Για τα ανοιχτά μέτωπα σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης μιλάει μιλάει στην εφημερίδα «Πελοπόννησο» ο υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Κυριάκος Πιερρακάκης.
Η κουβέντα έγινε με αφορμή την παρουσία του στη Σύνοδο των Πρυτάνεων που φιλοξενείται στο Συνεδριακό Κέντρο του Πανεπιστημίου Πατρών και τις συναντήσεις του με τις εκπαιδευτικές αρχές της περιοχής.
Πάγιο αίτημα της Συνόδου των Πρυτάνεων είναι η ενίσχυση του δημόσιου πανεπιστημίου. Μάλιστα οι πρυτανικές αρχές αναμένουν σχετικές ανακοινώσεις την Παρασκευή. Θα υπάρξει κάτι σχετικό;
Με τις διοικήσεις των πανεπιστημίων βρισκόμαστε σε διαρκή επικοινωνία και συνεργασία, προκειμένου να υποστηρίξουμε κάθε ιδέα και κάθε πρόταση που μπορεί να συμβάλει στην αναβάθμιση και την εξωστρέφεια των δημοσίων ΑΕΙ. Αυτή η συνεργασία μας αποτυπώθηκε, άλλωστε, και στον νόμο που ψηφίσαμε τον περασμένο Μάρτιο: τα περισσότερα άρθρα του αποτελούσαν προτάσεις των πρυτάνεων και αποσκοπούν ακριβώς στην ενίσχυση των δημοσίων πανεπιστημίων μας. Σε αυτό το πλαίσιο, αυτονόητα η παρούσα Σύνοδος Πρυτάνεων θα λειτουργήσει ως μία εξαιρετική ευκαιρία να σχεδιάσουμε και να δρομολογήσουμε τα επόμενα κοινά μας βήματα.
Το Πανεπιστήμιο Πατρών, όπως και τα άλλα ακαδημαϊκά ιδρύματα της χώρας, είναι αντιμέτωπο με δεκάδες κενά μελών ΔΕΠ. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι απειλείται ακόμα και η λειτουργία του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου Πατρών. Υπάρχει πανεπιστημιακό Τμήμα με 7 διδάσκοντες. Υπάρχει σχέδιο αντιμετώπισης αυτού τους προβλήματος;
Έχουμε πει εξαρχής ότι θέλουμε να επενδύσουμε στο ανθρώπινο δυναμικό σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης – προφανώς και στην Τριτοβάθμια. Γι’ αυτό στηρίζουμε τα δημόσια πανεπιστήμια με προσλήψεις μελών ΔΕΠ κάθε χρόνο. Ιδίως για τις επτά Ιατρικές Σχολές που αναφέρετε, στα τέλη του περασμένου έτους ανακοινώσαμε 270 νέες θέσεις μελών ΔΕΠ, που θα αποτελέσουν σημαντική ενίσχυση. Αρκούν; Πρώτοι εμείς απαντάμε πως όχι. Γι’ αυτό και, στο πλαίσιο των δημοσιονομικών δυνατοτήτων της χώρας, θα κάνουμε ό,τι είναι εφικτό, ώστε αυτή η αναλογία να βελτιωθεί σημαντικά υπέρ των προσλήψεων.
Δεδομένου ότι τα μη κρατικά παραρτήματα ξένων ιδρυμάτων νομοθετήθηκαν, έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον από ξένα πανεπιστήμια για εγκατάσταση στην Ελλάδα, με ποια αντικείμενα και σε ποιες περιοχές;
Υπάρχει σημαντικό ενδιαφέρον και σύντομα πιστεύω ότι θα μπορούμε να έχουμε ανακοινώσεις. Ωστόσο, επιτρέψτε μου να επισημάνω ότι η διεθνοποίηση της ελληνικής Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης έχει ως βασικό της πυλώνα τη συνεργασία των ελληνικών δημόσιων πανεπιστημίων με ξένα ιδρύματα, για τη δημιουργία κοινών προγραμμάτων σπουδών. Αυτά τα κοινά προγράμματα θα επιδράσουν θετικά σε δύο κατευθύνσεις: αφενός οι Έλληνες φοιτητές θα μπορούν σπουδάζοντας εδώ να αποκτούν τίτλο σπουδών που θα έχει τη σφραγίδα και του ξένου πανεπιστημίου και αφετέρου η Ελλάδα θα μπορέσει να προσελκύσει πολύ περισσότερους ξένους φοιτητές.
Ωστόσο μέχρι τώρα πολλά ξενόγλωσσα μεταπτυχιακά προγράμματα πνίγονται στην ατελείωτη γραφειοκρατία. Θα αλλάξει κάτι στο σύστημα;
Εχει ήδη αλλάξει, σύμφωνα με τις υποδείξεις που μας έκαναν τα ίδια τα πανεπιστήμια. Αν ανατρέξετε στις σχετικές διατάξεις του νόμου για την αναβάθμιση της ανώτατης εκπαίδευσης, θα δείτε ότι η διαδικασία γίνεται πολύ απλούστερη. Γενικά μιλώντας, θέλουμε να απαλλάξουμε τα δημόσια πανεπιστήμια από την περιττή γραφειοκρατία, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να επικεντρωθούν στο ακαδημαϊκό τους έργο. Αυτονόητα, πρόκειται για μια διαρκή διαδικασία και είμαστε πάντα έτοιμοι να ανταποκριθούμε σε κάθε πρόταση των πρυτανικών αρχών που θα βελτιώνουν ακόμα περισσότερο το πλαίσιο λειτουργίας των ΑΕΙ μας.
Η κοινωνία πολύ συχνά στήνει στον τοίχο το σχολείο για τα θέματα της εφηβικής παραβατικότητας κ.ά. Πιστεύετε ότι το σχολείο μπορεί να παίξει σήμερα τον ρόλο του κοινωνικού αναχώματος;
Δεν υπάρχει η παραμικρή αμφιβολία ότι το σχολείο συνιστά αναπόσπαστο τμήμα κάθε πολιτικής για την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού. Η
εθνική στρατηγική που παρουσιάσαμε πριν από λίγους μήνες μαζί με τον
πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη αποσκοπεί ακριβώς στο να δώσουμε στα
σχολεία τα κατάλληλα εργαλεία για να αντιμετωπίσει δίκαια και
αποτελεσματικά τα περισσότερα περιστατικά bullying – εκτός, φυσικά από
αυτά που υπάγονται στη σφαίρα της σκληρής παραβατικότητας.
Ήδη έχουμε θεσπίσει συγκεκριμένους κανόνες συμπεριφοράς στο σχολικό
περιβάλλον, αλλά και τα κατάλληλα παιδαγωγικά μέτρα για τα παραπτώματα.
Επιπλέον, έχουμε δρομολογήσει την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε
ζητήματα bullying, ενώ από τον Σεπτέμβριο τα εργαστήρια δεξιοτήτων θα εμπλουτιστούν με πλήθος δράσεων ενεργού πολίτη.
Και, βέβαια, μέσω της πλατφόρμας stop-bullying.gov.gr, παιδιά και
γονείς έχουν πλέον τη δυνατότητα να «σπάσουν» τον κύκλο της σιωπής,
υποβάλλοντας καταγγελία για κάθε σχετικό περιστατικό.
Η Γ’ λυκείου έχει καταργηθεί επί της ουσίας, δεδομένου ότι οι μαθητές αντιμετωπίζουν το σχολείο ως αναγκαίο κακό και εστιάζουν στη φροντιστηριακή τους εκπαίδευση. Πώς σχεδιάζετε κ. υπουργέ να επαναφέρετε το σχολείο στο κέντρο της εκπαίδευσης και να εξαλείψετε την παραπαιδεία; Φτάνει η ώρα που θα αλλάξει το σύστημα των Πανελλαδικών;
Η δική μας προσέγγιση είναι ότι η συζήτηση για τη βελτίωση του σχολείου πρέπει να καταλήγει στο σύστημα των Πανελλαδικών και όχι να ξεκινά από αυτό. Και σίγουρα η συζήτηση αυτή εκτείνεται στο σύνολο της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Να σας δώσω ένα απλό παράδειγμα: το μάθημα της Πληροφορικής δεν συγκινεί τα παιδιά λόγω των Πανελλαδικών ή γιατί μέχρι πρόσφατα είχαμε να κάνουμε με βιβλία που μιλούσαν για δισκέτες;
Αντίστοιχα, στη Λογοτεχνία το πρόβλημα είναι μόνο ο τρόπος εξέτασης του μαθήματος ή πρέπει να δούμε και το γεγονός ότι είμαστε η μόνη χώρα που δεν διδάσκει πλήρη λογοτεχνικά έργα, αλλά περιορίζεται σε αποσπάσματα;
Εμείς πιστεύουμε ότι πρέπει να προσεγγίσουμε το ζήτημα σφαιρικά, να
πάμε μάθημα–μάθημα, να δούμε τι μπορούμε να βελτιώσουμε στο περιεχόμενο
της διδασκαλίας, να ενισχύσουμε τη σχέση εκπαιδευτικού–μαθητή με
επιπλέον εργαλεία, όπως οι διαδραστικοί πίνακες ή το πολλαπλό βιβλίο.
Ολα αυτά συντελούνται ήδη και τα επόμενα χρόνια το σχολείο θα είναι πολύ
διαφορετικό, προς το καλύτερο.
Σε αυτό το πλαίσιο, ασφαλώς και εξετάζουμε και τον τρόπο εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Ωστόσο, αυτό το οποίο σκοπεύουμε να διατηρήσουμε σε κάθε περίπτωση από
τις Πανελλαδικές είναι το κεκτημένο της διαφάνειας, το οποίο
αναγνωρίζεται από τη συντριπτική πλειονότητα των πολιτών. Θα δούμε,
λοιπόν, πώς αυτό το αδιάβλητο σύστημα μπορεί να εξελιχθεί, εστιάζοντας
περισσότερο στην ουσιαστική γνώση και λιγότερο στην αποστήθιση.
Αρκετοί υποστηρίζουν ότι της ένταξης του πολλαπλού βιβλίου στην εκπαιδευτική διαδικασία θα έπρεπε να προηγηθούν άλλες διορθωτικές κινήσεις στη στήριξη του σχολείου. Τι απαντάτε;<
Η απάντηση είναι ότι πρέπει να περάσουμε από τη συζήτηση του τι πρέπει να γίνει πρώτο στη συζήτηση για το πώς μπορούν να γίνουν όλα ταυτόχρονα. Εχουμε αποδείξει ότι οι πόρτες μας είναι ανοιχτές σε κάθε πρόταση που μπορεί να συμβάλει στη βελτίωση της εκπαίδευσης. Και νομίζω, επίσης, ότι έχουμε θεμελιώσει ως κυβέρνηση την ικανότητά μας να εστιάζουμε ταυτόχρονα σε πολλαπλά ζητήματα. Ωστόσο, η συζήτηση «πρώτα αυτό και όχι το άλλο» επιτρέψτε μου να πω ότι είναι μια λογική «μικρών διαφορών», που έχει πολλές φορές καθηλώσει τη χώρα σε ακινησία. Εμείς λέμε ότι ένα σύγχρονο σχολείο πρέπει να έχει και περισσότερους μόνιμους εκπαιδευτικούς, και νέα σχολικά προγράμματα, και πολλαπλό βιβλίο, και διαδραστικούς πίνακες, και καλές εγκαταστάσεις, και πολλά ακόμα πράγματα. Χωρίς κάτι από αυτά, θα έχουμε πάντα ένα εκπαιδευτικό σύστημα εκκρεμοτήτων. Και η ώρα να επιλύσουμε όλες τις εκκρεμότητες είναι τώρα, ακριβώς επειδή η Παιδεία είναι εξ ορισμού ένας χώρος όπου οι μεταρρυθμίσεις χρειάζονται χρόνο για να ωριμάσουν και να παράγουν αποτέλεσμα.
Πόσο αισιόδοξος είστε ότι θα καταφέρετε να προχωρήσετε την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών; Πώς θα βγάλετε από τις αίθουσες διδασκαλίας τους ακατάλληλους διδάσκοντες;
Εχουμε δηλώσει εξαρχής ότι η αξιολόγηση θα εφαρμοστεί κατά γράμμα και για όλους –με πρώτους εμάς στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου– διότι αποτελεί αδιαπραγμάτευτο αίτημα των πολιτών. Και μπορώ να σας πω ότι τα μέχρι στιγμής ποσοστά συμμετοχής στην αξιολόγηση αποδεικνύουν ότι η αξιολόγηση αποτελεί αίτημα και των ίδιων των εκπαιδευτικών. Ωστόσο, αυτό που πρέπει να τονίσουμε είναι ότι η αξιολόγηση θα λειτουργήσει ως μοχλός βελτίωσης των ίδιων των εκπαιδευτικών.
Σχεδιάζετε να στηρίξετε τον εκπαιδευτικό της τάξης μισθολογικά, αλλά και με άλλες παροχές που θα διευκολύνουν το έργο του;
Το μισθολογικό σκέλος της ιδιότητας των εκπαιδευτικών ήδη βελτιώνεται, στο πλαίσιο της αύξησης των απολαβών των δημοσίων υπαλλήλων. Από εκεί και πέρα, η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι στηρίζει έμπρακτα τους εκπαιδευτικούς, αλλά και ευρύτερα τους κρατικούς λειτουργούς, στο έργο τους. Εξάλλου, υπό την προηγούμενη ιδιότητά μου ως υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης είχαμε υλοποιήσει με την προκάτοχό μου Νίκη Κεραμέως το πρόγραμμα «Ψηφιακή Μέριμνα ΙΙ», το οποίο απευθυνόταν και σε εκπαιδευτικούς και προέβλεπε voucher αξίας 200€ για την αγορά τεχνολογικού εξοπλισμού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου