
Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) υπογραμμίζει ότι η διδασκαλία της Ιστορίας στα σχολεία πρέπει να ξεφεύγει από τη μονοδιάστατη προσέγγιση της απλής διάλεξης, η οποία συχνά οδηγεί σε παθητική παρακολούθηση και περιορισμένη αλληλεπίδραση.
Γιατί να αποφευχθεί η αποκλειστική χρήση διάλεξης
Σύμφωνα με το ΙΕΠ, η διάλεξη μπορεί να έχει θέση ως μέσο παρουσίασης πληροφοριών, ωστόσο δεν πρέπει να αποτελεί τη μοναδική μέθοδο διδασκαλίας. Ο βασικός λόγος είναι ότι:
· Δεν καλλιεργεί την κριτική σκέψη.
· Δεν ενισχύει την ενεργό συμμετοχή των μαθητών.
· Ενδέχεται να μειώνει το ενδιαφέρον για το μάθημα.
Προτεινόμενες εναλλακτικές μέθοδοι
Το ΙΕΠ προτείνει την υιοθέτηση συνδυαστικών και συμμετοχικών πρακτικών, όπως:
· Συζήτηση στην τάξη και ανάλυση πηγών.
· Εργασίες σε ομάδες για αναζήτηση και παρουσίαση ιστορικών θεμάτων.
· Δραματοποίηση και αναπαράσταση ιστορικών γεγονότων.
· Χρήση ψηφιακών εργαλείων και πολυμέσων για οπτικοποίηση γεγονότων και χρονολογιών.
· Μελέτη τοπικής ιστορίας με επισκέψεις σε μουσεία, μνημεία και ιστορικούς τόπους.
Στόχος της αλλαγής
Η ενίσχυση της συμμετοχής των μαθητών και η σύνδεση του μαθήματος με την πραγματική ζωή αποτελούν βασικό στόχο. Η Ιστορία, όπως τονίζει το ΙΕΠ, δεν είναι απλώς αποστήθιση χρονολογιών και ονομάτων, αλλά κατανόηση της εξέλιξης των κοινωνιών, των αιτιών και συνεπειών των γεγονότων και ανάπτυξη ιστορικής συνείδησης.
Με αυτήν την κατεύθυνση, το ΙΕΠ καλεί τους εκπαιδευτικούς να επιλέγουν ποικιλία διδακτικών στρατηγικών, ώστε το μάθημα της Ιστορίας να είναι πιο ζωντανό, ελκυστικό και αποτελεσματικό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου