Κυριακή 1 Σεπτεμβρίου 2013

Εξορθολογισμός του Γενικού Λυκείου και στροφή στην επαγγελματική εκπαίδευση

Εξορθολογισμός της λειτουργίας του Γενικού Λυκείου αλλά και στροφή των μαθητών στην επαγγελματική εκπαίδευση με βάση τις ανάγκες της ελληνικής οικονομίας.
Αυτοί είναι οι δύο βασικοί στόχοι του υπουργείου Παιδείας με το νομοσχέδιο που κατέθεσε στη Βουλή για τη νέα δομή του Γενικού και Επαγγελματικού Λυκείου, που θα αρχίσει να εφαρμόζεται από τους μαθητές της Α' Λυκείου τη νέα σχολική χρονιά.
Η τελική επιτυχία ταυ εγχειρήματος θα κριθεί στην πράξη, καθώς το υπουργείο πρέπει να κερδίσει δύσκολα στοιχήματα, όπως της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και της μείωσης της φροντιστηριακής παιδείας.
Η πρόταση για το νέο Λύκειο αποτελεί μία αβλαβή διέλευση από μία εποχή σε μία άλλη. Θα μπορούσε να είναι πιο τολμηρή, όμως κινείται σε ορθή κατεύθυνση εξορθολογισμού της σημερινής
κατάστασης, κατά την οποία το λύκειο έχει μετατραπεί σε προσχηματικό σχολείο.
Σήμερα το παιχνίδι παίζεται στο φροντιστήριο, σχολίασε, μιλώντας στην Κ , ο Γιάννης Αντωνίου, μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής και διευθυντής του 2ου Προτύπου Πειραματικού Λυκείου Αθηνών.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την πρόταση του υπ. Παιδείας,
στην Α' Τάξη θα διδάσκονται μόνο μαθήματα Γενικής Παιδείας,
στη Β' Λυκείου από τις συνολικά 35 ώρες την εβδομάδα οι 30 ώρες θα δίνονται στο κοινό πρόγραμμα μαθημάτων και οι υπόλοιπες 5 θα μοιράζονται στα μαθήματα προσανατολισμού που θα επιλέγει ο μαθητής ανάλογα μες τις σχολές ΑΕΙ στις οποίες θέλει να εισαχθεί.
Στη Γ' Λυκείου οι 12 ώρες θα δίνονται στο κοινό πρόγραμμα μαθημάτων και οι υπόλοιπες στα μαθήματα προσανατολισμού.
Βέβαια, ένα ζήτημα στο οποίο ασκείται κριτική στην πρόταση του υπουργείου είναι ότι η φοίτηση στο Γενικό Λύκειο δυσκολεύει και άρα θα αυξηθεί η οικονομική αιμορραγία των γονιών για να καλύψουν τις ελλείψεις των παιδιών με φροντιστήριο.
Χαρακτηριστικά, οι μαθητές σε κάθε τάξη θα δίνουν προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις (στη Γ' Λυκείου), στις οποίες το 50% των θεμάτων θα προέρχεται από Τράπεζα Θεμάτων και το υπόλοιπο 50% από τον διδάσκοντα. Συνολικό οι μαθητές θα εξετάζονται σε 43 μαθήματα (14 στην Α' Λυκείου, 17 στη Β' Λυκείου, 8 στη Γ' Λυκείου, 4 στις εισαγωγικές για τα ΑΕΙ εξετάσεις).
Άρα, πολλοί γονείς θα αναγκαστούν να στραφούν στο φροντιστήριο ώστε να καλύψουν τυχόν αδυναμίες των μαθητών σε όλα τα σχολικά μαθήματα (και όχι μόνο στα μαθήματα προσανατολισμού). Το νέο σύστημα αναγκάζει τον μαθητή να δώσει βάρος σε όλα τα μαθήματα. Βέβαια ίσως ενισχύσει την παραπαιδεία, κάτι που ελπίζουμε να περιοριστεί λόγω της οικονομικής κρίσης.
Ταυτόχρονα, ο ρόλος του καθηγητή κάθε μαθήματος τίθεται σε νέα βάση. Είναι εκείνος που θα επιλέξει το 50% των θεμάτων στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις και που θα βαθμολογεί τα γραπτά των μαθητών του. Αρα υπάρχει ο κίνδυνος υποκειμενικής βαθμολόγησης.
Από την άλλη, το άρθρο 42 του ν σ εισάγει κάτι απολύτως καινούργιο.
Ο προφορικός βαθμός προσαρμόζεται στον γραπτό βαθμό των εξετάσεων και o εκάστοτε υπουργός Παιδείας μπορεί να ορίζει τον τρόπο προσαρμογής. Ετσι, ακόμη και αν προκύψει σωρεία άριστων προφορικών βαθμών , αυτοί θα...προσγειώνονται εάν στις εξετάσεις στο τέλος της χρονιάς ο μαθητής δεν τους προσεγγίσει.
Επίσης, ο κίνδυνος της υποκειμενικής βαθμολόγησης των γραπτών Θα αμβλυνθεί εάν στην αξιολόγηση των καθηγητών θα μετράει και o τρόπος που βαθμολογούν. Θα αρχίσει η αυτοαξιο λόγηση από τη νέα σχολική χρονιά, όπως είναι o έως τώρα προγραμματισμός Θα γίνει ουσιαστική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.
Η πράξη θα δείξει.
 Του ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΛΑΚΑΣΑ  Καθημερινή της Κυριακής

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου