Τρίτη 29 Ιουλίου 2025

Αναδρομική μείωση ποσοστών εισαγωγής πλήττει άδικα τους αποφοίτους ΕΠΑΛ – Να ισχύσουν οι αλλαγές από το 2025

 

Μεγάλη αναστάτωση έχει προκαλέσει στους αποφοίτους των ΕΠΑΛ η ξαφνική τροποποίηση των ποσοστών πρόσβασης σε συγκεκριμένες σχολές της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, έπειτα από την ένταξή τους σε πολυτεχνικές σχολές. Το Υπουργείο Παιδείας, χωρίς προηγούμενη προειδοποίηση, μείωσε το ποσοστό εισαγωγής των υποψηφίων από τα ΕΠΑΛ από 10% σε 5% για τμήματα των ιδρυμάτων ΠΑΔΑ, ΔΙΠΑΕ, ΕΛΜΕΠΑ και ΠΑΠΕΛ, λίγες ημέρες πριν την ανακοίνωση των βάσεων και ενώ η διαδικασία υποβολής των μηχανογραφικών είχε σχεδόν ολοκληρωθεί.

Η συγκεκριμένη ενέργεια στερείται κάθε στοιχειώδους προγραμματισμού και διαφανούς διαδικασίας, καθώς οι μαθητές είχαν ήδη επιλέξει σχολές με βάση τα προϋπάρχοντα δεδομένα. Η αιφνιδιαστική αυτή αλλαγή, χωρίς καμία μεταβατική πρόβλεψη, θέτει σε δυσμενή θέση χιλιάδες υποψηφίους που είδαν αιφνιδιαστικά να μειώνονται οι πιθανότητες πρόσβασής τους σε τμήματα του επιστημονικού τους ενδιαφέροντος.

Πιο συγκεκριμένα:

·        Οι αλλαγές εφαρμόστηκαν χωρίς καμία πρότερη ενημέρωση, αφήνοντας τους υποψηφίους έκθετους.

·        Μαθητές που προετοιμάστηκαν και σχεδίασαν τις ακαδημαϊκές τους επιλογές σύμφωνα με το ποσοστό 10% αποκλείονται πλέον αδικαιολόγητα.

·        Η απόφαση ενισχύει την αίσθηση άνισης μεταχείρισης προς τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ, οι οποίοι αντιμετωπίζονται διαχρονικά ως πολίτες «δεύτερης ταχύτητας».

Η μετατροπή ορισμένων σχολών σε πολυτεχνικές μπορεί να έχει διοικητική ή ακαδημαϊκή βάση, όμως αυτό δεν δικαιολογεί την αιφνιδιαστική αλλαγή των όρων εισαγωγής εντός του ίδιου σχολικού έτους, χωρίς ενημέρωση και προσαρμογή.

Το Υπουργείο Παιδείας καλείται να αναλάβει άμεσα τις ευθύνες του και να προχωρήσει στα εξής:

·        Να αποδεχθεί ότι η εφαρμογή των νέων ποσοστών κατά το τρέχον έτος είναι άδικη.

·        Να διασφαλίσει ότι για το ακαδημαϊκό έτος 2024–2025 θα διατηρηθεί το ισχύον ποσοστό 10% για τους αποφοίτους ΕΠΑΛ.

·        Να θεσπίσει ότι η όποια αλλαγή στα ποσοστά θα ισχύσει μόνο για τους μαθητές της Γ΄ τάξης ΕΠΑΛ του επόμενου σχολικού έτους (2025–2026), ώστε να υπάρχει χρόνος προσαρμογής.

·        Να σταματήσει κάθε προσπάθεια περαιτέρω συρρίκνωσης των θέσεων για την Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση και να προχωρήσει στην ουσιαστική ενίσχυσή της.

Η ισότιμη πρόσβαση των μαθητών των ΕΠΑΛ στην Ανώτατη Εκπαίδευση είναι θέμα δικαιοσύνης και σεβασμού των κόπων τους – δεν μπορεί να θυσιάζεται στον βωμό της προχειρότητας ή της έλλειψης σχεδιασμού.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου