Η Νίκη Κεραμέως είναι ίσως από τους ελάχιστους υπουργούς Παιδείας τις τελευταίες δεκαετίες που έχει καταφέρει να ολοκληρώσει σχεδόν μια κυβερνητική τετραετία χωρίς να ανασχηματιστεί. Και είχε ίσως και την σπανία ευκαιρία ένα προεκλογικό πρόγραμμα παιδείας να το υλοποιήσει σχεδόν στο σύνολό του έστω κι αν χρειάστηκε να συγκρουστεί πολλές φορές ακόμη και με τους συνδικαλιστές του κόμματός της. Σήμερα μιλάει στο TheToc για τις υποκλοπές που ταλανίζουν την κυβέρνηση, την έλευση 30 αμερικανικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα, τις δημοσκοπήσεις και απαντά στον ΣΥΡΙΖΑ για τις βολές που εκτοξεύει εναντίον της.
Το κυβερνητικό έργο, άρα και το έργο του δικού σας υπουργείου, το τελευταίο διάστημα καλύπτονται από την ιστορία των υποκλοπών. Μπορεί ό,τι έχει γίνει μέχρι τώρα να βουλιάξει στο βούρκο των υποκλοπών;
Το κυβερνητικό έργο προχωράει, μόλις ολοκληρώθηκε μία εβδομάδα άκρως ελπιδοφόρα κατά την οποία 30 κορυφαία αμερικανικά πανεπιστήμια βρέθηκαν στη χώρα μας. Είναι η μεγαλύτερη αποστολή αμερικανικών πανεπιστημίων σε οποιαδήποτε χώρα τα τελευταία 100 χρόνια. Τα πανεπιστήμιά μας παίρνουν την θέση που τους αξίζει στον διεθνή ακαδημαϊκό χάρτη. Όμως, είναι γεγονός ότι όσο πλησιάζουμε προς τις εκλογές το κλίμα γίνεται ολοένα και πιο τοξικό. Είχε προειδοποιήσει γι' αυτό ο Πρωθυπουργός εδώ και αρκετό καιρό. Δυστυχώς η τοξικότητα ολοένα και αυξάνει εκ μέρους της αξιωματικής αντιπολίτευσης και των φιλικών προς αυτή μέσων. Αναμένουμε ολοένα και περισσότερες επιθέσεις, εμείς όμως συνεχίζουμε ακάθεκτοι τη δουλειά μας.
Έχει ευθύνη η κυβέρνηση στην συντήρηση αυτού του τοξικού κλίματος; Έκανε όλα όσα έπρεπε στο θέμα των υποκλοπών;
Βγήκε ένα δημοσίευμα την προηγούμενη Κυριακή σχετικά με τις φερόμενες παρακολουθήσεις και δεν υπήρχε ούτε ένα στοιχείο τεκμηρίωσης. Την επόμενη μέρα ο Πρωθυπουργός σε συνέντευξή του τόνισε το πόσο αδιανόητο είναι να κατηγορείται ότι έχει ο ίδιος ενορχηστρώσει ένα σύστημα παρακολούθησης των στενότερων συνεργατών του. Είναι πάρα πολύ σημαντικό να χυθεί άπλετο φως, και όποιος γράφει κάτι πρέπει να καταθέτει στοιχεία. Τις επόμενες ημέρες καταθέτουμε πρόσθετες διατάξεις για την περαιτέρω θωράκιση των επικοινωνιών και προβλέπουμε την καθολική απαγόρευση εμπορίας κακόβουλων λογισμικών, πράξη που θα καταστήσει την Ελλάδα την πρώτη χώρα στην Ευρώπη που προβαίνει σε τέτοια απαγόρευση.
Πιστεύω ότι η κοινωνία βλέπει το έργο που έχει ήδη γίνει και στο τέλος της τετραετίας θα κριθούμε για αυτό το έργο, για το κατά πόσο ήμασταν συνεπείς με τις προεκλογικές μας δεσμεύσεις αλλά και το πώς διαχειριστήκαμε τις προκλήσεις που βρήκαμε στο δρόμο μας.
Σε ένα τέτοιο νοσηρό κλίμα όμως, μήπως αυτό που θα μετρήσει στην ψήφο των πολιτών είναι η τελευταία βαριά εικόνα και όχι το σύνολο της τετραετίας;
Προσωπικά πιστεύω ότι οι πολίτες θα μας κρίνουν για το έργο της τετραετίας και αυτό φαίνεται και από τις δημοσκοπήσεις, αφού, παρά τις απόπειρες συκοφάντησης και τη λασπολογία, αλλά και τις πρωτοφανείς αλλεπάλληλες εξωγενείς κρίσεις, η Νέα Δημοκρατία διατηρεί 3,5 χρόνια μετά ένα ισχυρό προβάδισμα.
Σκεφτήκατε ποτέ ότι και το δικό σας όνομα μπορεί να είναι στην λίστα των παρακολουθήσεων; Φοβηθήκατε ότι σας παρακολουθούσαν κι εσάς;
Οι παρακολουθήσεις γενικώς, από κακόβουλα λογισμικά που δεν ξέρουμε ποιοι τα διαχειρίζονται, είναι ένα πρόβλημα που ταλανίζει όλη την Ευρώπη και έχει απασχολήσει πάρα πολλές κυβερνήσεις. Προσωπικά δεν έχω την παραμικρή ένδειξη ότι οποιοδήποτε τέτοιο κύκλωμα με παρακολουθεί.
Mπήκατε στον πειρασμό να δώσετε το κινητό σας για έλεγχο;
Όχι, δεν μπήκα, γιατί δεν έχω την παραμικρή ένδειξη για κάτι τέτοιο. Δεν έχω λάβει μηνύματα σαν κι αυτά που διαβάζουμε διεθνώς ότι μπορεί να λάβει κάποιος, δεν έχω κανένα λόγο να υποψιάζομαι κάτι τέτοιο.
Από τις υποκλοπές να περάσουμε σε κάτι φωτεινό: στο θέμα των 30 αμερικανικών πανεπιστημίων που αυτή την εβδομάδα ήρθαν στη χώρα μας. Αρκετοί αναρωτιούνται πώς αυτά τα πανεπιστήμια έρχονται και εκφράζονται με τόσο θετικά λόγια, όταν το προηγούμενο διάστημα από πολλές πλευρές υπήρχε μια εικόνα απαξίωσης και διάλυσης των ελληνικών πανεπιστημίων.
Είναι η μεγαλύτερη αποστολή αμερικανικών πανεπιστημίων σε οποιαδήποτε χώρα εκτός Αμερικής - αυτό δείχνει πολλά. Δεν έχουν έρθει να μας κάνουν χάρη, έχουν έρθει να συνεργαστούν γιατί διακρίνουν ότι έχουμε εξαιρετικά πανεπιστήμια, εξαιρετικούς καθηγητές, εξαιρετικούς φοιτητές.
Δεν είναι αντιπροσωπευτική η εικόνα υποβάθμισης των ελληνικών πανεπιστημίων που ενίοτε προβάλλεται. Και είναι θλιβερό να δίδεται έμφαση σε μεμονωμένα περιστατικά, τα οποία αμαυρώνουν την συνολική εικόνα των πανεπιστημίων που είναι ιδιαίτερα υψηλού επιπέδου διεθνώς.
Πόσο καιρό σας πήρε να τους πείσετε όλους αυτούς να έρθουν στην Ελλάδα;
Είναι κάτι που δουλεύω από τον Σεπτέμβριο του 2019. Τότε ξεκίνησε αυτή η προσπάθεια, και στο πρώτο κάλεσμα τότε ανταποκρίθηκαν 12 αμερικανικά πανεπιστήμια. Μέρα με τη μέρα, άρχισε και ακουγόταν η προσπάθεια και η τεράστια πρόοδος που έχει σημειώσει η Ελλάδα, και από τα 12 πήγαμε σταδιακά στα 30 - και μάλιστα εν μέσω πανδημίας.
Αυτή η αποστολή σχεδιάζαμε να έρθει τον Μάρτιο του 2020, όταν ξέσπασε η υγειονομική κρίση. Η ανησυχία μου ήταν ότι η αναβολή εξαιτίας της πανδημίας θα μπορούσε να οδηγήσει σε μείωση του ενδιαφέροντος. Όμως, όχι μόνο δεν χάθηκε, αλλά κρατήθηκε ζωντανό και αυξανόμενο. Έτσι, φτάσαμε στο Νοέμβριο του 2022 με τα 30 αυτά κορυφαία εκπαιδευτικά ιδρύματα.
Δεν τους επηρέασαν καθόλου εικόνες που κατά καιρούς έχουμε δει, όπως οι χτισμένες αίθουσες καθηγητών, οι καταστροφές, οι καταλήψεις, τα ναρκωτικά;
Αυτά που αναφέρετε είναι μία παθογένεια του παρελθόντος, με την οποία σε πολύ μεγάλο βαθμό έχουμε πάρει διαζύγιο. Έχουμε περάσει ειδικές διατάξεις από τον πρώτο μήνα της διακυβέρνησής μας, με πιο εμβληματική από αυτές την αποκατάσταση του ασύλου στην πραγματική του έννοια. Πλέον, οι καθημερινές καταστάσεις βίας και ανομίας στα πανεπιστήμια δεν υπάρχουν. Θυμίζω την κατάσταση στην Πατησίων έξω από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και το παρεμπόριο που γινόταν στο πεζοδρόμιο. Η Ελλάδα έχει γυρίσει σελίδα στην παιδεία.
Την Πέμπτη το βράδυ, που είχαμε την τιμή να μας φιλοξενήσει η Πρόεδρος της Δημοκρατίας στο Προεδρικό Μέγαρο, στο πλαίσιο της ολοκλήρωσης αυτής της γόνιμης εβδομάδας, οι εκπρόσωποι των αμερικανικών πανεπιστημίων ήταν ενθουσιασμένοι, δεν ήθελαν να φύγουν! Ενθουσιασμένοι για τις νέες συνεργασίες που ξεκινούν. Το πανεπιστήμιο Columbia ανακοίνωσε ότι ιδρύει διεθνές κέντρο εκπαίδευσης στην χώρα μας. Αυτό κι αν είναι ψήφος εμπιστοσύνης στην Ελλάδα! Θα έρχονται καθηγητές εδώ, θα κάνουν διαλέξεις, σεμινάρια, θα γίνονται κοινά ερευνητικά έργα με πανεπιστήμια της Ελλάδας. Ήδη οι εκπρόσωποι του Columbia μάς ζήτησαν να τους φέρουμε σε επαφή με όλα τα πανεπιστήμια της Ελλάδας για να εντοπίσουν κοινούς τομείς ενδιαφέροντος.
Δεύτερο παράδειγμα, το πανεπιστήμιο Yale, από τα καλύτερα του κόσμου, ανακοίνωσε νέα συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο πλαίσιο της οποίας φοιτητές του Πανεπιστημίου Αθηνών θα μπορούν να φοιτήσουν μέχρι δύο εξάμηνα στο Yale, χωρίς δίδακτρα.
Με πόσους φοιτητές ξεκινάει;
Ξεκινάει με 20-25 φοιτητές, αλλά καταλαβαίνετε, όταν αποκτούμε ένα τέτοιο προηγούμενο, πόσο πρόσφορο είναι το έδαφος. Αυτό το πανεπιστήμιο, που έχει πολύ υψηλά δίδακτρα και αποτελεί ένα πραγματικό όνειρο, απλησίαστο για την μεγάλη πλειονότητα των φοιτητών, πλέον γίνεται απτό.
Υπάρχει κάποιο χρονοδιάγραμμα για το πότε οι 25 φοιτητές θα γίνουν 50,100, 200;
Υπάρχει πάρα πολύ καλό πεδίο συνεργασίας. Πλέον είναι θέμα των πανεπιστημίων, θεωρώ όμως πιθανό σε σύντομο χρονικό διάστημα να επεκταθεί ο αριθμός των φοιτητών. Η επιλογή τους θα γίνεται και από τα δύο πανεπιστήμια με βάση την βαθμολογία και κριτήρια αριστείας. Όλα αυτά συνοψίζονται σε μία φράση: κοινωνική κινητικότητα.
Και γιατί επιλέξατε μόνο τα Αμερικάνικα Πανεπιστήμια και όχι και άλλων χωρών για σύμπραξη με τα δικά μας ΑΕΙ;
Έχουμε ήδη δρομολογήσει συνέργειες και με Πανεπιστήμια αλλων χωρών. Την
ερχόμενη εβδομάδα μεταβαίνω με αντιπροσωπεία Πρυτάνεων στο Ηνωμένο
Βασίλειο, προκειμένου να εξετάσουμε το ενδεχόμενο επέκτασης των
συνεργειών μεταξύ των Πανεπιστημίων των δύο χωρών, στο πλαίσιο σχετικής
πρωτοβουλίας που έχουμε αναλάβει εδώ και καιρό.
Διάβασα κάπου να λέγεται ότι η Κεραμέως φέρνοντας το Columbia εδώ θέλει από την πίσω πόρτα να περάσει τα ιδιωτικά πανεπιστήμια στην Ελλάδα.
Καμία πίσω πόρτα - είμαι ευθύτατη σχετικά με το γεγονός ότι θεωρώ αδιανόητο για τη χώρα μας ακόμα να μην έχει επιτρέψει την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, αντίθετα με ό,τι ισχύει στη συντριπτική πλειονότητα των χωρών του κόσμου, αν όχι σε όλες, και να διατηρούμε, στον 21ο αιώνα, το μονοπώλιο της κρατικής ανώτατης εκπαίδευσης. Θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε για την αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος, ώστε να επιτραπεί η ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων και στην χώρα μας. Παράλληλα εργαζόμαστε πολύ σκληρά για τη μεγαλύτερη εξωστρέφεια και αναβάθμιση των δημοσίων πανεπιστημίων.
Κάποιος που μας διαβάζει όμως τώρα θα μπορούσε να ρωτήσει, αφού είναι τόσο καλά τα ελληνικά κρατικά πανεπιστήμια και θα συνεργάζονται με 30 αμερικανικά, τι χρειάζονται τα ιδιωτικά; Μήπως θα πέσει το επίπεδο των πολύ καλών κρατικών πανεπιστημίων που υπάρχει σήμερα;
Το αντίθετο, θα οδηγήσουν σε έναν ακόμα πιο έντονο, ευγενή συναγωνισμό, που θα βελτιώσει ακόμη περισσότερο την ποιότητα όλων -αυτός είναι ο στόχος. Πριν από τρία χρόνια, όταν μιλούσαμε για αγγλόφωνα προπτυχιακά προγράμματα, υπήρχαν διακηρύξεις εναντίον μας, δήθεν ότι θα ξεχάσουμε ποια είναι η γλώσσα μας, όταν τα αγγλόφωνα προγράμματα είναι μία διεθνής τάση εδώ και δεκαετίες. Σήμερα, τρία χρόνια μετά, έχει συντελεστεί μια τεράστια πρόοδος, δεν υπάρχει καμία διαμαρτυρία για τα αγγλόφωνα. Αντιθέτως, υπάρχει μεγάλος συναγωνισμός μεταξύ των πανεπιστημίων, προκειμένου να συνεργαστούν με τα καλύτερα ξένα πανεπιστήμια.
Υπάρχει συνέργεια μεταξύ Ιονίου Πανεπιστημίου και Johns Hopkins για έρευνα για το Αλτσχάιμερ. Υπάρχει νέο πρόγραμμα του Μετσόβιου Πολυτεχνείου και του Columbia για κοινό πτυχίο, καθώς και πολλές άλλες συνεργασίες.
Αυτή είναι μια δεμένη συνεργασία ή αν φύγει η Κεραμέως από το υπουργείο και η Νέα Δημοκρατία από την κυβέρνηση θα φύγουν και τα 30 πανεπιστήμια;
Το πιο σημαντικό στοιχείο εδώ δεν είμαστε εμείς, αλλά τα ίδια τα πανεπιστήμια.
Πιστεύω ότι η ανώτατη εκπαίδευση γύρισε σελίδα, τα πανεπιστήμιά μας υποστηρίζουν με ενθουσιασμό αυτό το εγχείρημα, δύσκολα το ποτάμι γυρίζει πίσω. Το ίδιο πιστεύω και για πολλές άλλες αλλαγές, με το δεδομένο ότι η κοινωνία όχι μόνο τις στηρίζει αλλά τις απαιτεί.
Το ότι τα δικά μας πανεπιστήμια είναι τόσο ενθουσιώδη και υπάρχει και ο ενθουσιασμός από την άλλη πλευρά είναι το πιο σημαντικό. Οι εκπρόσωποι των αμερικανικών πανεπιστημίων μου έστελναν μηνύματα θαυμασμού τόσο για την ποιότητα του έργου που γίνεται στα κεντρικά και στα περιφερειακά πανεπιστήμια όσο και για την υποδοχή που τους επεφύλαξαν.
Από κει και πέρα, επαφίεται στα πανεπιστήμια το πώς θα αξιοποιήσουν αυτές τις δυνατότητες στο έπακρο.
Να πω ένα άλλο παράδειγμα σχετικά με τη μακροβιότητα των αλλαγών στην παιδεία. Τα αγγλικά στο νηπιαγωγείο, όταν τα πρωτοεισηγήθηκα πριν από δύο χρόνια, κατηγορήθηκα σφόδρα, ότι είμαι ατζέντης των Άγγλων και των Αμερικανών και άλλα απίθανα. Δύο χρόνια μετά, κάθε τετράχρονο και πεντάχρονο παιδί σε δημόσιο νηπιαγωγείο της χώρας κάνει αγγλικά δωρεάν στην δημόσια εκπαίδευση, χωρίς να χρειάζεται ο γονιός του να πληρώσει 80 ή 100 ή 150 € το μήνα για να κάνει το παιδί του αγγλικά. Αυτή πιστεύω ότι είναι μια αλλαγή που θα μείνει. Ποιος θα έρθει σε 10 χρόνια από σήμερα να πει, όχι, δεν θέλω τα παιδιά στα δημόσια νηπιαγωγεία να κάνουν αγγλικά;
Αυτή είναι μια θετική και πραγματική όπως λέτε εικόνα των ελληνικών πανεπιστημίων - από την άλλη υπάρχει μία τραγική εικόνα που έχει να κάνει με την λειτουργία των Eπαγγελματικών λυκείων. Με αφορμή το περιστατικό και την επιστολή-καταγγελία του καθηγητή από την Κεφαλονιά, υπήρξαν πολλές άλλες αναφορές που περιγράφουν μια μελανή εικόνα λειτουργίας και δράσης των ΕΠΑΛ σε όλη την Ελλάδα. Έχουμε λοιπόν δύο εντελώς αντίθετες εικόνες της εκπαίδευσης στην χώρα μας: από τη μία το Κολούμπια που έρχεται στην Ελλάδα και από την άλλη τα ΕΠΑΛ που βουλιάζουν στην βία και στις υποτυπώδεις συνθήκες εκπαίδευσης.
Όχι, δεν υπάρχουν αυτές οι δύο αντιφατικές εικόνες έτσι όπως τις περιγράφετε. Μπορεί να υπάρχουν δύσκολα περιστατικά σε κάποια σχολεία της χώρας -δεν διαχωρίζω τα ΕΠΑΛ- όταν υπάρχει έξαρση της βίας γενικώς, και όχι μόνο στην Ελλάδα, την οποία πολλοί επιστήμονες συνδέουν και με τον εγκλεισμό στον οποίο μας οδήγησε η πανδημία.
Πράγματι, όλοι διάβασαν την επιστολή του καθηγητή, δεν ξέρω όμως αν στη συνέχεια διάβασαν και την επιστολή του δεκαπενταμελούς και την επιστολή του συλλόγου διδασκόντων του σχολείου. Ξέρετε ότι το σχολείο αυτό έχει διακριθεί σε διεθνή διαγωνισμό; Πρέπει να βλέπουμε σφαιρικά ένα ζήτημα. Σαφώς και υπάρχουν διάφορα περιστατικά, αλλά γι' αυτό και υπάρχουν ειδικά εργαλεία. Αν υπήρχε στενότερη συνεργασία με τον σύλλογο διδασκόντων και με τα στελέχη εκπαίδευσης, θα είχε πιθανότατα αποφευχθεί η ατυχής έκβαση με τον συγκεκριμένο καθηγητή.
Πολλές φορές αναδεικνύονται μεμονωμένα περιστατικά, εκεί που θέλει προσοχή είναι να μην γενικεύουμε, να τα βλέπουμε ασφαλώς και να τους δίνουμε την δέουσα προσοχή, αλλά αυτά δεν πρέπει να αμαυρώνουν την συνολική εικόνα. Στα επαγγελματικά λύκεια και τα δημόσια ΙΕΚ γίνεται μία εξαιρετική δουλειά. Είναι ένας χώρος που σταδιακά ανοίγει πολλά υποσχόμενες επαγγελματικές διεξόδους για τα παιδιά. Θα σας πω ένα παράδειγμα. Ένα από τα μεγαλύτερα σε ζήτηση επαγγέλματα σήμερα στη χώρα είναι οι κατασκευαστές ιστοσελίδων. Επειδή δεν έχουμε πολλούς νέους με αυτή την ειδικότητα, οι εργοδότες καταλήγουν να προσλαμβάνουν υπαλλήλους από το εξωτερικό. Εμείς εντοπίσαμε αυτή την ανάγκη στην αγορά και προσφέρουμε πλέον αυτή την ειδικότητα σε σχεδόν 50 δημόσια ΙΕΚ της χώρας. Έχει ολοκληρωθεί ήδη ο πρώτος χρόνος, φοιτούν ήδη στον δεύτερο και σε λίγο καιρό εκατοντάδες νέες και νέοι θα κατακλύσουν την αγορά σε μία ειδικότητα που είναι πάρα πολλά υποσχόμενη. Αυτή είναι μια δομική αλλαγή, πρώτα εξετάζουμε τις ανάγκες της κοινωνίας και της αγοράς και μετά διαμορφώνουμε τις προσφερόμενες ειδικότητες στις δομές επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.
Υπάρχει ακόμα το παράδειγμα των τεχνικών ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στην Κοζάνη. Η Κοζάνη π.χ. πρωτοστατεί στην προσπάθεια για την πράσινη ενέργεια, αλλά χωρίς τεχνικούς οι οποίοι θα μπορούν να υποστηρίξουν αυτό το εγχείρημα, δεν θα πάει μακριά. Αυτό το έχουμε προβλέψει από τώρα.
Όλα αυτά που μου περιγράφετε δείχνουν μια εικόνα της εκπαίδευσης στο μεγαλύτερο μέρος της θετικό - γιατί ο ΣΥΡΙΖΑ λοιπόν λέει ότι είστε η χειρότερη υπουργός παιδείας της μεταπολίτευσης;
Ίσως γιατί είμαι στον αντίποδα της πολιτικής τους. Ο ΣΥΡΙΖΑ κατήργησε τα πρότυπα σχολεία, εμείς τα αποκαταστήσαμε και τα διπλασιάσαμε. Ο ΣΥΡΙΖΑ ήθελε να μπαίνει στο πανεπιστήμιο κάποιος χωρίς εξετάσεις, στις λεγόμενες πράσινες σχολές, εμείς πιστεύουμε στην αριστεία στην προσπάθεια των παιδιών, στην ισότητα ευκαιριών στην αφετηρία. Ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν πολέμιος της αξιολόγησης, εμείς υλοποιήσαμε ήδη την αξιολόγηση σχολικής μονάδας, εκπαιδευτικού έργου και εκπαιδευτικού συστήματος και φέτος προχωράμε με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, με καθαρά βελτιωτικό χαρακτήρα. Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν ήθελε αγγλόφωνα προγράμματα γιατί φοβόταν υποτίθεται ότι θα ξεχάσουμε τα ελληνικά μας! Εμείς τα έχουμε απελευθερώσει και ενισχύσει. Η πολιτική μας στην παιδεία είναι στον αντίποδα της πολιτικής που υποστηρίζει ο ΣΥΡΙΖΑ.
Μπορεί να είναι και ιδεολογικό το αίτιο που σας χαρακτηρίζει ως την χειρότερη υπουργό;
Ειδικά η παιδεία θα έπρεπε να είναι ένας χώρος πέρα και πάνω από κόμματα. Είναι δεξιό ή αριστερό το να κάνεις αγγλικά από το νηπιαγωγείο; Είναι δεξιό ή αριστερό το να κάνεις κλιματική αλλαγή, ρομποτική και οδική ασφάλεια στο σχολείο; Δεν νομίζω. Όλα αυτά δεν πρέπει να έχουν κομματικό πρόσημο.
Επίσης λένε κάποιοι ότι η Κεραμέως είναι σκληρή, εφαρμόζει την πολιτική της χωρίς να την ενδιαφέρουν οι αντιδράσεις. Μήπως ακολουθείτε το ρητό του Κωνσταντίνου Καραμανλή "θα τους ρίξω στη θάλασσα για να μάθουν να κολυμπούν";
Πιστεύω πολύ στην πολιτική που εξαγγείλαμε το 2019 και στις δεσμεύσεις μας απέναντι στον ελληνικό λαό. Σε αυτή την πολιτική δεν έχουμε κάνει ούτε μισό βήμα πίσω, και τις δεσμεύσεις μας στην παιδεία τις έχουμε ήδη υλοποιήσει στο ακέραιο. Είναι γεγονός ότι πολλές αποφάσεις ειδικά στην παιδεία δεν είναι πάντα δημοφιλείς. Η δική μου αποστολή είναι να είμαι χρήσιμη στην νέα γενιά. Ο στόχος μου είναι ένας: πώς η επόμενη γενιά θα είναι καλύτερη από τη δική μας. Μπορούν να μιλούν όλα τα τετράχρονα αγγλικά, ενώ πριν δεν μιλούσαν; Αυτό θα σημάνει πρόοδο στην κοινωνία. Μπορούν να τελειώσουν το σχολείο με ανεπτυγμένες δεξιότητες, όπως η κριτική σκέψη, η ενσυναίσθηση, η επίλυση προβλημάτων; Αυτός είναι ένας βασικός στόχος που έχουμε θέσει, προκειμένου τα παιδιά μας να εξοπλιστούν με τα εφόδια που χρειάζονται και να βγουν σε μία κοινωνία η οποία θα αλλάζει με πάρα πολύ γρήγορο ρυθμό. Δεν έχω κάνει ούτε μισό βήμα πίσω και δεν προτίθεμαι να κάνω ούτε ένα βήμα πίσω, όσο είμαι πεπεισμένη ότι η πολιτική μας είναι σωστή. Λάθη βεβαίως γίνονται, γι' αυτό και είμαστε ανοιχτοί να τα διορθώνουμε. Άλλο όμως αυτό και άλλο να υποχωρούμε σε συνδικαλιστικές η σε άλλες πιέσεις.
Αν κερδίσετε τις εκλογές, θα θέλατε να μείνετε σε αυτό το υπουργείο ή θεωρείτε ότι η πορεία σας ολοκληρώθηκε;
Ο πρωθυπουργός έχει όλα τα κομμάτια του παζλ και είναι ο μοναδικός που είναι σε θέση να αξιολογήσει το πως θα μπορούσα να είμαι χρήσιμη σε μια επόμενη κυβέρνηση εφόσον ο ελληνικός λαός μας εμπιστευθεί για την επόμενη τετραετία.
Φοβάστε ότι, αν βρεθεί κάποιος άλλος στη θέση σας από την ίδια κυβέρνηση, μπορεί να ξηλώσει πράγματα που έχετε φτιάξει; Το έχουμε δει πολλές φορές στο παρελθόν.
Δεν το φοβάμαι, για δύο λόγους: πρώτον, γιατί ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, έχει ασχοληθεί πάρα πολύ με τα εκπαιδευτικά ζητήματα, μαζί έχουμε συζητήσει όλες τις βασικές αλλαγές, και συνεπώς δεν μπορώ να φανταστώ κανέναν υπουργό ο οποίος, σε κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, θα ερχόταν να αναιρέσει επιλογές που έχουμε λάβει συλλογικά. Δεύτερον, πιστεύω ότι όλες οι αλλαγές που έχουμε υλοποιήσει είναι αλλαγές που όχι μόνο στηρίζει αλλά απαιτεί η κοινωνία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου