Γιατί είναι άκυρες οι κρίσεις διευθυντών σχολικών μονάδων της Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης
Μεγάλο πρόβλημα έχει ανακύψει με τις επιλογές των διευθυντών Α/θμιας και Β/μιας εκπαίδευσης και είναι ορατός ο κίνδυνος, εάν επικυρωθούν οι πίνακες, να καταπέσουν στα διοικητικά δικαστήρια, ενώ παράλληλα μπορεί να κριθούν αντισυνταγματικές διότι καταστρατηγούν την ιεραρχία στη δημόσια διοίκηση και το δικαίωμα της συμμετοχής στην κατάληψη θέσεων.
Πιο συγκεκριμένα:
Πιο συγκεκριμένα:
Α) Το ΥΠΔΜΘ καταστρατηγεί πνεύμα του νόμου και το νόμο3848/10 ο οποίος φέρει τον τίτλο «Αναβάθμιση του ρόλου του εκπαιδευτικού, καθιέρωση κανόνων αξιολόγησης και αξιοκρατίας στην εκπαίδευση και λοιπές διατάξεις», όταν με δική του υπαιτιότητα δεν έχει κάνει τις επιλογές των σχολικών συμβούλων, ενώ έχει σχεδόν τελειώσει τις κρίσεις των διευθυντών των σχολικών μονάδων, που αναμένουν τις υπογραφές από τους Περιφερειακούς Διευθυντές Εκπαίδευσης αντίθετα δηλ. με ότι ορίζει ο Νόμος.
Το άρθρο 24 παρ. 4 αναφέρει ρητά ότι «Η τοποθέτηση γίνεται κατά την εξής σειρά: Προηγείται η τοποθέτηση Σχολικών Συμβούλων, ακολουθεί η τοποθέτηση των Διευθυντών Εκπαίδευσης και έπεται η τοποθέτηση των προϊσταμένων γραφείων εκπαίδευσης και των προϊσταμένων ΚΕ.Δ.Δ.Υ.»
Επίσης στο άρθρο 29 παρ. 2 αναφέρεται « Κατά την πρώτη εφαρμογή του παρόντος νόμου προηγούνται οι επιλογές και οι τοποθετήσεις διευθυντών εκπαίδευσης, ενώ όσοι τοποθετηθούν στις θέσεις αυτές δεν δικαιούνται να συμμετάσχουν ως υποψήφιοι στις διαδικασίες επιλογής στελεχών που θα ακολουθήσουν».
Επομένως ο νόμος αναφέρει ρητά την εξέλιξη των διαδικασιών στελέχωσης της εκπαίδευσης, δίνοντας τη δυνατότητα σε όποιον δεν κατέλαβε μια ανώτερη θέση να μπορεί να διεκδικήσει την αμέσως επόμενη.
Στην παρούσα διαδικασία έγινε το αντίθετο. Εκπαιδευτικοί με πολλά αντικειμενικά προσόντα καταλαμβάνουν κατώτερες θέσεις δηλ. διευθύνσεις σχολείων και αποκλείονται από τις ανώτερες ιεραρχικά θέσεις.
Β) Στις κρίσεις που «έγιναν», για πρώτη φορά, ιεραρχικά κατώτεροι έκριναν ιεραρχικά ανώτερους για την κατάληψη θέσης κατώτερης απʼ αυτήν που κατείχαν. Στα ΠΥΣΠΕ και ΠΥΣΔΕ συμμετείχαν εκπαιδευτικοί που έκριναν εν ενεργεία προϊσταμένους γραφείων και εν ενεργεία σχολικούς συμβούλους, των οποίων η θητεία λήγει στις 31 Ιουλίου. Αν μιλούσαμε με βάση τη στρατιωτική ιεραρχία θα λέγαμε ότι λοχίες έκριναν εν ενεργεία συνταγματάρχες που ήθελαν (υποχρεωτικά γιατί δεν έγιναν κρίσεις για ανώτερες θέσεις) να καταλάβουν θέση λοχαγών.
Γ) Καθημερινά εφαρμόζονται αποφάσεις διοικητικών εφετείων, που δικαίωσαν πλειάδα εκπαιδευτικών σε όλη την Ελλάδα, και τοποθετούνται διευθυντές σε σχολικές μονάδες με θητεία που λήγει στις 31 Ιουλίου. Αυτό αλλάζει τη μοριοδότηση πολλών συναδέλφων, διότι αυξάνει τα μετρήσιμα μόρια τους,
Δ) Το Υπουργείο με δελτία τύπου «διαφημίζει» το νέο μοντέλο διευθυντή σχολικής μονάδας που θα έχει αυξημένες εξουσίες. Επομένως, θα ήταν λογικό, πρώτα να γνωρίζουν οι υποψήφιοι διευθυντές ποιος θα είναι ο νέος τους ρόλος στο σχολείο και μετά να αποφασίσουν αν επιθυμούν να τον «ασκήσουν».
Ε) Αν το Υπουργείο επιθυμεί την αλλαγή των δομών του σχολείου, πρώτα θα έπρεπε να ψηφίσει το σχετικό νόμο, στη συνέχεια να στελεχώσει τις υπηρεσίες του με τα «κατάλληλα» στελέχη και στη συνέχεια αυτά να κρίνουν τους διευθυντές των σχολικών μονάδων. Διαφορετικά το όλο εγχείρημα φλερτάρει με την αποτυχία και μια ακόμα μεταρρύθμιση θα μείνει πικρή ανάμνηση στους εκπαιδευτικούς.
ΣΤ) Η τρέχουσα χρονιά έχει πολλές εκκρεμότητες και ιδιαιτερότητες σε ότι αφορά την οικονομική διαχείριση των σχολικών μονάδων και των σχολικών επιτροπών. Η αλλαγή των διευθυντών στην παρούσα φάση θα περιπλέξει ακόμα περισσότερο την κατάσταση.
Η μόνη ορατή λύση είναι η παράταση της θητείας των νυν διευθυντών σχολικών μονάδων, η ψήφιση του σχετικού νόμου για τα νέα καθήκοντα των διευθυντών, η επιλογή των σχολικών συμβούλων και στη συνέχεια οι επιλογή των διευθυντών των σχολικών μονάδων.
Αν το Υπουργείο προσπαθήσει με τροπολογία να ανατρέψει το νόμο του, τότε θα δώσει πολλή δουλειά στα διοικητικά δικαστήρια, θα επιδεινώσει τις σχέσεις των εκπαιδευτικών μεταξύ τους, και θα γκρεμίσει ότι πήγε να χτίσει.
Το άρθρο 24 παρ. 4 αναφέρει ρητά ότι «Η τοποθέτηση γίνεται κατά την εξής σειρά: Προηγείται η τοποθέτηση Σχολικών Συμβούλων, ακολουθεί η τοποθέτηση των Διευθυντών Εκπαίδευσης και έπεται η τοποθέτηση των προϊσταμένων γραφείων εκπαίδευσης και των προϊσταμένων ΚΕ.Δ.Δ.Υ.»
Επίσης στο άρθρο 29 παρ. 2 αναφέρεται « Κατά την πρώτη εφαρμογή του παρόντος νόμου προηγούνται οι επιλογές και οι τοποθετήσεις διευθυντών εκπαίδευσης, ενώ όσοι τοποθετηθούν στις θέσεις αυτές δεν δικαιούνται να συμμετάσχουν ως υποψήφιοι στις διαδικασίες επιλογής στελεχών που θα ακολουθήσουν».
Επομένως ο νόμος αναφέρει ρητά την εξέλιξη των διαδικασιών στελέχωσης της εκπαίδευσης, δίνοντας τη δυνατότητα σε όποιον δεν κατέλαβε μια ανώτερη θέση να μπορεί να διεκδικήσει την αμέσως επόμενη.
Στην παρούσα διαδικασία έγινε το αντίθετο. Εκπαιδευτικοί με πολλά αντικειμενικά προσόντα καταλαμβάνουν κατώτερες θέσεις δηλ. διευθύνσεις σχολείων και αποκλείονται από τις ανώτερες ιεραρχικά θέσεις.
Β) Στις κρίσεις που «έγιναν», για πρώτη φορά, ιεραρχικά κατώτεροι έκριναν ιεραρχικά ανώτερους για την κατάληψη θέσης κατώτερης απʼ αυτήν που κατείχαν. Στα ΠΥΣΠΕ και ΠΥΣΔΕ συμμετείχαν εκπαιδευτικοί που έκριναν εν ενεργεία προϊσταμένους γραφείων και εν ενεργεία σχολικούς συμβούλους, των οποίων η θητεία λήγει στις 31 Ιουλίου. Αν μιλούσαμε με βάση τη στρατιωτική ιεραρχία θα λέγαμε ότι λοχίες έκριναν εν ενεργεία συνταγματάρχες που ήθελαν (υποχρεωτικά γιατί δεν έγιναν κρίσεις για ανώτερες θέσεις) να καταλάβουν θέση λοχαγών.
Γ) Καθημερινά εφαρμόζονται αποφάσεις διοικητικών εφετείων, που δικαίωσαν πλειάδα εκπαιδευτικών σε όλη την Ελλάδα, και τοποθετούνται διευθυντές σε σχολικές μονάδες με θητεία που λήγει στις 31 Ιουλίου. Αυτό αλλάζει τη μοριοδότηση πολλών συναδέλφων, διότι αυξάνει τα μετρήσιμα μόρια τους,
Δ) Το Υπουργείο με δελτία τύπου «διαφημίζει» το νέο μοντέλο διευθυντή σχολικής μονάδας που θα έχει αυξημένες εξουσίες. Επομένως, θα ήταν λογικό, πρώτα να γνωρίζουν οι υποψήφιοι διευθυντές ποιος θα είναι ο νέος τους ρόλος στο σχολείο και μετά να αποφασίσουν αν επιθυμούν να τον «ασκήσουν».
Ε) Αν το Υπουργείο επιθυμεί την αλλαγή των δομών του σχολείου, πρώτα θα έπρεπε να ψηφίσει το σχετικό νόμο, στη συνέχεια να στελεχώσει τις υπηρεσίες του με τα «κατάλληλα» στελέχη και στη συνέχεια αυτά να κρίνουν τους διευθυντές των σχολικών μονάδων. Διαφορετικά το όλο εγχείρημα φλερτάρει με την αποτυχία και μια ακόμα μεταρρύθμιση θα μείνει πικρή ανάμνηση στους εκπαιδευτικούς.
ΣΤ) Η τρέχουσα χρονιά έχει πολλές εκκρεμότητες και ιδιαιτερότητες σε ότι αφορά την οικονομική διαχείριση των σχολικών μονάδων και των σχολικών επιτροπών. Η αλλαγή των διευθυντών στην παρούσα φάση θα περιπλέξει ακόμα περισσότερο την κατάσταση.
Η μόνη ορατή λύση είναι η παράταση της θητείας των νυν διευθυντών σχολικών μονάδων, η ψήφιση του σχετικού νόμου για τα νέα καθήκοντα των διευθυντών, η επιλογή των σχολικών συμβούλων και στη συνέχεια οι επιλογή των διευθυντών των σχολικών μονάδων.
Αν το Υπουργείο προσπαθήσει με τροπολογία να ανατρέψει το νόμο του, τότε θα δώσει πολλή δουλειά στα διοικητικά δικαστήρια, θα επιδεινώσει τις σχέσεις των εκπαιδευτικών μεταξύ τους, και θα γκρεμίσει ότι πήγε να χτίσει.
Φιλικά,
Τσογγίδης Παναγιώτης
Τσογγίδης Παναγιώτης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου