Τρίτη 6 Σεπτεμβρίου 2011

Δεν είμαι αισιόδοξος για τη σχολική χρονιά

Γράφει ο Παναγιώτης Ε. Καταγής
Πρόεδρος Α΄ ΕΛΜΕ
& Αιρετός ΠΥΣΔΕ Γ΄Αθήνας
Πριν μία δεκαετία στους κινηματογράφους προβαλλόταν η ταινία «Χορεύοντας με τους Λύκους». Σημαντική ταινία με καλλιτεχνικό βάρος στην οποία ο ήρωας απαρνήθηκε τις αξίες της φυλής του για να ενστερνισθεί τις αξίες των ιθαγενών στη γη που ζούσε και να παλέψει επιτυχώς γι’ αυτές. Σήμερα, μέσω της επικοινωνιακής καταιγίδας των ΜΜΕ, το ρόλο αυτό τον διεκδικεί η Ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, δυστυχώς όμως εκ των πραγμάτων δεν μπορεί να τον ενσαρκώσει.
Στα δύο χρόνια που η παρούσα πολιτική ηγεσία κυβερνά τον πολύπαθο χώρο της παιδείας, παρά την άκριτα πριμοδοτούμενη εκσυχρονιστική εικόνα της, έχει ιδιοποιηθεί τη μορφή της «Καλής και Σοφής Μαμάς» που όλα τα ξέρει και όλα τα «διευθετεί» προς χάριν των «παιδιών» της (μαθητών και εκπαιδευτικών).

Φανέρωσε ιδιαίτερη αγάπη και φροντίδα για την Α/θμια και Τριτοβάθμια εκπαίδευση, αλλά απαξίωσε κατά περίεργο τρόπο τη Β/θμια. Στην πράξη αναλώθηκε σε μία προσπάθεια επαναφοράς του κομματικού κράτους στη διοίκηση των σχολείων, προκειμένου να στηρίξει το «Νέο οικονομικής λειτουργίας Σχολείο» του ΔΝΤ που έχει οραματιστεί.
Σειρά δε πρακτικών και ενεργειών της ξεκάθαρα το καταδεικνύουν.

  • Συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων πέρα από κάθε λογική και κατά παράβαση των όρων παιδαγωγικής λειτουργίας που η ίδια είχε θέσει.
  • Άρνηση να ενσκύψει στα προβλήματα που δημιουργήθηκαν από αυτές και στις αγωνίες των κοινωνικών φορέων τους οποίους επηρέαζαν, σε αντίθεση με την ιδιαίτερη φροντίδα που επέδειξε στην ανάκληση συγχωνεύσεων που εξυπηρετούσαν ισχυρούς κομματικούς ομοϊδεάτες της, όπως συνέβη με το αίτημα της συζύγου αντιπροέδρου της Κυβέρνησης.
  • Αλλεπάλληλες αλλαγές στη σύνθεση των υπηρεσιακών συμβουλίων με καταστρατήγηση των διατάξεων του ΠΔ 1/2003, υπηρεσιακά διαβλητές και ηθικά απαράδεκτες, ώστε να ελέγχονται κομματικά και να ενεργούν ανάλογα.
  • Έκδοση αλλεπάλληλων και σε πολλές περιπτώσεις αλληλοαναιρούμενων υπουργικών αποφάσεων και ερμηνευτικών εγκυκλίων για τα προσόντα των Νέων Διευθυντών, μεσούσης της διαδικασίας αξιολόγησης τους, γεγονός πρωτοφανές στα εκπαιδευτικά χρονικά, προκειμένου η επιλογή και η τοποθέτηση τους στις σχολικές μονάδες να ανταποκρίνεται στην αρχή «το κατάλληλο πρόσωπο» στο «κατάλληλο σχολείο».
  • Τραγελαφικό αλλαλούμ με την κατάργηση των Προϊσταμένων Γραφείων Εκπαίδευσης για λόγους οικονομίας και εξορθολογισμού των δαπανών, αλλά ταυτόχρονα ορισμός Αναπληρωτών τους και παράλληλη διατήρηση τους …
  • Τοποθετήσεις εκπαιδευτικών σε οργανικές θέσεις με ανώτατο όριο τις 7 – 8 ώρες, γεγονός που προκαλεί δυσεπίλυτα προβλήματα στις σχολικές μονάδες, δημιουργεί εκπαιδευτικούς δύο ταχυτήτων και κυρίως αντίκειται ρητά στο υφιστάμενο νομικό πλαίσιο.
  • Ουσιαστικός μηδενισμός διορισμών εκπαιδευτικών (1.500 περίπου για 20.000 συνταξιοδοτήσεις τα δύο τελευταία χρόνια) και δραματική μείωση των αποσπάσεων (1.400 περίπου επί 7.500 αιτήσεων), πρακτική που οδηγεί στη λειτουργία των σχολείων με τεράστιες ελλείψεις διδακτικού προσωπικού σε βάρος της   ουσιαστικής εκπαίδευσης των μαθητών.
  • Πάγωμα της χρηματοδότησης των σχολικών μονάδων από τον Απρίλιο και προτροπή στους Νέους Διευθυντές να αναζητήσουν χορηγίες από τις τοπικές κοινωνίες, δηλαδή στην πράξη να καλέσουν τους γονείς να συνεισφέρουν οικονομικά για την εκπαίδευση των παιδιών τους, πολιτικές που οδηγούν άμεσα στο ξεχαρβάλωμα της δωρεάν δημόσιας παιδείας.
  • Μη αντικατάσταση του προσωπικού καθαριότητας των σχολικών μονάδων που αποχώρησε λόγω συνταξιοδότησης, με αποτέλεσμα λίγο πριν την έναρξη των μαθημάτων ικανός αριθμός σχολείων να στερούνται καθαριστριών με ότι αυτό συνεπάγεται για την υγεία μαθητών και εκπαιδευτικών.
  • Μη διανομή, για πρώτη φορά, εκπαιδευτικών βιβλίων στους μαθητές και εντολή έναρξης των μαθημάτων με σημειώσεις. Χρειάστηκαν 9 μήνες για να ακυρωθεί ο σχετικός διαγωνισμός και να φθάσει την τελευταία στιγμή, με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, ο ΟΕΔΒ να προβεί σε διαδικασίες απευθείας ανάθεσης για την εκτύπωση των βιβλίων με υπέρβαση του προϋπολογισμού, όπως αναλυτικά αναφέρθηκε από τα ΜΜΕ. Σε ότι αφορά την εκτύπωση και αναπαραγωγή σημειώσεων και φωτοτυπιών, από τα CD και DVD, αυτή θα επιβαρύνει τις υποχρηματοδοτούμενες πλέον σχολικές μονάδες με περισσότερα από 15 ευρώ για κάθε βιβλίο διδασκόμενου μαθήματος.
  • Απαξίωση της Τεχνικής – Επαγγελματικής Εκπαίδευσης με υποβάθμιση των σπουδών της και μη χορήγηση βιβλίων σε περισσότερους από 15 χιλιάδες μαθητές της περίπου για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, παρά τις αλλεπάλληλες προφορικές εκκλήσεις μαθητών και γονέων, τις γραπτές αιτήσεις και αναφορές των σχολικών μονάδων αλλά και τις καταγγελίες των συνδικαλιστικών φορέων προς την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας.
  • Άγρια περικοπή στους μισθούς των εκπαιδευτικών, παρότι με επίσημα στοιχεία ανήκουν στους χαμηλότερα αμοιβόμενους κλάδους. Νέες περικοπές (σε ετήσια βάση ένας μισθός περίπου) έχουν εξαγγελθεί από το Σεπτέμβριο, με αναδρομικό μάλιστα χαρακτήρα λόγω της «απόλυτα» επιτυχημένης οικονομικής πολιτικής της Κυβέρνησης που πέραν των άλλων έφθασε την ανεργία στο 16,5% και το έλλειμμα του προϋπολογισμού πάνω από 8,8%.
  • Ανεπίτρεπτη καθυστέρηση πληρωμής όσων συμμετείχαν στις πανελλήνιες εξετάσεις, βαθμολογητών, επικουρικού προσωπικού, Λυκειακών επιτροπών όπως επίσης και υπερωριών πολιτιστικών προγραμμάτων, …, παρά τις αρχικές διαβεβαιώσεις του αρμόδιου Υφυπουργού ότι θα καταβληθούν άμεσα. Θεωρώ ότι η αντιμετώπιση των συναδέλφων από την πλευρά της Πολιτείας συνιστά εμπαιγμό σε βάρος της εκπαιδευτικής κοινότητας στο σύνολό της.

Προσωπικά δεν είμαι αισιόδοξος για τη σχολική χρονιά που ήδη έχει ξεκινήσει. Εύχομαι όμως σε όλους, συναδέλφους, γονείς και μαθητές αυτή η νέα χρονιά που ξεκινά δύσκολα να οδηγήσει σε μία νέα συλλογικότητα η οποία θα στηρίξει την τόσο αναγκαία, στους δύσκολους καιρούς που περνάμε, κοινωνική αλληλεγγύη.
Καλή σχολική χρονιά για όλους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου