Κυριακή 29 Μαρτίου 2015

Η ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΩΝ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ ΤΟΥ ΘΩΜΑ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ



Άποψη του Θωμά Γεωργιάδη
Γραμματέα της Α’ ΕΛΜΕ Αθήνας
Εκπροσώπου της «Προοδευτικής Ενότητας Καθηγητών»

Η ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΩΝ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ

Το κείμενο αυτό γράφεται με αφορμή την άποψη που εξέφρασε ο συνάδελφος και φίλος Θοδωρής Μαλαγάρης, για το πολύ σοβαρό θέμα των σχολείων, την επιλογή των Δ/ντών των σχολικών μονάδων, που δημοσιεύτηκε στο «Α-Β» το Σάββατο 28-3-2015.
Διάβασα το κείμενο με πολύ προσοχή και θάθελα να επισημάνω κάποια πράγματα στη συζήτηση που, αναγκαστικά, έχει ανοίξει για το θέμα αυτό.
1. Διαβάζοντας το κείμενο μου έμεινε έντονη η αίσθηση της αγωνίας του Θοδωρή για
την τύχη των σχολείων και χαίρομαι ιδιαίτερα γι’ αυτό.  Όμως :
2. Είναι πολύ μεγάλη η ευθύνη του συνδικαλιστικού μας οργάνου, της ΟΛΜΕ, το οποίο  δεν έχει θέση πάνω στο συγκεκριμένο θέμα. Δεν αρκεί να κριτικάρουμε κάθε μέτρο που έρχεται, όπως γινόταν μέχρι τώρα.  Οφείλουμε να έχουμε θέση.
3. ‘Οταν εξετάζουμε το ζήτημα της επιλογής των στελεχών εκπαίδευσης, καλό είναι και χρήσιμο, εκτός από το όραμα και την ιδεολογική προσέγγιση, να διαθέτουμε ρεαλισμό,  απότοκο της εμπειρίας , η οποία είναι και πολύ πλούσια πάνω στο θέμα.
Θα μου επιτρέψει ο Θοδωρής, να προσθέσω «στα δυσάρεστα ενδεχόμενα» της διαδικασίας εκλογής των Δ/ντών από τους Συλλόγους Διδασκόντων και εγώ μερικά.
 i.   Υπήρξαν Δ/ντές οι οποίοι κατά τη θητεία τους σε ένα σχολείο δημιούργησαν τρομακτικά προβλήματα, καταγγέλθηκαν από το Σύλλογο Διδασκόντων, όμως  η Δ/νση Β΄θμιας δεν έκανε τίποτα. Όταν ο ίδιος Δ/ντής βρέθηκε σε άλλο σχολείο, ο δεύτερος Σύλλογος διδασκόντων υπέγραψε κείμενο για το πόσο καλός και συνεργάσιμος ήταν ο Δ/ντής. Ποιος Σύλλογος είχε δίκιο;
ii.   Αν στην εκλογή των Δ/ντών είναι 2 υποψήφιοι (θα είναι πολλές αυτές οι περιπτώσεις !) και υπάρξουν ψηφοφορίες (έστω και «μυστικές») με οριακή πλειοψηφία (π.χ. 10 έναντι 8, 11 έναντι 8 κ.ά)  πιστεύει κανείς  ότι ο Δ/ντής θα μπορέσει να «σταθεί» και να παίξει το ρόλο του στο σχολείο;  ‘Η  θα βρίσκεται  σε συνεχή αμφισβήτηση;
iii.   Πως ο Δ/ντής θα μπορέσει να λειτουργήσει στο διοικητικό σκέλος, αν, για παράδειγμα, επιχειρήσει, στο πλαίσιο των καθηκόντων του,  να ελέγξει συνάδελφο,  και αυτός του αντιτείνει: α) «Πρόσεχε εγώ σε ψήφισα, γιατί με ελέγχεις;» ή β) «Με κυνηγάς, γιατί δεν σε ψήφισα»
Επειδή εδώ κάποιοι θα μιλήσουν για μυστικότητα της ψήφου, θα πω «μην κοροϊδευόμαστε συνάδελφοι». Σε Σύλλογο 15 έως 25 ατόμων οι μυστικότητες είναι για να κάνουμε θεωρητική συζήτηση. Όλοι γνωριζόμαστε πολύ καλά !!.
iv.   Είναι βέβαιο ότι τα σχολεία θα περάσουν μια εξαιρετικά αρνητική – διαλυτική περίοδο (έχουμε ζήσει διάλυση αρκετών σχολείων με μηνύσεις μεταξύ καθηγητών), καθώς κάποιοι θα αισθάνονται αδικημένοι (πρόγραμμα – κενά – εξωδιδακτικές εργασίες κ.ά), με αποτέλεσμα ο Σύλλογος να βρίσκεται σε διαρκή ένταση, το σχολείο σε διάλυση και τα υπηρεσιακά συμβούλια αδύναμα να παρέμβουν. Είναι επίσης βέβαιο ότι τα υπηρεσιακά συμβούλια θα «αναγκαστούν» σε πολλές περιπτώσεις να εξετάζουν καταγγελίες για την αρχική διαδικασία επιλογής, και να παρέμβουν, οπότε θα πάει «περίπατο» η «δημοκρατική πρόταση» για ψήφιση των Δ/ντών από τους Συλλόγους διδασκόντων.
Προσπαθώντας να αντιμετωπίσει τις παραπάνω «αδυναμίες», που ορισμένες τις διατυπώνει και ο ίδιος ο Θοδωρής, προτείνει κάποια μέτρα «για να προλάβουμε τις δυσάρεστες καταστάσεις», όπως γράφει. Ανάμεσα στα άλλα προτείνει: «(γ) Να συνεκτιμάται η διοικητική εμπειρία που προκύπτει είτε από προηγούμενες θητείες του/της υποψηφίου, σε θέση διευθυντή/-ριας ή υποδιευθυντή/-ριας είτε από συμμετοχή σε Δ.Σ συνδικάτων ή οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, σε υπηρεσιακά συμβούλια ή σε άλλες θέσεις ευθύνης.» ‘0μως: 
1. Πότε αξιολογήθηκε, από ποιόν και με ποια διαδικασία για την όποια προηγούμενη θέση ευθύνης; Αν σε προηγούμενη θέση ευθύνης ήταν κακός προϊστάμενος, θα τον πριμοδοτήσουμε κι από πάνω;
2. Από πότε τα μέλη των Δ.Σ. συνδικάτων ή οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης είναι και καλοί Δ/ντές; Καλό είναι να ευλογούμε τα γένια μας, αλλά γνωρίζουμε πολύ καλά ότι υπάρχουν πάρα πολλά παραδείγματα που καταρρίπτουν αυτόν τον ισχυρισμό.
Τίθεται επίσης και ένα άλλο ερώτημα, που μοιάζει δευτερεύον, αλλά δεν είναι. Ας υποθέσουμε, για την οικονομία της συζήτησης, ότι αποφασίζει ο Σύλλογος διδασκόντων για τους Δ/ντές. Πότε θα ψηφίσουν; Τον Ιούνιο ή το Σεπτέμβριο;
Γνωρίζουμε καλά ότι πολλοί Σύλλογοι αλλάζουν σύνθεση (συνταξιοδοτήσεις – μεταθέσεις), σε πολλές περιπτώσεις μέχρι και το 1/3 του αριθμού των διδασκόντων. Πως θα ψηφίσουν οι νέοι συνάδελφοι το Σεπτέμβρη; Καλλιστεία και πασαρέλα θα γίνουν οι Σύλλογοι;
Εμείς, ως  «Προοδευτική Ενότητα Καθηγητών»  έχουμε διατυπώσει από την πρώτη στιγμή τη θέση ότι ο ρόλος του Δ/ντή στο σχολείο είναι κρίσιμος και κάτω απ’ αυτό το πρίσμα πρέπει να εξετάζεται όλη η διαδικασία της λειτουργίας του, από την επιλογή του μέχρι και τη δυνατότητα ανάκλησής του. Οι διαδικασίες που ακολουθήθηκαν μέχρι σήμερα δεν έφεραν τα αποτελέσματα που θα θέλαμε. Επιβάλλεται  να εξετάσουμε και άλλες παραμέτρους. Για παράδειγμα προτείναμε και προτείνουμε, εκτός από τα απαιτούμενα τυπικά προσόντα, οι υποψήφιοι Δ/ντές να αποφοιτούν επιτυχώς και από τη  Σχολή στελεχών και διοίκησης σχολικών μονάδων (με αρκετά αντικείμενα στη θεματολογία της, των οποίων η ανάλυση ξεφεύγει από το παρόν άρθρο), προσόν που θα είναι καθοριστικό για την τοποθέτησή τους σε σχολείο.
Επειδή «απορρίπτονται» και «κλείνουν» τα σχολεία των «άριστων μαθητών» (Πρότυπα), πρέπει να δημιουργήσουμε και να στηρίξουμε τα «άριστα σχολεία για όλη την κοινωνία».
Είναι βέβαιο ότι με στερεότυπες ιδεοληψίες και μπαλώματα δεν μπορούμε να το πετύχουμε. Αντίθετα θα δημιουργήσουμε και νέα προβλήματα που σε πολλές περιπτώσεις θα είναι δύσκολο να λυθούν.
Η ορθά επιδιωκόμενη αναβάθμιση του ρόλου του Συλλόγου διδασκόντων δεν περνά μέσα από διαδικασίες αναίρεσης του ρόλου τους. Είναι διαφορετικό ζήτημα να πάρει ο Σύλλογος διδασκόντων περισσότερες αρμοδιότητες σε σχέση με τη λειτουργία του σχολείου και εντελώς διαφορετικό να οδηγείται μέσα από «δημοκρατικές διαδικασίες» στην αυτοαναίρεσή του.
Είναι καθήκον και υποχρέωση για τις συνδικαλιστικές δυνάμεις που ενδιαφέρονται για το σχολείο να δουν το πρόβλημα πριν να γεννηθεί, να το αναλύσουν και να προτείνουν εκείνες τις λύσεις που θα στηρίξουν το ποιοτικό δημόσιο σχολείο και θα αποτρέψουν οτιδήποτε μπορεί να το υποβαθμίσει ή να το διαλύσει.

28-3-2015

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου