Α. Τέσσερα διακριτά πεδία :
(α) εξοικείωση με τα περιεχόμενα και τη διδακτική των αντικειμένων,
(β) δυνατότητα ο/η εκπαιδευτικός να ξεκινάει από εκεί που βρίσκεται κάθε παιδί (γνωσιακά, γλωσσικά και πολιτισμικά),
(γ) να καταλαβαίνει ότι το σχολείο δεν είναι αυτοφυές αλλά προϊόν της ιστορίας του, και
(δ) να αναγνωρίζει τις τοπικές ιδιαιτερότητες.
Σύμφωνα με την Επιτροπή:
-Μια βασική αρχή που είναι sine qua non συνθήκη για την επιτυχία της
επιμόρφωσης είναι η αμφίδρομη επικοινωνία βάσης και κορυφής.
-Η
αποτυχία των μέχρι σήμερα επιμορφωτικών προγραμμάτων οφείλεται στον
σχεδιασμό τους από πάνω. Η κάθε επιμορφωτική δραστηριότητα θα πρέπει να
βασίζεται σε μια καταγραφή των αναγκών των εκπαιδευτικών και χωρίς την
εμπλοκή και συνειδητή συμμετοχή τους σε όλα τα στάδια της επιμόρφωσης
δεν μπορεί να υπάρξει επιθυμητό αποτέλεσμα. Ωστόσο το ζητούμενο είναι η
χρυσή τομή ανάμεσα στον κεντρικό σχεδιασμό και την
αποκέντρωση/τοπικότητα του συστήματος επιμόρφωσης, ανάμεσα στο ρόλο του
Υπουργείου Παιδείας, των εκπαιδευτικών περιφερειών και των σχολικών
μονάδων.
Β. Προτείνονται δύο μορφές επιμόρφωσης:
1. η μια
θα βασιστεί στη δημιουργία Κοινοτήτων Μάθησης και Πρακτικής και θα
ακολουθηθεί μια μικτή μεθοδολογία εξ αποστάσεως (σύγχρονη και ασύγχρονη)
και
2. η δεύτερη θα εκτυλίσσεται στο επίπεδο της σχολικής μονάδας ή μιας ομάδας σχολικών μονάδων.
Ο τρόπος δημιουργίας των Κοινοτήτων Μάθησης και Πρακτικής είναι αντίστοιχος με αυτόν της εισαγωγικής επιμόρφωσης.
Η ενδοσχολική επιμόρφωση συναρτάται με τις ιδιαίτερες ανάγκες, το
σχέδιο δράσης και τους εκπαιδευτικούς στόχους της σχολικής μονάδας.
Το ζητούμενο σε αυτού του είδους την επιμόρφωση είναι η συμμετοχή του
συλλόγου των διδασκόντων, της διοίκησης και της κοινότητας των γονέων
για το μετασχηματισμό της σχολικής μονάδας σε έναν «οργανισμό που
μαθαίνει».
Ενθαρρύνονται πολλαπλές μορφές επιμόρφωσης. Συστήνεται
μια σταδιακή ανάπτυξη των όποιων μορφών επιμόρφωσης και μια πιλοτική
εφαρμογή πριν γενικευτεί το σχήμα συνεχιζόμενης επιμόρφωσης.
Πλαίσιο προσόντων των εκπαιδευτικών (ΠΠΕ)
Για να υπάρξει μια συνεκτική αντιμετώπιση της αρχικής εκπαίδευσης,
πιστοποίησης, ένταξης στο επάγγελμα και επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών η
πολιτεία οφείλει να θεσμοθετήσει ένα δυναμικό πλαίσιο προσόντων των
εκπαιδευτικών (ΠΠΕ). Το ΠΠΕ μπορεί να λειτουργήσει ως ρυθμιστικό
εργαλείο μιας συνεκτικής εκπαιδευτικής και επιμορφωτικής πολιτικής.
Η Επιτροπή εισηγείται την ανάπτυξη του επιθυμητού προφίλ του
εκπαιδευτικού, κατά βαθμίδες εκπαίδευσης, και, κατά γνωστική περιοχή. Το
επιθυμητό προφίλ του εκπαιδευτικού δεν μπορεί παρά να συναρθρώνεται με
το επιθυμητό προφίλ του μαθητή και με το επιδιωκόμενο πλαίσιο
λειτουργίας και τον κοινωνικό ρόλο του σχολείου. Τα χαρακτηριστικά του
προφίλ εκπαιδευτικού και μαθητή τα οποία χρειάζεται να εξειδικευτούν
αναλυτικά, εκτείνονται στις παρακάτω περιοχές:
- στο περιβάλλον
της μάθησης μετατοπιζόμενο από τη διδασκαλία και το περιεχόμενο στη
διαδικασία και τα αποτελέσματα της μάθησης,
- στην κριτική σκέψη και στάση που καλείται ο εκπαιδευτικός να βοηθήσει τους μαθητές του να αναπτύξουν,
- στον αναστοχασμό και την αξιολόγηση,
- στην υποστήριξη και ενθάρρυνση της ενεργού συμμετοχής των μαθητών,
- στη διευκόλυνση που καλείται ο εκπαιδευτικός να παρέχει στους μαθητές
ώστε να αποκτήσουν μαθησιακές εμπειρίες που έχουν νόημα για αυτούς,
- στην κατανόηση και εφαρμογή των σύγχρονων θεωριών και εννοιών του
γνωστικού αντικειμένου, στον παιδαγωγικό μετασχηματισμό του γνωστικού
αντικειμένου.
- στην κατανόηση του σχολείου στο σύνολό του (εκ
μέρους του εκπαιδευτικού) και στην ανάπτυξη μαθησιακών πρωτοβουλιών που
θα ξεπερνούν τα όρια του διδακτικού του αντικειμένου.
- στην
κατανόηση των διαφορών (μαθησιακών, γλωσσικών, πολιτισμικών) των μαθητών
του και στη δημιουργική παιδαγωγική αξιοποίησή τους.
Το προφίλ
του εκπαιδευτικού (και κατ’ επέκταση του μαθητή)που προσδιορίζει το ΠΠΕ
θα αποτελεί (κατά επίπεδο εκπαίδευσης) τις προσδοκίες για τις πρακτικές
και τις δράσεις του εκπαιδευτικού –προσδοκίες που μπορεί: (α) να έχει ο
ίδιος ο εκπαιδευτικός για τον εαυτό του και αποτελούν σημεία αναφοράς
για αυτοαξιολόγηση, (β) να έχουν τα άτομα που τον βοηθούν στο έργο του,
και (γ) να έχουν τα άτομα που αξιολογούν το έργο του.
Μολονότι
ένα ΠΠΕ δεν είναι πανάκεια, ούτε από μόνο του μπορεί να διασφαλίσει την
ποιότητα, την συνοχή και συνεκτικότητα των προγραμμάτων και δράσεων
εκπαίδευσης και επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, δεν παύει να είναι ένα
αναγκαίο εργαλείο που, μαζί με άλλες θεσμικές παρεμβάσεις, μπορεί να
ενδυναμώσει την επαγγελματική τους ταυτότητα και να υποστηρίξει την δια
βίου επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών. Εν τέλει, ένα ΠΠΕ μπορεί
να αποτελέσει σημείο αναφοράς και βάση για:
- τον σχεδιασμό ενός
οργανωτικού πλαισίου για τα προγράμματα αρχικής εκπαίδευσης και τον
προσδιορισμό των κοινών μαθησιακών αποτελεσμάτων προγραμμάτων της
αρχικής εκπαίδευσης,
- τον σχεδιασμό του μαθησιακού περιεχομένου
μαθημάτων που προσφέρονται στα προγράμματα αρχικής εκπαίδευσης και τον
προσδιορισμό επιθυμητής αναλογίας θεωρίας και πρακτικής άσκησης,
- τον προσδιορισμό κριτηρίων για την επιλογή και πρόσβαση των εκπαιδευτικών στο επάγγελμα,
- την αποσαφήνιση του ρόλου του εκπαιδευτικού
- το μετασχηματισμό στη διδακτική κουλτούρα και πρακτική στο σχολείο
- τον σχεδιασμό επιμορφωτικής πολιτικής σε κεντρικό επίπεδο που να
συνδέει την αρχική εκπαίδευση με την δια βίου επαγγελματική ανάπτυξη των
εκπαιδευτικών,
- τον συντονισμένο και στοχευμένο σχεδιασμό
επιμορφωτικών δράσεων και προσεγγίσεων που να ανταποκρίνονται σε
διαφορετικές ομάδες εκπαιδευτικών ανάλογα με την εμπειρία τους και τις
μαθησιακές ανάγκες τους,
- τον προσδιορισμό κριτηρίων αξιολόγησης της ποιότητας και αποτελεσματικότητας των επιμορφωτικών δράσεων που προσφέρονται
- την ανάγκη συζήτησης για τη μοριοδότηση των επιμορφωτικών προγραμμάτων
- τον προσδιορισμό κριτηρίων προκειμένου να γίνεται διαπίστευση των διάφορων μορφών επιμόρφωσης
- την αναγνώριση άτυπων μορφών επιμόρφωσης.


Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου