Σάββατο 13 Αυγούστου 2011

Οδεύοντας σε ένα μικρότερο Ελληνικό Αιγαίο


Ο πρώην πρέσβης της Τουρκίας στην Ελλάδα, διαπραγματευτής τής γείτονος στις διερευνητικές επαφές των δύο χωρών από τη δεκαετία του 2000 και βαθύς γνώστης των αεροναυτιλιακών θεμάτων, Ντενίζ Μπουλούκμπασι, εξέδωσε πρόσφατα βιβλίο στο οποίο περιγράφει τις θέσεις της Τουρκίας στον ελληνοτουρκικό διάλογο για την περιοχή, υπονοώντας σαφέστατα ότι πολλές από αυτές τις έχει ήδη αποδεχθεί ατύπως η Αθήνα. ΜΕ βάση τα στοιχεία του βιβλίου που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, φαίνεται ότι οι δύο χώρες «δουλεύουν» στη βάση της αυξομείωσης των ελληνικών χωρικών υδάτων στο Αιγαίο.
** Η ΤΟΥΡΚΙΑ επιμένει να μην υπάρξει αύξηση των ελληνικών χωρικών υδάτων, πέραν των 6 ν.μ. που είναι σήμερα, στη βόρεια, ανατολική και νότια πλευρά των ελληνικών νησιών του Αν. Αιγαίου, δηλαδή εκεί όπου «βλέπουν» τις τουρκικές ακτές. Αυτή η τουρκική θέση είναι περίπου «αυτονόητη», καθώς σε περίπτωση επέκτασης των ελληνικών χωρικών υδάτων πέραν των 6 ν.μ. στις περιοχές αυτές, η Αγκυρα δεν θα έχει κανένα ίδιον συμφέρον να καθοριστούν η υφαλοκρηπίδα και η ΑΟΖ, γιατί τα οφέλη της θα είναι μηδαμινά.
** Η ΤΟΥΡΚΙΑ με τη θέση της αυτή κινείται εκ του πονηρού. Διότι αν η Ελλάδα αποδεχθεί να περιοριστεί στα 6 ν.μ. χωρικών υδάτων στις περιοχές αυτές, τότε, σε περίπτωση προσφυγής των δύο χωρών στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης (κάτι που ψελλίζει η Αγκυρα), παρουσιάζεται ο υπαρκτός πλέον κίνδυνος το Δικαστήριο να θεωρήσει ότι τα ελληνικά νησιά του Αν. Αιγαίου αποτελούν «προέκταση» της τουρκικής υφαλοκρηπίδας, που είναι πάγια θέση της Αγκυρας. Με βάση την αρχή της ισότητας, το ΔΔΧ θα μπορούσε να θεωρήσει ότι τα νησιά αυτά έχουν μόνο χωρικά ύδατα και δεν έχουν υφαλοκρηπίδα και ΑΟΖ, όπως ακριβώς έκανε πριν από λίγο καιρό στην περίπτωση της «νήσου των φιδιών» στη Μαύρη Θάλασσα ανάμεσα στην Ουκρανία και τη Ρουμανία. Η μεταφορά αυτού του «μοντέλου» στην περίπτωση του Καστελόριζου είναι εμφανής στόχος της Τουρκίας.
** Η ΑΥΞΟΜΕΙΩΣΗ των χωρικών υδάτων, σύμφωνα με την πρόταση της Τουρκίας και τα μισόλογα της Αθήνας, θα αποτελέσει παγκόσμιο φαινόμενο διάσπασης της ελληνικής κυριαρχίας με απρόβλεπτες συνέπειες για το FIR Αθηνών. Διότι η αυξομείωση αυτή θα επιφέρει και αλλαγές στα σημεία εισόδου - εξόδου αεροσκαφών στο FIR Αθηνών, που θα απαιτήσουν έγκριση και της Τουρκίας. Επομένως θα επιφέρουν αναδιάταξη του FIR και θα δώσουν την ευκαιρία στην Αγκυρα να διαπραγματευθεί σκληρά για την κατοχύρωση του 25ου μεσημβρινού ως «ορίου» στο Αιγαίο.
Η ΑΠΟΔΟΧΗ της αυξομείωσης των ελληνικών χωρικών υδάτων, αλλά και η διατήρηση των 6 ν.μ. σε Αντικύθηρα - Κάσο - Ρόδο - Ικαρία - Λέσβο - Λήμνο - Σαμοθράκη, θα δώσει το πλεονέκτημα στην Τουρκία να αλωνίζουν τα μαχητικά της στο Αιγαίο, χωρίς καμιά έγκριση από την Αθήνα στο διεθνή εναέριο χώρο, σύμφωνα με τις διατάξεις του ICAO και του Δικαίου της Θάλασσας. Η Αθήνα, δηλαδή, εκτός των άλλων θα αποχαιρετήσει και τα 10 ν.μ. στον εθνικό εναέριο χώρο της.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου