«Αρμαγεδών»
για την παιδεία χαρακτηρίζεται από εκπαιδευτικούς της Μαγνησίας το
2013. Οι αλλαγές που συντελέστηκαν στον εκπαιδευτικό χάρτη συγκλόνισαν
τον εκπαιδευτικό κόσμο όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης, κυρίως όμως τη
Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Η
αντίστροφη μέτρηση για το τέλος των ήρεμων ημερών στην Παιδεία, ξεκίνησε
στο τέλος του σχολικού έτους 2012 - 2013. Η αύξηση του διδακτικού
ωραρίου οδήγησε σε απεργιακές κινητοποιήσεις και στην επιστράτευση των
εκπαιδευτικών, προκειμένου να διεξαχθούν οι πανελλήνιες εξετάσεις των
μαθητών.
Ακολούθησε
ένα «καυτό» καλοκαίρι κι ένα ακόμη πιο θερμό φθινόπωρο. Διαθεσιμότητες
εκπαιδευτικών για πρώτη φορά στα εκπαιδευτικά χρονικά, μηδενικοί
διορισμοί στα σχολεία, αλλαγή
εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών,
αλαλούμ με τη στελέχωση των σχολικών μονάδων και πρόσφατα η αξιολόγηση,
αποτελούν από τα σημαντικότερα γεγονότα που κράτησαν σε αγωνιστική
επαγρύπνηση τον εκπαιδευτικό κόσμο σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια
εκπαίδευση στη Μαγνησία, με την έναρξη της σχολικής χρονιάς 2013 - 2014.
Το
ταραχώδες σκηνικό στην εκπαίδευση, ήρθαν να συμπληρώσουν οι απεργιακές
κινητοποιήσεις διαρκείας των διοικητικών υπαλλήλων του Πανεπιστημίου
Θεσσαλίας, ενάντια στις 33 διαθεσιμότητες, που είχαν ως αποτέλεσμα την
καθυστέρηση της έναρξης της ακαδημαϊκής χρονιάς αλλά και τη διασάλευση
της ομαλής λειτουργίας του ιδρύματος.
Στην Πρωτοβάθμια
Από τις
χειρότερες χρονιές για την Παιδεία μετά τη Μεταπολίτευση, χαρακτήρισε το
2013, ο Πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Μαγνησίας, Αποστόλης Μούσιος.
Από τα
χαρακτηριστικότερα του σχολικού έτους που ξεκίνησε, οι μηδενικοί
διορισμοί δασκάλων και νηπιαγωγών. «Δεν έγινε ούτε ένας διορισμός»,
παρατηρεί ο κ. Μούσιος, υποστηρίζοντας ότι αυτό οδήγησε σε συγχωνεύσεις
τμημάτων, τα οποία έγιναν πληθωρικά και το εκπαιδευτικό έργο κατέστη πιο
δύσκολο.
Στα
μελανά σημεία της ιστορίας της Εκπαίδευσης και η αναβολή για μία ακόμη
χρονιά διορισμών εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής, προκειμένου να
στελεχώσουν τις μονάδες σχολικής αγωγής. Απόφοιτοι ειδικής αγωγής
υπάρχουν από το 2002, όμως ακόμη και σήμερα, οι εκπαιδευτικοί υπηρετούν
στα σχολεία ως αναπληρωτές.
Αλλαγές
παρατηρήθηκαν και σε επίπεδο εργασιακών σχέσεων εκπαιδευτικών. Η
πρόσληψη στα ολοήμερα εκπαιδευτικών μέσω ΕΣΠΑ, δημιουργεί σύμφωνα με τον
κ. Μούσιο, εκπαιδευτικούς πολλών ταχυτήτων.
Σημαντικό
ήταν ότι με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, υλοποιήθηκαν
ελάχιστες αποσπάσεις εκπαιδευτικών από ΠΥΣΠΕ σε ΠΥΣΠΕ, με αποτέλεσμα
αρκετοί δάσκαλοι και νηπιαγωγοί να υπηρετούν σε σχολεία μακριά από τις
ιδιαίτερες πατρίδες τους και τις οικογένειές τους.
Το
σκηνικό έρχεται να συμπληρώσει και ο «ψαλιδισμένος» προϋπολογισμός για
την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών των σχολείων, που έχει ιδιαίτερο
αντίκτυπο στις ορεινές σχολικές μονάδες της περιφέρειας της Μαγνησίας,
όπου η προμήθεια του πετρελαίου γίνεται με το σταγονόμετρο.
«Ηταν από
τις χειρότερες χρονιές μετά τη Μεταπολίτευση. Συρρίκνωση των
εισοδημάτων των εκπαιδευτικών, αλλαγή εργασιακών σχέσεων, μείωση
συντάξεων εκπαιδευτικών… Το 2013 συσσωρεύτηκαν περισσότερα προβλήματα
στην εκπαίδευση», υπογράμμισε ο κ. Μούσιος.
Στη Δευτεροβάθμια
Η
αντίστροφη μέτρηση για τη Δευτεροβάθμια ξεκίνησε σύμφωνα με τον Πρόεδρο
της ΕΛΜΕ, Σωκράτη Σαβελίδη από την Παρασκευή, πριν το Σάββατο του
Λαζάρου, οπότε και στο προσκήνιο ήρθε η αύξηση του διδακτικού έργου κατά
δύο ώρες επιπλέον. Ο εκπαιδευτικός κόσμος «πάγωσε» αρχικά και στη
συνέχεια οδηγήθηκε σε απεργιακές κινητοποιήσεις, που προκάλεσε την
επιστράτευσή τους, προκειμένου να διεξαχθούν ομαλά οι πανελλήνιες
εξετάσεις. Ήταν το πρώτο μεγάλο πλήγμα που δέχθηκε ο εκπαιδευτικός
κόσμος και που οδήγησε σε πρωτοφανείς κινητοποιήσεις.
Το
καλοκαίρι που ακολούθησε ήταν ακόμη πιο καυτό. Η κατάργηση 46
ειδικοτήτων από την επαγγελματική εκπαίδευση, οδήγησε για πρώτη φορά στα
εκπαιδευτικά χρονικά, 46 καθηγητές της Μαγνησίας στη διαθεσιμότητα. Οι
αντιδράσεις ήταν δυναμικές. Το μήνυμα ήταν πλέον σαφές, ότι ξεκινούν
μαύρες ημέρες για την Παιδεία.
Ο
Σεπτέμβριος ήταν θυελλώδης. Πριν ακόμη την έναρξη της σχολικής χρονιάς,
στις γενικές συνελεύσεις των καθηγητών, δίνονταν το αγωνιστικό στίγμα.
Με το άνοιγμα των σχολικών μονάδων, οι καθηγητές βρέθηκαν αντί για τις
έδρες διδασκαλίας, στους δρόμους. Πρωτοφανή ποσοστά συμμετοχής στις
απεργίας και πληθωρικά συλλαλητήρια ακόμη και υπό βροχή, έδειξαν την
αποφασιστικότητα των καθηγητών.
Οι
αλλαγές που ακολούθησαν ήταν καταιγιστικές. Νέο Γενικό και Επαγγελματικό
Λύκειο, μηδενικοί διορισμοί, συμπτύξεις τμημάτων… Ακόμη και δύο μήνες
μετά το άνοιγμα των σχολείων, πολλοί καθηγητές, βρίσκονταν με μια
βαλίτσα στο χέρι, αλλάζοντας κάθε εβδομάδα σχολεία στα οποία δίδασκαν.
Αλλεπάλληλες αποφάσεις του τοπικού ΠΥΣΔΕ, τους κατέστησαν
περιπλανώμενους από σχολείο σε σχολείο.
Σημαντική ήταν και η απόφαση που λήφθηκε για την αμοιβαία μεταστέγαση του 2ου Γυμνασίου στο σχολικό συγκρότημα, όπου σήμερα βρίσκεται το 8ο Γενικό Λύκειο Βόλου, που συντάραξε επίσης τη σχολική οικογένεια.
Τελευταία
πρόκληση της χρονιάς και η έναρξη της αυτοαξιολόγησης των σχολικών
μονάδων, που ξεκίνησε μόλις την τελευταία εβδομάδα, πριν το κλείσιμο των
σχολείων για τις διακοπές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς.
«Ο
εκπαιδευτικός κόσμος πλήγηκε ανεπανόρθωτα μέσα στο 2013. Οι πληγές είναι
ακόμη ανοιχτές και δυστυχώς αναμένονται και νέα χτυπήματα. Μέσα στη
λαίλαπα των εξελίξεων ο εκπαιδευτικός κόσμος συνεχίζει να δίνει με
ενότητα και αξιοπρέπεια τον αγώνα του, καταδεικνύοντας ότι το δημόσιο
σχολείο είναι κοινωνικό αγαθό και είναι υπόθεση όλων μας να το
υπερασπιστούμε», ανέφερε ο κ. Σαβελίδης.
Στο ΠανεπιστήμιοΘεσσαλίας
Θυελλώδης ήταν η νέα ακαδημαϊκή χρονιά που ξεκίνησε και στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Η είδηση
της διαθεσιμότητας 33 διοικητικών υπαλλήλων που θα οδηγούσε σε
αποδυνάμωση των τμημάτων του ιδρύματος, ξεσήκωσε όχι μόνο την οικογένεια
των διοικητικών, αλλά ολόκληρο το Πανεπιστήμιο.
Απεργιακές
κινητοποιήσεις επί ενάμιση μήνα, αναστολή λειτουργίας του Πανεπιστημίου
με απόφαση της Συγκλήτου, αναστολή λειτουργία τμημάτων και καταλήψεις
σχολών, συγκλόνισαν την πανεπιστημιακή κοινότητα.
Οι
εξελίξεις είχαν ως αποτέλεσμα την καθυστέρηση της έναρξης λειτουργίας
των μαθημάτων, ενώ προβλήματα σημειώθηκαν ακόμη και την εγγραφή των
πρωτοετών φοιτητών.
Παράλληλα,
οι μηδενικοί διορισμοί εκπαιδευτικών, οδήγησαν την Επιτροπή Ερευνών να
χρηματοδοτήσει από τα ταμεία της, τα τμήματα με 10.000 ευρώ το κάθε ένα,
προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες τους σε εκπαιδευτικό προσωπικό για
να μπορέσουν να βγουν τα προγράμματα σπουδών. Πιστώσεις διδασκόντων 407
ήρθαν μόλις στα τέλη Νοεμβρίου, ενώ 24 μέλη ΔΕΠ διορίστηκαν μόλις την
περασμένη εβδομάδα.
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Ελένη Χάνου
Ταχυδρόμος, Πανθεσσαλική Εφημερίδα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου