Δευτέρα 30 Μαΐου 2011

Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΔΑΚΕ ΔΕ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ




Η ΔΑΚΕ πιστεύει ότι η παροχή παιδείας σε όλα τα παιδιά που κατοικούν εντός της ελληνικής επικράτειας είναι υποχρέωση του Ελληνικού κράτους, είτε αυτά κατοικούν στην Αθήνα είτε κατοικούν στις εσχατιές της χώρας μας. Για αυτό το λόγο είμαστε αντίθετοι με οποιαδήποτε πρωτοβουλία, που είτε διαφοροποιεί το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών από περιοχή σε περιοχή, είτε δημιουργεί μια ελεγχόμενη από τη περιφερειακή αυτοδιοίκηση, διοικητική δομή στην εκπαίδευση.
Η αντίρρηση μας αυτή είναι δικαιολογημένη, γιατί στην πρώτη περίπτωση υπάρχει ο κίνδυνος τα απολυτήρια του Γενικού Λυκείου να μην ισοτιμούνται, λόγω των διαφορετικών προγραμμάτων σπουδών, ενώ στη δεύτερη περίπτωση η εξάρτηση των εκπαιδευτικών από τις διοικητικές Περιφέρειες και η εκχώρηση επιπλέον αρμοδιοτήτων στους περιφερειακούς διευθυντές θα είναι το πρώτο βήμα για την παράδοση της εκπαίδευσης στην περιφερειακή Αυτοδιοίκηση. Πιστεύουμε ότι το επόμενο βήμα της κυβέρνησης θα είναι η εκπαίδευση πολλών ταχυτήτων, αφού άλλες διοικητικές Περιφέρειες είναι πιο αναπτυγμένες και θα έχουν περισσότερους πόρους από την τοπική φορολόγηση που θα προκύψει, άρα και τη δυνατότητα να υποστηρίξουν τις εκπαιδευτικές δομές της αρμοδιότητας τους καλύτερα από τις λιγότερο αναπτυγμένες οικονομικά. Αναφορικά με τις προτάσεις της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας, έχουμε να επισημάνουμε τα κάτωθι:


ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΙ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Είμαστε αντίθετοι στην ενίσχυση των Περιφερειακών Διευθύνσεων με την εκχώρηση πρόσθετων αρμοδιοτήτων. Από τη μέχρι σήμερα εμπειρία , έχουμε επισημάνει τις μεγάλες δυσλειτουργίες που έχουν παρατηρηθεί από την ύπαρξη της ενιαίας Περιφερειακής Διεύθυνσης για την Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Έχει παρατηρηθεί ότι ένας δάσκαλος περιφερειακός Διευθυντής δεν έχει γνώση της πολυπλοκότητας της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Για παράδειγμα, ακόμα και οι καθηγητές που υπηρετούν στα Γενικά Λύκεια δυσκολεύονται να κατανοήσουν τη δομή και τη λειτουργία των Επαγγελματικών Λυκείων. Γι’ αυτό υπάρχει και πρόβλεψη που αναφέρει ότι ο Διευθυντής των Επαγγελματικών Λυκείων πρέπει να έχει τουλάχιστον τριετή υπηρεσία σε αυτά. Πόσο μάλλον ένας δάσκαλος, που δεν έχει την αίσθηση της πολυπλοκότητας της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Αντίστοιχα, ένας περιφερειακός διευθυντής που προέρχεται από τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση δεν έχει τη γνώση των ιδιαιτεροτήτων που επικρατούν στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.
Επιπροσθέτως από τη λειτουργία αυτής της δομής έχει καταγραφεί πολλάκις η συντεχνιακή αντίληψη που είχαν πολλοί από αυτούς που υπηρέτησαν και υπηρετούν σε αυτή τη θέση, που κινήθηκαν και κινούνται όχι με γνώμονα το συμφέρον της υπηρεσίας, αλλά της βαθμίδας από την οποία προέρχονται. Τελευταία κρούσματα οι αποφάσεις των Περιφερειακών Διευθυντών Αττικής και Δυτικής Μακεδονίας, που έστειλαν τους «υπεράριθμους» συναδέλφους της Αγγλικής Φιλολογίας στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση με την έναρξη του τρέχοντος σχολικού έτους και λίγο αργότερα αναγκάστηκαν να προσλάβουν αναπληρωτές στην ίδια ειδικότητα στη Δευτεροβάθμια, λόγω των ελλείψεων που προέκυψαν.
Προτείνεται η ύπαρξη 2 Περιφερειακών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης (Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης).

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ

Είμαστε αντίθετοι:
• στην ενοποίηση της Διοικητικής δομής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε επίπεδο Περιφερειακής Ενότητας( τέως Νομού) από το 2015 και εξής. Πιστεύουμε ότι πρέπει να παραμείνει ανεξάρτητη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και αντίστοιχα ανεξάρτητη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, για τους λόγους που αναφέραμε παραπάνω.
• στην κατάργηση των Γραφείων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Σε διαφορετική περίπτωση, επιβάλλεται η κατάτμηση των μεγάλων Διευθύνσεων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε μικρότερες(π.χ. σε Αττική, Θεσσαλονίκη, Αχαΐα, Ηράκλειο). Επιβάλλεται επίσης, να ληφθεί ειδική πρόνοια για την Επαγγελματική Εκπαίδευση, γιατί ο προερχόμενος από τη Γενική Παιδεία Διευθυντής θα αντιμετωπίσει σημαντικά προβλήματα στην άσκηση των καθηκόντων του.
• με την δημιουργία του Συντονιστικού Συμβουλίου Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού Περιφερειακής Ενότητας, στο οποίο θα συμμετάσχουν στη μεταβατική περίοδο 2011-2015 ο Διευθυντής Πρωτοβάθμιας, ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας και ο Διευθυντής Στήριξης Εκπαιδευτικού Έργου. Δε μπορούμε να κατανοήσουμε την ύπαρξη αυτής της δομής. Από τη μία πλευρά καταργούνται τα Γραφεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και από την άλλη δημιουργούνται άλλα όργανα όπως το προαναφερόμενο καθώς και η Ενότητα Σχολικών Μονάδων, για την ύπαρξη της οποίας επίσης διαφωνούμε.
• στην Ενότητα Σχολικών Μονάδων. Πρόκειται για ένα όργανο, το οποίο θα αποτελείται από τους Διευθυντές των σχολικών μονάδων του ιδίου δήμου και θα αποφασίζει για την ενιαία αντιμετώπιση των διοικητικών θεμάτων με συντονιστή τον αρχαιότερο διευθυντή σχολείων. Στην πραγματικότητα παίζει το ρόλο των Γραφείων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Καταργούνται δηλαδή, τα Γραφεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και δημιουργούνται δύο δομές. Είμαστε αντίθετοι με την αρμοδιότητα του συγκεκριμένου οργάνου να τοποθετεί στις καθηγητές που υπηρετούν στα σχολεία ευθύνης του για συμπλήρωση ωραρίου για στις ακόλουθους λόγους:
• Αφαιρείται αυτή η αρμοδιότητα από τα Υπηρεσιακά Συμβούλια, στα οποία υπάρχουν οι αιρετοί εκπρόσωποι των εργαζομένων και οι οποίοι ελέγχουν στις τυχόν ατασθαλίες στις διοίκησης. Στο νέο αυτό όργανο δεν προβλέπονται εκπρόσωποι των εργαζομένων.
• Με το νέο σύστημα αποκλείεται το δικαίωμα των συναδέλφων να συμπληρώνουν το υποχρεωτικό τους ωράριο σε σχολείο του δήμου, στον οποίο διαμένουν.
Όσον αφορά τον «κανονισμό λειτουργίας σχολικής μονάδας» , ο οποίος μπορεί να είναι διαφορετικός από σχολείο σε σχολείο, ανάλογα με στις «εμπνεύσεις» του διευθυντή εκφράζουμε στις επιφυλάξεις μας. Ο «Κανονισμός Λειτουργίας σχολικής μονάδας», πρέπει να είναι αποτέλεσμα ενός δημοκρατικού διαλόγου και να βασίζεται στις κείμενες διατάξεις(νόμοι. Προεδρικά διατάγματα, Υπουργικές αποφάσεις, εγκύκλιοι).

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ

Δε κατανοούμε τη σκοπιμότητα ύπαρξης αυτής της δομής. Ο ρόλος των συμβούλων της Δ.Ε είναι διαφορετικός από αυτόν του συμβούλου της Π.Ε. Θα μπορούσε να υπάρξει κοινός Σχολικός σύμβουλος μόνο για τα μαθήματα που διδάσκονται και στην Π.Ε και στη Δ.Ε(Αγγλικά, Μουσική, Γυμναστική).

ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ

Η ΔΑΚΕ ΔΕ είναι αντίθετη με την ισχυροποίηση των μονοπρόσωπων διοικητικών δομών σε βάρος των συλλογικών δομών διοίκησης. Για το λόγο αυτό εκφράζουμε την αντίθεση μας:
• Στην μεταφορά αρμοδιοτήτων από το Σύλλογο Διδασκόντων στο Διευθυντή. Πιστεύουμε βαθύτατα στις δημοκρατικές δομές διοίκησης. Η αποδυνάμωση του Συλλόγου Διδασκόντων είναι πλήγμα στη δημοκρατική λειτουργία του σχολείου και οδηγεί σε αυταρχικές δομές διοίκησης, τις οποίες οι συνταξιούχοι συνάδελφοι μας είχαν «γευτεί» επί μακρόν.
• Στη θεσμοθέτηση του Διευθυντή σχολικής μονάδας ως Πειθαρχικού Προϊσταμένου, ο οποίος θα έχει το δικαίωμα επιβολής προστίμου στους υφισταμένους εκπαιδευτικούς. Η σχετική πειθαρχική αρμοδιότητα πρέπει να παραμείνει στα Υπηρεσιακά Συμβούλια, στα οποία άλλωστε οι εκπρόσωποι της διοίκησης πλειοψηφούν. Μπορεί να ληφθεί μέριμνα για τη ταχύτατη εκδίκαση των πειθαρχικών υποθέσεων στα Υπηρεσιακά Συμβούλια. Θα πρέπει να ληφθεί υπ όψιν ότι η τυχόν ανάληψη πειθαρχικών καθηκόντων από το Διευθυντή Σχολικής Μονάδας θα δυναμιτίσει την ομαλή λειτουργία του σχολείου, θα επικρατεί στο σχολικό χώρο μια συνεχής ένταση και θα αυξηθεί ο κίνδυνος διοικητικών αυθαιρεσιών, αφού είναι στατιστικά πιθανότερο να βρεθούν ακατάλληλοι Διευθυντές Σχολικών Μονάδων, οι οποίοι θα κάνουν κακή χρήση του συγκεκριμένου διευθυντικού δικαιώματος.
Δε πρέπει να ξεχνάμε ότι το ΠΑΣΟΚ χρησιμοποιεί συστηματικά τους Διευθυντές Σχολικών Μονάδων που πρόσκεινται σε αυτό, για να ασκούν πίεση προς τους υφισταμένους τους καθηγητές, προκειμένου είτε να στηρίξουν την κυβερνητική συνδικαλιστική παράταξη είτε να μην συμμετέχουν στις απεργιακές κινητοποιήσεις του κλάδου. Δεν είναι τυχαίο ότι όλοι οι Διευθυντές Σχολικών μονάδων που ψηφίζουν την ΠΑΣΚ είναι υποψήφιοι σε κάθε εκλογική διαδικασία του κλάδου. Μπορούμε εύλογα να φανταστούμε τι θα επικρατήσει στα σχολεία, αν ενισχυθούν με πειθαρχικά καθήκοντα.
• Στο αποκλειστικό δικαίωμα του Διευθυντή σχολείου να δίνει άδειες απουσίας στους εκπαιδευτικούς. Η σχετική αρμοδιότητα να δοθεί και στο Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Άλλωστε, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, οι εκπαιδευτικοί δικαιούνται «μέχρι 10 μέρες άδειας απουσίας για σοβαρότατους λόγους, τους οποίους τεκμηριώνουν».
• Στο δικαίωμα του Διευθυντή σχολικής μονάδας να επιλέγει τον υποδιευθυντή του, ανάμεσα στους προταθέντες από το Σύλλογο Διδασκόντων. Η σχετική αρμοδιότητα θα πρέπει να παραμείνει στα Υπηρεσιακά Συμβούλια.

ΥΠΗΡΕΣΙΑΚΑ ΣΥΜΒΟΥΛΙΑ

Είμαστε αντίθετοι στην ενοποίηση των Υπηρεσιακών Συμβουλίων. Ειδικά, για το Ειδικό Υπηρεσιακό Συμβούλιο της Γερμανίας, υιοθετούμε τη θέση των αιρετών του κλάδου στη Γερμανία, για κοινή εκπροσώπηση των εκπροσώπων της Διοίκησης στο Συμβούλιο με την προϋπόθεση ότι θα εκπροσωπείται ισότιμα η Πρωτοβάθμια και η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Όσον αφορά τους αιρετούς εκπροσώπους , στις Συνεδριάσεις που αφορούν θέματα της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης να συμμετέχουν οι αιρετοί από την Πρωτοβάθμια και αντίστοιχα σε θέματα της Δευτεροβάθμιας οι αιρετοί της Δευτεροβάθμιας.
Αντιτιθέμεθα επίσης, στην υπέρμετρη αύξηση της συμμετοχής των εκπροσώπων της Διοίκησης στα Συμβούλια Επιλογής των στελεχών Διοίκησης της εκπαίδευσης (πέντε μέλη).


Ε.Ε. ΔΑΚΕ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου