίθεσης και παραμένει παρόλ’ αυτά σώφρων… έχοντας αποκτήσει ωστόσο ένα κουσούρι.
Παραμένει παθητικός δέκτης υπό τη σκέπη προφανώς και του «δόγματος του Σοκ» και παρατηρεί τα συμβαίνοντα σαν να βλέπει ταινία Matrix.
Βάλλεται πανταχόθεν ο δάσκαλος σήμερα, κατ΄ αρχάς από το ίδιο το Υπουργείο στο οποίο υπάγεται και το οποίο τον τιμωρεί καθ’ όλη τη διάρκεια της φετινής χρονιάς. Βάλλεται και από μερίδα δημοσιογραφίσκων, οι οποίοι με περισσή απαξίωση για το έργο του τον καταδικάζουν. Βάλλεται και από μερίδα της κοινωνίας που επιμένει ότι είναι τεμπέλης και ως τέτοιος πρέπει να αντιμετωπίζεται. Και φυσικά βάλλεται και από την Κυβέρνηση της χώρας του, η οποία έχει κατατάξει την Παιδεία και όλα τα συμπαρομαρτούντα της ως ζητήματα ελάσσονος σημασίας.
ΓΙΑ ΟΛΑ ΦΤΑΙΣ ΕΣΥ ΔΑΣΚΑΛΕ: 1. Φταις εσύ που δεν είχες βιβλία φέτος και το ανήγαγες σε μείζον ζήτημα, ενώ θα μπορούσες να είσαι ευέλικτος και να έχεις σκεφτεί τρόπους να το ξεπεράσεις.
2. Φταις εσύ που υπάρχουν παιδιά που λιποθυμούν απ’ την ασιτία και τολμάς να το δημοσιεύεις στον Τύπο, υπονοώντας ότι οι ιθύνοντες δεν κάνουν σωστά τη δουλειά τους. Θα μπορούσες με τον υπέρογκο μισθό που λαμβάνεις να φροντίσεις για όλα τα παιδιά του κόσμου, ακόμη και της Αφρικής, και να μην προβαίνεις σε τέτοιες ενέργειες.
3. Φταις εσύ που έτρεχες σε κάθε σεμινάριο, σε κάθε επιμόρφωση κι εξομοίωση και τώρα απαιτείς (από μέσα σου βέβαια) να μην σου κόβουν το μισθό που παίρνεις στο όνομα των πτυχίων σου.
4. Φταις εσύ που πήρες το Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Σπουδών χωρίς να εκμεταλλευτείς την υπηρεσία σου με εκπαιδευτική άδεια. Τώρα που επιμένεις και ζητάς ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ και διδακτορικά, δεν υπάρχει τέτοια δυνατότητα κι ας τιτλοφορείται έτσι το Υπουργείο στο οποίο ανήκεις.
5. Φταις εσύ που λαμβάνεις τέτοιο μισθό, ενώ υπάρχουν κλάδοι πολύ λιγότερο ζημιωμένοι απ’ την πολυσυζητημένη κρίση, γιατί τους εκπροσώπους σου μόνος σου τους ανέδειξες και δεν φταίνε εκείνοι αν δεν ενδιαφέρονται για σένα πια.
6. Φταις εσύ που επιμένεις να αιθεροβατείς και να ελπίζεις ότι η κατάσταση θα φτιάξει με την αξιολόγηση και τα σεμινάρια επιμόρφωσης για τα πιλοτικά σχολεία εκτός ωραρίου στα οποία μετέχεις παρά τη θέλησή σου.
7. Φυσικά και φταις εσύ που το παιδί ανοίγει την παλάμη του στους επισήμους κατά τη διάρκεια των παρελάσεων. Το λέει και ο Πρετεντέρης και οφείλεις να τον υπακούς γιατί κάτι θα ξέρει παραπάνω από σένα δάσκαλε.
8. Φυσικά και φταις εσύ που κάθεσαι 3 μήνες το καλοκαίρι και από 15 μέρες Χριστούγεννα και Πάσχα. Είσαι τεμπέλης, κατάλαβέ το ακόμη κι αν εργάζεσαι για τους μαθητές σου κι εκείνες τις μέρες. Είσαι τεμπέλης ακόμη κι αν δουλεύεις όλη την ημέρα στο σπίτι σου… αποδέξου το πια!
9. Φυσικά και φταις εσύ που το κράτος πτώχευσε γιατί ανήκεις στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, ο οποίος αποτελείται από τεμπέληδες, ανίκανους και ανθρώπους που «τα έφαγαν» μαζί με τον Πάγκαλο, τον οποίο οφείλεις να τον υπακούς κι αυτόν. Κάτι θα ξέρει παραπάνω από σένα.
10. Και τέλος, φυσικά και φταις για ό,τι συμβαίνει σε τούτο τον τόπο… χωρίς γιατί. Φταις, τέλος.
Η παρωδία αυτή, ωστόσο, δε συνεπάγεται τον εφησυχασμό σου και δεν τον δικαιολογεί. Είναι γεγονός, ότι υπάρχουν εκπαιδευτικοί που πιθανότατα ολιγωρούν και δεν επιδεικνύουν το δέοντα ενθουσιασμό στο έργο τους, όπερ και δεν περιγράφει την πλειονότητα του κλάδου και σε καμιά περίπτωση δεν την εκπροσωπεί. Ακόμη και γι’ αυτούς οι λόγοι είναι βαθύτεροι και δεν αντιμετωπίζεται το θέμα τόσο επιδερμικά διατρανώνοντας ότι οι εκπαιδευτικοί συλλήβδην είναι τεμπέληδες. Εγείρει εύλογα ερωτήματα γιατί κανείς από τους διατελέσαντες Υπουργούς Παιδείας δεν σκέφθηκε να εισαγάγει το θεσμό της αξιολόγησης των δυνάμει εκπαιδευτικών κατά την αποφοίτησή τους απ’ τα εκάστοτε παιδαγωγικά τμήματα. Ας μην πάμε πιο παλιά και αναφερθούμε στο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών των Παιδαγωγικών Τμημάτων και τις γνώσεις που κατακτά τελικά ο επίδοξος εκπαιδευτικός γιατί είναι τεράστιο ζήτημα. Για άλλη μια φορά καταδεικνύεται ότι όλα επαφίενται στη διάθεση και τη θέληση έκαστου δασκάλου.
Αν, τέλος, φταις για κάτι σοβαρό δάσκαλε είναι για τη στάση που τηρείς σήμερα. Λαμβάνοντας ως δεδομένο ότι μια σχολική μονάδα αποτελεί τη μικρογραφία της ευρύτερης κοινωνίας, καθίσταται σαφές ότι τα διάφορα αιρετά μέλη της, καθώς και οι εκπρόσωποι συνδικαλιστές της ψηφίζονταν τόσα χρόνια με λάθος κριτήρια ή αλλιώς με τα ίδια κριτήρια που ψηφίζονταν και οι εκπρόσωποι της χώρας εν συνόλω. Πάραυτα, σήμερα που έχει αποκαλυφθεί το φιάσκο γιατί δεν αντιδράς; Πώς διδάσκεις στους μαθητές σου έννοιες όπως της δημοκρατίας, της ελευθερίας, της αξιοκρατίας κλπ.; Δε γνωρίζεις ότι το ισχυρότερο μέσο για τη διδασκαλία των μαθητών είναι το παράδειγμα του δασκάλου τους; Δεν κατανοείς ότι κατ’ αυτόν τον τρόπο αναπαράγεις ασυνείδητα υποταγμένους πολίτες, πολίτες χωρίς βούληση και χωρίς σθένος, πολίτες χωρίς ελπίδα και κριτική σκέψη; Αυτό θες για τους μαθητές σου;
Σίγουρα όχι!
Επί τούτω, λοιπόν, μη λησμονείς την τεράστια επίδραση που έχεις στους μαθητές σου και γίνε το ζωντανό παράδειγμα για τους αυριανούς πολίτες και πολιτικούς που όλοι θα θέλαμε… είναι στο δικό σου χέρι, όσο βαρύ κι αν είναι το φορτίο, όσες κι αν είναι οι συνέπειες γιατί…
μόνο εσύ ξέρεις ποιο είναι το μέλλον του τόπου μας… και το τιμάς και το σέβεσαι… είναι οι μαθητές σου… που μπροστά τους ξεχνάς όλα τα παραπάνω για τα οποία σε κατηγορούν και μάχεσαι μέσα στην τάξη για εκείνους… κι ελπίζεις… και συμπορεύεσαι… και αγωνιάς… και κάνεις ό,τι περνά απ’ το χέρι σου, δίχως εκπτώσεις.. επιμένοντας σε πείσμα όλων να τους βάζεις πάνω από όλους και όλα… πράγμα το οποίο ελπίζω να συμπεριλάβει στις αναφορές του για το είδος σου ο ιστορικός του μέλλοντος…
Ιωάννα Θωμοπούλου
Εκπαιδευτικός Π.Ε.
Παραμένει παθητικός δέκτης υπό τη σκέπη προφανώς και του «δόγματος του Σοκ» και παρατηρεί τα συμβαίνοντα σαν να βλέπει ταινία Matrix.
Βάλλεται πανταχόθεν ο δάσκαλος σήμερα, κατ΄ αρχάς από το ίδιο το Υπουργείο στο οποίο υπάγεται και το οποίο τον τιμωρεί καθ’ όλη τη διάρκεια της φετινής χρονιάς. Βάλλεται και από μερίδα δημοσιογραφίσκων, οι οποίοι με περισσή απαξίωση για το έργο του τον καταδικάζουν. Βάλλεται και από μερίδα της κοινωνίας που επιμένει ότι είναι τεμπέλης και ως τέτοιος πρέπει να αντιμετωπίζεται. Και φυσικά βάλλεται και από την Κυβέρνηση της χώρας του, η οποία έχει κατατάξει την Παιδεία και όλα τα συμπαρομαρτούντα της ως ζητήματα ελάσσονος σημασίας.
ΓΙΑ ΟΛΑ ΦΤΑΙΣ ΕΣΥ ΔΑΣΚΑΛΕ: 1. Φταις εσύ που δεν είχες βιβλία φέτος και το ανήγαγες σε μείζον ζήτημα, ενώ θα μπορούσες να είσαι ευέλικτος και να έχεις σκεφτεί τρόπους να το ξεπεράσεις.
2. Φταις εσύ που υπάρχουν παιδιά που λιποθυμούν απ’ την ασιτία και τολμάς να το δημοσιεύεις στον Τύπο, υπονοώντας ότι οι ιθύνοντες δεν κάνουν σωστά τη δουλειά τους. Θα μπορούσες με τον υπέρογκο μισθό που λαμβάνεις να φροντίσεις για όλα τα παιδιά του κόσμου, ακόμη και της Αφρικής, και να μην προβαίνεις σε τέτοιες ενέργειες.
3. Φταις εσύ που έτρεχες σε κάθε σεμινάριο, σε κάθε επιμόρφωση κι εξομοίωση και τώρα απαιτείς (από μέσα σου βέβαια) να μην σου κόβουν το μισθό που παίρνεις στο όνομα των πτυχίων σου.
4. Φταις εσύ που πήρες το Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Σπουδών χωρίς να εκμεταλλευτείς την υπηρεσία σου με εκπαιδευτική άδεια. Τώρα που επιμένεις και ζητάς ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ και διδακτορικά, δεν υπάρχει τέτοια δυνατότητα κι ας τιτλοφορείται έτσι το Υπουργείο στο οποίο ανήκεις.
5. Φταις εσύ που λαμβάνεις τέτοιο μισθό, ενώ υπάρχουν κλάδοι πολύ λιγότερο ζημιωμένοι απ’ την πολυσυζητημένη κρίση, γιατί τους εκπροσώπους σου μόνος σου τους ανέδειξες και δεν φταίνε εκείνοι αν δεν ενδιαφέρονται για σένα πια.
6. Φταις εσύ που επιμένεις να αιθεροβατείς και να ελπίζεις ότι η κατάσταση θα φτιάξει με την αξιολόγηση και τα σεμινάρια επιμόρφωσης για τα πιλοτικά σχολεία εκτός ωραρίου στα οποία μετέχεις παρά τη θέλησή σου.
7. Φυσικά και φταις εσύ που το παιδί ανοίγει την παλάμη του στους επισήμους κατά τη διάρκεια των παρελάσεων. Το λέει και ο Πρετεντέρης και οφείλεις να τον υπακούς γιατί κάτι θα ξέρει παραπάνω από σένα δάσκαλε.
8. Φυσικά και φταις εσύ που κάθεσαι 3 μήνες το καλοκαίρι και από 15 μέρες Χριστούγεννα και Πάσχα. Είσαι τεμπέλης, κατάλαβέ το ακόμη κι αν εργάζεσαι για τους μαθητές σου κι εκείνες τις μέρες. Είσαι τεμπέλης ακόμη κι αν δουλεύεις όλη την ημέρα στο σπίτι σου… αποδέξου το πια!
9. Φυσικά και φταις εσύ που το κράτος πτώχευσε γιατί ανήκεις στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, ο οποίος αποτελείται από τεμπέληδες, ανίκανους και ανθρώπους που «τα έφαγαν» μαζί με τον Πάγκαλο, τον οποίο οφείλεις να τον υπακούς κι αυτόν. Κάτι θα ξέρει παραπάνω από σένα.
10. Και τέλος, φυσικά και φταις για ό,τι συμβαίνει σε τούτο τον τόπο… χωρίς γιατί. Φταις, τέλος.
Η παρωδία αυτή, ωστόσο, δε συνεπάγεται τον εφησυχασμό σου και δεν τον δικαιολογεί. Είναι γεγονός, ότι υπάρχουν εκπαιδευτικοί που πιθανότατα ολιγωρούν και δεν επιδεικνύουν το δέοντα ενθουσιασμό στο έργο τους, όπερ και δεν περιγράφει την πλειονότητα του κλάδου και σε καμιά περίπτωση δεν την εκπροσωπεί. Ακόμη και γι’ αυτούς οι λόγοι είναι βαθύτεροι και δεν αντιμετωπίζεται το θέμα τόσο επιδερμικά διατρανώνοντας ότι οι εκπαιδευτικοί συλλήβδην είναι τεμπέληδες. Εγείρει εύλογα ερωτήματα γιατί κανείς από τους διατελέσαντες Υπουργούς Παιδείας δεν σκέφθηκε να εισαγάγει το θεσμό της αξιολόγησης των δυνάμει εκπαιδευτικών κατά την αποφοίτησή τους απ’ τα εκάστοτε παιδαγωγικά τμήματα. Ας μην πάμε πιο παλιά και αναφερθούμε στο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών των Παιδαγωγικών Τμημάτων και τις γνώσεις που κατακτά τελικά ο επίδοξος εκπαιδευτικός γιατί είναι τεράστιο ζήτημα. Για άλλη μια φορά καταδεικνύεται ότι όλα επαφίενται στη διάθεση και τη θέληση έκαστου δασκάλου.
Αν, τέλος, φταις για κάτι σοβαρό δάσκαλε είναι για τη στάση που τηρείς σήμερα. Λαμβάνοντας ως δεδομένο ότι μια σχολική μονάδα αποτελεί τη μικρογραφία της ευρύτερης κοινωνίας, καθίσταται σαφές ότι τα διάφορα αιρετά μέλη της, καθώς και οι εκπρόσωποι συνδικαλιστές της ψηφίζονταν τόσα χρόνια με λάθος κριτήρια ή αλλιώς με τα ίδια κριτήρια που ψηφίζονταν και οι εκπρόσωποι της χώρας εν συνόλω. Πάραυτα, σήμερα που έχει αποκαλυφθεί το φιάσκο γιατί δεν αντιδράς; Πώς διδάσκεις στους μαθητές σου έννοιες όπως της δημοκρατίας, της ελευθερίας, της αξιοκρατίας κλπ.; Δε γνωρίζεις ότι το ισχυρότερο μέσο για τη διδασκαλία των μαθητών είναι το παράδειγμα του δασκάλου τους; Δεν κατανοείς ότι κατ’ αυτόν τον τρόπο αναπαράγεις ασυνείδητα υποταγμένους πολίτες, πολίτες χωρίς βούληση και χωρίς σθένος, πολίτες χωρίς ελπίδα και κριτική σκέψη; Αυτό θες για τους μαθητές σου;
Σίγουρα όχι!
Επί τούτω, λοιπόν, μη λησμονείς την τεράστια επίδραση που έχεις στους μαθητές σου και γίνε το ζωντανό παράδειγμα για τους αυριανούς πολίτες και πολιτικούς που όλοι θα θέλαμε… είναι στο δικό σου χέρι, όσο βαρύ κι αν είναι το φορτίο, όσες κι αν είναι οι συνέπειες γιατί…
μόνο εσύ ξέρεις ποιο είναι το μέλλον του τόπου μας… και το τιμάς και το σέβεσαι… είναι οι μαθητές σου… που μπροστά τους ξεχνάς όλα τα παραπάνω για τα οποία σε κατηγορούν και μάχεσαι μέσα στην τάξη για εκείνους… κι ελπίζεις… και συμπορεύεσαι… και αγωνιάς… και κάνεις ό,τι περνά απ’ το χέρι σου, δίχως εκπτώσεις.. επιμένοντας σε πείσμα όλων να τους βάζεις πάνω από όλους και όλα… πράγμα το οποίο ελπίζω να συμπεριλάβει στις αναφορές του για το είδος σου ο ιστορικός του μέλλοντος…
Ιωάννα Θωμοπούλου
Εκπαιδευτικός Π.Ε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου