Πέμπτη 21 Δεκεμβρίου 2023

Τεχνική εκπαίδευση με μέλλον

 

Την ενσωμάτωση Επαγγελματικών Λυκείων, Επαγγελματικών Σχολών Κατάρησης και Δημόσιων ΙΕΚ σε νέα Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (KEEK), καθώς και τη μετονομασία των ΙΕΚ σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρησης (ΣΑΕΚ), προβλέπει, μεταξύ άλλων, το σχέδιο νόμου για την αναβάθμιση ms επαγγελματικής εκπαίδευσή και κατάρτισης, σημεία του οποίου παρουσιάστηκαν χθες από τον υπουργό Παιδείας, Κυριάκο Πιερρακάκη, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, κατά τη διάρκεια συζήτησης με τους μαθητές με συντονίστρια την υφυπουργό Παιδείας, Ζέττα Μακρή.

Ο πρωθυπουργός έστειλε μήνυμα ενίσχυσης της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης από το Πρότυπο Επαγγελματικό Λύκειο Περάματος, όπου συνομίλησε με μαθητές για τη νομοθετική πρωτοβουλία που ετοιμάζει η κυβέρνηση. Προσερχόμενος στο ΕΠΑΛ, ο κ. Μητσοτάκης δήλωσε χαρακτηριστικά ότι «πολύ σύντομα θα έχουμε ψηφίσει ένα καινούργιο νομοσχέδιο, το οποίο θα αποδεικνύει και στην πράξη την έμφαση που δίνουμε στην τεχνική εκπαίδευση, με την ουσιαστική αναβάθμιση των Επαγγελματικών Λυκείων, των δημόσιων ΙΕΚ, τα οποία μετονομάζονται και ενισχύονται με θεματικούς άξονες, με καινούργιους οδηγούς κατάρτισης, κυρίως με άμεση σύνδεση με την αγορά εργασίας, έτσι ώστε να μπορέσουμε να περάσουμε το μήνυμα, κυρίως στα νέα παιδιά, ότι η επαγγελματική και τεχνική εκπαίδευση και κατάρτιση δεν είναι ο φτωχός συγγενής της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά ένας επαγγελματικός δρόμος ο οποίος ανοίγει εξαιρετικές προοπτικές για πολύ επικερδείς επαγγελματικές δυνατότητες».

Από την πλευρά του, ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, τόνισε όχι «στόχος είναι να δημιουργηθούν περίπου 60 δομές campus στη χώρα μας, θεματικά στοχευμένες, μέσα από τη συνύπαρξη των Επαγγελματικών Λυκείων, των σημερινών ΙΕΚ που μετονομάζονται σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης και των εργαστηρίων, με στόχο να μπορέσουμε πραγματικά και μέσα από 130 νέους οδηγούς κατάρτισης και μέσα από την επένδυση σε νέους εξοπλισμούς μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης να προβούμε σε μια πολύ ουσιαστική μεταρρύθμιση και αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης στη χώρα μας». Κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του ο πρωθυπουργός, συνοδευόμενος από τον υπουργό, ξεναγήθηκε στις αίθουσες και στα εργαστήρια του Πρότυπου Επαγγελματικού Λυκείου, έχοντας την ευκαιρία να ενημερωθεί για τις δυνατότητες του σχολείου και να συνομιλήσει με μαθητές και εκπαιδευτικούς.

 

Οι αλλαγές, τα campus, οι μάνατζερ και η οργάνωση των δομών

Ιδρύονται Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΚΕΕΚ), στα οποία δύνανται να συνυπάρχουν οι δομές ΕΣΚ, ΕΠΑΛ και ΙΕΚ, δηλαδή δομές επιπέδων 3, 4 και 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων (ΕΠΠ).

Στα ΚΕΕΚ παρέχεται και το μεταλυκειακό έτος - τάξη μαθητείας (επίπεδο 5 του ΕΠΠ). Προϋποθέσεις ίδρυσης: Συνύπαρξη στον ίδιο χώρο (campus) τουλάχιστον μίας δομής εκπαίδευσης, μίας δομής κατάρτισης και ενός εργαστηριακού κέντρου (ΕΚ).

Μη συστέγαση στον ίδιο χώρο Γυμνασίου ή Γενικού Λυκείου ώστε να γίνεται πλήρης εκμετάλλευση των εγκαταστάσεων για τις αυξημένες ανάγκες της ΕΕΚ.

Με βάση στατιστικά στοιχεία, παρουσιάζονται πανελλαδικά 23 περιπτώσεις συγκροτημάτων (campus) με ημερήσια ΕΠΑΛ, ΙΕΚ και ΕΚ και 37 περιπτώσεις συγκροτημάτων (campus) με ημερήσια και εσπερινό ΕΠΑΛ, ΙΕΚ και ΕΚ.

Θέση οργανωτικού συντονιστή: Ο οργανωτικός συντονιστής σε κάθε ΚΕΕΚ επιλέγεται κατόπιν δημόσιας πρόσκλησης και δικαίωμα συμμετοχής στη δημόσια πρόσκληση έχουν εκπαιδευτικοί και δημόσιοι υπάλληλοι με σχέση εργασίας δημοσίου δίκαιου ή ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου φορέων του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα.

Γραφείο Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας: Τα ΓΕΑΣ που λειτουργούν στα ΙΕΚ αναβαθμίζονται, αποτελούν αυτοτελή οργανική μονάδα του ΚΕΕΚ και εξυπηρετούν όλες της μονάδες του ΚΕΕΚ με ταυτόχρονη αύξηση της στελέχωσής τους.

Πρότυπα ΕΠΑΛ: Όλες οι υφιστάμενες προβλέψεις για τα Πρότυπα ΕΠΑΛ γενικεύονται από το σχολικό έτος 202526 σε όλα τα ΕΠΑΛ. Η Επιτροπή Συντονισμού του Πρότυπου Επαγγελματικού Λυκείου (ΕΣΠΕΠΑΛ) θεσμοθετείται σε όλα τα ΕΠΑΛ.

Από τα ΙΕΚ στις ΣΑΕΚ: Τα ΙΕΚ μετονομάζονται σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΑΕΚ). Οι ΣΑΕΚ αποκτούν διευρυμένο ρόλο σε ό,τι αφορά την ενεργό διασύνδεση των καταρτιζόμενων και των αποφοίτων τους με την αγορά εργασίας σε τοπικό, περιφερειακό και κλαδικό επίπεδο. Κάθε σχολή οργανώνεται σε δύο επιμέρους τομείς:

1. Τομέας επαγγελματικής κατάρτισης.

2. Τομέας επαγγελματικής ανάπτυξης και συμβουλευτικής, ενώ δημιουργείται ψηφιακή πύλη ενημέρωσης ΓΕΑΣ/ΚΕΕΚ.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου