Μία
ανάσα πριν από την έναρξη των Πανελλαδικών Εξετάσεων, το υπουργείο
Παιδείας κατέθεσε τροπολογία στο υπό ψήφιση νομοσχέδιο για τις λαϊκές
αγορές, που αφορά μεταξύ άλλων τις εξετάσεις των υποψηφίων για την
εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, την Τράπεζα Θεμάτων αλλά και το
σύστημα των μετεγγραφών, που επέστρεψε, μετά την κατάργηση των ειδικών
κατηγοριών, ύστερα από απόφαση του ΣτΕ. Οι μαθητές της Κεφαλλονιάς
επωφελούνται από την ευνοϊκή ρύθμιση για την εισαγωγή τους σε
Πανεπιστήμια και ΤΕΙ, αποσαφηνίζονται οι σχολές και τα τμήματα για τα
οποία ισχύει η εισαγωγή με το 10%, ενώ παρατείνεται για 2 χρόνια ακόμα η
κατάργηση των ελληνικών σχολείων του εξωτερικού.
Κρίσιμες αλλαγές που ενδεχομένως να επηρεάσουν και τη διαδικασία των
Πανελλαδικών
Εξετάσεων αφορούν τον Εθνικό Οργανισμό Εξετάσεων. Σχετικά
με την εξεταστική διαδικασία, το υπουργείο είχε ορίσει ότι η εξέταση θα
γίνεται ανά θεματική ενότητα της ύλης για φέτος, τελευταία στιγμή όμως
άλλαξε και πάλι κατεύθυνση και επιστρέφει σε ορισμό της ύλης ανά σελίδες
και όχι ανά ενότητες.
Παράλληλα, για το Νέο Λύκειο όριζε τον ΕΟΕ, του οποίου μέχρι στιγμής
έχει εκλεγεί μόνο ο πρόεδρος, ως υπεύθυνο για τη δημιουργία της
Τράπεζας Θεμάτων, στη νέα τροπολογία όμως φαίνεται ότι «παίζεται» η τύχη
του ακόμα, καθώς τουλάχιστον για φέτος και του χρόνου δεν θα έχει
εμπλοκή ούτε στις Πανελλαδικές Εξετάσεις αλλά ούτε και στην Τράπεζα
Θεμάτων. Ως γνωστόν άλλωστε το «δύσκολο» έργο της δημιουργίας και της
λειτουργίας της ΤΘ έχει αναλάβει αποκλειστικά το ΙΕΠ. Επιπλέον,
παράλληλα με την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων ως εποπτεύων της
διαδικασίας ορίζεται ο πρόεδρος του ΕΟΕ, Γιώργος Δάσιος,
χωρίς όμως να ορίζεται επακριβώς ο ρόλος του ούτε και το εύρος των
παρεμβάσεων που θα έχει τη δυνατότητα να κάνει κατά τη διάρκεια της
διαδικασίας.
Ασάφειες στη ρύθμιση για τις μετεγγραφέςΑπό τη νέα ακαδημαϊκή χρονιά (2014-2015) θα ισχύσει το σύστημα των μετεγγραφών σύμφωνα με το άρθρο 10 της τροπολογίας του υπουργείου Παιδείας. Αν και αναφέρονται αναλυτικά οι ομάδες που περιλαμβάνονται στο σύστημα των μετεγγραφών, η ρύθμιση χαρακτηρίζεται από ασάφεια σχετικά με το αν τελικά η αντιστοίχιση θα γίνει με βάση κάποιο ποσοστό ή θα γίνουν ελεύθερες μετεγγραφές με αποτέλεσμα να «βουλιάξουν» τα Ιδρύματα στις μεγάλες πόλεις της χώρας.
Η μεταφορά θέσης σε αντίστοιχη Σχολή η Τμήμα αφορά: α) τους πολύτεκνους, β) τους γονείς ή τέκνα πολυμελών οικογενειών γ) τους επιτυχόντες με ενεργό φοιτητή αδερφό ή αδερφή δ) ορφανούς από έναν ή δύο γονείς ε) με γονείς τέκνα, αδέρφια, συζύγους που είναι τυφλοί, κωφάλαλοι, νεφροπαθείς, που υποβάλλονται σε αιμοκάθαρση ή πάσχουν από μυϊκή δυστροφία Duchenne ή ανήκουν στην κατηγορία των ατόμων ειδικών αναγκών επειδή έχουν κινητικά προβλήματα οφειλόμενα σε αναπηρία άνω του 67%, στ) τέκνα των θυμάτων της τρομοκρατίας όπως ορίζεται στον νόμο 1897/1990 η) πολύδυμα τέκνα που συμμετέχουν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις το ίδιο έτος.
Η διαδικασία της υποβολής, η μεταφορά της θέσης εισαγωγής και οποιαδήποτε άλλη λεπτομέρεια καθορίζονται με απόφαση του υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων. Με απόφαση του ΥΠΑΙΘ καθορίζεται και η αντιστοιχία των Σχολών και των Τμημάτων των ΑΕΙ.
Βαθμολόγηση και Τράπεζα Θεμάτων
Αλλαγή στο παρά πέντε και προς το δυσμενέστερο επιφυλάσσει η ρύθμιση που αφορά τη βαθμολόγηση των μαθητών των ΕΠΑΛ για όλες τις τάξεις. Ενώ ο νόμος για το Νέο Λύκειο όριζε διαφορετικές συνθήκες προαγωγής ανάμεσα στους μαθητές των ΓΕΛ και των ΕΠΑΛ, το άρθρο 2, παραμονές των ενδοσχολικών εξετάσεων, προβλέπει παρόμοια αντιμετώπιση, σύμφωνα με την οποία απαραίτητη προϋπόθεση είναι η επίτευξη γενικού μέσου όρου ίσου ή ανωτέρου του 10 σε όλα τα μαθήματα, ενώ αν μέχρι σε δύο μαθήματα έχει κάτω του 10 καλείται για επανεξέταση τον Σεπτέμβρη.
Οπως είχε ενημερώσει σε εγκύκλιο που είχε αποστείλει παλαιότερα το υπουργείο Παιδείας προς όλα τα Λύκεια της χώρας, τα μαθήματα επιλογής της Α’ Λυκείου αποκλείονται από την Τράπεζα Θεμάτων. Πρόκειται για τις Εφαρμογές Πληροφορικής, Γεωλογία και Διαχείριση Φυσικών Πόρων, Ελληνικός και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός και Καλλιτεχνική Παιδεία. Στην ίδια κατηγορία βρίσκονται και όλα τα μουσικά μαθήματα των Μουσικών Λυκείων. Για τα παραπάνω μαθήματα, δεν θα γίνει ηλεκτρονική κλήρωση από την Τράπεζα Θεμάτων ώστε να αντληθεί το 50% των θεμάτων. Ο εκάστοτε διδάσκων θα είναι υπεύθυνος να ορίσει το 100% των θεμάτων στα οποία θα εξεταστούν οι μαθητές.
Σύμφωνα με την τροπολογία, η εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων δεν θα πραγματοποιηθεί κατά τις προαγωγικές και τις απολυτήριες εξετάσεις για τους μαθητές των Εκκλησιαστικών Λυκείων, των Λυκείων Ειδικής Αγωγής, των λυκείων σε μειονοτικά σχολεία και Ιεροδιδασκαλεία, καθώς και σε ελληνικά λύκεια του εξωτερικού. Το ίδιο ισχύει και για τα Ειδικά Επαγγελματικά Λύκεια.
Προσωπικό από δημόσιες υπηρεσίες σε Ειδικά Σχολεία
Προκειμένου να μειωθεί το φαινόμενο των κενών θέσεων σε ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό, το οποίο γι’ ακόμη μια χρονιά ταλαιπώρησε τα ειδικά σχολεία σε όλη τη χώρα με την κάλυψη των θέσεων να γίνεται ακόμα και μέσα στον Φεβρουάριο του 2014, το άρθρο 3 προβλέπει τη διάθεση προσωπικού από άλλες δομές και όχι αποκλειστικά από τους πίνακες προσλήψεων. Συγκεκριμένα, σε νησιωτικές και δυσπρόσιτες περιοχές, όπου υπάρχουν προβλήματα με τις αποστάσεις, προβλέπεται η διάθεση προσωπικού, όπως ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί, από την τοπική αυτοδιοίκηση, τις δημόσιες μονάδες υγείας και τα ΚΕΔΔΥ.
Επιπλέον θέσεις για τους Κεφαλλονίτες
Ηταν αίτημα πολλών εκπαιδευτικών φορέων αλλά και δέσμευση του υπουργείου για τους μαθητές που επλήγησαν από τον καταστρεπτικό σεισμό της Κεφαλλονιάς. Για τους υποψήφιους μαθητές της Γ’ Λυκείου για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση προβλέπονται θέσεις επιπλέον του αριθμού εισακτέων σε Πανεπιστήμια, ΤΕΙ, Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες και ΑΣΠΑΙΤΕ. Αναλυτικότερα: α) για τους υποψηφίους των Πανελλαδικών Εξετάσεων των Γενικών Λυκείων και ΕΠΑΛ-Ομάδα Α’ και Β’ προβλέπεται 0,5% καθ’ υπέρβαση του αριθμού εισακτέων. Για τους υποψήφιους των εσπερινών ΓΕΛ και ΕΠΑΛ- Ομάδα Β’ δίνεται η δυνατότητα να διεκδικήσουν όσες θέσεις από τις παραπάνω μείνουν κενές με αίτησή τους μετά την έκδοση των αποτελεσμάτων.
Εισαγωγή με το 10%
Σχετικά με την εισαγωγή του 10%, που αφορά την εισαγωγή υποψηφίων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση χωρίς νέα εξέταση, αλλά με βάση τη βαθμολογία της τελευταίας εξέτασής τους στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, ορίζεται ότι οι θέσεις που αντιστοιχούν κατανέμονται στους υποψήφιους του έτους 2012 σε ποσοστό 40% και του έτους 2013 σε ποσοστό 60%. Επιπλέον, αποσαφηνίζονται οι σχολές που αφορούν τους υποψηφίους του 10%, καθώς το αρκτικόλεξο «ΑΕΙ» αντικαθίσταται από «Τμήματα των Πανεπιστημίων, ΤΕΙ, Ανωτάτων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΑΣΕΙ), Ανωτέρων Στρατιωτικών Σχολών, Υπαξιωματικών (ΑΣΣΥ), Σχολών της Αστυνομικής και Πυροσβεστικής Ακαδημίας, καθώς και της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού».
Σταδιακή κατάργηση ελληνικών σχολείων εξωτερικού
Παράταση ακόμα δύο χρόνων δίνεται στην εφαρμογή του νόμου 4076/2012 και συγκεκριμένα της παραγράφου που ορίζει την κατάργηση των ελληνικών σχολείων του εξωτερικού. Η νέα ρύθμιση αφορά τη σταδιακή κατάργηση των σχολείων, μία απόφαση που είχε προκαλέσει οξύτατες αντιδράσεις στις ελληνικές κοινότητες του εξωτερικού, κυρίως σε πόλεις όπως το Μόναχο της Γερμανίας. Στόχος του υπουργείου είναι να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους στα αμιγώς ελληνικά σχολεία του εξωτερικού οι μαθητές που εγγράφηκαν το σχολικό έτος 2012-2013 στην Α’ Γυμνασίου και να ξεκινήσει η διαδικασία κατάργησης από το σχολικό έτος 2016-2017, αντί του 2014-2015, δηλαδή από τη νέα σχολική χρονιά. Πρόκειται για αμιγώς ελληνικά λύκεια που έχουν ιδρυθεί ή αναγνωριστεί στην Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας και φορείς των οποίων είναι οι ελληνικές διπλωματικές ή προξενικές αρχές. Υπενθυμίζεται ότι στο παρελθόν έχουν υπάρξει ακόμα δύο αναβολές στην εφαρμογή του νόμου, καθώς είχε αρχικά οριστεί για το έτος 2012-2013.
Στο άρθρο επισημαίνεται ότι υπάρχει πρόβλεψη για δίγλωσσα σχολεία, για τα οποία θα οριστεί θεσμικό πλαίσιο. Το υπουργείο θα προσανατολιστεί σε αυτή την κατεύθυνση με βάση τα δημογραφικά στοιχεία που καταγράφουν αύξηση των Ελλήνων μαθητών στη Γερμανία λόγω οικονομικών συγκυριών.
ΕΛΠΙΔΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗ
eoikonomidi@e-typos.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου