
Τέσσερα σενάρια αλλαγών στο τραπέζι – Εφαρμογή από το 2029
Το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων ανακοίνωσε την έναρξη του τρίτου εθνικού διαλόγου για το εξεταστικό σύστημα της χώρας, με στόχο τον επανασχεδιασμό του συστήματος εισαγωγής στην ανώτατη εκπαίδευση. Οι αλλαγές που προτείνονται εξετάζουν τη σύνδεση του Λυκείου με την πρόσβαση στα ΑΕΙ, με στόχο τη σταδιακή κατάργηση της απόλυτης κυριαρχίας των Πανελλαδικών Εξετάσεων.
Σημεία – Κλειδιά του Διαλόγου
· Ο διάλογος διεξάγεται στη Βουλή των Ελλήνων, στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, ύστερα από πρόταση του ΠΑΣΟΚ που αποδέχθηκε ο πρόεδρός της, καθηγητής Χριστόδουλος Στεφανάδης.
· Παρουσία στην πρώτη συνεδρίαση είχαν η Υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη, ο Γ. Μπαμπινιώτης, καθώς και ομάδες εμπειρογνωμόνων.
· Ήδη έχουν κατατεθεί τουλάχιστον δύο επίσημες προτάσεις απευθείας στον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, ενώ συζητήσεις βρίσκονται σε εξέλιξη με επιστημονικές ομάδες και τον Εθνικό Οργανισμό Εξετάσεων.
· Κοινός παρονομαστής: η αναβάθμιση του Λυκείου και η δημιουργία ενός ισχυρού Εθνικού Απολυτηρίου.
Τα Τέσσερα Σενάρια Αλλαγών στο Εξεταστικό
1. Εθνικό Απολυτήριο με μειωμένη συμμετοχή Πανελλαδικών (Σενάριο Α)
· Το Εθνικό Απολυτήριο θα βασίζεται στους μέσους όρους επιδόσεων των μαθητών στις τρεις τάξεις του Λυκείου.
· Η συμμετοχή του στη συνολική αξιολόγηση για την εισαγωγή στα ΑΕΙ προτείνεται να φτάσει το 50%-60%.
· Οι Πανελλαδικές εξετάσεις θα παραμείνουν, με 4 μαθήματα ανά επιστημονικό πεδίο, και χαμηλότερο συντελεστή βαρύτητας.
· Στόχος: Ολοκληρωμένη εικόνα του μαθητή μέσα από τη διάρκεια των σπουδών του στο Λύκειο.
2. Λιγότερα πανελλαδικά μαθήματα (Σενάριο Β)
· Εξετάζεται το ενδεχόμενο οι Πανελλαδικές να περιλαμβάνουν μόνο 2 ή 3 μαθήματα.
· Θα ισχύει επίσης ο συνυπολογισμός των βαθμών του Εθνικού Απολυτηρίου.
· Σκοπός είναι να περιοριστεί η πίεση των εξετάσεων, αλλά να διατηρηθεί μια ελάχιστη πανελλαδική διαδικασία.
3. Πλήρης κατάργηση Πανελλαδικών (Σενάριο Γ)
· Κατάργηση των Πανελλαδικών Εξετάσεων ως κεντρικού μηχανισμού εισαγωγής.
· Η εισαγωγή στα ΑΕΙ θα βασίζεται αποκλειστικά στο Εθνικό Απολυτήριο, το οποίο θα έχει αυστηρές και ενιαίες αξιολογικές προδιαγραφές.
· Τα ΑΕΙ θα μπορούν να ορίζουν πρόσθετα κριτήρια ή εξετάσεις για συγκεκριμένες σχολές, υπό την εποπτεία του Εθνικού Οργανισμού Εξετάσεων.
4. Ελεύθερη πρόσβαση σε σχολές χαμηλής ζήτησης (Σενάριο Δ)
· Οι σχολές που παρουσιάζουν χαμηλή ζήτηση και παραμένουν με κενές θέσεις να προσφέρουν ελεύθερη πρόσβαση, χωρίς εξετάσεις.
· Το μέτρο αφορά περιορισμένο αριθμό τμημάτων και λειτουργεί συμπληρωματικά στα άλλα σενάρια.
Χρονοδιάγραμμα – Εφαρμογή από το 2029
Το Υπουργείο Παιδείας διαβεβαιώνει ότι οποιαδήποτε αλλαγή στο εξεταστικό σύστημα θα εφαρμοστεί το 2029, ώστε:
· Να αποφευχθεί αιφνιδιασμός των μαθητών που βρίσκονται σήμερα στο Γυμνάσιο ή στις πρώτες τάξεις του Λυκείου.
· Να υπάρχει επαρκής χρόνος προσαρμογής του εκπαιδευτικού συστήματος και των οικογενειών.
· Να εξασφαλιστεί η ομαλή μετάβαση προς ένα νέο σύστημα αξιολόγησης και εισαγωγής.
Επιπλέον Στοιχεία και Κατευθύνσεις
· Θα αναβαθμιστεί η Τράπεζα Θεμάτων, η οποία θα χρησιμοποιείται στις εξετάσεις των τάξεων του Λυκείου.
· Εξετάζεται η υποχρεωτική πιστοποίηση ξένης γλώσσας ως προϋπόθεση εισαγωγής στα ΑΕΙ.
· Η παιδαγωγική αναβάθμιση του Λυκείου θα αποτελέσει βασική προτεραιότητα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ).
· Το σύστημα μπορεί να εμπνευστεί από το ευρωπαϊκό πρότυπο του "Matura", που εφαρμόζεται ήδη σε χώρες όπως η Ουγγαρία, η Αυστρία και η Πολωνία.
Ιστορική Αναδρομή – Από το 1837 μέχρι σήμερα
· 1837–1922: Εισαγωγή στα ΑΕΙ χωρίς εξετάσεις, μόνο με το απολυτήριο Γυμνασίου.
· 1926: Καθιέρωση εισαγωγικών εξετάσεων από κάθε πανεπιστήμιο.
· 1964: Καθιέρωση κεντρικών εξετάσεων και δημιουργία του Ακαδημαϊκού Απολυτηρίου από τον Ευάγγελο Παπανούτσο.
· 1976: Επαναφορά των Γενικών Εισιτηρίων Εξετάσεων.
· 1983–σήμερα: Διαδοχικές μεταρρυθμίσεις στις Πανελλαδικές με μικρές και μεγάλες αλλαγές, αλλά χωρίς ουσιαστική αναδιάρθρωση του Λυκείου.
Δηλώσεις Υπουργού Παιδείας – Σοφίας Ζαχαράκη
«Η καθιέρωση ενός Εθνικού Απολυτηρίου αποτελεί εθνική προτεραιότητα και κεντρική κυβερνητική επιλογή. Στόχος είναι να αποκτήσει το Λύκειο πραγματικό νόημα και αξιοπιστία για τους μαθητές και τις οικογένειές τους».

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου