Δευτέρα 26 Νοεμβρίου 2012

ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν έχει ληφθεί καμία απόφαση για συγχωνεύσεις σχολείων»

ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν έχει ληφθεί καμία απόφαση για συγχωνεύσεις σχολείων» «H διαδικασία -συγχωνεύσεων και καταργήσεων- για τα σχολεία ολόκληρης της Ελλάδας βρίσκεται σε εξέλιξη. Δεν έχει ληφθεί καμία απόφαση. Βρισκόμαστε στο στάδιο επεξεργασίας και συλλογής τόσο των εισηγήσεων όσο και των γνωμοδοτήσεων».
Τη δήλωση αυτή έκανε στη Βουλή ο υφ. Παιδείας Θ Παπαθεοδώρου, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Λακωνίας της Νέας Δημοκρατίας Αθανασίου Δαβάκη , σχετικά με την ενδεχόμενη συγχώνευση του ΕΠΑΛ Γυθείου με το ΕΠΑΛ της Σπάρτης.
Για να γίνω πιο συγκεκριμένος , είπε ο κ. υφυπουργός, το υπουργείο Παιδείας λαμβάνει υπόψη του: Πρώτον, τις τεκμηριωμένες προτάσεις των Διευθυντών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας
Εκπαίδευσης, επιπλέον λαμβάνει υπόψη την εισήγηση που κάνει ο Περιφερειακός Διευθυντής, όπως επίσης λαμβάνονται υπόψη και οι γνωμοδοτήσεις των οικείων δημοτικών συμβουλίων.
Ωστόσο ο κ. Παπαθεοδώρου ξεκαθάρισε πως «σε καμία περίπτωση, βεβαίως, αυτές οι γνωμοδοτήσεις δεν έχουν δεσμευτικό χαρακτήρα. Για την έκδοση μιας Υπουργικής Απόφασης, όμως, που αφορά στη συγχώνευση ή στη ανάπτυξη μιας σχολικής μονάδας το Υπουργείο παίρνει υπόψη του το σύνολο αυτών των παραμέτρων».
Ως προς την επίκαιρη ερώτηση που αφορά το ΕΠΑΛ Γυθείου και το ΕΠΑΛ Σπάρτης ο υφ. Παιδείας είπε πως αυτή τη στιγμή δεν βρίσκονται σε διαδικασία συγχώνευσης. «Είμαι απόλυτα ξεκάθαρος σ' αυτό» είπε ο κ. Παπαθεοδώρου και πρόσθεσε: «Στη συγκεκριμένη περίπτωση οι εισηγήσεις είναι προς την κατεύθυνση της συγχώνευσης, ενώ η γνωμοδότηση του Δημοτικού Συμβουλίου είναι προς την αρνητική κατεύθυνση, δηλαδή της μη συγχώνευσης. Το Υπουργείο αντιμετωπίζει θετικά τους προβληματισμούς του Δημοτικού Συμβουλίου και από την άλλη πλευρά περιμένουμε και την αξιολόγηση των τεκμηριωμένων προτάσεων τόσο της Πρωτοβάθμιας όσο και της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης όσο και του Περιφερειακού Διευθυντή.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΔΑΒΑΚΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Αντικείμενο της επίκαιρης αυτής ερώτησης –στην οποία βλέπω ότι έχει έρθει ο κύριος Υφυπουργός να απαντήσει- είναι οι πληροφορίες οι οποίες υπάρχουν για ενδεχόμενη συγχώνευση του Επαγγελματικού Λυκείου του Γυθείου με αυτό της Σπάρτης.
Παραβιάζω –όπως συνήθως λέω- ανοιχτές θύρες, γιατί, απ' ό,τι γνωρίζω, κύριε Υφυπουργέ, είστε ένας άνθρωπος της εκπαίδευσης –της ανώτατης εκπαίδευσης, αλλά συνολικά της εκπαίδευσης- και αυτού του είδους η επιλογή, αυτού του είδους η κίνηση σαφέστατα επιφέρει, συμπαρασύρει τεράστια προβλήματα σε αυτούς καθ' εαυτούς τους μαθητές, οι οποίοι θα κληθούν να διανύουν τεράστιες αποστάσεις, προκειμένου να βρουν αυτό για το οποίο υπάρχει το ΕΠΑΛ, δηλαδή την άμεση επαγγελματική γνώση.
Αντικείμενο, λοιπόν, της ερώτησης αυτής είναι να αποφευχθεί αυτή η επιλογή.
Η επίκληση, φυσικά, είναι ότι πρέπει να υπάρξει περιστολή δαπανών, δαπανών, όμως, οι οποίες αγγίζουν τα 5.000 ευρώ. Δεν θα πω, βέβαια, ότι είναι αστείο το ποσό. Εν πάση περιπτώσει, όμως, το αγαθό της γνώσης είναι τέτοιο και η ηρεμία των παιδιών είναι τέτοιου μεγέθους και τέτοιου ύψους που εκφεύγει αυτής καθ' εαυτής της γλίσχρας, αν θέλετε, οικονομικής επιβάρυνσης του Δημοσίου.
Θα παρακαλούσα, λοιπόν, να παραβλέψουμε το ετήσιο λειτουργικό κόστος των 5.000 ευρώ και να δούμε αυτή καθ' εαυτή την ουσία του θέματος. Η ουσία του θέματος είναι να μην αναγκάζεται ένα παιδάκι από το βάθος της ακριτικής Μάνης να διανύει 85 ή 150 χιλιόμετρα αν γίνει αυτή η επιλογή -δεν ξέρω τι ώρα θα ξυπνάει το πρωί- για να σπουδάσει, για να βρει αυτήν την επαγγελματική γνώση, η οποία χρειάζεται για τη ζωή του.
Θέλω να πιστεύω ότι θα τείνετε ευήκοων ους προς αυτό και λόγω της ιδιότητάς σας, αλλά και λόγω της πολιτικής θέσης την οποία κατέχετε, γιατί όλες οι ιδιότητες έχουν ένα βασικό στόχο. Και ο στόχος είναι η καλυτέρευση της ζωής των πολιτών ασχέτως οικονομικών καταστάσεων και η απόδοση των στοιχειωδών. Ένα από τα στοιχειώδη είναι και αυτό και μάλιστα στοιχειώδης υποχρέωση της πολιτείας.
Σας ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Ευχαριστούμε και εμείς.
Ο Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, κ. Θεόδωρος Παπαθεοδώρου, έχει το λόγο για τρία λεπτά.
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΠΑΠΑΘΕΟΔΩΡΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Δαβάκη, θα μου επιτρέψετε πριν προχωρήσω στην απάντηση επί της ουσίας της ερώτησής σας να διευκρινίσω ορισμένα κατά τη γνώμη μου σημαντικά δεδομένα αυτή τη στιγμή. Πρέπει να διασαφηνίσω ότι για να πραγματοποιηθούν οποιεσδήποτε μεταβολές σε σχολικές μονάδες, δηλαδή ιδρύσεις, καταργήσεις, υποβιβασμοί, συγχωνεύσεις, οι σχετικές αποφάσεις είναι αποτέλεσμα μιας συγκεκριμένης και πολύ τεκμηριωμένης διαδικασίας.
Για να γίνω πιο συγκεκριμένος το Υπουργείο Παιδείας λαμβάνει υπόψη του: Πρώτον, τις τεκμηριωμένες προτάσεις των Διευθυντών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, επιπλέον λαμβάνει υπόψη την εισήγηση που κάνει ο Περιφερειακός Διευθυντής, όπως επίσης λαμβάνονται υπόψη και οι γνωμοδοτήσεις των οικείων δημοτικών συμβουλίων. Το λέω αυτό γιατί στη συγκεκριμένη περίπτωση έχουμε τέτοιου είδους γνωμοδότηση και σε πολλές περιπτώσεις καταθέτουν προτάσεις ακόμη και οι σύλλογοι γονέων και κηδεμόνων. Σε καμία περίπτωση, βεβαίως, αυτές οι γνωμοδοτήσεις δεν έχουν δεσμευτικό χαρακτήρα. Για την έκδοση μιας Υπουργικής Απόφασης, όμως, που αφορά στη συγχώνευση ή στη ανάπτυξη μιας σχολικής μονάδας το Υπουργείο παίρνει υπόψη του το σύνολο αυτών των παραμέτρων.
Πέρα όμως από αυτά οι σχολικές μεταβολές θα πρέπει να σας πω ότι είναι μια πάγια διαδικασία του Υπουργείου Παιδείας, η οποία επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο. Γι' αυτό ξέρετε ότι πριν από λίγο καιρό απεστάλη στις Περιφερειακές Διευθύνσεις από το Υπουργείο Παιδείας εγκύκλιος σύμφωνα με την οποία ζητάμε να γίνουν οι προτάσεις αυτές, έτσι ώστε να υπάρξει ο καλύτερος δυνατός εξορθολογισμός με στόχο την ποιοτική αναβάθμιση της εκπαίδευσης. Η αναβάθμιση κατά την άποψή μας θα πρέπει να γίνεται πάντα και με γνώμονα το υπέρτερο συμφέρον του μαθητή, αλλά και με γνώμονα την αξιοποίηση των υποδομών και των εγκαταστάσεων.
Ως προς την ερώτησή σας -και στη δευτερολογία μου θα επανέλθω- το ΕΠΑΛ Γυθείου και το ΕΠΑΛ Σπάρτης αυτή τη στιγμή δεν βρίσκονται σε διαδικασία συγχώνευσης. Είμαι απόλυτα ξεκάθαρος σ' αυτό. Για ποιο λόγο; Διότι η διαδικασία για τα σχολεία ολόκληρης της Ελλάδας βρίσκεται σε εξέλιξη. Δεν έχει ληφθεί καμία απόφαση. Βρισκόμαστε στο στάδιο επεξεργασίας και στη συλλογή τόσο των εισηγήσεων όσο και των γνωμοδοτήσεων.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση οφείλω να σας πω ότι οι εισηγήσεις είναι προς την κατεύθυνση της συγχώνευσης, ενώ η γνωμοδότηση του Δημοτικού Συμβουλίου είναι προς την αρνητική κατεύθυνση, δηλαδή της μη συγχώνευσης. Στη δευτερολογία μου θα επανέλθω για να σας πω και ποια είναι η κατάσταση την οποία αντιμετωπίζουμε σήμερα.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Ευχαριστούμε.
Κύριε Δαβάκη, έχετε το λόγο για τρία λεπτά.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΔΑΒΑΚΗΣ: Κρατώ δύο φράσεις, αυτές που είπε ο κύριος Υπουργός: Αναβάθμιση και συμφέρον μαθητών. Θεωρώ ότι και η αναβάθμιση των σπουδών έχει άμεση σχέση με το χρόνο τον οποίο διαθέτει ένας μαθητής σ' αυτό το εικοσιτετράωρο. Όλοι έχουμε υπάρξει μαθητές και ξέρουμε πως λειτούργησε πολλές φορές ο χρόνος στη ζωή μας.
Και θεωρώ ότι αυτός ο χρόνος, κύριε Υπουργέ, πρέπει να είναι υπέρ της ποιότητας της ζωής του μαθητή, της δυνατότητας του οποιουδήποτε μαθητή, ιδιαίτερα των μαθητών της περιφέρειας οι οποίοι έχουν να διανύσουν τεράστιες αποστάσεις, προκειμένου να βρουν το αγαθό της γνώσης το οποίο πλέον, όπως παλιά που κάθε χωριό είχε το σχολειό του δεν υπάρχει αυτό, σήμερα δεν υπάρχει.
Αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, ότι δεν κλείνουμε –περνάω αυτό, θα σας πω την άποψή μου- ένα σχολείο και πάμε στη δίπλα γειτονιά. Μιλάμε για μια απόσταση 70, 80 χιλιομέτρων που θα αναγκάζονται να διανύσουν επιπλέον οι τριάντα τρεις μαθητές του ΕΠΑΛ Γυθείου προκείμενου να τύχουν του αγαθού της γνώσεως.
Άρα, λοιπόν, στέκομαι επίτηδες σε αυτές τις δύο φράσεις που είπατε, την αναβάθμιση και το συμφέρον του μαθητή. Πιστεύω ότι όταν έρθει εκείνη η στιγμή που θα κριθεί η βιωσιμότητα ή συνέχιση της ύπαρξης του ΕΠΑΛ Γυθείου θα πρυτανεύσουν και θα επιπολάσουν αυτές οι δύο εκφράσεις σας, οποιοσδήποτε και αν είναι Υπουργός.
Θεωρώ ότι είναι εμβληματικές οι δύο εκφράσεις, οι οποίες είπατε. Θεωρώ ότι οι εκάστοτε πολιτικές ηγεσίες –και εύχομαι να είστε εσείς- να έχουν αυτού του είδους τη θέαση όσον αφορά το συμφέρον της πρωτοβάθμιας, της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και των μαθητών προκειμένου αυτά τα οποία υφίστανται τα παιδιά αυτά να μην –θα έλεγα- επιδεινωθούν περαιτέρω.
Φανταστείτε, έναν μαθητή του οποίου το σπίτι είναι 150 χιλιόμετρα από το σχολειό του, πώς αυτός ο άνθρωπος, αυτό το παιδί και η οικογένειά του φυσικά θα μπορέσει να συμμετάσχει στην εκπαιδευτική διαδικασία. Είναι απαγορευτικό.
Τα τριάντα τρία παιδιά, λοιπόν, έχουν τα ίδια δικαιώματα με όλα τα χιλιάδες παιδιά τα οποία είναι στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Και θέλω να πιστεύω ότι αυτό που είπατε, ότι δεν σχεδιάζετε προς το παρόν το κλείσιμο του ΕΠΑΛ, του Επαγγελματικού Λυκείου του Γυθείου το οποίο στεγάζεται στο παλιό σχολείο μιας παρακείμενη κοινότητας, θα πρυτανεύει και θα συνεχίσει να υφίσταται αενάως, ας το πούμε έτσι.
Διότι, όπως είπα στην πρωτομιλία μου, ό,τι και να συμβαίνει, αυτό το οποίο προέχει σε αυτές τις δύσκολες εποχές που ζούμε είναι η περιστολή δαπανών από τα νοικοκυριά, από τους γονείς και από τα παιδιά αυτά τα οποία συγκεντρώνονται σε ένα χώρο σχετικά κοντά με τα χωριά τους της περιοχής του Γυθείου του Δήμου Ανατολικής Μάνης. Θεωρώ κατά τούτο ότι έχει μια ευοίωνη προοπτική η απάντησή σας.
Μένω σε αυτό. Θα παρακολουθούμε τις εξελίξεις και θέλω να πιστεύω ότι θα συνεχιστεί προς αυτή την κατεύθυνση η όλη πολιτική πάνω στο Υπουργείο Παιδείας, η διατήρηση δηλαδή του ΕΠΑΛ Γυθείου.
Σας ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Το λόγο έχει ο Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Παπαθεοδώρου.
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΠΑΠΑΘΕΟΔΩΡΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού): Κύριε Δαβάκη, γνωρίζετε πως γνωρίζω πολύ καλά και τη μορφολογία της περιοχής και τα προβλήματα τα οποία αντιμετωπίζουν οι μαθητές ιδιαίτερα σε περιοχές οι οποίες δεν έχουν μία συγκοινωνιακή σύνδεση που να επιτρέπει την άμεση μετάβασή τους. Γνωρίζω, επίσης, τι σημαίνει ο μαθητής να ξεκινάει από το Ταίναρο για να πηγαίνει στο Γύθειο και πολλώ δε μάλλον στη Σπάρτη.
Να δούμε, όμως τα πράγματα πως έχουν εξελιχθεί. Στην ευρύτερη περιοχή της Λακωνίας και της Λακωνικής Μάνης υπάρχουν τέσσερα ΕΠΑΛ, της Σπάρτης, του Γυθείου, της Γλυκόβρυσης, και των Μολάων. Επίσης, όπως σας είπα, εφόσον γνωρίζω τα προβλήματα της περιοχής, γνωρίζω ότι μεταξύ του Γυθείου και της Σπάρτης είναι 44 χιλιόμετρα τα οποία θα πρέπει τα παιδιά να διανύουν καθημερινά έτσι ώστε να μεταβαίνουν, εάν γινόταν οποιαδήποτε συγχώνευση των δύο ΕΠΑΛ.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΔΑΒΑΚΗΣ: Επί δύο, κύριε Υπουργέ.
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΠΑΠΑΘΕΟΔΩΡΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού): Επί δύο, 44 χιλιόμετρα συν 44 χιλιόμετρα.
Είναι μία σοβαρή απόσταση και για μεγάλους μαθητές που φοιτούν σε ένα ΕΠΑΛ.
Η πρώτη μας έννοια, αν θέλετε –και το λέω αυτό ξεκάθαρα- είναι η τεχνολογική εκπαίδευση να στηριχτεί, διότι ιδιαίτερα σε αυτές τις περιοχές θα υπάρξουν προοπτικές ανάπτυξης.
Σας διαβεβαιώνω, λοιπόν, ότι η διαδικασία που σας προανέφερα βρίσκεται σε εξέλιξη. Σας διαβεβαιώνω, επίσης, ότι το Υπουργείο αντιμετωπίζει θετικά τους προβληματισμούς του Δημοτικού Συμβουλίου και από την άλλη πλευρά περιμένουμε και την αξιολόγηση των τεκμηριωμένων προτάσεων τόσο της πρωτοβάθμιας όσο και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης όσο και του περιφερειακού διευθυντή.
Κλείνοντας θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι ενόψει της κατάθεσης του νομοσχεδίου για το νέο Λύκειο και το νέο τεχνολογικό Λύκειο εξετάζονται όλα αυτά τα ζητήματα τα οποία αναφέρατε για την τεχνολογική και την επαγγελματική εκπαίδευση.
Η περιοχή έχει τις δυνατότητες, έτσι ώστε να αναπτυχθούν περαιτέρω αυτά τα επαγγελματικά λύκεια, όπως επίσης και να ενισχυθεί η ροή των μαθητών προς επαγγελματικά λύκεια, τα οποία θα πιστοποιούν συγκεκριμένα επαγγέλματα. Γι' αυτό το λόγο αντιμετωπίζουμε θετικά τον προβληματισμό τον οποίο αναφέρατε.
Ευχαριστώ πολύ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου