Γ. ΜΙΧΕΛΑΚΗΣ: Θα ήθελα να επανέλθω στο θέμα της εργασιακής εφεδρείας που -όπως ξέρετε- ήταν η δική μας πρόταση, απέναντι στην απειλή των μαζικών απολύσεων και έγινε δεκτή από την τρόικα.
Φαίνεται έτσι πως, όταν έχεις συγκεκριμένες προτάσεις, μπορείς να πετύχεις επαναδιαπραγμάτευση και απτά αποτελέσματα.
Με αυτή την αφορμή, θέλω να επαναλάβω τα θετικά που έχει η υιοθέτηση του συγκεκριμένου θεσμού, τόσο για την οικονομία, όσο και για την κοινωνία.
Η ανάγκη για τη μείωση των δαπανών του δημοσίου τομέα δεν μπορεί να αντιμετωπισθεί με την αιφνίδια απόλυση χιλιάδων εργαζομένων, που από τη μια στιγμή στην άλλη κινδυνεύουν να βρεθούν στην ανεργία και στην έσχατη απόγνωση.
Η μέριμνα για τους ανθρώπους αυτούς αποτελεί υποχρέωση μιας δημοκρατικής πολιτείας.....
Μπαίνοντας σε εργασιακή εφεδρεία οι εργαζόμενοι που θα κριθούν υπεράριθμοι ή οι υπηρεσίες τους θα κλείσουν, θα προκαλέσουν σημαντική μείωση των δαπανών του Δημοσίου, διότι:
Πρώτον: Ο εργαζόμενος που μπαίνει σε εργασιακή εφεδρεία παίρνει μόνο τις βασικές αποδοχές, χωρίς υπερεργασία, υπερωρίες, επιδόματα, κ.λπ.
Δεύτερον: Τα Ασφαλιστικά Ταμεία δεν χάνουν τις εισφορές, όπως θα γινόταν σε περίπτωση απολύσεων.
Τρίτον: Το Δημόσιο δεν επιβαρύνεται με τα επιδόματα ανεργίας, που θα κατέβαλλε σε περίπτωση απολύσεων.
Τέταρτον: Το Δημόσιο εξοικονομεί και το λεγόμενο μη μισθολογικό – λειτουργικό κόστος, που φθάνει σχεδόν το 25% του κόστους λειτουργίας ενός Οργανισμού (ενοίκια κτηρίων, θέρμανση, τηλέφωνα, ρεύμα, κόστος καθαριότητας, λειτουργικά κ.λπ.).
Πέμπτον: Η οικονομία βγαίνει κερδισμένη, αφού ο μισθός που παίρνουν όσοι περνούν σε εργασιακή εφεδρεία περνά στην πραγματική οικονομία μέσω της κατανάλωσης από την οποία και το Δημόσιο έχει έσοδα φόρων κ.λ.π.
Έκτον: Δεν πετιούνται στην κοινωνία επιπλέον στρατιές ανέργων και μάλιστα σε μια τόσο δύσκολη περίοδο, όπου η ανεργία έχει ξεπεράσει κάθε αρνητικό προηγούμενο.
Έβδομον: Είναι λογικό πολλοί από αυτούς -ιδιαίτερα οι νεώτεροι- να προσπαθήσουν να βρουν κάπου αλλού δουλειά για να καλύψουν τη διαφορά εισοδήματος που θα προκύψει στην τσέπη τους. Άρα, αντίστοιχα, θα μειωθεί η δημόσια δαπάνη για την εργασιακή εφεδρεία.
Όγδοον: Υπάρχουν ευρωπαϊκά προγράμματα επιμόρφωσης σε νέες δεξιότητες που θα μπορούσαν και το συνολικό κόστος της δημόσιας επιβάρυνσης να ελαφρύνουν και την επαγγελματική επανένταξη να διευκολύνουν.
Ένατον: Για εκείνους που βρίσκονται κοντά στη σύνταξη το κόστος από την εργασιακή εφεδρεία θα είναι μικρότερο από το κόστος της αποζημίωσης λόγω απόλυσης.
Έχουμε επεξεργαστεί την εφαρμογή του θεσμού ανάλογα με την ηλικία των προσώπων που μπαίνουν σε εργασιακή εφεδρεία.
- Για όσους είναι πάνω από τα 50 προτείνουμε εφεδρεία με το βασικό μισθό ως τη σύνταξη, εκτός κι αν βρει δουλειά αλλού.
- Για όσους είναι από τα 40-50 δύο τριετίες και
- Για όσους είναι από τα 30-40 μια τριετία.
Για τις δυο τελευταίες κατηγορίες, τα όρια εφεδρείας ισχύουν εφόσον στο μεταξύ υπάρχει ανάκαμψη, δημιουργούνται θέσεις εργασίας και μπορούν να τις διεκδικήσουν.
Σε αντίθετη περίπτωση, τα όρια εφεδρείας παρατείνονται.
Σε όλες τις περιπτώσεις προκύπτει ότι μπορούμε να έχουμε ταχύτερη μείωση προσωπικού και ελλείμματος σε σύγκριση με την άμεση απόλυση.
Αν λάβουμε υπόψη το συνολικό κόστος της ανεργίας, η τριετία επιτρέπει επαρκή χρόνο μαθητείας για μετάταξη. Εάν ο θεσμός περιοριστεί στον ένα χρόνο, ουσιαστικά στέλνουμε τον εργαζόμενο σε ανεργία από τώρα.
Για παράδειγμα, ένας 30ρης σιδηροδρομικός που πάει στην εφεδρεία μπορεί σε τρία χρόνια να βγει τεχνικός κομπιούτερ ή νοσηλευτής, αν πάει σε πρόγραμμα επιμόρφωσης από τώρα. Σε ένα χρόνο δεν θα μπορεί.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε εκπρόσωπε, θέλω να ρωτήσω επ’ αυτού, αν μπορεί η Νέα Δημοκρατία, με δεδομένη και τη στάση της Τρόικας, να δεσμευθεί σήμερα ότι, αν αναλάβει τη διακυβέρνηση, θα αλλάξει την παράγραφο 7, την οποία εσείς καταψηφίσατε. Μπορείτε να μας δώσετε ένα χρονοδιάγραμμα;
Γ. ΜΙΧΕΛΑΚΗΣ: Είναι στο πλαίσιο της επαναδιαπραγμάτευσης που εμείς έχουμε ζητήσει. Σας θυμίζω, πάντως, ότι το θέμα της εργασιακής εφεδρείας δεν υπήρχε μέχρι το «Ζάππειο ΙΙ». Εκεί αναπτύχθηκε για πρώτη φορά, η πρότασή μας για το θεσμό αυτό, έγινε η συζήτηση, η Τρόικα τη δέχθηκε και, τελικά, η κυβέρνηση την ενέταξε στον εφαρμοστικό νόμο. Είναι, όμως, για ένα χρόνο. Και όταν είναι για ένα χρόνο, ουσιαστικά βγάζεις τον εργαζόμενο στην ανεργία. Γι’ αυτό αναπτύσσουμε αναλυτικά τη θέση μας στο σημείο αυτό. Επαναλαμβάνω ότι το όφελος από την εφαρμογή του θεσμού για το Δημόσιο είναι μεγάλο. Και το κυριότερο: Έχουμε κοντά 1 εκατ. ανέργους. Δεν μπορεί, λοιπόν, να καταφεύγει κανείς άκριτα στις απολύσεις και να γεμίζει με νέους ανέργους την κοινωνία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εάν η διαφωνία με την κυβέρνηση ήταν το θέμα της εφεδρείας, αφορά στον χρόνο που θα κρατήσει η εφεδρεία. Δηλαδή, δεν διαφωνείτε στο να υπάρχουν απολύσεις στο Δημόσιο...
Γ. ΜΙΧΕΛΑΚΗΣ: Και βέβαια διαφωνούμε και λέμε ότι, εφόσον υπάρχει ανάκαμψη και δημιουργούνται θέσεις εργασίας, οι άνθρωποι θα φύγουν από μόνοι τους. Αν οι συνθήκες της αγοράς δεν το επιτρέπουν, τα όρια της εφεδρείας θα παραταθούν. Δεν μιλάμε, λοιπόν, για απολύσεις.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πέρα από γενική συμφωνία της Τρόικας για το θεσμό της εφεδρείας, την έχετε ενημερώσει για τις προτάσεις για τον ακριβή χρόνο της εφεδρείας; Συμφωνεί η Τρόικα, για παράδειγμα, για αυτό με τα 50 χρόνια και για το 40 ως 50;
Γ. ΜΙΧΕΛΑΚΗΣ: Είναι νέα διευκρινιστική προσθήκη. Άλλωστε στον εφαρμοστικό νόμο -σας θυμίζω- δεν υπάρχει η λέξη «απόλυση». Τη λέξη «απόλυση», την είδαμε την Κυριακή το μεσημέρι, όταν μάθαμε το περιεχόμενο της τέταρτης επικαιροποίησης του Μνημονίου. Δεν υπήρχε από πριν. Βάζουμε, λοιπόν, πιο συγκεκριμένα πράγματα σε μία πρόταση που ήδη έχουν αποδεχθεί.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Βλέπω ότι αναλύετε την πρότασή για την εργασιακή εφεδρεία. Έχετε ασχοληθεί καθόλου με τα κριτήρια για τους εργαζόμενους που θα κριθούν υπεράριθμοι ή για τις υπηρεσίες που θα κλείσουν;
Γ. ΜΙΧΕΛΑΚΗΣ: Κατ’ αρχήν, έχουμε πει για 250 οργανισμούς που εμείς πιστεύουμε ότι θα πρέπει να κλείσουν. Η Κυβέρνηση έχει προχωρήσει στο κλείσιμο 50. Ταυτόχρονα, όμως, έχει δημιουργήσει 41 νέες Γραμματείες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τότε με τη διαφωνία με την παράγραφο 7 του άρθρου 37, γιατί δεν ζητήσατε να πάει σε ξεχωριστό άρθρο η εργασιακή εφεδρεία; Εφόσον πρόκειται για πολιτική παγίδα, αυτό θέλω να πω…
Γ. ΜΙΧΕΛΑΚΗΣ: Η Κυβέρνηση το έφερε έτσι. Δεν μπορούμε να επιβάλλουμε στην κυβέρνηση πώς θα φέρει τα νομοσχέδια. Σας θυμίζω πόσο επιμείναμε να μην φέρουν το μεσοπρόθεσμο σε ένα άρθρο. Γι’ αυτό, εμείς φροντίσαμε στην παράγραφο 7 του άρθρου 37, να διατυπώσουμε τη διαφωνία μας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σύμφωνα με αυτές τις προτάσεις, αφήνετε ένα παράθυρο για συζήτηση με το Υπουργείο Οικονομικών. Ισχύει αυτό ή όχι;
Γ. ΜΙΧΕΛΑΚΗΣ: Οι προτάσεις μας είναι γνωστές. Υπάρχει και η Βουλή, όπου όλα τα κόμματα, μπορούν να συζητήσουν τα πάντα. Όλοι οι εκπρόσωποι των κομμάτων μπορούν να καταθέσουν τις δικές τους προτάσεις.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Συμφωνείτε με το στόχο να μειωθούν κατά 150.000 οι εργαζόμενοι στο Δημόσιο μέχρι το 2014;
Γ. ΜΙΧΕΛΑΚΗΣ: Εμείς θεωρούμε ότι θα πρέπει να μειωθεί ο Δημόσιος τομέας. Έχουμε πει πάγωμα προσλήψεων για τα 3 πρώτα χρόνια και μετά 1 πρόσληψη για 5 αποχωρήσεις. Με την εργασιακή εφεδρεία η μια πρόσληψη για κάθε πέντε αποχωρήσεις μπορεί να καλυφθεί από τις μετατάξεις προσωπικού από Οργανισμούς που έχουν υπεράριθμο προσωπικό ή κλείνουν.
· Έρχομαι τώρα στα θέματα Παιδείας.
Σήμερα –αυτή την ώρα- υπάρχει μία σύσκεψη του τομέα Παιδείας, υπό τον Πρόεδρο, Αντώνη Σαμαρά.
Αύριο 6 Ιουλίου, στις 13:30 το μεσημέρι η υπουργός Παιδείας κα Διαμαντοπούλου, η οποία ζήτησε να δει τον κ. Α. Σαμαρά για να τον ενημερώσει για το σχέδιο νόμου πλαίσιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Για το ίδιο θέμα την Πέμπτη, 7 Ιουλίου στις 12:30 το μεσημέρι ο Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας θα ενημερωθεί από τους Πρυτάνεις μετά από αίτημα των πρυτάνεων. Όλες οι συναντήσεις θα γίνουν εδώ, στα γραφεία μας στη Λεωφόρο Συγγρού.
· Σε ό,τι αφορά το θέμα που έχει προκύψει ανάμεσα στον κ. Γ. Ραγκούση και στον κ. Δ. Ρέππα, για το θέμα των ταξί:
Όπως θυμάστε, πολύ πριν τον κυβερνητικό ανασχηματισμό, είχαμε πει την κυβέρνηση «σκορποχώρι». Και αυτό το επιβεβαίωναν καθημερινά οι ίδιοι οι υπουργοί της, καθώς άλλα έλεγε ο ένας και άλλα ο άλλος.
Μετά τον ανασχηματισμό, φαίνεται πως συμβαίνει κάτι ακόμη χειρότερο: Ο ένας γκρεμίζει όσα έχτιζε ο άλλος. Ο επόμενος ανακαλεί όσα έλεγε ο προηγούμενος. Ματαιώνει όσα προωθούσε ο προκάτοχός του.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Δικτύων κ. Γ. Ραγκούσης που ακυρώνει ετσιθελικά και χωρίς καμία συνεννόηση με κανένα όσα συμφώνησε και προωθούσε, ως προς την απελευθέρωση των «ταξί», ο προκάτοχός του κ. Δ. Ρέππας.
Θυμίζω ότι ο κ. Δ. Ρέππας, ύστερα από διαβούλευση με τον ενδιαφερόμενο κλάδο, είχε στείλει προς επεξεργασία στο Συμβούλιο της Επικρατείας σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος με το οποίο ρυθμίζονταν οι όροι απελευθέρωσης των «ταξί».
Ο σημερινός αρμόδιος υπουργός, ο κ. Γ. Ραγκούσης αρνείται την υπογραφή του και ανατρέπει την πολιτική που εφάρμοζε ο προηγούμενος υπουργός.
Και ρωτούμε:
-Ο κ. Ραγκούσης, ο οποίος -υποτίθεται- είχε και την ευθύνη συντονισμού του κυβερνητικού έργου, δεν ήξερε τι κάνει ο Ρέππας;
-Υπάρχει κυβερνητική πολιτική ή κάθε Υπουργός πειραματίζεται κατά το δοκούν και κατά περίσταση, εμπαίζοντας τους πάντες;
-Υπάρχει κυβερνητική συνέχεια και συνέπεια;
Και επειδή, τελικά, γίνεται πολύ λόγος για συναίνεση. Με ποιον η κυβέρνηση ζητά να συναινέσουμε; Με τον κ. Ρέππα ή τον κ. Ραγκούση;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εσείς τι λέτε επί του θέματος;
Γ. ΜΙΧΕΛΑΚΗΣ: Με τις αλλαγές που φέρνει ο κ. Γ. Ραγκούσης εμείς διαφωνούμε . Στο σχέδιο του κ. Δ. Ρέππα, υπήρχαν θετικά, αλλά υπήρχαν και αρνητικά σημεία. Με κάποια σημεία είχαμε συμφωνήσει και με κάποια άλλα είχαμε διαφωνήσει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Συμφωνείτε με την άποψη ότι ο κ. Γιούνκερ είναι φιλέλληνας, μεγάλος φιλέλληνας, ποια είναι η δική σας άποψη;
Γ. ΜΙΧΕΛΑΚΗΣ: Αναφερθήκαμε εκτενώς χθες και δεν θα κάνω κανένα άλλο σχόλιο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για τα όσα σχετικά είπε ο υπουργός των Οικονομικών.
Γ. ΜΙΧΕΛΑΚΗΣ: Κανένα σχόλιο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εδώ υπάρχει ένα πρόβλημα από τον τομέα της Ενημέρωσης με την διακίνηση των εφημερίδων. Ο κ. Σ. Κεδίκογλου έκανε χθες μια δήλωση. Εσείς τι λέτε για το θέμα αυτό;
Γ. ΜΙΧΕΛΑΚΗΣ: Συμφωνώ με τα όσα είπε για το θέμα αυτό ο κ. Σ. Κεδίκογλου: Κανένας δεν μπορεί να παρεμποδίζει αυθαίρετα και παράνομα τη διανομή των εφημερίδων. Καλούμε την κυβέρνηση να πάρει όλα τα αναγκαία μέτρα για την απρόσκοπτη κυκλοφορία του Τύπου, ώστε να μπορούν οι πολίτες να ενημερώνονται έγκαιρα. Είναι, άλλωστε ζήτημα που αφορά στην ελεύθερη διακίνηση πληροφοριών, απόψεων και ιδεών. Ζήτημα που άπτεται της ίδιας της Δημοκρατίας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τι απαντάτε στον κ. Βενιζέλο που είπε ότι θα ζητήσει χίλια συγγνώμη στον κ. Σαμαρά.
Γ. ΜΙΧΕΛΑΚΗΣ: Απάντησα, ήδη, από χθες στο θέμα αυτό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου