
Το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, απαντώντας σε Μέσο Κοινοβουλευτικού Ελέγχου που αφορά την ανάγκη τοποθέτησης διοικητικών υπαλλήλων για τη γραμματειακή υποστήριξη των σχολικών μονάδων, διευκρινίζει το ισχύον θεσμικό και οργανωτικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία τους.
Στην απάντησή του, το Υπουργείο επισημαίνει ότι οι σχολικές μονάδες δεν συνιστούν υπηρεσιακές οργανικές μονάδες, καθώς δεν περιλαμβάνονται ούτε αναφέρονται στον Οργανισμό του ΥΠΑΙΘΑ. Το γεγονός αυτό έχει ως συνέπεια τη μη σύσταση οργανικών θέσεων διοικητικού προσωπικού στις γραμματείες των σχολείων, παρά την αυξημένη διοικητική επιβάρυνση που υφίστανται οι εκπαιδευτικοί, η οποία δυσχεραίνει την άσκηση του παιδαγωγικού τους έργου.
Σύμφωνα με το Υπουργείο, η θέση αυτή επιβεβαιώνεται τόσο από τη Γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους 289/2017, όσο και από τη νεότερη Απόφαση Α2265/2024 του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, στις οποίες γίνεται ρητώς δεκτό ότι δεν έχουν συσταθεί οργανικές θέσεις διοικητικού προσωπικού στις γραμματείες των σχολικών μονάδων.
Ειδικότερα, το ΥΠΑΙΘΑ υπενθυμίζει ότι το άρθρο 19 παρ. 6 του Ν. 1566/1985 προβλέπει την απασχόληση διοικητικού υπαλλήλου ως γραμματέα μόνο σε σχολικές μονάδες με τουλάχιστον διακόσιους (200) μαθητές, γεγονός που –όπως τονίζεται– καταδεικνύει ότι ο νομοθέτης δεν αντιμετώπισε τη διοικητική υποστήριξη των σχολείων ως πάγια και καθολική ανάγκη.
Το ισχύον οργανωτικό πλαίσιο
Στην αναλυτική του απάντηση, το Υπουργείο επικαλείται το άρθρο 20 του Ν. 4622/2019, το οποίο ορίζει ότι η οργάνωση και λειτουργία των φορέων της Κεντρικής Δημόσιας Διοίκησης καθορίζεται αποκλειστικά μέσω των Οργανισμών τους. Οι Οργανισμοί αυτοί ρυθμίζουν τη σύσταση οργανικών μονάδων, τις αρμοδιότητές τους, καθώς και το σύνολο των οργανικών θέσεων προσωπικού.
Οι Περιφερειακές Υπηρεσίες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης εντάχθηκαν στο οργανόγραμμα του Υπουργείου με το ΠΔ 18/2018 (Α΄31), το οποίο καθορίζει ρητά τις οργανικές μονάδες, τις Διευθύνσεις και τα Τμήματα των Περιφερειακών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, καθώς και την κατανομή των οργανικών θέσεων. Αντιθέτως, οι σχολικές μονάδες δεν περιγράφονται ούτε αναλύονται στον Οργανισμό, με αποτέλεσμα να μην αποτελούν υπηρεσιακές οργανικές μονάδες.
Παράλληλα, επισημαίνεται ότι μετά την έναρξη ισχύος του ΠΔ 18/2018, το άρθρο 20 παρ. 5 του Ν. 1566/1985, που προέβλεπε δυνατότητα ανακατανομής διοικητικού προσωπικού σε σχολικές μονάδες, δεν έχει πλέον εφαρμογή, καθώς καταργείται κάθε διάταξη που ρυθμίζει τα ίδια θέματα με διαφορετικό τρόπο.
Νομική τεκμηρίωση
Προς επίρρωση των ανωτέρω, το Υπουργείο παραθέτει:
-
Τη Γνωμοδότηση ΝΣΚ 289/2017, σύμφωνα με την οποία:
-
Δεν έχουν συσταθεί οργανικές θέσεις διοικητικού προσωπικού στις γραμματείες των σχολικών μονάδων.
-
Η απασχόληση διοικητικού υπαλλήλου ως γραμματέα προβλέπεται μόνο για σχολεία με τουλάχιστον 200 μαθητές και δεν συνιστά πάγια ρύθμιση.
-
-
Την Απόφαση Α2265/2024 του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, η οποία επιβεβαιώνει εκ νέου την απουσία οργανικών θέσεων διοικητικού προσωπικού στις σχολικές μονάδες.
Το Υπουργείο Παιδείας καταλήγει ότι, βάσει του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου, δεν υφίσταται δυνατότητα καθολικής τοποθέτησης διοικητικών υπαλλήλων για τη γραμματειακή υποστήριξη των σχολείων, ζήτημα που παραμένει αντικείμενο θεσμικού και πολιτικού διαλόγου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου