Η πανδημία θέτει νέες προκλήσεις στην ελληνική εκπαίδευση. Η χρήση των νέων τεχνολογιών ως μέσου αναζήτησης της γνώσης αποτελεί ένα κρίσιμο στοίχημα για το μέλλον, την ίδια στιγμή που επιτακτική είναι η ενίσχυση του επιστημονικού εγγραμματισμού των μαθητών. Ο λόγος για τη δυνατότητα των μαθητών μας να σκέφτονται επιστημονικά, να αναζητούν πηγές για να τεκμηριώνουν και να αξιολογούν τις γνώσεις που παίρνουν είτε στο σχολείο και στον κοινωνικό τους περίγυρο είτε στο Διαδίκτυο. Μάλιστα, ο διαγωνισμός PISA του ΟΟΣΑ το 2015 άνοιξε τη συζήτηση για τον επιστημονικό εγγραμματισμό των μαθητών.
Σήμερα, υπάρχουν απόψεις ότι οι μέτριες επιδόσεις της Ελλάδας στους διαγωνισμούς PISA συσχετίζονται, και εξηγούν εν μέρει, με τη χαμηλή εμβολιαστική κάλυψη της χώρας. Επιστήμονες που καταθέτουν την άποψή τους για το θέμα, αναφέρουν ότι τα διαθέσιμα στοιχεία δεν οδηγούν στη συσχέτιση των επιδόσεων των 15χρονων μαθητών μιας χώρας στο PISA με το ποσοστό εμβολιασμού της χώρας. Ενδεικτικά, η Ελλάδα έχει υψηλότερο ποσοστό εμβολιασμών σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες με μέτριες θέσεις στον διαγωνισμό του ΟΟΣΑ. Βεβαίως, αυτό δεν σημαίνει πως δεν υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος. «Είναι πολύ σημαντικό να καλλιεργηθεί ο επιστημονικός εγγραμματισμός, που σχετίζεται με το επιστημονικό σκέπτεσθαι, δηλαδή με τον τρόπο που σκέφτονται οι μαθητές. Αυτό, προφανώς, δεν συνδέεται μόνο με τα μαθήματα των θετικών επιστημών, όπως η βιολογία, αλλά και των ανθρωπιστικών επιστημών», παρατηρεί ο κ. Αναστάσιος Εμβαλωτής, καθηγητής στο Παιδαγωγικό Τμήμα του Παν. Ιωαννίνων. Ζητούμενο είναι η καλλιέργεια της διερευνητικής μάθησης, όπως στοχεύουν και τα νέα 166 προγράμματα σπουδών για νηπιαγωγείο, δημοτικό, γυμνάσιο και λύκειο (πλην της Γ΄ Λυκείου), τα οποία έχει προγραμματιστεί να παρουσιαστούν σήμερα στον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη από την ηγεσία του υπ. Παιδείας και του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Του ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΛΑΚΑΣΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου