Κυριακή 21 Ιουλίου 2024

Έχουν θέση οι καθηγητές στο δημοτικό;

 2018 10 03 18 09 01

Καθηγητές στην... έδρα των δασκάλων; Η σχετική πρόταση, που έχει πάρει και τη μορφή αιτήματος από την πλευρά των ιδιωτικών σχολείων αλλά και ειδικοτήτων καθηγητών, προκαλεί μεγάλες αντιδράσεις στον κλάδο των δασκάλων, οι οποίοι προβάλλουν συντεχνιακά και παιδαγωγικά επιχειρήματα. Η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος (ΔΟΕ) και τα παιδαγωγικά τμήματα των πανεπιστημίων επιδιώκουν να διασφαλίσουν τις εργασιακές προοπτικές των μελών και των αποφοίτων τους. Από την άλλη, προτάσσουν και επιχειρήματα που σχετίζονται με το εάν οι απόφοιτοι των καθηγητικών σχολών, ο καθένας με την ειδικότητά του, εργαζόμενοι στο δημοτικό σχολείο μπορούν να υπηρετήσουν τον ρόλο του δασκάλου, όπως έχει καθιερωθεί μέσα στις δεκαετίες. Δηλαδή, θεωρείται ότι οι μαθητές μικρότερων ηλικιών -και δη των πρώτων τάξεων εξοικειώνονται ευκολότερα με ένα πρόσωπο-δάσκαλο, συνδέονται μαζί του και έτσι είναι ευκολότερη η μετάβασή τους από το σπίτι στο πρώτο περιβάλλον κοινωνικοποίησής τους. Όμως, υπάρχει αντίλογος.

Ήδη στα δημοτικά σχολεία υπάρχουν μαθήματα τα οποία διδάσκονται από εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων, όπως γυμναστές, πληροφορικής, ξένων γλωσσών, καλλιτεχνικών. Στο πλαίσιο αυτό θα μπορούσαν να γίνουν και άλλα μαθήματα από αποφοίτους s των, λεγόμενων, καθηγητικών σχολών.

Παράλληλα, υπάρχει προηγούμενο. Την περίοδο 2006-2010 υπήρχε νόμος, σύμφωνα με τον οποίο καθηγητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μπορούσαν να απασχολούνται σε ιδιωτικά δημοτικά σχολεία σε θέσεις δασκάλων. «Αυτό συνέβη εξαιτίας της έλλειψης δασκάλων λόγω του υψηλού βαθμού απορρόφησής τους στη δημόσια εκπαίδευση», εξηγεί μιλώντας έμπειρο στέλεχος του υπουργείου Παιδείας. «Το ίδιο συμβαίνει και τώρα», δηλώνει ο Χαράλαμπος Κυραϊλίδης, πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιωτικών Σχολείων. Σήμερα οι δάσκαλοι απορροφώνται σε δημόσια σχολεία σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα από την αποφοίτησή τους, με αποτέλεσμα κάθε χρόνο τα ιδιωτικά να αντιμετωπίζουν πρόβλημα. Ακόμη κι αν γίνει καλός προγραμματισμός πριν από την έναρξη της επόμενης σχολικής χρονιάς, στην περίπτωση που κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους κάποιος δάσκαλος αναγκαστεί να αποχωρήσει από το σχολείο, ανακύπτει πρόβλημα αντικατάστασής του.

Πάντως, όπως υποστήριξε ο αντιπρόεδρος της ΔΟΕ, Σταύρος Πετράκης, υπάρχουν πτυχιούχοι παιδαγωγικών σχολών, αλλά δεν έχουν ανοίξει οι πίνακες του υπουργείου Παιδείας (προβλέπεται για το 2025) ώστε να εγγραφούν. Σήμερα λειτουργούν εννέα παιδαγωγικά τμήματα δημοτικής εκπαίδευσης με 1.970 θέσεις εισακτέων ετησίως.

Από την άλλη, κρίνεται ότι με την απόκτηση παιδαγωγικής επάρκειας, εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων μπορούν να διδάξουν σε δημοτικό σχολείο -αν όχι σε όλες τις τάξεις, τουλάχιστον στις δύο μεγαλύτερες- λόγω της αλλαγής των δεδομένων και των απαιτήσεων στην εκπαίδευση. Η διδακτική με τη χρήση νέων μεθόδων και τεχνολογικών εργαλείων απαιτεί εξειδίκευση και διαπερνά όλα τα διδακτικά αντικείμενα και όχι μόνο τις ξένες γλώσσες, τα καλλιτεχνικά και τη γυμναστική. Άρα κρίνεται και παιδαγωγικά ορθή.

Η ανεργία

Το αίτημα για αξιοποίηση πτυχιούχων καθηγητικών σχολών στο δημοτικό σχολείο δεν δικαιολογείται μόνο από την αλλαγή των δεδομένων στην εκπαιδευτική διαδικασία ή την έλλειψη δασκάλων, αλλά και από την ανεργία των φιλολόγων και των αποφοίτων άλλων ανθρωπιστικών σπουδών. Πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν ότι εκπρόσωποι των θεολόγων -ένας κλάδος που μαστίζεται από την ανεργία, ενώ οι διορισμοί στη δευτεροβάθμια γίνονται με το σταγονόμετρο- ζήτησαν από το υπουργείο Παιδείας απόφοιτοι θεολογικών σχολών να διδάσκουν τα θρησκευτικά, υποστηρίζοντας ότι οι δάσκαλοι δεν έχουν την απαραίτητη επιστημονική κατάρτιση. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, το υπουργείο Παιδείας δήλωσε αρνητικό στη σχετική πρόταση. Επίσης, δεδομένες είναι οι αντιδράσεις της ΔΟΕ σε ανάλογη πρόταση για κάλυψη θέσεων δασκάλων από πτυχιούχους καθηγητικών σχολών.

Την ίδια στιγμή, το πρόβλημα της ανεργίας, υποαπασχόλησης ή ετεροαπασχόλησης των φιλολόγων είναι οξύ. Ενδεικτικά, σήμερα λειτουργούν 22 σχετικά πανεπιστημιακά τμήματα (Φιλολογικά, Ιστορίας Αρχαιολογίας κ.ά.), με 3.820 θέσεις εισακτέων ετησίως, τα οποία έχουν κύρια επαγγελματική διέξοδο τη μέση εκπαίδευση.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου