Τρίτη 17 Μαΐου 2011

20+1 ερωτήματα για το Νέο Λύκειο, από την Ένωση Ελλήνων Φυσικών

 
20+1 ερωτήματα για το νέο Λύκειο
Στην εξαγγελία του σχεδίου για το Νέο Λύκειο από το Υπουργείο Παιδείας, το Δ.Σ. της
Ένωσης Φυσικών έχει ήδη τοποθετηθεί με ανακοίνωσή του. Πέρα από το γεγονός ότι το νέο
Λύκειο οδηγεί στην εξειδίκευση και όχι στο σχολείο της Γενικής Παιδείας το οποίο η Ένωση
Φυσικών έχει επανειλημμένα υποστηρίξει, η ανακοίνωση του Υπουργείου Παιδείας δημιουργεί
κάποια εύλογα ερωτήματα «τεχνικής» φύσης, τα οποία χρήζουν απάντησης:
1. Στην Α΄ Λυκείου, τι σημαίνει ενιαίο μάθημα με κλάδους (α Φυσική - Χημεία -
Βιολογία και Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία - Νέα Ελληνική Γλώσσα
- Νέα Ελληνική Λογοτεχνία) ;
Ένας βαθμός; Ένας καθηγητής διδάσκει υποχρεωτικά και τα τρία αντικείμενα ή
διαφορετικοί; Πόσες ώρες αντιστοιχούν σε κάθε κλάδο-αντικείμενο;
2. Τι σημαίνει εμβάθυνση;
Φροντιστήριο, εμβάθυνση στα ήδη διδασκόμενα κεφάλαια του μαθήματος της
αντίστοιχης κατεύθυνσης ή επιπρόσθετη ύλη κεφάλαια που περιλαμβάνεται στο
διδακτικό εγχειρίδιο και δεν είναι στη διδακτέα ύλη της κατεύθυνσης;
3. Ποιος θα είναι ελάχιστος αριθμός μαθητών προκειμένου να θα δημιουργηθεί
τμήμα σε μάθημα εμβάθυνσης;
Αν οι μαθητές είναι λίγοι θα πηγαίνουν σε άλλο σχολείο όπου λειτουργεί αντίστοιχο
τμήμα;
Τι θα γίνει με απομακρυσμένα σχολεία που δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα;
Θα μπορεί να δημιουργηθεί τμήμα με 1ή 2 μαθητές ή θα αποκλεισθούν κάποιοι
μαθητές από τις επιλογές τους και τις κλίσεις τους; Κι αν το μάθημα εμβάθυνσης
απαιτείται για την εισαγωγή σε μία σχολή ΑΕΙ ή ΤΕΙ;
4. Η μεγάλη εξειδίκευση δεν θα οδηγήσει σε έλλειμμα απαραίτητης γνώσης των
μελλοντικών πολιτών , αλλά και όσων ακολουθήσουν κάποιες σπουδές όπου
χρειάζονται βασική γνώση θεωρητικών και θετικών μαθημάτων;
Για παράδειγμα όσοι θελήσουν να σπουδάσουν σε παιδαγωγικές σπουδές και
παρακολουθούν τη θεωρητική κατεύθυνση θα έχουν εμφανές έλλειμμα γνώσεων στις
φυσικές επιστήμες. Πως θα καλυφθεί αυτό το έλλειμμα; Γίνεται δάσκαλος με μισή
γνώση;
5. Η ερευνητική εργασία για τι να είναι ανεξάρτητο μάθημα και να
βαθμολογείται αυτόνομα;
Δεν θα μπορούσε να γίνει στο πλαίσιο κάθε μαθήματος, ως τμήμα της μαθησιακής
διαδικασίας με συμμετοχή στη αξιολόγηση του μαθητή στο μάθημα αυτό και το
τρίωρο ή δίωρο να διατεθεί για καινοτόμες δραστηριότητες ή αθλητικές ή
πολιτιστικές δράσεις (το προέβλεπαν τα σχέδια που είχαν διαρρεύσει στον τύπο) που
δεν θα βαθμολογούνται;
6. Είναι εφικτή η παρακολούθηση και αξιολόγηση των ερευνητικών εργασιών
από όλους ους καθηγητές;
Πόσες εργασίες maximum θα παρακολουθεί ένας καθηγητής, δεδομένης και του
υπόλοιπου φόρτου εργασίας;
Τι θα γίνει αν οι καθηγητές αρνηθούν να αναλάβουν παρακολούθηση εργασιών;
Το δίωρο - τρίωρο θα λαμβάνεται υπ’ όψιν στο ωράριο των καθηγητών;
7. Πως θα αποφευχθεί η βιομηχανία εργασιών και το φαινόμενο να παίρνουν
όλοι άριστα;
8. Αν οι εργασίες γίνονται στο σχολείο, θα είναι διαθέσιμο το εργαστήριο
πληροφορικής σε όλους τους μαθητές και μάλιστα όλες τις ώρες;
9. Πως μπορεί να αποδεσμευθεί το Λύκειο από τις εισαγωγικές εξετάσεις, όποιες
κι αν είναι αυτές, όταν λαμβάνεται υπ’ όψιν η βαθμολογίας ακόμη και της
ερευνητικής εργασίας;
10.Η εξεταστέα ύλη θα είναι « απεριόριστη», όπως γράφτηκε και τι σημαίνει
αυτό;
11.Τα πανεπιστήμια δεν πρέπει να ανακοινώσουν έγκαιρα ποια μαθήματα και σε
τι επίπεδο προαπαιτούν;
12.Γιατί κόπηκε από τα μαθήματα το σχέδιο;
Τι θα γίνει με τα παιδιά που ενδιαφέρονται για αρχιτεκτονική ή σχολές ΤΕΙ που
απαιτούν σχέδιο και δεν έχουν τη δυνατότητα φροντιστηρίου; Θα μεταφερθεί το
μάθημα στο Α΄ έτος των αντίστοιχων σχολών;
13.Τι θα γίνει με το μικρό ποσοστό των σχολείων που δεν διαθέτουν εργαστήρια
πληροφορικής και φυσικών επιστημών ή με αυτά που δεν διαθέτουν
βιβλιοθήκη;
Θα έχουν εξοπλιστεί μέχρι την έναρξη του νέου σχολικού έτους;
14.Αν οι μαθητές δεν έχουν Η/Υ σπίτι τους ή δεν έχουν σύνδεση internet;
Θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στις «σύγχρονες» απαιτήσεις;
15.Γιατί δεν εξασφαλίζεται δωρεάν ή φθηνή σύνδεση στο διαδίκτυο για όλους
τους μαθητές;
Είναι δεδομένο ότι όλοι μπορούν να πληρώσουν για σύνδεση;
16.Με τι στοιχεία θεωρείται ότι θα μειωθούν τα φροντιστήρια;
Μήπως θα παρατηρηθεί η ανάπτυξη φροντιστηρίων και στις τρεις τάξεις του Λυκείου
καθώς και στο Α΄ έτος των ΑΕΙ, ΤΕΙ και μάλιστα με υψηλότερη τιμή;
17.Πότε θα ετοιμαστούν τα νέα αναλυτικά προγράμματα;
18.Πότε θα ενημερωθεί και κυρίως πότε θα επιμορφωθεί όλη η πυραμίδα της
εκπαιδευτικής κοινότητας;
19.Γιατί δεν γίνεται πιλοτική εφαρμογή όπως στο Γυμνάσιο (νέο σχολείο) μέχρι
το 2013;
20.Η αποστήθιση αποφεύγεται μόνο με τις συνθετικές εργασίες και την
εξειδίκευση ή με αλλαγή των ΑΠΣ, των βιβλίων και φυσικά του τρόπου
διδασκαλίας;
Αναφέρει το υπουργείο Παιδείας:
«Τα μαθήματα της Γλώσσας (Νέα και Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία-
Λογοτεχνία), η Ιστορία, και σε μεγάλο βαθμό τα Μαθηματικά, συνιστούν ένα λιτό
πυρήνα μαθημάτων γενικής παιδείας τα οποία παίρνουν οι μαθητές ανεξάρτητα από την
περαιτέρω εξειδίκευσή τους. Στόχος είναι ο συνδυασμός της εξειδίκευσης ανάλογα με τα
ιδιαίτερα ενδιαφέροντα των μαθητών, παράλληλα με την απόκτηση μιας ευρύτερης γενικής
παιδείας που αναφέρεται κυρίως σε βασικά εφόδια επικοινωνίας και σκέψης (Γλώσσα),
αυτογνωσίας και καλλιέργειας ολοκληρωμένης ταυτότητας (Ιστορία) και ορθολογικής
περιγραφής της πραγματικότητας (Μαθηματικά). Υπενθυμίζεται ότι όλοι οι μαθητές έχουν
πιστοποιηθεί στη Γ’ Γυμνασίου στην καλή γνώση της Αγγλικής Γλώσσας και στη χρήση της
Πληροφορικής».
Αλήθεια, Οι Φυσικές Επιστήμες δεν αποτελούν βασικό εφόδιο για τον Μορφωμένο,
Σκεπτόμενο, Δημοκρατικό Πολίτη του αύριο;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου