Σε ρυθμό Πανελλαδικών η Γ' Λυκείου
Φέτος οι εξετάσεις για τα ΑΕΙ-ΤΕΙ ξεκινούν 5-7 Ιουνίου, μετά τις
απολυτήριες - Το πρώτο σχέδιο για το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ
Οι πρώτες διακοπές της σχολικής χρονιάς βρίσκουν
τους μαθητές της Γ' Λυκείου με τα κεφάλια “μέσα”. Χριστούγεννα, Πάσχα
και αργίες ήταν ανέκαθεν ιδανικά «φιλέτα» για περισσότερο διάβασμα και
λιγότερη ξεκούραση για τους υποψήφιους φοιτητές.
Ιούνιο θα εξεταστούν πανελλαδικά οι φετινοί υποψήφιοι για την
εισαγωγή στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ της χώρας, έχουν όμως μόνο μερικές
εβδομάδες ακόμη για να δηλώσουν συμμετοχή στις Πανελλαδικές του 2017. Η
εγκύκλιος που θα τους καλεί σχετικά, αλλά και θα προσδιορίζει
λεπτομέρειες της διαδικασίας, αναμένεται να βγει εντός του Φεβρουαρίου. Η
επικρατέστερη των ημερομηνιών για την έναρξη των Πανελλαδικών είναι
φέτος η Τρίτη 6 Ιουνίου. Αυτό γιατί πρώτα θα πρέπει να ολοκληρωθεί το
επιμηκυμένο διδακτικό έτος στα Γυμνάσια, μαζί με τις εξετάσεις του, ώστε
έως τις 31 Μαΐου να έχουν αποδεσμευτεί οι καθηγητές των Γυμνασίων (που
παραδοσιακά αναλαμβάνουν την επιτήρηση στις Πανελλαδικές). Αυτή όμως δεν
είναι η μόνη αλλαγή για φέτος.Ένα σύστημα εξέτασης
Φέτος θα υπάρχει ένα σύστημα εξέτασης, το νέο, που ίσχυσε και πέρυσι
(πέρυσι μαζί με το παλιό). Τα 6 και 7 μαθήματα αποτελούν παρελθόν πλέον
για τους μαθητές της Γ' Λυκείου. Τα μαθήματα είναι 4 ή 5, ανάλογα με τις
επιλογές σχολών που επιθυμούν να διεκδικήσουν μέσα από τα αναμορφωμένα
επιστημονικά πεδία. «Η φιλοσοφία του νέου συστήματος», όπως εξηγεί στην
«Α» ο εκπαιδευτικός αναλυτής Στράτος Στρατηγάκης, «είναι να μη δηλώνουν
κοινές σχολές οι υποψήφιοι που εξετάζονται σε διαφορετικά μαθήματα».
Πρώτα το απολυτήριο
Οι απολυτήριες ενδοσχολικές εξετάσεις θα προηγηθούν των πανελλαδικών
για τους μαθητές της Γ' Λυκείου. Ως εκ τούτου, η αποφοίτηση των μαθητών
από τα ΓΕΛ και τα ΕΠΑΛ θα ολοκληρωθεί μέχρι τις τελευταίες μέρες του
Μαΐου, ώστε να μεσολαβήσει ένα δεκαήμερο τουλάχιστον ανάμεσα στις
απολυτήριες και τις Πανελλαδικές για την καλύτερη προετοιμασία των
υποψηφίων.
Οι επαναληπτικές
Δεν έχει διευκρινιστεί αν θα υπάρξουν επαναληπτικές πανελλαδικές
εξετάσεις, ωστόσο το πιθανότερο είναι πως φέτος δεν θα υλοποιηθούν, αφού
ο βαθμός τους δεν μετράει για την απόλυση από το Λύκειο. «Η αποδέσμευση
αυτή από τους προφορικούς βαθμούς κάνει πολύ πιο δίκαιο το σύστημα,
γιατί πίεζε τους καθηγητές να βάζουν καλούς βαθμούς» λέει ο Στρ.
Στρατηγάκης. Σημειωτέον, επαναληπτικές εξετάσεις δεν ίσχυαν ούτε
παλαιότερα, ενώ στα Επαγγελματικά Λύκεια ίσχυσαν κατ’ εξαίρεση μόνο
πέρυσι. Στο υπουργείο Παιδείας συνυπολογίζουν και την πιθανή περαιτέρω
καθυστέρηση στην εξαγωγή των αποτελεσμάτων σε περίπτωση που γίνουν
επαναληπτικές εξετάσεις.
Ανακατατάξεις πεδίων
Ως προς την κατανομή των σχολών στα επιστημονικά πεδία, κι εκεί
εντοπίζονται αλλαγές. Όπως επισημαίνει στην «Α» ο Στρ. Στρατηγάκης
«μόλις πέντε ημέρες μετά την ανακοίνωση των βάσεων για το 2016 το
υπουργείο έκανε τις απαραίτητες αλλαγές για να δώσει διέξοδο στους
μαθητές. Οι μεγαλύτερες αλλαγές έγιναν ανάμεσα στο 2ο και το 3ο
επιστημονικό πεδίο. Στο τελευταίο έλειψαν θέσεις εισακτέων πέρυσι, και
έπρεπε να αποσυμφορηθεί η πίεση».
Πράγματι, πλέον στο 1ο πεδίο (Ανθρωπιστικές, Νομικές και Κοινωνικές
Επιστήμες) δόθηκε διέξοδος και στη δημόσια διοίκηση, ενώ προστέθηκαν και
δύο ΤΕΙ ψηφιακών μέσων. Στο 2ο (Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες)
προστέθηκαν τμήματα Πληροφορικής, Θεάτρου και Βιολογίας, ενώ έφυγαν τα
Αγροτικής Ανάπτυξης. Στο 3ο πεδίο (Επιστήμες Υγείας και Ζωής) μπήκαν τα
πανεπιστημιακά τμήματα Χημείας, και τα ΤΕΙ Τεχνολογίας Τροφίμων, και
Περιβαλλοντικών Θεμάτων. Στο 4ο πεδίο (Επιστήμες της Εκπαίδευσης) μπήκαν
τα τμήματα Θεατρικών Σπουδών, και τέλος στο 5ο πεδίο (Επιστήμες
Οικονομίας και Πληροφορικής) εντάχθηκαν εξίσου τα τμήματα Θεάτρου, τα
τμήματα Αγροτικής Ανάπτυξης, οι Διεθνείς και Ευρωπαϊκές Σπουδές, και τα
ΤΕΙ Ηλεκτρονικών Μηχανικών.
Διέξοδοι για Επαγγελματικά Λύκεια
Στα ΕΠΑΛ αναμένεται με νομοθετική ρύθμιση να δοθεί φέτος η δυνατότητα
στους υποψηφίους των εσπερινών είτε να εισαχθούν με το επιπλέον ποσοστό
του 1% (επί των εισακτέων σε αντίστοιχα και συναφή με τον τομέα
ειδικότητάς τους τμήματα ΤΕΙ και ΑΣΠΑΙΤΕ) ή να συμμετέχουν μαζί με τους
αποφοίτους και των πρωινών ΕΠΑΛ στη διεκδίκηση των θέσεων, αξιοποιώντας
όλες τις δυνατότητες που δίνονται σε εκείνους. Οι τελευταίοι, φέτος θα
μπορούν να δηλώσουν αντίστοιχα και συναφή τμήματα με τον τομέα των
ειδικοτήτων τους, όχι μόνο με την ειδικότητα, ενώ ανοίγει η πρόσβασή
τους σε κοινή ομάδα σχολών για όλους τους τομείς (καλλιτεχνικά τμήματα
και τμήματα Φυσικής Αγωγής το πιθανότερο).
Σημειωτέον, οι υποψήφιοι της Γ' Λυκείου ΕΠΑΛ φέτος μπορούν να
δηλώσουν ανά τομείς ειδικότητας συναφείς σχολές, παρόλο που δεν
παρακολούθησαν την ανανεωμένη δομή του ΕΠΑΛ. Το σχολικό έτος 2017-2018
οι υποψήφιοι θα προέρχονται από τη νέα δομή, κατά την οποία η Β' Λυκείου
ΕΠΑΛ έχει τομείς ειδικότητας (κι έτσι οι μαθητές δεν παίρνουν πρώιμα
ειδικότητα).
Το τέλος των Πανελλαδικών
Παράλληλα με την προετοιμασία των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων,
βρίσκεται σε εξέλιξη ο σχεδιασμός των αλλαγών που σε βάθος τριετίας θα
οδηγήσουν στο νέο σύστημα εισαγωγής. Αρχικά πρέπει να ξεκαθαριστεί ο
χαρακτήρας και των τριών τάξεων του Λυκείου, ξεκινώντας από τη
διαμόρφωση της Α' τάξης με τέτοιο προφίλ ώστε σταδιακά να ενταχθεί στην
υποχρεωτική εκπαίδευση. Αυτό επεξεργάζεται το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής
Πολιτικής, προκειμένου οι μαθητές της Α' Λυκείου το 2017-2018 να
ξεκινήσουν σε ένα αναμορφωμένο Λύκειο. Οι αλλαγές στη Β' και Γ' Λυκείου
στόχος είναι να αφορούν αυτούς τους μαθητές και όχι όσοι ξεκινούν τον
ερχόμενο Σεπτέμβρη τις δύο μεγαλύτερες τάξεις. Έτσι, θα προκύψει και
περισσότερος χρόνος για τον επαρκή σχεδιασμό τους μέχρι το 2018-2019.
Εθνικό Απολυτήριο
Ο χαρακτήρας των δύο τελευταίων τάξεων στο νέο Λύκειο δεν θα αφορά
την προετοιμασία για τις Πανελλαδικές. Οι πανελλαδικές εξετάσεις στο
βάθος της τριετίας θα καταργηθούν, όπως προανήγγειλε στις προγραμματικές
του δηλώσεις ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου. Ο υποψήφιος θα
βγαίνει από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση με ένα Εθνικό Απολυτήριο, η
απόκτηση του οποίου βέβαια θα βασίζεται σε κοινώς πανελλαδικά
εξεταζόμενα μαθήματα.
Ριζικός περιορισμός μαθημάτων
Ο αριθμός τους θα είναι σημαντικά περιορισμένος. Εξάλλου, ο ριζικός
περιορισμός των μαθημάτων αποτελεί τη συνολική κατεύθυνση που τίθεται
για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η διαθεματικότητα αποτελεί τον κεντρικό
άξονα για την αξιοποίηση των νέων Προγραμμάτων Σπουδών. Στις πρώτες
σκέψεις των αρμοδίων του ΙΕΠ προκρίνονται μαθήματα με κοινά
χαρακτηριστικά και λογική να διδάσκονται από κοινού.
Το “προφίλ”
Ενδέχεται να υπάρξει πρόνοια ως προς τη δυνατότητα των μαθητών να
επιλέγουν μαθήματα και να συνθέτουν ένα πιο «ειδικό προφίλ» για την
εισαγωγή στα ΑΕΙ. Σε κάθε περίπτωση πάντως, κατά τον Κ. Γαβρόγλου, η
πρόσβαση στην τριτοβάθμια συνδέεται με την αναμόρφωση του πρώτου έτους
των σχολών. Υπό συζήτηση βρίσκεται ο τρόπος με τον οποίο θα εμπλέκονται
τα πανεπιστήμια και ΤΕΙ στη διαδικασία αυτή. Σημασία θα έχει πάντως είτε
ένας ελάχιστος βαθμός ανά αντικείμενο του Εθνικού Απολυτήριου είτε ένας
ελάχιστος βαθμός στο σύνολό του, κατά βάση για σχολές υψηλής ζήτησης.
«Η εισαγωγή σε περιζήτητες σχολές, δεν μπορεί παρά να είναι αυστηρή
με έναν τρόπο» εξηγεί ο Στρ. Στρατηγάκης, τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι
ακόμη και πέρυσι η ζήτηση στην Ιατρική ανέβηκε κατά 500 άτομα, παρά την
ανεργία και την κρίση.
Αλλαγές στα επιστημονικά πεδία
Τα επιστημονικά πεδία, επίσης, στόχος είναι να αντικατασταθούν από
λιγότερες ή περισσότερες διαφορετικές επιστημονικές «ηπείρους» (φυσικές
επιστήμες, ανθρωπιστικές επιστήμες, κοινωνικές επιστήμες, τέχνη,
τεχνολογία, οικονομικά είναι οι τομείς που εξετάζει το ΙΕΠ, κατά τις
πληροφορίες).
Το ΙΕΠ θα καταθέσει πόρισμα στον υπουργό και την Επιτροπή Μορφωτικών
Υποθέσεων της Βουλής, και οι τελικές αποφάσεις, κατά τις εξαγγελίες, θα
ληφθούν μετά τη διακομματική διαβούλευση, εντός της άνοιξης.
avgi.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου