Παρασκευή 29 Αυγούστου 2025

Νέο πλαίσιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών – Αναβάθμιση, απλοποίηση και στήριξη του έργου των εκπαιδευτικών

 

Το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, με πρωτοβουλία της Υφυπουργού κας Σοφίας Ζαχαράκη, προχωρά στην κατάθεση νομοσχεδίου που εισάγει σημαντικές αλλαγές στο ισχύον σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών. Οι αλλαγές στοχεύουν στον εξορθολογισμό των διαδικασιών, στην καλύτερη αξιοποίηση του χρόνου των εκπαιδευτικών και συμβούλων εκπαίδευσης, αλλά και στη διασφάλιση μιας αξιολόγησης που θα είναι πιο ουσιαστική και λιγότερο τυπική.

Κεντρικοί άξονες των αλλαγών

  1. Ενοποίηση πεδίων αξιολόγησης
    Το διδακτικό και παιδαγωγικό έργο θα συνεξετάζεται πλέον μαζί με τη διαχείριση του παιδαγωγικού κλίματος και της τάξης, ως μία ενιαία ενότητα. Η αλλαγή αυτή αντανακλά την πραγματικότητα της σχολικής πράξης, όπου η διδασκαλία και το κλίμα στην τάξη είναι άρρηκτα συνδεδεμένα και δεν μπορούν να απομονώνονται ως ξεχωριστοί παράγοντες.

  2. Επιμήκυνση του κύκλου αξιολόγησης
    Αντί για διετή, η αξιολόγηση θα πραγματοποιείται ανά τετραετία. Έτσι, μειώνεται η συχνότητα των διοικητικών υποχρεώσεων για τον εκπαιδευτικό και δημιουργείται περισσότερος χρόνος για ουσιαστική παιδαγωγική δουλειά. Ταυτόχρονα, η μεγαλύτερη χρονική απόσταση δίνει τη δυνατότητα να φανεί η πρόοδος και η εξέλιξη στο έργο του εκπαιδευτικού.

  3. Ενίσχυση της ψηφιακής διάστασης
    Οι περισσότερες συναντήσεις εκπαιδευτικών με τους συμβούλους εκπαίδευσης θα διεξάγονται διαδικτυακά, περιορίζοντας έτσι την ανάγκη για φυσική παρουσία και εξοικονομώντας πολύτιμο χρόνο. Η μόνη εξαίρεση αφορά την παρακολούθηση διδασκαλίας εντός της τάξης, που θα συνεχίσει να πραγματοποιείται δια ζώσης, ώστε να διασφαλίζεται η αμεσότητα και η αντικειμενικότητα.

  4. Απλούστευση της αυτοαξιολόγησης
    Οι εκπαιδευτικοί θα καταθέτουν πλέον μία έκθεση αυτοαξιολόγησης στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, η οποία θα παραμένει σε ισχύ για όλες τις αξιολογικές φάσεις. Με αυτόν τον τρόπο αποφεύγεται η επαναλαμβανόμενη γραφειοκρατική διαδικασία και ενισχύεται η ουσία της διαδικασίας.

  5. Αύξηση του αριθμού συμβούλων εκπαίδευσης
    Για να διασφαλιστεί η έγκαιρη και αποτελεσματική ολοκλήρωση της αξιολόγησης, προβλέπεται η ενίσχυση του αριθμού των συμβούλων εκπαίδευσης. Με τον τρόπο αυτό, αποφεύγονται καθυστερήσεις και διασφαλίζεται ότι κάθε εκπαιδευτικός θα έχει τη στήριξη και την ανατροφοδότηση που χρειάζεται.

Σκοπός και φιλοσοφία των αλλαγών

Το νέο πλαίσιο αξιολόγησης δεν αποσκοπεί μόνο στον έλεγχο, αλλά κυρίως στη στήριξη του εκπαιδευτικού στο έργο του και στη συνεχή επαγγελματική του ανάπτυξη. Η αξιολόγηση μετατρέπεται σε διαδικασία ουσιαστικής ανατροφοδότησης, που θα βοηθά τον εκπαιδευτικό να βελτιώνει τις παιδαγωγικές πρακτικές του και να ανταποκρίνεται καλύτερα στις ανάγκες των μαθητών.

Η αξιοποίηση των ψηφιακών εργαλείων, η μείωση της γραφειοκρατίας και η λιγότερο συχνή αλλά πιο ολοκληρωμένη αξιολόγηση συμβάλλουν στη δημιουργία ενός πιο λειτουργικού και δίκαιου πλαισίου. Παράλληλα, η ενοποίηση των πεδίων και η ενίσχυση των συμβούλων εκπαίδευσης διασφαλίζουν μια πιο ολιστική, έγκαιρη και ποιοτική διαδικασία.

Με τις αλλαγές αυτές, το Υπουργείο Παιδείας επιχειρεί να ισορροπήσει ανάμεσα στην ανάγκη για αξιολόγηση και λογοδοσία, και στη στήριξη του εκπαιδευτικού έργου, το οποίο αποτελεί τη βάση για την αναβάθμιση της ποιότητας της εκπαίδευσης στη χώρα μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου