Στο Ν.1566/85 περιγράφεται σαφώς πως όταν πρόκειται για ίδρυση, προαγωγή, κατάργηση, υποβιβασμό ή συγχώνευση σχολικών μονάδων γνωμοδοτεί το νομαρχιακό συμβούλιο ύστερα από εισήγηση της αντίστοιχης νομαρχιακής επιτροπής παιδείας. Ειδικότερα και ανά βαθμίδα εκπαίδευσης: για Νηπιαγωγεία (άρθρο 3, παρ. 10), Δημοτικά (άρθρο 4, παρ. 16), Γυμνάσια (άρθρο 5, παρ. 7) και για Λύκεια (άρθρο 8, παρ. 6). Παρόμοια εισήγηση κάνει και η δημοτική (κοινοτική) επιτροπή παιδείας στο δημοτικό (κοινοτικό) συμβούλιο (άρθρο 50, παρ.3). Σε θέματα, σχετικά με τα παραπάνω, παραπέμπει και ο Ν.2525/97 (άρθρο 1, παρ. 4).
Οι νομαρχιακές επιτροπές παιδείας και τα νομαρχιακά συμβούλια λειτουργούσαν έως την 31-12-2010. Μέχρι αυτήν την ημερομηνία το Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων (ΥΠΔΒΜΘ) δεν κίνησε τη διαδικασία γνωμοδότησης για συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων από τα παραπάνω όργανα Αυτοδιοίκησης.
Εισήγηση επίσης, για ίδρυση ή κατάργηση-συγχώνευση σχολικών μονάδων μπορούν να κάνουν από το 2002 (με την Υπουργική απόφαση Φ.353.1./324/105657/Δ1) οι Διευθύνσεις (άρθρο 15, παρ. 2στ) και τα Γραφεία εκπαίδευσης (άρθρο 24, παρ. 9)
Από την 1-1-2011 τα θέματα της Αυτοδιοίκησης ρυθμίζει ο «Καλλικρατικός» Ν.3852/10. Η Νομαρχιακή βαθμίδα Αυτοδιοίκησης καταργείται (και μαζί η νομαρχιακή επιτροπή παιδείας και το νομαρχιακό συμβούλιο), παραμένουν όμως οι αρμοδιότητες της δημοτικής επιτροπής παιδείας και του δημοτικού συμβουλίου για τα θέματα παιδείας (Ν.1566/85, άρθρο 50, παρ. 3).
Το ΥΠΔΒΜΘ, την 27-1-2011, ανοίγει τη διαδικασία συγχωνεύσεων (με εξαιρετικώς επείγουσα εγκύκλιο την οποία απευθύνει στους Περιφερειακούς Διευθυντές και τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης για να προβούν στις σχετικές εισηγήσεις τους) και ορίζει καταληκτική ημερομηνία την 20-2-2011. Έως τη συγκεκριμένη ημερομηνία δεν έχουν συγκροτηθεί όλες οι δημοτικές επιτροπές παιδείας, όπως είναι φυσικό, λόγω του πολύπλοκου εγχειρήματος του «Καλλικράτη» ή σε άλλες περιπτώσεις δεν έγινε καθόλου συζήτηση για συγχωνεύσεις στο δημοτικό συμβούλιο (ΟΛΜΕ, 14-3-2011). Δημιουργείται έτσι η εικόνα πως η γνωμοδότηση για τις συγχωνεύσεις των σχολικών μονάδων είναι ουσιαστικά υπόθεση των Διευθύνσεων εκπαίδευσης (Υπουργική απόφαση του 2002) πράγμα που δεν ευσταθεί διότι δεν έπαψε να ισχύει ούτε στιγμή ο Ν.1566/85.
Απαιτητέα διαδικασία: μετά τη συγκρότηση των επιτροπών παιδείας (έχει ήδη γίνει σε δήμους) πρέπει να ακολουθήσει η εισήγησή τους για ίδρυση, προαγωγή, κατάργηση, υποβιβασμό ή συγχώνευση σχολικών μονάδων της περιοχής τους και να διατυπωθεί η σχετική γνωμοδότηση του κάθε δημοτικού συμβουλίου.
Δεδομένου ότι ο Νόμος υπερέχει της Υπουργικής απόφασης, η γνωμοδότηση του δημοτικού συμβουλίου (όπως περιγράφεται στο Ν.1566/85, τον 2525/97 και διατηρείται στον 3852/10) επικρατεί αυτής της Διεύθυνσης.
Από τα προηγούμενα φαίνεται πως όποια συγχώνευση-κατάργηση σχολικής μονάδας προωθήθηκε μόνο από Διεύθυνση εκπαίδευσης δίχως να έχει προταθεί από το οικείο δημοτικό συμβούλιο είναι (από νομοθετικής πλευράς) στον αέρα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου