Στα σύγχρονα εκπαιδευτικά
συστήματα η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου θεωρείται αναπόσπαστο μέρος της
βελτίωσης της εκπαιδευτικής διαδικασίας και αποτελεί σημαντικό ζήτημα που αφορά
τη δημόσια εκπαίδευση στο σύνολό της. Το ΠΔ 152/2013 για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών
πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δεν κινείται προς αυτή την
κατεύθυνση για λόγους που αναφέρονται στη συνέχεια. Ως Σχολικοί Σύμβουλοι, με
καθημερινή στενή επαφή με την πραγματικότητα των σχολείων, θεωρούμε χρέος μας
να καταθέσουμε με κριτική σκέψη τον προβληματισμό μας και τις ενστάσεις
μας αναφορικά με το περιεχόμενο και την εφαρμογή του Π.Δ.:
α. Συνδέεται με τις ποσοστώσεις του Ν. 4024/2011, οι οποίες οδηγούν σε ανταγωνισμό, διατάραξη των σχέσεων εμπιστοσύνης στο σχολείο, φόβο και αγωνία για μισθολογικές καθηλώσεις – σε
αντιδιαστολή με το πνεύμα συλλογικότητας,
αναστοχασμού, ανατροφοδότησης και αμοιβαίας βελτίωσης που αποτελούν αναμφίβολα
τη βάση όπου θα στηριχθεί η αναβάθμιση των σχολικών μονάδων και η βελτίωση του
εκπαιδευτικού έργου.α. Συνδέεται με τις ποσοστώσεις του Ν. 4024/2011, οι οποίες οδηγούν σε ανταγωνισμό, διατάραξη των σχέσεων εμπιστοσύνης στο σχολείο, φόβο και αγωνία για μισθολογικές καθηλώσεις – σε
β. Δεν εξασφαλίζει τη διασύνδεση της αξιολόγησης με υπαρκτό σύστημα ενδοϋπηρεσιακής επιμόρφωσης έτσι ώστε να καταστεί δυνατόν να λειτουργήσει διαμορφωτικά και βελτιωτικά για την ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου.
γ. Δεν εγγυάται την αξιοπιστία, εγκυρότητα και εμπιστευτικότητα της αξιολογικής διαδικασίας, ζήτημα στο οποίο επικεντρώνονται άλλωστε και οι επιφυλάξεις των εκπαιδευτικών.
δ. Οι αξιολογικές διαδικασίες που προβλέπει απειλούν να απορροφήσουν δυσανάλογα τον χρόνο και την ενέργεια των σχολικών συμβούλων σε βάρος του παιδαγωγικού, συμβουλευτικού και υποστηρικτικού χαρακτήρα του έργου τους.
Πιστεύουμε ότι η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου πρέπει να στοχεύει στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση των εκπαιδευτικών αναγκών και ανισοτήτων, στη βελτίωση του σχολικού περιβάλλοντος, στην ενδυνάμωση του συλλόγου διδασκόντων και της ευρύτερης εκπαιδευτικής κοινότητας μέσα από αμοιβαία ανατροφοδότηση, στην ενίσχυση της κοινωνικής δικαιοσύνης και τελικά στη βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Θεωρούμε επίσης δεδομένο ότι η οποιαδήποτε προσπάθεια θεσμοθέτησης δομών αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου, ανατροφοδότησης και κοινωνικού ελέγχου οφείλει να αποτελέσει προϊόν δημόσιας διαβούλευσης με το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας, αφού θα έχουν διατυπωθεί με σαφήνεια οι στόχοι και θα έχουν εκτιμηθεί επαρκώς τα διαθέσιμα μέσα. Τόσο η θεωρία όσο και η πράξη έχουν καταδείξει ότι δίχως ένα βαθμό αποδοχής και συναίνεσης των ενδιαφερομένων μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας καμία εκπαιδευτική αλλαγή δεν μπορεί να ευοδωθεί. (Και οι όροι υλοποίησης των σεμιναρίων στο Υπουργείο Παιδείας με τη βοήθεια της αστυνομίας καθώς και τα θλιβερά γεγονότα που σημάδεψαν τη διεξαγωγή τους αυτό ακριβώς μαρτυρούν).
Οι Σχολικοί Σύμβουλοι, με αίσθημα ευθύνης απέναντι στο θεσμικό μας ρόλο και υπερασπιζόμενες/οι την παιδαγωγική και επιστημονική του διάσταση, δηλώνουμε πως θα συνεχίσουμε να υπηρετούμε τη δημόσια εκπαίδευση στηρίζοντας τους εκπαιδευτικούς στα σχολεία ευθύνης μας, δίχως να διολισθήσουμε σε ρόλο που παραπέμπει σε άλλες εποχές. Έχουμε συνείδηση ότι η γενικευμένη ανασφάλεια, η επιδείνωση της εργασιακής κατάστασης των εκπαιδευτικών, ο φόβος και ο ανταγωνισμός οδηγούν αναπόφευκτα σε δραματική υποβάθμιση της ποιότητας της δημόσιας εκπαίδευσης και θεωρούμε ότι με τη σιωπή μας συμβάλλουμε σε μια τέτοια ανεπιθύμητη ασφαλώς εξέλιξη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου