Οι επιπτώσεις από τη χρήση ψηφιακών μέσων στην εκπαίδευση είναι ένα από τα ζητούμενα της έκθεσης που ζήτησε το υπουργείο Παιδείας από τον ΟΟΣΑ, στο πλαίσιο αλλαγών στην εκπαιδευτική πολιτική της Ελλάδας, μετά τα μη ικανοποιητικά αποτελέσματα των μαθητών στον διαγωνισμό PISA 2022. Μεταξύ άλλων θεμάτων, το αρμόδιο υπουργείο ζήτησε από τον διεθνή Οργανισμό να εξετάσει στο πλαίσιο της προσαρμοσμένης στα ελληνικά δεδομένα έρευνάς της αν και πόσο επηρεάζει τη μάθηση η χρήση smartphones, τάμπλετς και άλλες ψηφιακές συσκευές. Και αυτή η διάσταση προέκυψε από την ανάλυση των αποτελεσμάτων του διαγωνισμού PISA 2022, καθώς προέκυψε ότι η πολύωρη χρήση ψηφιακών μέσων κατά τη διάρκεια παράδοσης των μαθημάτων έχει μεν αρνητικά αποτελέσματα, αλλά η χρήση συσκευών μέχρι μία ώρα ενισχύει την απόδοση των μαθητών στα μαθήματα.
Σε όλες τις χώρες του ΟΟΣΑ, οι μαθητές που πέρασαν μέχρι μια ώρα την ημέρα στο σχολείο σε ψηφιακές συσκευές, σημείωσαν κατά 49 μονάδες υψηλότερη επίδοση στα μαθηματικά σε σύγκριση με τους μαθητές που τα μάτια τους ήταν κολλημένα στις οθόνες τους για πέντε έως επτά ώρες την ημέρα. Συγκεκριμένα, ο ένας στους τρεις μαθητές δηλώνει ότι αποσπάται η προσοχή του ενώ γίνεται διάκριση στις επιπτώσεις όταν η χρήση προορίζεται για «μάθηση« ή για «ψυχαγωγία» - τα προβλήματα προκύπτουν από τη δεύτερη.
Σε όλες τις χώρες του ΟΟΣΑ, περίπου το 45% των μαθητών ανέφερε ότι αισθάνονται εκνευρισμό ή ανησυχία αν δεν είχε μαζί τα κινητά τηλέφωνά του. Η χρήση των κινητών και άλλων ψηφιακών συσκευών μπορεί, επίσης, να επηρεάσει τη μάθηση στην τάξη.
Ειδικότερα, περίπου ο ένας στους τρεις μαθητές στα κράτη μέλη του ΟΟΣΑ ανέφερε ότι, εξαιτίας των ψηφιακών συσκευών, δεν μπορεί να εργαστεί καλά σε περισσότερα από τα μισά μαθήματαπερισσότερο από το 4Θ% των μαθητών στη Βουλγαρία, το Μαρόκο και την Τουρκία. Το 65% των μαθητών ανέφερε ότι αποσπώνται από τη μάθηση χρησιμοποιώντας ψηφιακές συσκευές σε τουλάχιστον μερικά μαθήματα Μαθηματικών. Το ποσοστό έφτασε το 8Θ% σε Αργεντινή, Βραζιλία, Καναδά, Χιλή, Φινλανδία, Λετονία, Μογγολία, Νέα Ζηλανδία και Ουρουγουάη. Εξίσου σημαντικό, σε όλες τις χώρες του ΟΟΣΑ, το 59% των μαθητών δήλωσε ότι η προσοχή τους διασπάται λόγω άλλων μαθητών που χρησιμοποιούν τηλέφωνα, τάμπλετ ή φορητούς υπολογιστές, τουλάχιστον σε ορισμένα μαθήματα Μαθηματικών. Αντίθετα, μόνο το 4% των μαθητών στην Ιαπωνία και το 9% στην Κορέα ανέφεραν ότι αποσπώνται από άλλους μαθητές, που χρησιμοποιούν ψηφιακές συσκευές σε κάθε ή σχεδόν κάθε μάθημα Μαθηματικών.
Η μειωμένη συγκέντρωση των μαθητών εξαιτίας της χρήσης ψηφιακών συσκευών συνδέεται στενά μετά μετά αποτελέσματα της μάθησης. Οι μαθητές, που ανέφεραν ότι αποσπώνται από τους συμμαθητές τους την ώρα που εκείνοι χρησιμοποιούν ψηφιακές συσκευές στην τάξη, σημείωσαν κατά 15 βαθμούς χαμηλότερη επίδοση στην εξέταση Μαθηματικών του PISA σε σχέση με εκείνους που δεν είχαν αυτή την εμπειρία.
Μέτρια χρήση-υψηλόχερη απόδοση
Στη μελέτη του ΟΟΣΑ γίνεται διάκριση μεταξύ της χρήσης για «δραστηριότητες μάθησης» και της χρήσης για «ψυχαγωγία». Επιπλέον όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα, η μέτρια χρήση ψηφιακών συσκευών στο σχολείο σχετίζεται με υψηλότερη απόδοση.
Σύμφωνα με τα ευρήματα, τα εκπαιδευτικά αποτελέσματα ήταν συχνά καλύτερα για τους μαθητές που χρησιμοποιούσαν ψηφιακές συσκευές για μάθηση από μία έως πέντε ώρες την ημέρα σε σχέση με εκείνους, που δεν τις χρησιμοποιούσαν ποτέ. Ωστόσο, οι μαθητές, που τις χρησιμοποιούσαν περισσότερο από μια ώρα την ημέρα για ψυχαγωγία - δηλαδή, εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης, περιήγηση στο Διαδίκτυο ή παιχνίδια - είδαν μείωση στους βαθμούς των Μαθηματικών.
Η εξατομικευμένη μάθηση
Ο διευθυντής του διαγωνισμού PISA, Andreas Schleicher, υπογραμμίζει τη σημασία της εξατομικευμένης μάθησης και της χρήσης τεχνολογίας στην εκπαίδευση. Ο ίδιος, αναφέρει ότι στη Σιγκαπούρη, η οποία αποτελεί κορυφαίο παράδειγμα εκπαιδευτικών πρακτικών, η διαδικασία μάθησης ενισχύεται με την αξιοποίηση πλατφορμών και γενικά, της εκπαιδευτικής τεχνολογίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου