Την Πέμπτη 28 Νοεμβρίου 2013 ο Βουλευτής Καβάλας Ιωάννης Πασχαλίδης
συμμετείχε στη συνεδρίαση της Διαρκής Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου
και σε παρέμβαση-ερώτησή του προς τον Υφυπουργό Περιβάλλοντος Ενέργειας
και Κλιματικής Αλλαγής Ασημάκη Παπαγεωργίου ανέφερε τα εξής:
ΔΙΑΡΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΟΥ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Το λόγο έχει ο κ. Πασχαλίδης.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΣΧΑΛΙΔΗΣ: Κύριε Υπουργέ, καταρχήν θα ήθελα να συγχαρώ την
ελληνική κυβέρνηση για αυτή τη μεγάλη επιτυχία της διέλευσης του αγωγού.
Θα ήθελα να σας παρακαλέσω να μελετήσετε δύο σοβαρά προβλήματα που
δημιουργούνται στο Νομό Καβάλας. Το πρώτο θέμα είναι τα Τενάγη των
Φιλίππων, όπου είναι μεγαλύτερος τυρφώνας της Ευρώπης, η παραγωγή είναι
άριστης ποιότητας, αλλά το έδαφος έχει ορισμένες ιδιομορφίες, που
προκαλούν σοβαρά προβλήματα, δηλαδή, καθίζηση του εδάφους, αυτανάφλεξη,
παύση υπάρδευσης και πλημμυρικά φαινόμενα.
Ζητάμε, εάν είναι δυνατόν, την αλλαγή της όδευσης του αγωγού, γιατί
θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στους αγρότες που κατέχουν αυτή την
καλλιεργήσιμη γη. Έχει κατατεθεί μια μελέτη από το Τεχνικό Επιμελητήριο,
καθώς και το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο και παρακαλούμε να ληφθεί υπ'
όψιν.
Καταρχήν, η όδευση από την εταιρία μας έλεγε ότι θα ήταν διαμέσου των
Τεναγών, δηλαδή, για οκτώ - δέκα χιλιόμετρα. Αυτό έχει αλλάξει δύο
φορές και θα ήθελα να διευκρινίσουμε, εάν είναι η αρχική ή η τελική.
Το δεύτερο θέμα είναι στο Δήμο Νέστου. Ο Δήμος Νέστου είχε καταθέσει
μια πρόταση, όπου περνάει αγωγός από τα διοικητικά του όρια από εδάφη
υψηλής παραγωγικότητας και ζητά να περάσει από ένα έργο αναδασμού, όπου
εκεί δεν δημιουργεί κανένα πρόβλημα.
Θα ήθελα, παρακαλώ να λάβετε σοβαρά υπόψη σας και αυτή τη μελέτη του Δήμου.
ΑΣΗΜΑΚΗΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ (Υφυπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής):
Πολύ γρήγορα να πω, για τα Τενάγη νομίζω ότι μίλησα χθες και σε
μεγάλο βαθμό το έχω καλύψει, διότι έτσι κι αλλιώς δεν έχει τελειώσει,
δεν υπάρχει τελική χάραξη, το κοιτάμε και πάλι. Αγωγούς στην Ελλάδα
έχουμε και υψηλής πίεσης και μέσης πίεσης, πολλά χιλιόμετρα, και χαμηλής
πίεσης. Έχουνε, για τη διασυνοριακή χάραξη είτε για κανόνες είτε για
κινδύνους, αλλά και όσα από αυτά που λέτε, ισχύουν ήδη. Έχουν επιβληθεί
όλοι οι κανονισμοί, τόσα χρόνια και δόξα το Θεό, δεν είχα ποτέ ατύχημα,
το παραμικρό. Με γεγονότα. Γίνονται με τις αυστηρότερες προδιαγραφές που
βάζει η Ε.Ε.. Έχουν ενσωματωθεί όλοι οι κανονισμοί, όλοι.
Και εδώ στην περίπτωση αυτή -το είπα και χθες- ισχύει κανονικά το
ελληνικό και το ευρωπαϊκό δίκαιο που έχει όλους τους κανονισμούς
ασφαλείας, κατασκευής, ελέγχου, τα πάντα και ειδικά για τους αγωγούς
υπάρχουν αυστηρότατοι κανονισμοί. Οι ίδιοι που ισχύουν για το ΔΕΣΦΑ -τη
δική μας εταιρία- και τη ΔΕΠΑ, το ίδιο ισχύει και για αυτόν τον αγωγό.
Επειδή είναι ιδιωτικός δεν σημαίνει ότι έχει άλλο καθεστώς.
Όσο δε για τους σταθμούς συμπίεσης, προφανώς δεν έχετε δει σταθμό
συμπίεσης, το οποίο είναι και πολύ λογικό. Ούτε μολύνει το περιβάλλον,
δεν έχει καμία σχέση, δεν είναι σταθμός ηλεκτρισμού…
Λοιπόν, δεν έχει καμία σχέση με μόλυνση περιβάλλοντος και δεν έχει
θόρυβο. Τα ντεσιμπέλ είναι κάτω από 30, αν θυμάμαι καλά. Στις δε άλλες
χώρες, για να καταλάβετε, ένας από τους μεγαλύτερους σταθμούς συμπίεσης
στην Ιταλία, η οποία έχει πάρα πολλούς αγωγούς, είναι δίπλα ακριβώς στα
προάστια του μεγαλύτερου τουριστικού θερέτρου στη Σαρδηνία. Εδώ, θέλουμε
να είναι πάνω στο βουνό. Να ξέρουμε, όμως, για ποιο πράγμα μιλάμε. Δεν
υπάρχει κανένας κίνδυνος. Δεν υπάρχουν αυτά. Και ο σταθμός συμπίεσης δεν
είναι κανένα πυρηνικό εργοστάσιο. Είναι απλά ένας συμπιεστής, ο οποίος
δίνει νέα ώθηση στο αέριο για να προχωρήσει. Γιατί, όπως καταλαβαίνετε,
επειδή είναι μεγάλου μήκους οι αγωγοί, χρειάζονται συμπιεστές ανά
συγκεκριμένα χιλιόμετρα, για να δίνουν ώθηση στο αέριο. Αυτό είναι ο
συμπιεστής. Δεν είναι κανένα πυρηνικό εργοστάσιο. Το επαναλαμβάνω, για
να μη γίνεται σύγχυση σε αυτό το πράγμα.
Για τις μελέτες περιβαλλοντικών, όπως το είπα και χθες, το
επαναλαμβάνω και σήμερα, ισχύουν κανονικά, όπως ίσχυαν για όλους. Για
οποιονδήποτε κάνει έναν αγωγό –και έχει δικαίωμα, διότι βάσει του
ευρωπαϊκού δικαίου, που έχουμε ενσωματώσει μπορεί κάποιος να θέλει να
κάνει έναν ιδιωτικό αγωγό, έχει δικαίωμα να ζητήσει άδεια- όλοι οι
κανονισμοί είναι ίδιοι είτε μιλούμε για περιβαλλοντικά είτε για
κατασκευαστικά είτε για όχληση των τοπικών κοινωνιών. Λαμβάνονται υπόψη.
Και χθες, παρ’ όλο που είπα ότι είναι πολύ μικρή η διαδρομή στα Τενάγη,
παρ’ όλα αυτά, ζητήσαμε από τον ΤΑΡ -γιατί η διαδικασία είναι στο
ΥΠΕΚΑ, δεν είναι στη ΡΑΕ- από τους τεχνικούς του ΤΑΡ να μας δώσουν τις
απαντήσεις τους, τις θέσεις τους, με βάση αυτά, τα οποία λέει το ΤΕΕ και
το ΓΕΩΤΕΕ. Αυτή είναι η διαδικασία. Αυτό θα κάνουμε. Ό, τι κάναμε πριν.
Σε σχέση με τις απαλλοτριώσεις θέλω να πω ότι γίνεται ό,τι
προβλέπεται και για τους αγωγούς τους δικούς μας. Όταν εμείς κάνουμε
αγωγούς είτε η ΔΕΠΑ είτε ο ΔΕΣΦΑ είτε οι ΕΠΑ, κατά τόπους κάνουν τις
διαπραγματεύσεις με την τοπική κοινωνία και ναι, όταν δεν υπάρχει
συμφωνία εφαρμόζεται ο νόμος και ο νόμος είναι η αναγκαστική
απαλλοτρίωση. Το ίδιο πράγμα προβλέπεται και εδώ. Τίποτα διαφορετικό.
Απλά, ίσα-ίσα, εδώ προβλέπεται κιόλας –ενώ στους ελληνικούς αγωγούς
είθισται να δίδεται η υψηλότερη τιμή που καθορίζει ο περιφερειάρχης ή ο
νομάρχης παλαιότερα- ότι θα είναι η υψηλότερη τιμή, στην περίπτωση που
γίνει αναγκαστική απαλλοτρίωση.
Ευχαριστώ πολύ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου