Συνάδελφοι, συζητήθηκε σήμερα Τρίτη 5-4-2011 στο Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας-Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης(Σ.Π.Δ.Ε) το ζήτημα του Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων “Διόφαντος”» (Ι.Τ.Υ.Ε). στην πραγματικότητα πρόκειται για μετονομασία του «Ερευνητικού Ακαδημαϊκού Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών» (Ε.Α.Ι.Τ.Υ), που έχει έδρα την Πάτρα.
Στην έναρξη της διαδικασίας αποκαλύφθηκε ότι πολλά μέλη του Σ.Π.Δ.Ε δεν είχαν στην κατοχή τους το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας, αφού το τελευταίο δε φρόντισε να προμηθεύσει το σχετικό ντοκουμέντο στο ΕΣΥΠ. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι ακόμα και ο Πρόεδρος του Σ.Π.Δ.Ε αγνοούσε το σχετικό ντοκουμέντο. Αποδεικνύεται λοιπόν περίτρανα πως αντιλαμβάνεται το Υπουργείο Παιδείας το διάλογο.
Επί της ουσίας, το σχέδιο νόμου περιλαμβάνει μια σειρά απαράδεκτων και ενίοτε και «φωτογραφικών» διατάξεων. Το «νέο» Ινστιτούτο έχει έδρα την Πάτρα και παράρτημα στην Αθήνα (γιατί άραγε;). Σε μια περίοδο που το Υπουργείο Παιδείας καταργεί και συγχωνεύει σχολεία για οικονομικούς λόγους, του περισσεύουν φαίνεται χρήματα για να διατηρεί παράλληλες δομές σε Αθήνα και Πάτρα!!!
Ο Πρόεδρος του Ινστιτούτου ορίζεται από την Υπουργό Παιδείας και είναι αναγκαστικά καθηγητής ΑΕΙ της πληροφορικής. Με δεδομένο ότι ο Πρόεδρος ασκεί συντονιστικό ρόλο, και λαμβάνοντας υπ όψιν τις πολλαπλές αρμοδιότητες που θα έχει ο νέος φορέας, δημιουργεί εύλογες απορίες η απόλυτα δεσμευτική διάταξη που αφορά τη θέση του Προέδρου.
Στο Διοικητικό Συμβούλιο προβλέπονται τέσσερα μέλη, τα οποία πρέπει να έχουν την ιδιότητα του καθηγητή ΑΕΙ, με προτεραιότητα στην ειδικότητα της Πληροφορικής. Στην πραγματικότητα αποτελεί δεσμευτική διάταξη για καθηγητές ΑΕΙ της Πληροφορικής, αφού μόνο αν δεν υπάρχει υποψηφιότητα από αυτήν την ειδικότητα, μπορεί να καταληφθεί η θέση από καθηγητή ΑΕΙ άλλης ειδικότητας.
Στην πραγματικότητα οι δύο προαναφερόμενες διατάξεις είναι «φωτογραφικές» διατάξεις που ευνοούν συγκεκριμένο τμήμα, ενώ αποκλείουν την υπόλοιπη πανεπιστημιακή κοινότητα.
Για τα μάτια του κόσμου προβλέπεται και ένας καθηγητής ΑΕΙ κατά προτίμηση τμημάτων επιστημών της αγωγής ή εκπαιδευτικής πολιτικής(τι μας θυμίζει; Ποιος έχει έδρα σε αυτό το τμήμα;)
Το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων θα διαχειριστεί έναν πακτωλό εκατομμυρίων ευρώ, αφού προβλέπεται η χρηματοδότηση του ως εξής:
· από χρηματοδοτούμενα προγράμματα από την Ευρωπαϊκή Ένωση και άλλους διεθνείς οργανισμούς
· από επιχορηγήσεις και χρηματοδοτήσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση για ερευνητικές και εκπαιδευτικές δράσεις
· από χρηματοδοτήσεις από Δημόσιους ή Ιδιωτικούς Φορείς και επιχειρήσεις
· από επιχορηγήσεις από τον τακτικό προϋπολογισμό και το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων
· από χρηματοδοτήσεις της Γενικής Έρευνας και Τεχνολογίας
· ΑΠΟ ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΘΕΣΗ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΕΡΓΩΝ ΓΙΑ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟ ΤΡΙΤΩΝ
Είναι προφανές ότι ο Πρόεδρος ενός τέτοιου φορέα δεν είναι δυνατόν να ορίζεται με απόφαση της Υπουργού και πιθανά θα έπρεπε να περάσει τη δοκιμασία ακρόασης στην αρμόδια Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, όπου βέβαια υπάρχει η κυβερνητική πλειοψηφία, αλλά μπορεί θεσμικά να ελεγχθεί η καταλληλότητα του από τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Υπενθυμίζεται ότι αυτή η διαδικασία τηρείται σε άλλα Υπουργεία και για φορείς που διαχειρίζονται εκατομμύρια ευρώ.
Το Ινστιτούτο αυτό πέραν των ψηφιακών προγραμμάτων αναλαμβάνει τη συγγραφή, εκτύπωση, ψηφιοποίηση και διανομή των σχολικών βιβλίων!!! Και αν θεωρείται φυσιολογικό να ασχοληθεί το εν λόγω Ινστιτούτο με την ψηφιοποίηση των σχολικών βιβλίων, θεωρείται τελείως παράλογο να έχει την αρμοδιότητα της συγγραφής και της εκτύπωσης τους. Οι αρμοδιότητες αυτές θα έπρεπε να εκχωρηθούν στο νέο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, το οποίο θεωρείται το πλέον αρμόδιο.
Επίσης, το νέο Ινστιτούτο αποκτά την αρμοδιότητα για την «παροχή υπηρεσιών κατάρτισης, διαρκούς επιμόρφωσης και δια βίου μάθησης» με την αξιοποίηση των ψηφιακών συστημάτων καθώς και την πιστοποίηση ψηφιακών γνώσεων και δεξιοτήτων.
Στην πραγματικότητα έχουμε επικάλυψη ή υφαρπαγή αρμοδιοτήτων, αφού για την επιμόρφωση και τη δια βίου μάθηση πιο αρμόδιο είναι το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Με αυτήν τη διάταξη «κλειδώνει» το μεγαλύτερο μέρος των χρηματοδοτήσεων μέσω ΕΣΠΑ και διοχετεύεται στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων (Ι.Τ.Υ.Ε), αποκλείοντας από τα σχετικά προγράμματα όλα τα ΑΕΙ και τα Ινστιτούτα με συναφές περιεχόμενο. Φυσικά, οι μαχόμενοι εκπαιδευτικοί της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που έχουν τη σχετική τεχνογνωσία βρίσκονται εκτός του σχεδιασμού του Υπουργείου Παιδείας.
Σχετικά με το προσωπικό του νέου Ινστιτούτου, αναφέρεται ότι δε θα αξιοποιηθεί το προσωπικό του καταργούμενου Οργανισμού Έκδοσης Διδακτικών Βιβλίων, γιατί το νέο Ινστιτούτο είναι Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου και δε μπορεί να απασχολεί μόνιμα δημοσίους υπαλλήλους. Έτσι ειδικευμένο προσωπικό στις εκδόσεις μετατάσσεται στην Κεντρική Υπηρεσία του Υπουργείου Παιδείας και το νέο Ινστιτούτο θα έχει αποσπασμένους δημοσίους υπαλλήλους και αποσπασμένους εκπαιδευτικούς, καθώς και υπαλλήλους με συμβάσεις έργου!!!
Όσον αφορά την αξιολόγηση το Ινστιτούτο θα αυτοαξιολογείται κάθε χρόνο και κάθε δύο χρόνια θα αξιολογείται από επιτροπή που θα ορίζει η Υπουργός Παιδείας, η οποία έχει ορίσει και το Διοικητικό Συμβούλιο. Ο δε οικονομικός έλεγχος θα γίνεται από ορκωτό λογιστή που επίσης ορίζει η Υπουργός Παιδείας. Η αποθέωση της αξιολόγησης!!!
Ένα είναι βέβαιο: το νέο Ινστιτούτο θα έχει επιτελικό ρόλο και θα μοιράζει προγράμματα κατά το δοκούν σε ιδιώτες, ΑΕΙ ή θα τα εκτελεί το ίδιο. Ο τρόπος λειτουργίας του είναι άγνωστος και παραπέμπεται σε κανονισμό εσωτερικής λειτουργίας που θα αποφασίσει το Διοικητικό Συμβούλιο. Είναι προφανές από τα προηγούμενα ότι σε αυτό το σχέδιο νόμου επιχειρείται να νομοθετηθεί η αδιαφάνεια. «Γιάννης κερνά και Γιάννης πίνει».


Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου