Κυριακή 24 Αυγούστου 2025

«Η Τεχνητή Νοημοσύνη στις μαθητικές εργασίες: εργαλείο μάθησης ή κίνδυνος για την εκπαίδευση;»


Η χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΑΙ) από μαθητές για την εκπόνηση σχολικών εργασιών αποτελεί πλέον μια νέα πραγματικότητα στην εκπαιδευτική διαδικασία. Καθώς η νέα σχολική χρονιά ξεκινά, οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί καλούνται να διαχειριστούν τόσο τις ευκαιρίες όσο και τις προκλήσεις που φέρνει αυτή η τεχνολογία.

Η καθηγήτρια Kara Alaimo, μιλώντας στο CNN, υπογράμμισε ότι η άκριτη χρήση chatbots για την παραγωγή εργασιών συνιστά ουσιαστικά «αντιγραφή», στερώντας από τους μαθητές την ευκαιρία να μάθουν. Την ίδια στιγμή, ο Robbie Tomey, ανώτερος διευθυντής στο Common Sense Media, τονίζει πως η ΑΙ μπορεί να λειτουργήσει ως πολύτιμο εργαλείο μάθησης, αρκεί να χρησιμοποιείται με μέτρο και σωστό καθοδήγηση.

Τα θετικά της ΑΙ στην εκπαίδευση

  • Επεξήγηση δύσκολων εννοιών.

  • Υποστήριξη στη δημιουργία ιδεών.

  • Παροχή βοήθειας σε μαθητές που αντιμετωπίζουν δυσκολίες.

Οι κίνδυνοι από την άκριτη χρήση

  • Απώλεια της ευκαιρίας για πραγματική μάθηση και ανάπτυξη δεξιοτήτων.

  • Ανακρίβειες και ψευδείς πληροφορίες («παραισθήσεις»).

  • Κίνδυνος εμπλοκής σε ακατάλληλες ή παραπλανητικές συνομιλίες.

Ο ρόλος των γονέων και των εκπαιδευτικών

Η σωστή αξιοποίηση της ΑΙ προϋποθέτει καθοδήγηση. Οι γονείς καλούνται να εξηγήσουν στα παιδιά ότι η εκπαίδευση δεν είναι μόνο το τελικό αποτέλεσμα, αλλά κυρίως η διαδικασία της μάθησης. Παράλληλα, οι εκπαιδευτικοί πρέπει να εντάξουν την Τεχνητή Νοημοσύνη στην εκπαιδευτική πράξη ως συμπληρωματικό εργαλείο και όχι ως υποκατάστατο της γνώσης.

Συμπέρασμα

Τα chatbots και η ΑΙ ήρθαν για να μείνουν. Η πρόκληση για την κοινωνία και το σχολείο είναι να μετατραπούν από μέσο εύκολης λύσης σε σύμμαχο της μάθησης και της κριτικής σκέψης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου