Τετάρτη 30 Νοεμβρίου 2011

Δράσεις του υπουργείου Παιδείας για την Εκπαίδευση


Το υπουργείο Παιδείας έχει δρομολογήσει και υλοποιεί ήδη συγκεκριμένες δράσεις στους τομείς της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Οι δράσεις - όπως παρουσιάζονται από το υπουργείο - έχουν ως εξής:
Τεχνολογικό Λύκειο
Το Υπουργείο Παιδείας ΔΒΜΘ, αντιλαμβανόμενο τη σημασία και τον βαθιά κοινωνικό ρόλο της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, επιδιώκει την ποιοτική αναβάθμισή της και την αύξηση του μαθητικού δυναμικού της, έως τουλάχιστον τον αντίστοιχο μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Σκοπός του Τεχνολογικού Λυκείου είναι η παροχή στους αποφοίτους του ολοκληρωμένων επαγγελματικών γνώσεων και δεξιοτήτων για την άσκηση επαγγέλματος, η διασφάλιση της δυνατότητας επαγγελματικής ανέλιξης των αποφοίτων μέσω της συνέχισης των σπουδών στη μεταδευτεροβάθμια ή και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση καθώς και η ενίσχυση της δυνατότητας των αποφοίτων να παρακολουθούν τις εργασιακές εξελίξεις και να εκσυγχρονίζουν τις τεχνολογικές και επαγγελματικές τους γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες, αξιοποιώντας τις ευκαιρίες που προσφέρει η δια βίου μάθηση.
Μελλοντικές Δράσεις:

1) Σχέδιο Νόμου για το Τεχνολογικό Λύκειο
Με το προς κατάθεση στη Βουλή σχέδιο νόμου, που αυτή τη στιγμή επεξεργάζεται το Υπουργείο Παιδείας ΔΒΜΘ, ιδρύονται τα Τεχνολογικά Λύκεια τα οποία θα ενσωματώσουν τα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑ.Λ) και τις Επαγγελματικές Σχολές (ΕΠΑ.Σ) σε έναν ενιαίο τύπο σχολείου. Το Τεχνολογικό Λύκειο είναι τριετούς διάρκειας σπουδών με ένα επιπλέον προαιρετικό έτος ειδίκευσης.
2) Ειδικότητες του Τεχνολογικού Λυκείου
Οι ειδικότητες του Τεχνολογικού Λυκείου διαμορφώνονται με βάση τις κοινωνικές και αναπτυξιακές ανάγκες της χώρας, ενισχύοντας την προοπτική απασχόλησης των αποφοίτων τους, οι οποίοι θα έχουν την απαραίτητη επάρκεια γνώσεων και δεξιοτήτων καθώς και αναγνωρισμένα επαγγελματικά δικαιώματα.
3) Νέα Προγράμματα Σπουδών Τεχνικής- Επαγγελματικής Εκπαίδευσης
Τα προγράμματα σπουδών Τεχνικής- Επαγγελματικής Εκπαίδευσης ανανεώνονται. Προβλέπεται να ξεκινήσει η επεξεργασία και η εκπόνηση του πλαισίου των νέων προγραμμάτων σπουδών της Τεχνικής- Επαγγελματικής Εκπαίδευσης με την υποστήριξη του Εθνικού Οργανισμού Πιστοποίησης Προσόντων (Ε.Ο.Π.Π.).
Ολοήμερα δημοτικά σχολεία με ενιαίο αναμορφωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα
Η αναγκαιότητα μετασχηματισμού των προγραμμάτων σπουδών στα σχολεία και προσαρμογής τους στις ανάγκες της σύγχρονης εποχής κατέστησε υποχρεωτική την αναβάθμιση του σχολείου, ξεκινώντας μάλιστα από το νηπιαγωγείο και το δημοτικό σχολείο.
Έτσι από το σχολικό έτος 2010-2011, στο πλαίσιο του «Νέου Σχολείου», ξεκίνησε να λειτουργεί το Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Σπουδών σε 800 Ολοήμερα Δημοτικά Σχολεία που κάλυπταν περίπου το 30% του μαθητικού πληθυσμού.
Το Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Σπουδών εμπλουτίστηκε με νέα διδακτικά αντικείμενα και συμπεριέλαβε καινοτόμες δράσεις, όπως η εισαγωγή της φιλαναγνωσίας, η διδασκαλία ξένων γλωσσών, νέων τεχνολογιών και αισθητικής αγωγής (θεατρική αγωγή, μουσική και καλλιτεχνικά).
Επίσης, κατά τη σχολική χρονιά 2010-2011 πραγματοποιήθηκε επιμόρφωση 2.200 εκπαιδευτικών ειδικοτήτων (Πληροφορική, Θεατρικής Αγωγής, Εικαστικών και Μουσικής) που δίδασκαν στα Ολοήμερα Δημοτικά Σχολεία με Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα και δεν είχαν εμπειρία διδασκαλίας στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και διανεμήθηκαν 4 οδηγοί επιμορφωτών και 3 επιμορφούμενων.
Το σχολικό έτος 2011-2012 η λειτουργία του Ενιαίου Αναμορφωμένου Εκπαιδευτικού Προγράμματος συνεχίζει σε συνολικά 961 Ολοήμερα Δημοτικά Σχολεία, στα οποία φοιτά περίπου το 40% του μαθητικού πληθυσμού.
Μέχρι σήμερα (16.11.2011) έχουν προσληφθεί 2.275 εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων (Δραματικής Τέχνης, Θεατρικών Σπουδών, Καλλιτεχνικών, Μουσικής, Αγγλικών, Πληροφορικής και Φυσικής Αγωγής στα Ολοήμερα Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ.
Επίσης, προβλέπεται να γίνουν επιμορφωτικά σεμινάρια/ ενημερωτικές ημερίδες για τα Στελέχη της Εκπαίδευσης για τις δυνατότητες αξιοποίησης εκπαιδευτικού υλικού που σχετίζεται με τη Θεατρική Αγωγή, τη Μουσική, τα Εικαστικά, την Πληροφορική, τα Αγγλικά, τη Φυσική Αγωγή, τις βιωματικές δράσεις που γίνονται στο πλαίσιο της ευέλικτης ζώνης (πχ Αγωγή Υγείας, Αγωγή Καταναλωτή, Διατροφικές συνήθειες, Κυκλοφοριακή αγωγή, Περιβάλλον, Ανακύκλωση) καθώς και την ενισχυτική διδασκαλία.
Ξενόγλωσση εκπαίδευση στα ολοήμερα δημοτικά σχολεία
Έχοντας υπόψη ότι η γνώση ξένων γλωσσών συνιστά στρατηγικό παράγοντα προόδου για σταθερή ανάπτυξη και για μια αρμονική σχέση μεταξύ της παγκόσμιας και της τοπικής κοινότητας, το Υπουργείο Παιδείας ΔΒΜΘ θεώρησε απαραίτητη τη βελτίωση της παρεχόμενης ξενόγλωσσης εκπαίδευσης στο δημόσιο σχολείο.
Το Υπουργείο Παιδείας ΔΒΜΘ εισάγαγε από το σχολικό έτος 2010-2011 την αγγλική γλώσσα στις Α' και Β' τάξεις των Ολοήμερων Δημοτικών Σχολείων με Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα.
Έχουν πραγματοποιηθεί και συνεχίζουν να πραγματοποιούνται επιμορφώσεις καθηγητών αγγλικής γλώσσας, έχει δημιουργηθεί μια ιστοσελίδα στην οποία περιλαμβάνονται οδηγίες για το μάθημα και το συνοδευτικό εκπαιδευτικό υλικό (π.χ. εικόνες, φωτογραφίες, ηχητικό αρχείο με τραγουδάκια, ιστορίες) για τις Ά και Β' τάξεις, το οποίο ανανεώνεται συνεχώς. Επίσης, προβλέπεται να δοθεί και έντυπο εκπαιδευτικό υλικό στους εκπαιδευτικούς αγγλικής γλώσσας.
Τέλος, έχει συγγραφεί και αναμένεται να αποσταλεί άμεσα σε 100.000 αντίτυπα το βιβλίο Αγγλικής Γλώσσας της Γ' Δημοτικού σε όλα τα Δημοτικά Σχολεία της χώρας, εξοικονομώντας έτσι σημαντικούς πόρους από τις Σχολικές Επιτροπές που επιβαρύνονταν μέχρι πέρισυ με το κόστος αγοράς του βιβλίου.
Στον συνολικότερο σχεδιασμό του Υπουργείου είναι ο μαθητής όταν τελειώνει το Γυμνάσιο να λαμβάνει ταυτόχρονα και πιστοποιητικό γνώσης ξένης γλώσσας χωρίς να επιβαρύνεται ο οικογενειακός προυπολογισμός με έξοδα ιδιωτικών φροντιστηρίων ξένων γλωσσών..
Ψηφιακές υποδομές - Πληροφορική
Το Υπουργείο στο πλαίσιο της ανάπτυξης ενός σχεδίου στρατηγικής για τον εξοπλισμό των Δημοτικών, Γυμνασίων και Λυκείων της χώρας, προχώρησε στην υλοποίηση ενός μεγάλου έργου που θα περιελάμβανε εξοπλισμό πληροφορικής που περιλαμβάνει κυρίως διαδραστικούς πίνακες, κινητά εργαστήρια πληροφορικής με ενσωματωμένους υπολογιστές καθώς και αναβάθμιση της υπάρχουσας υποδομής. Το έργο αυτό ξεκίνησε αφού είχε προχωρήσει η εγκατάσταση διαδραστικών συστημάτων στη Β' Γυμνασίου και ο εξοπλισμός πληροφορικής στα Ολοήμερα Δημοτικά Σχολεία.
Βασικός στόχος του προτεινόμενου έργου είναι η δημιουργία υποδομών που θα εξασφαλίζουν την ένταξη της πληροφορικής στην καθημερινότητα του σχολείου με δωρεάν επικοινωνίες και γρήγορη πρόσβαση σε ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό, με δημόσιες άδειες πρόσβασης στο διαδίκτυο για κάθε μαθητή και εκπαιδευτικό.
Για το σκοπό αυτό έχει σχεδιαστεί η υλοποίηση ενός μεγάλου έργου που αφορά στην προμήθεια:
Α) Διαδραστικών Συστημάτων Διδασκαλίας σε όλες τις αίθουσες των Γυμνασίων και των Λυκείων της χώρας καθώς και των αιθουσών της πέμπτης και έκτης τάξης όλων των δημοτικών της χώρας (Διαδραστικά Συστήματα Διδασκαλίας - Διαδραστικό Πίνακα, Βιντεοπροβολέα, Laptop- για όλες τις αίθουσες, καθώς και τοπικό δίκτυο στις αίθουσες διδασκαλίας, μέσω του οποίου θα διασφαλίζεται η αποτελεσματική σύνδεση των Η/Υ στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο)
Β) Ενός έως τριών κινητών εργαστηρίων πληροφορικής για κάθε σχολείο που θα περιλαμβάνουν 10-15 φορητούς Ηλεκτρονικούς Υπολογιστές, ένα ειδικό τροχήλατο ερμάριο για την αποθήκευση και φόρτιση τους καθώς και τοπικό δίκτυο στις αίθουσες διδασκαλίας, μέσω του οποίου θα διασφαλίζεται η αποτελεσματική σύνδεση των Η/Υ στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο.
Γ) Ειδικού εξοπλισμού για να συνδεθούν με τα υπάρχοντα παλαιά εργαστήρια πληροφορικής όλων των γυμνασίων και λυκείων αλλά και την αναβάθμιση των εργαστηρίων αυτών.
Με την υλοποίηση του έργου αντιμετωπίζεται στο σύνολό του και με ενιαίο τρόπο, το πρόβλημα του εξοπλισμού στα Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια της χώρας ενώ εξασφαλίζεται ταυτόχρονα και η ένταξη της Ψηφιακής Πλατφόρμας στην λειτουργία του σχολείου.
Ταυτόχρονα υπηρετείται ο στόχος ο μαθητής που τελειώνει το Γυμνάσιο να λαμβάνει και Πιστοποιητικό Γνώσεων και Ικανοτήτων Πληροφορικής.
Eιδική Αγωγή
Α) Προσλήψεις εκπαιδευτικού προσωπικού Ειδικής Αγωγής, Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού
Β) Δράσεις που έχουν ξεκινήσει να υλοποιούνται
1) Διασφάλιση στελέχωσης και ειδικής επιμόρφωσης των στελεχών της Παράλληλης Στήριξης στην Α/θμια και Β/θμια Εκπ/σης για την συνεκπαίδευση μαθητών με αναπηρία στο γενικό σχολείο. («Πρόγραμμα εξειδικευμένης εκπαιδευτικής υποστήριξης για την ένταξη μαθητών με αναπηρία ή/ και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες»)
2) Προσαρμογή σχολικών εγχειριδίων της Α' και Β' τάξης του Δημοτικού για να καταστούν προσβάσιμα από μαθητές με διάφορες αναπηρίες (προβλήματα όρασης, ακοής, αυτισμό, κ.α.) («Σχεδιασμός και Ανάπτυξη προσβάσιμου εκπαιδευτικού & εποπτικού υλικού για μαθητές με αναπηρίες»)
3)Προσαρμογή των βιβλίων Γενικής Αγωγής στις ανάγκες των αμβλυώπων μαθητών
4) Χορήγηση στους κωφούς και βαρήκοους μαθητές ακουστικών βαρηκοΐας, καθώς και ηλεκτρονικού εξοπλισμού, εκπαιδευτικών βοηθημάτων και τεχνικών οργάνων τα οποία διευκολύνουν την πρόσβαση στο χώρο και στη μαθησιακή διαδικασία που έχει ανάγκη το παιδί στο σχολείο ή στο σπίτι.
Γ) Δράσεις που θα υλοποιηθούν
1) Προμήθεια εξοπλισμού για την κάλυψη όλων των αναγκών όλων των Σχολικών Μονάδων Ειδικής Αγωγής, το οποίο υλοποιείται το 2011 -2012 μέσω των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων.
2)Αξιολόγηση δομών Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης και διαμόρφωση ηλεκτρονικής εφαρμογής διαρκούς παρακολούθησης και αξιολόγησής τους, ώστε να εντοπίζονται άμεσα οι όποιες αδυναμίες ως προς την εξυπηρέτηση των πραγματικών αναγκών των ατόμων με αναπηρία αλλά και των οικογενειών τους.
3)Καταγραφή όλων των μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, η παρακολούθηση της εκπαιδευτικής υποστήριξης τους και η ηλεκτρονική υποστήριξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Το Μητρώο καταγραφής των μαθητών θα λειτουργήσει ως εργαλείο στήριξης του θεσμού της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης στα πλαίσια του Νέου Σχολείου. («Σχεδιασμός και ανάπτυξη Ηλεκτρονικού συστήματος δεδομένων και διαχείρισης των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών και Μητρώου καταγραφής όλων των μαθητών με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες».
4)Συνεργασία με το Πρόγραμμα των Ζωνών Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας για συντονισμό όσον αφορά στους μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
5)Επανασχεδιασμός της Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης
6)Ανασχεδιασμός και εκσυγχρονισμός των δομών και διαδικασιών υποστήριξης των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών, με βάση τις προτάσεις της Διεθνούς Σύμβασης για τα Δικαιώματα των αναπήρων.
7)Στο πλαίσιο των νέων δομών γίνεται αναδιοργάνωση του εκπαιδευτικού συστήματος με βάση την αρχή του ενιαίου σχεδιασμού και με στόχο οι υπηρεσίες Ειδικής Αγωγής να προσφέρονται μαθητοκεντρικά, χωρίς λίστες αναμονής και να ενδυναμώνουν τον εκπαιδευτικό του σχολείου να λειτουργεί αποτελεσματικά για όλους τους μαθητές χωρίς διακρίσεις.
8)Διεθνείς συνεργασίες για καλές πρακτικές και πρότυπα σχολικής ένταξης των μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Στήριξη της νεανικής επιχειρηματικότητας, σύνδεση με αγορά εργασίας και πρακτική άσκηση
Στόχος: Με κεντρικό σημείο αναφοράς τη στήριξη της νεανικής επιχειρηματικότητας και καινοτομίας και σε συνέργεια με τις ευρωπαϊκές πολιτικές για την επίτευξη των στόχων της στρατηγικής της Λισαβόνας καθώς και της Ατζέντας 2020, το Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων έχει ξεκινήσει την υλοποίηση σχετικών δράσεων με στόχο να φέρει τους μαθητές πιο κοντά στην αγορά εργασίας, να ενδυναμώσει τις δεξιότητές τους και να τους ενθαρρύνει να συμμετέχουν σε εκπαιδευτικά προγράμματα και διαγωνισμούς επιχειρηματικότητας και καινοτομίας.
Δράσεις που έχουν υλοποιηθεί:
1)Υπογραφή Πρωτοκόλλου Συνεργασίας μεταξύ Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και Σχολικών μονάδων Δευτεροβάθμιας Τεχνικής - Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Σκοπός του Πρωτοκόλλου Συνεργασίας είναι η υποστήριξη και η ποιοτική αναβάθμιση της Δευτεροβάθμιας Τεχνικής-Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, προς όφελος της τοπικής και περιφερειακής ανάπτυξης και γενικά του κοινωνικού συνόλου.
Δράσεις που έχουν υλοποιηθεί και συνεχίζουν να υλοποιούνται:
1)Δράσεις Επιχειρηματικότητας στα σχολεία
Προγράμματα Αγωγής Σταδιοδρομίας, που σχετίζονται ενδεικτικά με: Προσωπική Ανάπτυξη & Καλλιέργεια Δεξιοτήτων Ζωής, Εργασιακές Σχέσεις & Τομείς Επαγγελμάτων, Εκπαίδευση & Κατάρτιση, Σπουδές & Εργασία στην Ευρώπη, Επιχειρηματικότητα. κατά τη σχολική χρονιά 2010-2011 υλοποιήθηκαν περίπου 700 Προγράμματα Αγωγής Σταδιοδρομίας.
Κατά την εφαρμογή του θεσμού του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού παρέχεται συμβουλευτική στήριξη στους μαθητές, σχετικά με θέματα σταδιοδρομίας (Εκπαιδευτικής, Επαγγελματικής και Κοινωνικής) καθώς και έγκυρη πληροφόρηση για σπουδές και επαγγέλματα.
«Ημέρες Σταδιοδρομίας», όπου παρουσιάζονται ευκαιρίες εκπαιδευτικής σταδιοδρομίας σε τοπικό, εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο και ευκαιρίες σταδιοδρομίας σε προγράμματα μεταγυμνασιακής ή μεταλυκειακής κατάρτισης.
2) Συνεργασία Υπουργείου Παιδείας ΔΒΜΘ με το Σωματείο «Επιχειρηματικότητα Νέων»/Junior Achievement Greece (ΣΕΝ/JA Greece)
Το Υπουργείο Παιδείας ΔΒΜΘ, επιδιώκοντας την ενίσχυση της δυνατότητας των νέων να προσαρμόζονται στο οικονομικό περιβάλλον, συνεργάζεται για δύο συνεχείς σχολικές χρονιές (2010-2011, 2011-2012) με το Μη Κερδοσκοπικό Σωματείο «Επιχειρηματικότητα Νέων» (ΣΕΝ). Στο πλαίσιο αυτό έχει υπογραφεί Σύμφωνο Συνεργασίας και έχει σταλεί σχετική εγκύκλιος στα σχολεία η οποία επιτρέπει τη δυνατότητα συνεργασίας των Σχολείων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με το ΣΕΝ. Η συνεργασία είναι δυνατόν να έχει το χαρακτήρα συμπληρωματικής δραστηριότητας στο πλαίσιο εφαρμογής του θεσμού του ΣΕΠ, στα προγράμματα «Αγωγής Σταδιοδρομίας», στα μαθήματα «Οικιακή Οικονομία», «Αρχές Οικονομίας», «Τεχνολογίας» καθώς και στο πλαίσιο της «Ερευνητικής Εργασίας (Project)» (για τα ΕΠΑΛ στα αντίστοιχα μαθήματα). Κατά τη σχολική χρονιά 2010-2011 συμμετείχαν στα προγράμματα του ΣΕΝ/JA Greece 55 Δημόσια και 65 Ιδιωτικά Σχολεία με σύνολο μαθητών 8.039 μαθητές.
Μελλοντικές Δράσεις:
1) Πρόγραμμα Μαθητείας Αποφοίτων ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ και ΙΕΚ για Απόκτηση Επαγγελματικής Εμπειρίας
Στόχος του Προγράμματος είναι να χρηματοδοτηθεί μέσω υποτροφιών η μαθητεία αποφοίτων ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ και ΙΕΚ έως 2 ετών για την απόκτηση επαγγελματικής εμπειρίας μέσω μαθητείας 4-6 μηνών στον παραγωγικό τομέα, σε επιχειρήσεις κλάδων σχετικές με τις σπουδές του αποφοίτου έτσι ώστε να ενισχυθούν οι γνώσεις και οι δεξιότητες του αποφοίτου και να είναι καλύτερα προετοιμασμένος για την αγορά εργασίας. Για κάθε μήνα μαθητείας θα δίνεται στο μαθητευόμενο νέο υποτροφία εύλογου ποσού.
www.kathimerini.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου