Τετάρτη 25 Απριλίου 2012

Eurydice: Οι αρχικοί & τελικοί μισθοί των εκπαιδευτικών σε ολη την ΕΥΡΩΠΗ

Σε όλες σχεδόν τις ευρωπαϊκές χώρες, οι βασικοί μικτοί μισθοί των εκπαιδευτικών που εισέρχονται στο επάγγελμα είναι χαμηλότερο από το εθνικό κατά κεφαλήν ΑΕΠ, και οι μισθοί τους δεν πρόκειται ούτε καν να διπλασιαστούν κατά τη διάρκεια του εργασιακού τους βίου, με εξαίρεση ελάχιστα κράτη μέλη. Αυτά είναι τα κυριότερα πορίσματα στα οποία καταλήγει έκθεση η οποία συγκρίνει τους μισθούς των εκπαιδευτικών και διευθυντών σχολείων του δημοσίου τομέα στα 27 κράτη μέλη της ΕΕ, καθώς και στην Ισλανδία, το Λιχτενστάιν, τη Νορβηγία και την Τουρκία. Τα στοιχεία, τα οποία βασίζονται στο ακαδημαϊκό έτος 2009/10, καλύπτουν την εκπαίδευση από την προσχολική έως την ανώτερη δευτεροβάθμια βαθμίδα. Στις περιπτώσεις για τις οποίες υπάρχουν διαθέσιμα αριθμητικά στοιχεία και βάσει των μισθολογικών επιπέδων και των επιδομάτων, οι εκπαιδευτικοί με τις καλύτερες αποδοχές στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι αυτοί του Λουξεμβούργου, της Δανίας και της  Αυστρίας. Οι χώρες στις οποίες οι εκπαιδευτικοί έχουν τις χαμηλότερες αποδοχές είναι η Βουλγαρία και η Ρουμανία. Έξι εκατομμύρια εκπαιδευτικοί απασχολούνται σήμερα στα κράτη μέλη. Η δημοσίευση της έκθεσης, η οποία εκπονήθηκε από το δίκτυο Eurydice της Επιτροπής, συμπίπτει με την Παγκόσμια Ημέρα των Εκπαιδευτικών (5 Οκτωβρίου).
Η κα Ανδρούλλα Βασιλείου, Επίτροπος αρμόδια για θέματα εκπαίδευσης, πολιτισμού, πολυγλωσσίας και νεολαίας, δήλωσε τα εξής: «Θαυμάζω  ειλικρινά τους εκπαιδευτικούς μας, οι οποίοι παρέχουν πολύτιμη προσφορά στη ζωή των παιδιών και στην κοινωνία μας. Διαπλάθουν τα μελλοντικά ταλέντα και βρίσκονται στο επίκεντρο των προσπαθειών της Επιτροπής που αποσκοπούν στο να βοηθήσει τα κράτη μέλη να βελτιώσουν την ποιότητα των συστημάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης που παρέχουν. Πρέπει να ενθαρρύνουμε τους καλύτερους αποφοίτους μας να στραφούν στο επάγγελμα του εκπαιδευτικού και να παραμείνουν σε αυτό. Οι μισθοί και οι συνθήκες εργασίας αποτελούν προτεραιότητα εάν θέλουμε να προσελκύσουμε και να κρατήσουμε τους καλύτερους εκπαιδευτικούς».
Η έκθεση δείχνει ότι στην αρχή της σταδιοδρομίας τους, οι εκπαιδευτικοί έχουν μικτό βασικό μισθό που είναι κατώτερος από το εθνικό κατά κεφαλήν ΑΕΠ σε όλες τις χώρες με εξαίρεση τη Γερμανία, την Ισπανία και την Πορτογαλία. Μόνο σε τρεις χώρες (Κύπρος, Πορτογαλία και Ρουμανία) μπορούν οι εκπαιδευτικοί να διπλασιάσουν τις βασικές αποδοχές τους κατά τη διάρκεια της σταδιοδρομίας τους. Ωστόσο, ακόμα και σε αυτές τις χώρες, χρειάζονται περισσότερα από 20 έτη για να φθάσουν στην ανώτατη μισθολογική κλίμακα.
Στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες υπάρχουν ένα μεγάλο φάσμα επιδομάτων, πέραν του βασικού μισθού, αλλά μόνο  οι μισές παρέχουν ειδικά επιδόματα για την επαγγελματική επιμόρφωση και για την αριστεία στη διδασκαλεία
Οι σημερινοί μισθοί των εκπαιδευτικών, μαζί με τα επιδόματα, βρίσκονται κοντά στην ανώτατη μισθολογική κλίμακα σε πολλές χώρες. Αυτό οφείλεται στη γήρανση των εκπαιδευτικών σε πολλές χώρες και στα επιδόματα που ενδεχομένως λαμβάνουν οι εκπαιδευτικοί. Στη Δανία (61 804 ευρώ), την Ελλάδα  (22 817 ευρώ), τη Φινλανδία ( 44 775 ευρώ) και την Αγγλία (35 580 ευρώ), οι καθαρές αποδοχές των εκπαιδευτικών είναι κατά μέσο όρο ανώτερες από την ανώτατη μισθολογική κλίμακα εξαιτίας των επιδομάτων.
Σε γενικές γραμμές, οι εκπαιδευτικοί στην Ευρώπη διατήρησαν την αγοραστική τους δύναμη το 2009 και η οικονομική κρίση είχε αντίκτυπο στους μισθούς τους σε λίγες μόνο χώρες το 2010 (Ιρλανδία, Ελλάδα, Ισπανια, Λετονία και Ρουμανία). Κατά την ίδια  περίοδο, οι Κάτω Χώρες και η Πολωνία αύξησαν τις αποδοχές των εκπαιδευτικών. Τα μέτρα λιτοτητας που επιβλήθηκαν πρόσφατα ή πρόκειται να επιβληθούν σε πολλές χώρες ενδέχεται να έχουν επιπτώσεις στους μισθούς των εκπαιδευτικών και στις γενικότερες δαπάνες για την παιδείας. Ωστόσο, πολλές ευρωπαϊκές κυβερνήσεις έχουν θέσει τον τομέα της εκπαίδευσης στο επίκεντρο των μεταρρυθμιστικών τους προγραμμάτων.
Eurydice
Την έκθεση εκπόνησε το δίκτυο Eurydice της Ευρωπαϊκής Επιτροπής,  το οποίο παρέχει πληροφορίες και αναλύσεις για τα ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά συστήματα και τις πολιτικές. Το δίκτυο αυτό αποτελείται, απ ό το 2011, από 37 εθνικές μονάδες από όλες τις 33 χώρες που συμμετέχουν το πρόγραμμα διά βίου μάθησης της ΕΕ (κράτη μέλη της ΕΕ, Κροατία, Ισλανδία, Λιχτενστάιν, Νορβηγία, Ελβετία και Τουρκία). Το δίκτυο συντονίζει  και διαχειρίζεται ο Εκτελεστικός Οργανισμός Εκπαίδευσης, Οπτικοακουστικών Θεμάτων και Πολιτισμού της ΕΕ με έδρα τις Βρυξέλλες,  ο οποίος εκπονεί τις μελέτες του και παρέχει ένα μεγάλο φάσμα πόρων σε απευθείας σύνδεση
Για περισσότερες πληροφορίες:
Η πλήρης έκθεση [στα αγγλικά] διατίθεται εδώ:

πηγή www.europe4all.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου