
Χρειαζόμαστε «μια νέα παιδαγωγική και κοινωνική συμφωνία για το σχολείο του 2040», τονίζει στη Realnews η υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη και προσθέτει: «Στόχος μας είναι να συμφωνήσουμε στη στέρεη αρχιτεκτονική αλλαγής της δημόσιας εκπαίδευσης από το νηπιαγωγείο έως το πανεπιστήμιο... Σε αυτόν τον πυρήνα ανήκει και το επόμενο μεγάλο βήμα: ένα σύγχρονο, αξιόπιστο εθνικό απολυτήριο, με κανόνες διαφάνεια και ισοτιμία, ώστε το λύκειο να ξαναγίνει η καρδιά της εκπαιδευτικής διαδρομής».
Η αντιπολίτευση σας κατηγορεί ότι στο μέτωπο των αγροτικών κινητοποιήσεων επιδείξατε αργά αντανακλαστικά, αφήνοντας να κλιμακωθούν τα μπλόκα ανά την επικράτεια. Σας ανησυχεί η μαζικότητά τους και ποιες πληγές αφήνουν στην προνομιακή μέχρι πρότινος σχέση του αγροτικού κόσμου με τη Νέα Δημοκρατία;
Η κυβέρνηση ουδόλως υποτιμά τα σημαντικά προβλήματα του αγροτικού κόσμου, αυτό έχει καταστήσει σαφές και ο ίδιος ο πρωθυπουργός. Είναι εξίσου σαφές ότι οι παρεμβάσεις μας οφείλουν να κινούνται εντός των αντοχών της οικονομίας και των δεσμευτικών κανόνων της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής. Η προσπάθεια γίνεται ακόμα πιο σύνθετη, καθώς παράλληλα προχωρά η αναγκαία μεταρρύθμιση της ένταξης του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ, ώστε να αντιμετωπιστούν παθογένειες δεκαετιών. Είναι ευθύνη μας να άρουμε τις σκιές να διασφαλίσουμε τους πραγματικούς αγρότες που μοχθούν, παράγουν, εξελίσσονται και κρατούν ζωντανή την ύπαιθρο. Με παρρησία, ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανέλαβε την ευθύνη για τις καθυστερήσεις που υπήρξαν, τονίζοντας ότι από το 2026 οι πληρωμές των ευρωπαϊκών επιδοτήσεων θα γίνονται με απόλυτη διαφάνεια και λογοδοσία. Η σχέση της κυβέρνησης και της Νέας Δημοκρατίας με τον αγροτικό κόσμο δεν είναι ούτε συγκυριακή ούτε πελατειακή. Είναι μια σχέση που στηρίζεται σε δεσμεύσεις που έγιναν πράξεις: μείωση του ενεργειακού κόστους παρεμβάσεις στον ειδικό φόρο κατανάλωσης στο πετρέλαιο, ρυθμίσεις χρεών. Υπάρχουν όμως αιτήματα που, όπως είπε και ο αντιπρόεδρος Κωστής Χατζηδάκης δεν είναι εφικτό να ικανοποιηθούν. Πιστεύω ότι τελικά οι αγρότες και οι κτηνοτρόφοι μας θα ανταποκριθούν με πνεύμα διαλόγου και υπευθυνότητας στα επιπλέον μέτρα στήριξης της κυβέρνησης ώστε οι διεκδικήσεις να μη στρέφονται σε βάρος του κοινωνικού συνόλου.
Το κυβερνών κόμμα βρίσκεται εδώ και μήνες σε δημοσκοπική στασιμότητα, μακριά από τον πήχη της αυτοδυναμίας. Έχει η Νέα Δημοκρατία στρατηγική συνεργασιών; Με ποια κόμματα θα μπορούσε να συμπράξει;
Θεωρώ άσκοπη και άκαιρη όλη τη συζήτηση περί δημοσκοπικής στασιμότητας και των υποθετικών σεναρίων για την επόμενη ημέρα μετά τις εκλογές. Τα δεδομένα είναι συγκεκριμένα: η κυβέρνηση έχει ισχυρή και αδιατάραχτη κοινοβουλευτική πλειοψηφία και προχωρά στο έργο της. Στο τέλος της τετραετίας όπως έχει πει ο πρωθυπουργός θα παρουσιαστούν στους πολίτες τα πεπραγμένα και το σχέδιο για το μέλλον και εκείνοι θα αποφασίσουν. Η Νέα Δημοκρατία πιστεύει στις αυτοδύναμες κυβερνήσεις όχι από κάποιο φετίχ αλλά ως αναγκαία συνθήκη πολιτικής σταθερότητας συνέπειας προοπτικής. Ακούγεται κλισέ, αλλά την ευθύνη για το πώς θα κυβερνηθεί η χώρα μετά τις εκλογές την έχει ο κυρίαρχος λαός.
Προσφάτως, ο Ευάγγελος Βενιζέλος είπε ότι η κυβέρνηση δεν μπορεί να εγγυηθεί τις απαραίτητες συνα ι νέσεις στο πολιτικό σύστημα . Επίσης, ο Κώστας Καραμανλής και ο Αντώνης Σαμαράς κλιμακώνουν την κριτική με αιχμή την κρίση που διέρχονται, όπως λένε, οι δημοκρατικοί θεσμοί στη χώρα. Τι απαντάτε;
Θα ήθελα η «διαπίστωση» αυτή να συνοδεύεται και από το διά ταύτα. Ποια είναι πολιτική δύναμη ή ποια πρόσωπα μπορούν να «εγγυηθούν» τις συναινέσεις που έχει ανάγκη η χώρα; Το ΠΑΣΟΚ, που προσέφερε την αξιοπιστία του βορά στη σκοπιμότητα και στη συμμαχία με την Πλεύση Ελευθερίας Ο ΣΥΡΙΖΑ πάνω και κάτω από τον εξώστη; Ή μήπως η Ελληνική Λύση, η ΝΙΚΗ ή το φερόμενο υπό εκκόλαψη κόμμα της κυρίας Καρυστιανού; Ή μήπως ένας συνδυασμός και λίγο απ' όλα; Δεν λείπει στην κυβέρνηση η διάθεση να αναζητήσει συναινέσεις σε καίρια ζητήματα όπως η Συνταγματική Αναθεώρηση, ο μετασχηματισμός του πρωτογενούς τομέα και το νέο σχολείο, για να αναφερθώ στο δικό μου χαρτοφυλάκιο. Η αντιπολίτευση, δυστυχώς διαγκωνίζεται στο πεδίο του ανέξοδου λαϊκισμού και του μηδενισμού. Αδιαφορώντας για τη ζημιά που προκαλείται στη συλλογική προσπάθεια της κοινωνίας. Γ ια την κριτική των δύο πρώην πρωθυπουργών, θα μου επιτρέψετε να μη σχολιάσω. Θα σημειώσω μόνο ότι η Ν.Δ. έχει αποδείξει την ανθεκτικότητά της καθώς εκφράζει διαχρονικά τους πολίτες που επιδιώκουν την πρόοδο, απέναντι στις δυσκολίες στις διαιρέσεις και στις Κασσάνδρες.
Πριν από λίγες ημέρες είχαμε ακόμη ένα κρούσμα ενδοσχολικής βίας, όταν 1 άχρονη μαχαίρωσε συμμαθήτριά της. Πώς θα αντιμετωπίσετε τέτοια φαινόμενα;
Κάθε περιστατικό ενδοσχολικής βίας μάς πονά βαθιά, γιατί πίσω του υπάρχει πάντα ένα παιδί που δυσκολεύτηκε να εκφραστεί, να προστατευθεί. Αυτή είναι μια ευθύνη που δεν μπορούμε να προσπεράσουμε. Ήδη από το 2021, ως υφυπουργός Παιδείας μαζί με τη Νίκη Κεραμέως κάναμε ένα καίριο βήμα; την οργανωμένη και συστηματική παρουσία ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών στα σχολεία. Σήμερα καλύπτονται περίπου 8.600 σχολεία, με 1.950 μόνιμους και 3.018 αναπληρωτές ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς καθώς και με 366 μόνιμους σχολικούς νοσηλευτές. Παράλληλα, επενδύουμε στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και των διοικήσεων των σχολείων. Ήδη 25.000 εκπαιδευτικοί έχουν επιμορφωθεί σε θέματα πρόληψης και αντιμετώπισης του σχολικού εκφοβισμού, ενώ υπάρχει διαρκής συνεργασία μετο υπουργείο Υγείας για σαφή πρωτόκολλα διαχείρισης. Δίνουμε έμφαση στα εργαστήρια δεξιοτήτων και σε καλές πρακτικές που δίνουν φωνή στα παιδιά, όπως η μαθητική διαμεσολάβηση, που δοκιμάστηκε στα Ιόνια Νησιά πιλοτικά με θετικά αποτελέσματα. Ολα αυτά εντάσσονται σε μια εθνική στρατηγική πρόληψης της βίας ανηλίκων, με καταγραφή των περιστατικών μέσω της πλατφόρμας stop-bullying.gov.gr. Γ ιατίτο ζητούμενο δεν είναι μόνο να αντιδρούμε, αλλά να προλαμβάνουμε.
Αναφέρεστε συχνά στον εθνικό διάλογο που πρέπει να γίνει για τα θέματα της παιδείας και συγκεκριμένα για το εθνικό απολυτήριο...
Λόγω και της ιδιότητάς μου ως εκπαιδευτικού, πιστεύω ότι στα ζητήματα της εκπαίδευσης χρειάζεται κάτι βαθύτερο: μια νέα παιδαγωγική και κοινωνική συμφωνία για το σχολείο του 2040. Ο εθνικός διάλογος που προτείνουμε δεν είναι άλλοθι καθυστέρησης ούτε επικοινωνιακή άσκηση. Είναι πρόσκληση ευθύνης, με ανοιχτές διαδικασίες, τεκμηρίωση, δημόσια λογοδοσία και δεσμεύσεις που αντέχουν στον χρόνο. Στόχος μας είναι να συμφωνήσουμε στη στέρεη αρχιτεκτονική αλλαγής της δημόσιας εκπαίδευσης, από το νηπιαγωγείο έωςτο πανεπιστήμιο. Να μιλήσουμε με ειλικρίνεια για όσα δεν λειτούργησαν, να διαφυλάξουμε όσα πέτυχαν και να συμφωνήσουμε σε έναν κοινό πυρήνα ποιότητας και δικαιοσύνης που δεν θα αλλάζει με κάθε κυβέρνηση. Σε αυτόν τον πυρήνα ανήκει και το επόμενο μεγάλο βήμα: ένα σύγχρονο, αξιόπιστο εθνικό απολυτήριο, με κανόνες, διαφάνεια και ισοτιμία, ώστε το λύκειο να ξαναγίνει η καρδιά της εκπαιδευτικής διαδρομής. Το πραγματικό δίλημμα δεν είναι να κάνουμε διάλογο αλλά αν θα τολμήσουμε να συμφωνήσουμε ώστε να αλλάξουν όσα κρατούν πίσω το σχολείο. Η παιδεία δεν ανήκει σε κόμματα. Είναι θεμέλιο δημοκρατίας κοινωνικής συνοχής.
Αλλάξατε το θεσμικό πλαίσιο που αφορά τις διαγραφές των φοιτητών από τα πανεπιστήμια. Τι θα απαντούσατε σε εκείνους που αντιδρούν;
Κατανοώ απόλυτα τις ανησυχίες που γεννά κάθε αλλαγή. Θέλω όμως να είμαι ξεκάθαρη: δεν μιλάμε για τιμωρητικές πολιτικές. Μιλάμε για ένα σύγχρονο, δίκαιο και λειτουργικό πλαίσιο, που βάζει τάξη χωρίς να στερεί ευκαιρίες. Γ ια δεκαετίες το καθεστώς των ανενεργών φοιτητών αδικούσε όλους: τα ιδρύματα, τους ενεργούς φοιτητές, αλλά και τους ίδιους τους νέους που έμεναν εγκλωβισμένοι χωρίς ουσιαστική σύνδεση με τις σπουδές τους.Το νέο πλαίσιο προβλέπει εξαιρέσεις και ευελιξία για όσους εργάζονται, έχουν προβλήματα υγείας ή σοβαρές οικογενειακές υποχρεώσεις. Δεν αντιμετωπίζουμε όλους το ίδιο, αλλά τον καθένα δίκαια. Μέχρι τέλη Δεκεμβρίου θα διαγραφούν περίπου 280.000 ανενεργοί φοιτητές. Γ ια σοβαρούς κοινωνικούς λόγους θα δοθεί η αναγκαία παράταση, ενώ περίπου 35.000 φοιτητές αξιοποίησαν ήδη τη «δεύτερη ευκαιρία» που θεσπίσαμε. Η φοιτητική ιδιότητα δεν ισχύει εφ' όρου ζωής σε κανένα σύγχρονο ευρωπαϊκό πανεπιστήμιο. Θέλουμε πτυχία με αξία και ένα δημόσιο πανεπιστήμιο σύγχρονο, εξωστρεφές και συμπεριληπτικό. Δεν κλείνουμε πόρτες, αλλά ανοίγουμε δρόμους σε σπουδές με προοπτική, αξιοπιστία και θεσμική συνέπεια.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου