Τρίτη 2 Δεκεμβρίου 2025

Κατηγορηματική στάση του Υφυπουργού Παιδείας Νίκου Παπαϊωάννου για το νέο πειθαρχικό πλαίσιο στα ΑΕΙ: «Μηδενική ανοχή σε ενέργειες που διαταράσσουν τη λειτουργία του Πανεπιστημίου – Τίτλοι τέλους στην ανωνυμία»

 

Κατηγορηματική στάση του Υφυπουργού Παιδείας Νίκου Παπαϊωάννου για το νέο πειθαρχικό πλαίσιο στα ΑΕΙ: «Μηδενική ανοχή σε ενέργειες που διαταράσσουν τη λειτουργία του Πανεπιστημίου – Τίτλοι τέλους στην ανωνυμία»

Στο πλαίσιο συζήτησης επίκαιρης ερώτησης στη Βουλή, ο Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κ. Νίκος Παπαϊωάννου, προέβη σε εκτενή τοποθέτηση σχετικά με την εφαρμογή του νέου θεσμικού πλαισίου για τα πειθαρχικά παραπτώματα στα ελληνικά πανεπιστήμια, απαντώντας στη βουλευτή της «Νέας Αριστεράς» κ. Σία Αναγνωστοπούλου.

Ο Υφυπουργός έθεσε ξεκάθαρα τη στρατηγική κατεύθυνση της κυβέρνησης, υπογραμμίζοντας ότι η Πολιτεία δεν πρόκειται να ανεχθεί πρακτικές που υπονομεύουν τη λειτουργία των ΑΕΙ, αλλοιώνουν τον ακαδημαϊκό χαρακτήρα τους ή μετατρέπουν τους χώρους τους σε πεδία δράσης που υπερβαίνουν την ελεύθερη διακίνηση ιδεών.

Θέση του Υπουργείου: Το Πανεπιστήμιο ως χώρος ακαδημαϊκής ομαλότητας και όχι ακτιβιστικών ενεργειών

Ο κ. Παπαϊωάννου τόνισε ότι το Υπουργείο Παιδείας θα παραμείνει αμετακίνητο απέναντι σε κάθε ενέργεια που διασαλεύει την εύρυθμη λειτουργία των ιδρυμάτων.

Όπως σημείωσε:

  • Το Πανεπιστήμιο αποτελεί χώρο εργασίας, μελέτης και έρευνας για φοιτητές και ακαδημαϊκούς.
  • Κάθε πράξη που διακόπτει τις δομές εκπαίδευσης και έρευνας – είτε με φθορές δημόσιας περιουσίας είτε με καταλήψεις – θα αντιμετωπίζεται θεσμικά.
  • Η κριτική σκέψη και η ακαδημαϊκή ζύμωση καλλιεργούνται μέσα από δημοκρατικές διαδικασίες και όχι μέσα από αναστολή λειτουργιών.

Αντιπαράθεση για τον ρόλο των μελών ΔΕΠ – Απάντηση στους χαρακτηρισμούς περί “καταδοτών”

Η συζήτηση οξύνθηκε όταν η βουλευτής κ. Αναγνωστοπούλου άσκησε κριτική στο νέο πειθαρχικό σύστημα, αναφερόμενη στον ρόλο των μελών ΔΕΠ στη διαδικασία αναφοράς πειθαρχικών παραβάσεων.

Ο Υφυπουργός απέρριψε κατηγορηματικά τον χαρακτηρισμό περί «καταδοτών», καλώντας τη βουλευτή να τον ανακαλέσει, τονίζοντας ότι:

  • Τα μέλη ΔΕΠ επιτελούν θεσμικά καθήκοντα, όχι ρόλους παρακολούθησης.
  • Η άσκηση των πειθαρχικών αρμοδιοτήτων προβλέπεται ως υποχρέωση από τον νόμο και η παράλειψή της συνιστά η ίδια πειθαρχικό παράπτωμα.

Τι προβλέπει ο Νόμος 5224 για τα πειθαρχικά παραπτώματα των φοιτητών

Ο Υφυπουργός παρουσίασε συνοπτικά τις βασικές κατηγορίες παραπτωμάτων που ορίζει ο Ν. 5224:

  • Παραβίαση του αδιάβλητου εξετάσεων
  • Λογοκλοπή ή προσβολή της ακαδημαϊκής ακεραιότητας
  • Φθορά κινητής ή ακίνητης περιουσίας του Πανεπιστημίου
  • Παρεμπόδιση της ομαλής λειτουργίας του Ιδρύματος, όπως καταλήψεις που αναστέλλουν εκπαιδευτικές και ερευνητικές δραστηριότητες

Ο κ. Παπαϊωάννου διευκρίνισε ότι το θεσμικό πλαίσιο δεν αφορά σύντομες ανακοινώσεις φοιτητών μέσα σε αμφιθέατρα, αλλά ενέργειες που διακόπτουν τη λειτουργία των δομών.

Επιπλέον, επισήμανε ότι:

  • Με το ισχύον πλαίσιο, κάθε καταστροφή δημόσιας περιουσίας καταλογίζεται πλέον άμεσα και προσωπικά σε εκείνον που την προκάλεσε.
  • Η περίοδος επιβολής πειθαρχικής αναστολής δεν συμψηφίζεται με τον μέγιστο χρόνο φοίτησης.
  • Το πειθαρχικό καθήκον είναι υποχρεωτικό για τα αρμόδια όργανα.

Αναφορά στην κατάληψη της Σχολής Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ

Απαντώντας σε σχετική αναφορά της βουλευτού, ο Υφυπουργός διευκρίνισε ότι:

  • Η διοίκηση του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου ενήργησε εντός του νομικού πλαισίου και των αρμοδιοτήτων της.
  • Το Ίδρυμα ενημέρωσε εγγράφως το Υπουργείο για τις ενέργειες αντιμετώπισης της κατάληψης, η οποία αφορούσε δημόσιο εκπαιδευτικό χώρο.

Συνολική τοποθέτηση του Υφυπουργού

Κλείνοντας την παρέμβασή του, ο κ. Παπαϊωάννου επανέλαβε ότι:

  • Η κυβέρνηση έχει σαφή και συνεπή στρατηγική για τα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια.
  • Η διατήρηση της ασφάλειας, της ηρεμίας και της απρόσκοπτης λειτουργίας αποτελεί θεμελιώδη προϋπόθεση της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
  • Η ελεύθερη και δημοκρατική ανταλλαγή ιδεών προστατεύεται, αλλά δεν μπορεί να συγχέεται με πρακτικές που παρακωλύουν ή βλάπτουν το ακαδημαϊκό περιβάλλον.

 

ΤΑ ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΜΕ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ  ΕΔΩ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου