Σάββατο 24 Δεκεμβρίου 2011

ΔΑΚΕ ΔΕ Α Αχαϊας: Χωρίς βιβλία τα νέα Τεχνολογικά Λύκεια


ΔΑΚΕ  ΔΕ  Α’  ΑΧΑΪΑΣ                                    Πάτρα, 21/12/2011
ΧΩΡΙΣ ΒΙΒΛΙΑ ΤΑ ΝΕΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΑ ΛΥΚΕΙΑ
Σε δημοσιεύματα του Κυριακάτικου Τύπου, στις 18/12/2011, γινόταν λόγος για μια εισήγηση «ειδικής συμβούλου» προς την Υπουργό Παιδείας, η οποία μεταξύ άλλων πρότεινε την κατάργηση των βιβλίων από την Τεχνική Εκπαίδευση με τη δικαιολογία «ότι παλιώνουν γρήγορα». Στη θέση τους προτεινόταν η χρήση ψηφιακών υλικών, βιβλίων από την αγορά, η χρήση οδηγιών ή άλλου εκπαιδευτικού υλικού από επαγγελματίες και φορείς. Η εισήγηση αυτή, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, έγινε δεκτή από την Υπουργό.

Βρισκόμαστε μπροστά σε μια κρίσιμη καμπή ως έθνος, ως κράτος, ως κοινωνία και ως εκπαίδευση. Η ίδια ρευστότητα και αίσθηση ασφυξίας και αδιεξόδου που κυριαρχεί στην κοινωνία αντανακλάται και στην εκπαίδευση. Σε αυτήν την κατάσταση στο χώρο της εκπαίδευσης συντελούν και οι συνεχείς ανακοινώσεις, προτάσεις, εισηγήσεις, που όχι μόνο δεν επιλύουν προβλήματα, αλλά χειρότερα δημιουργούν μιαν αίσθηση διάλυσης. Σε αυτήν την κατεύθυνση λειτουργεί και η συγκεκριμένη εισήγηση που έρχεται στο φως της δημοσιότητας, πριν ακόμα αποφασιστεί ποια θα είναι η νέα Τεχνολογική Εκπαίδευση, η οποία πράγματι χρειάζεται βελτίωση κι όχι μια κατ’ όνομα μόνο μεταρρύθμιση, όπως έχουμε δείξει και σε προτάσεις που καταθέσαμε από τις 25/6/2011. Η εισήγηση αυτή αφορά ένα ειδικό θέμα του «νέου» σχολείου, είναι ατεκμηρίωτη, αστήρικτη, έξω από κάθε εκπαιδευτική λογική και προδίδει προχειρότητα ή/και σκοπιμότητα.

Πρέπει να πληροφορηθεί η ειδική σύμβουλος και με τη σειρά της να ενημερώσει την Υπουργό ότι:

1. Με βάση την υπάρχουσα κατάσταση στα σχολεία, όπως εμείς οι εκπαιδευτικοί την βιώνουμε στην σχολική τάξη, από άποψη υποδομών και τεχνολογικού εξοπλισμού αλλά και επαφής των μαθητών με την τεχνολογία, το βιβλίο είναι ακόμα απαραίτητο εργαλείο και το ψηφιακό υλικό δεν μπορεί παρά να λειτουργεί ως παράλληλο εκπαιδευτικό υλικό. Ακόμα και αν συμφωνήσουμε με την άποψη ότι η νέα Παιδεία πρέπει να γίνει e- Παιδεία, αυτό δεν σημαίνει κατ’ ανάγκη ούτε υποτίμηση της αξίας του βιβλίου συνολικά ούτε ότι είναι έτοιμη η ελληνική εκπαίδευση για την αλλαγή αυτή. 

2. Εξάλλου, πρώτα οφείλει το Υπουργείο να ανακοινώσει το σχέδιο του για την Τεχνική Εκπαίδευση, τα αναλυτικά προγράμματα, τις ειδικότητες και τα μαθήματα που θα περιλαμβάνει και μετά να αποδείξει γιατί τα βιβλία για τα μαθήματα αυτά δεν χρειάζονται. Πάντως ένα είναι βέβαιο, ότι το Υπουργείο δεν θα είναι έτοιμο το Σεπτέμβρη να λειτουργήσει το νέο Τεχνολογικό Λύκειο και κυρίως, αν προχωρήσει σε μεγάλες αλλαγές, δεν θα έχει έτοιμα τα απαραίτητα νέα βιβλία, αφού δεν έχει αρχίσει η συγγραφή κάποιου σχετικού εγχειριδίου. Δηλαδή είναι πιθανόν η αδυναμία του Υπουργείου να έχει έτοιμα βιβλία το Σεπτέμβρη να οδηγεί στη σκέψη κατάργησής τους, ώστε να μην υποστεί η Υπουργός τα ίδια από το φετινό φιάσκο που οι μαθητές περίμεναν βιβλία και βιβλία δεν έρχονταν. Είναι σαν να λέει η ειδική σύμβουλος: δεν θα έχετε βιβλία, όχι γιατί δεν προλάβαμε να τα ετοιμάσουμε, αλλά γιατί δεν σας χρειάζονται.

3. Δεν πρέπει να μας διαφεύγει ότι πίσω από τις προτάσεις αυτές πιθανόν υποκρύπτεται πρόθεση του Υπουργείου να καταργήσει το δωρεάν σύγγραμμα στους μαθητές και ξεκινά τη διαδικασία αυτή από τα ΤεΛ, θεωρώντας τα αδύνατο κρίκο της εκπαιδευτικής αλυσίδας, και μετά θα συνεχίσει στα ΓΕΛ. Γιατί δεν μπορεί να φανταστεί κανείς ότι ο ένας τύπος Λυκείου χρειάζεται βιβλία ενώ ο άλλος όχι, όταν μάλιστα πρόκειται για ισότιμα σχολεία. Αξιοσημείωτο είναι ότι η ειδική σύμβουλος δεν αναφέρει στην εισήγηση που δημοσιεύτηκε ποιος θα πληρώσει τα όποια βιβλία χρειαστούν και βρεθούν «από την αγορά», όπως λέει.

4. Η άποψη της ειδικής συμβούλου ότι τα βιβλία παλιώνουν γρήγορα και αληθής δεν είναι και επιπλέον δεν λαμβάνει υπόψη πόσο γρήγορα παλιώνει η τεχνολογία που έχει μπει ή μπαίνει στα σχολεία και μάλιστα είναι και πιο ακριβή από τα βιβλία. Μ’ αυτό δεν αρνούμαστε την ανάγκη τεχνολογικού εξοπλισμού του σχολείου, αλλά θέλουμε να δείξουμε ότι η χρησιμότητα του βιβλίου ως μέσου διδασκαλίας είναι ακόμα σημαντικότατη είτε πρόκειται για παιδιά της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης είτε της Δευτεροβάθμιας. Από τη στιγμή που η ύλη των σχολικών βιβλίων δεν αχρηστεύεται υποχρεωτικά από την εξέλιξη, αυτό που είναι απαραίτητο είναι ο εμπλουτισμός της κι όχι η συνολική απόρριψη του βιβλίου. Τέλος, η πρόταση για χρήση οδηγιών από φορείς δεν αντέχει στην κριτική: όπως ήδη χαρακτηριστικά ειπώθηκε «μηχανολόγος δεν γίνεσαι από …προσπέκτους», ούτε βέβαια με οδηγίες του τύπου «φτιαξ’ το μόνος σου».
                                            Από την Τ.Ε. της ΔΑΚΕ Α’ ΕΛΜΕ ΑΧΑΪΑΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου