Πέμπτη 19 Οκτωβρίου 2023

ΙΕΠ: Ποια προγράμματα επιμόρφωσης ειδικής αγωγής “τρέχουν” και ποια “έρχονται”

 

Για τα Προγράμματα που υλοποιούνται και αυτά που προγραμματίζονται προς υλοποίηση, αναφορικά με την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε ζητήματα ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης ενημερώνει το ΙΕΠ, δια της κας Μαρίας Γελαστοπούλου, Συμβούλου Α΄, Αναπλ. Προϊσταμένης του Τμήματος Α΄ Εκπ/κής Καινοτομίας και Ενταξιακής Εκπ/σης και Συντονίστριας της Επιστημονικής Μονάδας Ειδικής & Συμπεριληπτικής Εκπ/σης.

Αναλυτικά

Αναβάθμιση της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών υπηρεσιών, δημιουργία συμπεριληπτικού σχολείου

Αξίζει να επισημανθεί πως σύμφωνα με την ενημέρωση του ΙΕΠ, προγραμματίζεται δράση αναβάθμισης των σπουδών με τίτλο «Αναβάθμιση της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών υπηρεσιών, δημιουργία συμπεριληπτικού σχολείου» με κωδικό MIS 5162012 που περιλαμβάνει οδηγούς διαφοροποίησης των νέων Προγραμμάτων Σπουδών της γενικής εκπαίδευσης και πλαίσια Προγραμμάτων Σπουδών για το Ειδικό Νηπιαγωγείο, το Ειδικό Δημοτικό και τα Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. καθώς και επιμόρφωση των στελεχών των ΚΕΔΑΣΥ.

Ακολουθεί η παράθεση των Προγραμμάτων Επιμόρφωσης

Α. Καθολικός Σχεδιασμός και Ανάπτυξη Προσβάσιμου Ψηφιακού Εκπαιδευτικού Υλικού

Σε ότι αφορά στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε ζητήματα ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, το Ι.Ε.Π υλοποιεί την Πράξη με τίτλο: «Καθολικός Σχεδιασμός και Ανάπτυξη Προσβάσιμου Ψηφιακού Εκπαιδευτικού Υλικού» με κωδικό MIS 5001313 που αποτελεί την κατεξοχήν Πράξη ειδικής και ενταξιακής εκπαίδευσης ως συνέχεια προηγούμενης συγχρηματοδοτούμενης Πράξης του Ι.Ε.Π. και αποσκοπεί στη διασφάλιση μιας ισότιμης δημόσιας εκπαίδευσης χωρίς αποκλεισμούς για όλους/ες τους/τις μαθητές/τριες (συμπεριλαμβανομένων και αυτών με σύνδρομο Down) μέσω της υποστήριξης μαθητών/τριών, εκπαιδευτικών, γονέων και όσων εμπλέκονται στην εκπαιδευτική και μαθησιακή διαδικασία αξιοποιώντας την τεχνολογία και παρέχοντας πολλαπλά δωρεάν προσβάσιμα ψηφιακά υλικά, εργαλεία και μέσα, ανοιχτά προς όλους/ες.

Έτσι η χώρα ανταποκρίνεται στη δέσμευση για την υλοποίηση των στόχων της Διεθνούς σύμβασης του ΟΗΕ για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία.

Απώτερο σκοπό αποτελεί η διασφάλιση μιας αποτελεσματικής, συνεχούς και ποιοτικής μάθησης για όλους/ες ανεξαρτήτως ιδιαίτερων χαρακτηριστικών, συνθηκών ή γεωγραφικών ορίων μέσω της αξιοποίησης της τεχνολογίας. Το πρόγραμμα καλύπτει τις μαθησιακές και εκπαιδευτικές ανάγκες όλων των μορφών αναπηρίας (κώφωση, τύφλωση, κινητικές δυσκολίες, νοητική αναπηρία, Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος, Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής–Υπερκινητικότητα) και ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών.

Β. Υλοποιούνται δράσεις σε πολλαπλά επίπεδα.

Ειδικότερα αναφέρονται:

α) η ανάπτυξη ψηφιακού προσβάσιμου εκπαιδευτικού υλικού,

β) η ευαισθητοποίηση της κοινωνίας, των μαθητών/τριών, γονέων για την αποδοχή της διαφορετικότητας,

γ) η ανάπτυξη ανοιχτών ψηφιακών εφαρμογών για την εκπαίδευση μαθητών/τριών με κινητική αναπηρία, η οποία χρησιμοποιείται και από όλους/ες τους μαθητές/τριες, γονείς, εκπαιδευτικούς, κ.τ.λ.,

δ) η προσαρμογή των σχολικών βιβλίων σε όλους τους μορφότυπους για την κάλυψη διαφορετικών εκπαιδευτικών αναγκών (Ελληνική Νοηματική Γλώσσα, easy to read, ακουστική μορφή, γραφή Braille, κ.τ.λ.),

ε) η ανάπτυξη εργαλείων για την παιδαγωγική αξιολόγηση των μαθητών/τριών από τους/τις εκπαιδευτικούς αναφορικά με τη σύνταξη του Εξατομικευμένου Εκπαιδευτικού Προγράμματος (ΕΕΠ) και

στ) η ενδοσχολική, σύγχρονη και εξ αποστάσεως ασύγχρονη επιμόρφωση (εκπαιδευτικών, γονέων, φοιτητών/τριών) μέσω Ανοικτών Διαδικτυακών Μαθημάτων (MOOCs).

Γ. Ηλεκτρονική πλατφόρμα εξ αποστάσεως ασύγχρονης επιμόρφωσης-MOOCs

Η ηλεκτρονική πλατφόρμα εξ αποστάσεως ασύγχρονης επιμόρφωσης (εκπαιδευτικών, γονέων, φοιτητών/τριών) μέσω 13 διακριτών Ανοικτών Διαδικτυακών Μαθημάτων (MOOCs): iep.Χ (https://iepx.iep.edu.gr) επιτρέπει τη διοργάνωση μαζικών ανοιχτών διαδικτυακών μαθημάτων (Massive Open Online Courses – MOOCs). Η εν λόγω Πράξη πρόκειται να συνεχιστεί και στη νέα περίοδο υλοποίησης έργων ΕΣΠΑ και πρόκειται να καλύψει συνολικά τις ανάγκες σε όλα τα ως άνω αναφερόμενα επίπεδα (ανάπτυξη υλικού, προσβασιμότητα σχολικών εγχειριδίων, επιμόρφωση, ευαισθητοποίηση όλων των εμπλεκομένων στην εκπαιδευτική και μαθησιακή διαδικασία, τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στη δευτεροβάθμια γενική, ειδική και επαγγελματική εκπαίδευση για μαθητές με αναπηρία συμπεριλαμβανομένων και αυτών με σύνδρομο Down.

Δ. επιμορφωτικές δράσεις με θεματικές ενότητες για την ειδική εκπαίδευση.

Εκτός από τις επιμορφωτικές δράσεις της ως άνω αναφερόμενης Πράξης, το Ι.Ε.Π. υλοποιεί και στο πλαίσιο άλλων Πράξεων-Προγραμμάτων για τη γενική εκπαίδευση επιμορφωτικές δράσεις με θεματικές ενότητες για την ειδική εκπαίδευση. Ε. Αναβάθμιση της ΕΑΕ και των εκπαιδευτικών υπηρεσιών, δημιουργία συμπεριληπτικού σχολείου Επιπροσθέτως, προγραμματίζεται δράση αναβάθμισης των σπουδών με τίτλο «Αναβάθμιση της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών υπηρεσιών, δημιουργία συμπεριληπτικού σχολείου» με κωδικό MIS 5162012 που περιλαμβάνει οδηγούς διαφοροποίησης των νέων Προγραμμάτων Σπουδών της γενικής εκπαίδευσης και πλαίσια Προγραμμάτων Σπουδών για το Ειδικό Νηπιαγωγείο, το Ειδικό Δημοτικό και τα Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. καθώς και επιμόρφωση των στελεχών των ΚΕΔΑΣΥ.

specialeducation.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου