Α. Για το Γυμνάσιο (άρθρο 86.1)
«Το άρθρο 3 του π.δ. 126/2016 (Α ́ 211), περί της αξιολόγησης της επίδοσης των μαθητών του Γυμνασίου, αντικαθίσταται ως εξής: {…}
1. Για την αξιολόγηση της επίδοσης του μαθητή κατά τη διάρκεια των τετραμήνων συνεκτιμώνται τα παρακάτω κριτήρια:
α) η συνολική συμμετοχή του μαθητή στη μαθησιακή διδασκαλία (τα ερωτήματα που θέτει, οι απαντήσεις που δίνει, η συμβολή του στη μελέτη ενός θέματος μέσα στην τάξη, η συνεργασία του με συμμαθητές, η επιμέλεια στην εκτέλεση των εργασιών που του ανατίθενται), από την οποία ο εκπαιδευτικός σχηματίζει εικόνα για τις γνώσεις, την κατανόηση εννοιών και φαινομένων, τις δεξιότητες επίλυσης προβλήματος, τις επικοινωνιακές δεξιότητες, την κριτική σκέψη, τη δημιουργικότητα κ.λπ.,
β) οι εργασίες που εκτελεί ο μαθητής στο πλαίσιο της καθημερινής μαθησιακής διαδικασίας στο σχολείο ή στο σπίτι, ατομικά ή ομαδικά,
γ) οι συνθετικές δημιουργικές εργασίες, ατομικές ή ομαδικές, και οι διαθεματικές εργασίες, ατομικές ή ομαδικές,
δ) οι τετραμηνιαίες δοκιμασίες αξιολόγησης (ωριαίες γραπτές δοκιμασίες ή ανάθεση και υποβολή/παρουσίαση ατομικής ή ομαδικής συνθετικής ή διαθεματικής δημιουργικής εργασίας ή αξιοποίηση των χαρακτηριστικών και των σταδίων εφαρμογής του μοντέλου της ανεστραμμένης τάξης),
ε) οι ολιγόλεπτες γραπτές δοκιμασίες (τεστ).
2. Όσον αφορά τις ωριαίες γραπτές δοκιμασίες αυτές είναι: α) προειδοποιημένες, αν έπονται μιας ανακεφαλαίωσης ή β) μη προειδοποιημένες, αν καλύπτουν την ύλη που διδάχθηκε στο αμέσως προηγούμενο μάθημα. Δεν επιτρέπεται να πραγματοποιούνται περισσότερες από μία ωριαία γραπτή δοκιμασία κατά τη διάρκεια του ημερησίου διδακτικού προγράμματος και περισσότερες από τρεις (3) κατά τη διάρκεια του εβδομαδιαίου διδακτικού προγράμματος…»
Σχετικά με τις Γραπτές Δοκιμασίες κατά τη διάρκεια των τετραμήνων στο Γυμνάσιο, παραθέτω το παρακάτω πίνακα.
Τετραμηνιαίες Δοκιμασίες Αξιολόγησης μπορεί να είναι ωριαίες γραπτές δοκιμασίες ή
-ανάθεση και υποβολή/παρουσίαση ατομικής ή ομαδικής συνθετικής ή διαθεματικής δημιουργικής εργασίας ή
-αξιοποίηση των χαρακτηριστικών και των σταδίων εφαρμογής του μοντέλου της ανεστραμμένης τάξης).
|
Ολιγόλεπτες Γραπτές Δοκιμασίες (Τεστ) |
Οι ωριαίες γραπτές δοκιμασίες είναι:
α) προειδοποιημένες, αν έπονται μιας ανακεφαλαίωσης ή β) μη προειδοποιημένες, αν καλύπτουν την ύλη που διδάχθηκε στο αμέσως προηγούμενο μάθημα. -υποχρεωτικά μία τετραμηνιαία δοκιμασία αξιολόγησης για τα μαθήματα Α΄ και Β΄ Ομάδας. Οι διδάσκοντες δύνανται να επιλέξουν στο πρώτο και στο δεύτερο τετράμηνο τον τρόπο διεξαγωγής της αξιολόγησης αυτής μεταξύ των εναλλακτικών.
|
Οι Ολιγόλεπτες Γραπτές Δοκιμασίες πραγματοποιούνται
«- με ή χωρίς προειδοποίηση των μαθητών,
με τη μορφή σύντομων, ποικίλων και κατάλληλων γραπτών ερωτήσεων…»
-Ο αριθμός και η συχνότητα των ολιγόλεπτων δοκιμασιών που πραγματοποιούνται σε κάθε τετράμηνο επαφίενται στην κρίση του διδάσκοντος.».
|
Β. Για τα ΓΕΛ (άρθρο 86.2)
{…} « Για την αξιολόγηση του μαθητή κατά τετράμηνο ο διδάσκων συνεκτιμά:
α) τη συμμετοχή του στη διδακτική μαθησιακή διαδικασία,
β) την επιμέλεια και το ενδιαφέρον του για το συγκεκριμένο μάθημα,
γ) την επίδοσή του στις τετραμηνιαίες δοκιμασίες αξιολόγησης (ωριαίες γραπτές δοκιμασίες ή ανάθεση και υποβολή/παρουσίαση ατομικής ή ομαδικής συνθετικής ή διαθεματικής δημιουργικής εργασίας ή αξιοποίηση των χαρακτηριστικών και των σταδίων εφαρμογής του μοντέλου της ανεστραμμένης τάξης),
δ) την επίδοσή του στις γραπτές δοκιμασίες,
ε) τις εργασίες που εκτελεί στο σχολείο ή στο σπίτι.
Οι γραπτές δοκιμασίες
διακρίνονται στις ολιγόλεπτες και στις ωριαίες.
Οι ολιγόλεπτες δοκιμασίες πραγματοποιούνται με ή χωρίς προειδοποίηση των
μαθητών με τη μορφή σύ- ντομων, ποικίλων και κατάλληλων γραπτών
ερωτήσεων. Ο αριθμός και η συχνότητα των ολιγόλεπτων δοκιμασιών που
πραγματοποιούνται σε κάθε τετράμηνο επαφίενται στην κρίση του
διδάσκοντος.
Οι ωριαίες γραπτές δοκιμασίες διαρκούν μία (1) διδακτική ώρα και είναι: α) προειδοποιημένες, αν έπονται μιας ανακεφαλαίωσης ή β) μη προειδοποιημένες, αν καλύπτουν την ύλη που διδάχθηκε στο αμέσως προηγούμενο μάθημα. Δεν επιτρέπεται να πραγματοποιούνται περισσότερες από μία ωριαία γραπτή δοκιμασία κατά τη διάρκεια του ημερησίου διδακτικού προγράμματος και περισσότερες από τρεις (3) κατά τη διάρκεια του εβδομαδιαίου διδακτικού προγράμματος…”
Σχετικά με τις Γραπτές Δοκιμασίες κατά τη διάρκεια των τετραμήνων στα ΓΕΛ, παραθέτω το παρακάτω πίνακα.
Τετραμηνιαίες Δοκιμασίες Αξιολόγησης μπορεί να είναι ωριαίες γραπτές δοκιμασίες ή
-ανάθεση και υποβολή/παρουσίαση ατομικής ή ομαδικής συνθετικής ή διαθεματικής δημιουργικής εργασίας ή
-αξιοποίηση των χαρακτηριστικών και των σταδίων εφαρμογής του μοντέλου της ανεστραμμένης τάξης),
|
Ολιγόλεπτες Γραπτές Δοκιμασίες (Τεστ) |
Οι ωριαίες γραπτές (διαρκούν μία διδακτική ώρα) δοκιμασίες είναι:
α) προειδοποιημένες, αν έπονται μιας ανακεφαλαίωσης ή β) μη προειδοποιημένες, αν καλύπτουν την ύλη που διδάχθηκε στο αμέσως προηγούμενο μάθημα. -υποχρεωτικές οι τετραμηνιαίες δοκιμασίες αξιολόγησης (μία στο πρώτο τετράμηνο και μία δεύτερο τετράμηνο) για τα μαθήματα όλων των Ομάδων (με εξαίρεση τη Φυσική Αγωγή). «…Αν για λόγους αντικειμενικούς δεν πραγματοποιηθεί η τετραμηνιαία δοκιμασία αξιολόγησης του πρώτου τετραμήνου, στο δεύτερο τετράμηνο διενεργούνται δύο (2) τετραμηνιαίες δοκιμασίες αξιολόγησης -Οι διδάσκοντες δύνανται να επιλέξουν στο πρώτο και στο δεύτερο τετράμηνο τον τρόπο διεξαγωγής της αξιολόγησης αυτής μεταξύ των εναλλακτικών (βλ. παραπάνω).
|
Οι Ολιγόλεπτες Γραπτές Δοκιμασίες πραγματοποιούνται
«- με ή χωρίς προειδοποίηση των μαθητών,
με τη μορφή σύντομων, ποικίλων και κατάλληλων γραπτών ερωτήσεων…»
-Ο αριθμός και η συχνότητα των ολιγόλεπτων δοκιμασιών που πραγματοποιούνται σε κάθε τετράμηνο επαφίενται στην κρίση του διδάσκοντος.».
|
3. Για τα ΕΠΑΛ (άρθρο 86.3)
Τα άρθρα 120 και 121 του ν. 4610/2019, περί της αξιολόγησης της επίδοσης των μαθητών του Επαγγελματικού Λυκείου και των μαθητευόμενων του «Μεταλυκειακού Έτους - Τάξης Μαθητείας», τροποποιούνται. {…}
«Για την αξιολόγηση της επίδοσης του μαθητή κατά τη διάρκεια των τετραμήνων…ο εκπαιδευτικός συνεκτιμά:
α) τη συμμετοχή στην εκπαιδευτική διαδικασία,
β) την επιμέλεια και το ενδιαφέρον για το συγκεκριμένο μάθημα,
γ) τις εργασίες που εκπονούνται στο σπίτι ή στο σχολείο,
δ) την επίδοση στις ενδιάμεσες γραπτές, πρακτικές και προφορικές δοκιμασίες και τις τετραμηνιαίες δοκιμασίες αξιολόγησης,
ε) τις προαιρετικές δημιουργικές εργασίες των μαθητών και
στ) τον φάκελο εκπαιδευτικών επιδόσεων και δραστηριοτήτων κάθε μαθητή όπου αυτός τηρείται.
Αν λείπουν κάποια από τα προαναφερόμενα στοιχεία, ο Π.Β.Τ. διαμορφώνεται από τη συνεκτίμηση των υπαρχόντων στοιχείων»…
Σχετικά με τις Γραπτές Δοκιμασίες κατά τη διάρκεια των τετραμήνων στα ΕΠΑΛ, παραθέτω το παρακάτω πίνακα.
Τετραμηνιαίες Δοκιμασίες Αξιολόγησης μπορεί να είναι ωριαίες γραπτές δοκιμασίες ή
-ανάθεση ατομικής ή ομαδικής συνθετικής ή διαθεματικής δημιουργικής εργασίας ή
-αξιοποίηση των χαρακτηριστικών και των σταδίων εφαρμογής του μοντέλου της ανεστραμμένης τάξης),
|
Γραπτές Δοκιμασίες Σύντομης Διάρκειας (Τεστ) |
Ειδικά για το μάθημα «Νέα Ελληνικά» η διάρκεια της γραπτής δοκιμασίας είναι δίωρη.
-οι ωριαίες γραπτές δοκιμασίες είναι επαναληπτικού χαρακτήρα, οι οποίες καλύπτουν μία σειρά διδαγμένων κεφαλαίων/ενοτήτων και διεξάγονται ύστερα από προειδοποίηση… -Τα θέματα μπορεί να «συνδυάζουν ταυτόχρονα διαφορετικούς τύπους ερωτήσεων (ανάπτυξης, σύντομης απάντησης, κλειστές ή αντικειμενικού τύπου, πολλαπλών επιλογών κ.λπ.) και διαφορετικών επιπέδων δυσκολίας». - «Για τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα…κατά τη διάρκεια του Α’ τετραμήνου πραγματοποιείται υποχρεωτικά μία τετραμηνιαία δοκιμασία αξιολόγησης. Αν υφίσταται αντικειμενικό πρόβλημα, η εν λόγω υποχρεωτική τετραμηνιαία δοκιμασία αξιολόγησης που αφορά στα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα μπορεί να πραγματο- ποιηθεί στο Β’ τετράμηνο». -Οι διδάσκοντες δύνανται να επιλέξουν στο πρώτο και στο δεύτερο τετράμηνο τον τρόπο διεξαγωγής της αξιολόγησης αυτής μεταξύ των εναλλακτικών (βλ. παραπάνω).
|
Οι Ολιγόλεπτες Γραπτές Δοκιμασίες πραγματοποιούνται
«…χωρίς προειδοποίηση των μαθητών στην ύλη του μαθήματος της ημέρας».
- «Τα θέματα των γραπτών δοκιμασιών σύντομης διάρκειας πρέπει να είναι κατάλληλης έκτασης, μορφής και περιεχομένου, ώστε να απαντηθούν στον προβλεπόμενο χρόνο.»…
- «ο αριθμός των γραπτών δοκιμασιών σύντομης διάρκειας εντός κάθε τετραμήνου εναπόκειται στην κρίση του εκπαιδευτικού».
|
Επισημάνσεις-Συστάσεις-Προτάσεις (ισχύουν, για Γ/σιο, ΓΕΛ και ΕΠΑΛ)
1. «Κατά τη διάρκεια του ημερησίου διδακτικού προγράμματος δεν επιτρέπεται να διεξάγονται περισσότερες από μία (1) τετραμηνιαίες δοκιμασίες αξιολόγησης για το ίδιο Τμήμα και κατά τη διάρκεια του εβδομαδιαίου διδακτικού προγράμματος δεν επιτρέπεται να διεξάγονται περισσότερες από τρεις (3) αντίστοιχες δοκιμασίες».
2. Η αξιολόγηση των μαθητών/τριών μας δεν πρέπει να είναι μόνο μία τυπική διαδικασία αριθμητικής μέτρησης-αποτίμησης της επίδοσής τους στο μάθημα. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι πρέπει να έχει κυρίως παιδαγωγική διάσταση και να αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της μαθησιακής διαδικασίας. Για το λόγο αυτό, πρέπει να στηρίζουμε την αξιολόγησή μας στη συνεκτίμηση ποικίλων, ως προς τη μορφή και το περιεχόμενο, κριτηρίων για τα οποία έχουν λάβει γνώση οι μαθητές/τριες μας και οι γονείς-κηδεμόνες.
3. Η αξιολόγηση, ως παιδαγωγική διαδικασία, ολοκληρώνεται,
α) όταν έχουμε προσφέρει αιτιολογημένη-τεκμηριωμένη ανατροφοδότηση στους μαθητές/τριες μας και έχουμε προτείνει τρόπους-στρατηγικές βελτίωσης της μαθησιακής συμπεριφοράς και επίδοσης, με σκοπό να αναπτύξουν μεταγνωστικές δεξιότητες αυτοαξιολόγησης και
β) όταν έχουμε προσπαθήσει, στο πλαίσιο του εφικτού και των δυνατοτήτων μας, να προσφέρουμε ανατροφοδότηση και στους Γονείς-Κηδεμόνες τους με σκοπό να γίνουν αρωγοί στην προσπάθειά μας να βελτιωθεί η μαθησιακή συμπεριφορά και επίδοση των μαθητών/τριών.
4. Η γραπτή ωριαία δοκιμασία του τετραμήνου αποτελεί μόνο ένα από τα διάφορα κριτήρια αξιολόγησης που πρέπει να συνεκτιμήσουμε. Σε περίπτωση που επιλέξουμε την προειδοποιημένη ανακεφαλαιωτική ωριαία γραπτή δοκιμασία τετραμήνου, συστήνω η ανακεφαλαιωτική προς εξέταση ύλη να μην καλύπτει μεγάλη έκταση προηγούμενων ενοτήτων/κεφαλαίων, γιατί λαμβάνουμε υπόψη ότι οι μαθητές/τριες μας πρέπει να ανταποκριθούν στις ανάγκες ενός ωρολογίου προγράμματος, που περιλαμβάνει όχι μόνο το δικό μας μάθημα-γνωστικό αντικείμενο, αλλά και ποικίλα άλλα μαθήματα-γνωστικά αντικείμενα. Επίσης, επισημαίνω ότι η ωριαία γραπτή δοκιμασία πρέπει να περιλαμβάνει διαφόρων τύπων (κλειστού-ανοιχτού) ερωτήσεις και διαφορετικών επιπέδων δυσκολίας. Επιπλέον, είναι πολύ σημαντικό να έχουμε λάβει υπόψη, για τη μορφή και το περιεχόμενο των ερωτημάτων-θεμάτων της ωριαίας γραπτής δοκιμασίας μία αντικειμενική πραγματικότητα: ότι οι μαθητές/τριες διαθέτουν περιορισμένο χρόνο, πολύ λιγότερο σε σχέση με το χρόνο της τελικής γραπτής απολυτήριας ή προαγωγικής εξέτασης, για να απαντήσουν στα ερωτήματα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου