Κάθε χρόνο μετά την έναρξη του σχολικού έτους και αφού είχαν παγιωθεί οι συνθήκες λειτουργίας των σχολείων και το αργότερο μέσα στο μήνα Δεκέμβριο ο Δ/ντής Π.Ε. έπρεπε να καταθέσει τις προτάσεις του για το θέμα των ιδρύσεων, καταργήσεων και συγχωνεύσεων Σχολικών Μονάδων στη Νομαρχιακή Επιτροπή Παιδείας, στην οποία συμμετείχαν μεταξύ άλλων εκπρόσωποι των γονέων, των εκπ/κών, των Δήμων κ.ά. Γίνεται έτσι φανερό ότι ,για να γίνει δεκτή η οποιαδήποτε πρόταση του Δ/ντή, έπρεπε να πεισθούν για την ορθότητα – αναγκαιότητά της η πλειοψηφία των μελών της Ν.Ε.Π. ( Νομαρχιακές Επιτροπές Παιδείας- καταργήθηκαν και δεν υφίστανται λόγω Καλλικράτη)
Επόμενο στάδιο, πάντα σύμφωνα με το νόμο, ήταν η γνωμοδότηση του Νομαρχιακού Συμβουλίου, γνωμοδότηση η οποία πήγαινε στο ΥΠΕΠΘ. Πρέπει να τονίσουμε εδώ ότι πρόταση για το ίδιο θέμα μπορούσαν να υποβάλουν προς το Νομαρχιακό Συμβούλιο και να κοινοποιήσουν στη Ν.Ε.Π. και οι Δημοτικές Επιτροπές Παιδείας, ιδίως αν ήταν αντίθετη με την εισήγηση του Δ/ντή Εκπαίδευσης.
Βλέπουμε λοιπόν ότι για μια τόσο σοβαρή απόφαση, η οποία θα επηρέαζε καθοριστικά τη ζωή μιας κοινωνίας, έπρεπε να γνωμοδοτήσουν και να συμφωνήσουν μια σειρά από συλλογικά όργανα της τοπικής αυτοδιοίκησης. Για το λόγο αυτό και η όποια πρόταση είχε ωριμότητα και αποδοχή από τις τοπικές κοινωνίες και γι’ αυτό δεν υπήρχαν μεγάλες αντιδράσεις. Αυτός ο δρόμος ακολουθήθηκε για 25 χρόνια και έγιναν οι συγχωνεύσεις και οι καταργήσεις σχολικών μονάδων με πρωτοβουλίες βεβαίως των εκπ/κών αλλά αφού έπεισαν με επιχειρήματα για την αναγκαιότητά τους , γονείς και τοπικές κοινωνίες.
Με άλλα λόγια, οι αποφάσεις είχαν τη λογική « από τη βάση προς την κορυφή ».
Ποια από όλα τα παραπάνω έγιναν φέτος; Έχουν καμιά σχέση με όσα αναφέρθηκαν; Βεβαίως και δεν ευθύνονται γι’ αυτό οι υπηρεσιακοί παράγοντες οι οποίοι λειτούργησαν σύμφωνα με τις εντολές και τις διαδικασίες που εσπευσμένα τους επέβαλε η πολιτική ηγεσία του ΥΠΔΒΜΘ.
Υπενθυμίζουμε ότι ο Ν. 1566/85 εξακολουθεί να ισχύει και οι Δ.Ε.Π. υφίστανται. Δεν υφίστανται οι Ν.Ε.Π. και τα Νομαρχιακά Συμβούλια. Ποιες ήταν όμως οι θέσεις των Δ.Ε.Π.; Τις γνωρίζει κανείς;
Επιχειρήθηκε λοιπόν, οι αποφάσεις να ληφθούν με συνοπτικές διαδικασίες και να επιβληθούν. Δηλαδή με την αντίθετη λογική « από την κορυφή προς τη βάση » για προφανείς λόγους και δυστυχώς σε συνέργεια και με Δημάρχους της Περιφερειακής μας Ενότητας οι οποίοι ενώ καθυστέρησαν χαρακτηριστικά στη κατάθεση πρότασης (γιατί άραγε;), στη συνέχεια αγωνίστηκαν υποτίθεται για την ανατροπή των αποφάσεων.
Εφόσον επιθυμούμε δημοκρατικές διαδικασίες, στη θέση των καταργημένων Ν.Ε.Π., θα έπρεπε, ο νέος νόμος για την τοπική αυτοδιοίκηση να προβλέπει τη λειτουργία Περιφερειακών Επιτροπών Παιδείας οι οποίες να έχουν τις αρμοδιότητες των Ν.Ε.Π. και να γνωμοδοτούν στα Περιφερειακά Συμβούλια για θέματα σχολικών μονάδων όλης της περιφέρειας. Διαφορετικά δηλώσεις και κραυγές Περιφερειαρχών (όπως και του κ. Γιαννακίδη) ότι « δεν θα επιτρέψουν καμία συγχώνευση-κατάργηση σχολικής μονάδας στην Περιφέρειά τους αν δε συμφωνούν οι τοπικές κοινωνίες», ηχούν στ΄ αυτιά μας το λιγότερο υποκριτικές, τη στιγμή που δεν έχουν καμία αρμοδιότητα. Αρμοδιότητα για την οποία θα έπρεπε να αγωνίζονται και όχι να επιδίδονται σε λεονταρισμούς και μάλιστα εκ του ασφαλούς.
Δ.Α.Κ.Ε. Π.Ε. Ν. Καβάλας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου