Παρασκευή 8 Αυγούστου 2025

Νέος Γύρος Μεταρρυθμίσεων στην Παιδεία – Τα Τρία Κρίσιμα Νομοσχέδια του Υπουργείου Παιδείας για το 2025-2026

 

Μια νέα εποχή παρεμβάσεων ξεκινά για το Υπουργείο Παιδείας, καθώς η υπουργός Σοφία Ζαχαράκη παρουσίασε στη Βουλή τις βασικές νομοθετικές προτεραιότητες για το επόμενο διάστημα, ανοίγοντας τον δρόμο για σημαντικές αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης.

Κατά την τοποθέτησή της στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, η υπουργός αποκάλυψε ότι βρίσκονται σε τελικό στάδιο προετοιμασίας τρία νέα νομοσχέδια, τα οποία θα εισαχθούν σταδιακά μέσα στη σχολική χρονιά 2025-2026.

Τα σχέδια νόμου, με διαφορετικό κάθε φορά στόχο, αγγίζουν κρίσιμα θέματα από την επαγγελματική εκπαίδευση μέχρι τη συνολική αναδιοργάνωση της σχολικής λειτουργίας.

1. Επαγγελματικές Ακαδημίες: Ένα νέο μοντέλο σύνδεσης με την αγορά εργασίας

Το πρώτο νομοσχέδιο που θα κατατεθεί αφορά την ίδρυση και θεσμοθέτηση των Επαγγελματικών Ακαδημιών, με στόχο τη γεφύρωση της επαγγελματικής κατάρτισης με τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς. Όπως σημείωσε η Σοφία Ζαχαράκη, οι Ακαδημίες αυτές θα λειτουργούν βάσει σαφούς πλαισίου, με σύγχρονα προγράμματα σπουδών και άμεση διασύνδεση με τον παραγωγικό ιστό της χώρας. Πρόκειται για μια δομική παρέμβαση που φιλοδοξεί να αναβαθμίσει την τεχνική εκπαίδευση, καθιστώντας την πιο αποτελεσματική και λειτουργική.

2. Νομοσχέδιο για την ΑΣΠΑΙΤΕ και την Ανώτατη Σχολή Παραστατικών Τεχνών: Ενοποίηση και αναδιάρθρωση

Αμέσως μετά, θα ακολουθήσει ένα ενιαίο νομοσχέδιο που θα καλύψει δύο ξεχωριστές, αλλά εξίσου σημαντικές οντότητες της ανώτατης εκπαίδευσης: την ΑΣΠΑΙΤΕ (Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης) και την υπό σύσταση Ανώτατη Σχολή Παραστατικών Τεχνών.

Η πρωτοβουλία αποσκοπεί σε θεσμική και οργανωτική εξυγίανση, δίνοντας σαφές πλαίσιο λειτουργίας σε ιδρύματα με ειδικό ρόλο στην κατάρτιση εκπαιδευτικών και την προώθηση της καλλιτεχνικής παιδείας.

3. Ριζικές αλλαγές σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Το τρίτο και πλέον εκτενές νομοθέτημα θα αφορά τη σχολική εκπαίδευση συνολικά, τόσο σε επίπεδο Δημοτικού όσο και Γυμνασίου-Λυκείου. Αν και οι λεπτομέρειες δεν έχουν ακόμη δημοσιοποιηθεί, η υπουργός άφησε να εννοηθεί ότι θα υπάρξει εκτενής αναδιάρθρωση στο πλαίσιο λειτουργίας των σχολείων, τον ρόλο των εκπαιδευτικών, τις υποστηρικτικές δομές και το περιεχόμενο των σχολικών προγραμμάτων. Ειδική έμφαση αναμένεται να δοθεί στην αξιολόγηση, τις εποπτικές διαδικασίες και το συνολικό παιδαγωγικό περιβάλλον.

Ανάγκη για απλοποίηση και κωδικοποίηση της εκπαιδευτικής νομοθεσίας

Κατά την παρουσίαση, η Σοφία Ζαχαράκη δεν παρέλειψε να θίξει το χρόνιο πρόβλημα της πολυδιάσπασης της εκπαιδευτικής νομοθεσίας, χαρακτηρίζοντάς την «κατακερματισμένη και δυσλειτουργική».

Η νέα στρατηγική του Υπουργείου αποσκοπεί στη δημιουργία ενός πιο ενιαίου, κωδικοποιημένου και λειτουργικού νομοθετικού πλαισίου, που θα διευκολύνει την εφαρμογή και θα μειώσει τη σύγχυση που προκαλεί η επαναλαμβανόμενη προσθήκη και τροποποίηση διατάξεων.

Συμπερασματικά, η εκπαιδευτική πολιτική για το 2025-2026 κινείται σε τροχιά μεγάλων αλλαγών, με την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να επιδιώκει πιο ευέλικτους, σύγχρονους και διαφανείς θεσμούς εκπαίδευσης. Οι επόμενοι μήνες θα δείξουν πόσο εφικτές και αποδεκτές θα είναι αυτές οι αλλαγές από την εκπαιδευτική κοινότητα.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου