Σάββατο 8 Νοεμβρίου 2025

Αυστηρές οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας προς τις σχολικές μονάδες για την εφαρμογή του θεσμού της Παράλληλης Στήριξης – Συνεκπαίδευσης

Με σαφείς και αυστηρές οδηγίες προς όλες τις σχολικές μονάδες της χώρας, η Υπουργός Παιδείας, κυρία Σοφία Ζαχαράκη, μέσω της Βουλής, επανέλαβε το θεσμικό και παιδαγωγικό πλαίσιο λειτουργίας του θεσμού της Παράλληλης Στήριξης – Συνεκπαίδευσης, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στη συνεργατική διδασκαλία, στην ενταξιακή εκπαίδευση και στην αποφυγή πρακτικών που οδηγούν σε διαχωρισμό ή στιγματισμό των μαθητών.

Η Υπουργός υπογράμμισε ότι ο/η εκπαιδευτικός της Παράλληλης Στήριξης αποτελεί ισότιμο μέλος του διδακτικού προσωπικού της σχολικής μονάδας και οφείλει να παρουσιάζεται στους μαθητές με τρόπο που να αναδεικνύει τη συνεργατική του/της λειτουργία. Ειδικότερα, τόνισε ότι η παρουσίαση δεν πρέπει να γίνεται με εκφράσεις όπως «είναι η δασκάλα του/της...», αλλά με διατύπωση που υπογραμμίζει τον κοινό παιδαγωγικό στόχο: «θα συνεργαζόμαστε για την καλύτερη λειτουργία του τμήματος».

Η οδηγία προβλέπει ότι οι εκπαιδευτικοί της Παράλληλης Στήριξης και οι εκπαιδευτικοί της τάξης συνεργάζονται σε όλα τα στάδια του εκπαιδευτικού έργου — τόσο στον σχεδιασμό και τον προγραμματισμό της διδασκαλίας όσο και στην εφαρμογή διαφοροποιημένων παρεμβάσεων. Η συνεργασία αυτή βασίζεται στο Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης (ΕΠΕ), το οποίο αποτελεί δυναμικό παιδαγωγικό κείμενο, προσαρμοζόμενο στις ανάγκες κάθε μαθητή.

Η Υπουργός υπενθύμισε ότι η Διαφοροποιημένη Διδασκαλία δεν ταυτίζεται με την Εξατομικευμένη, αλλά την εμπεριέχει ως εργαλείο, όταν αυτό απαιτείται. Ο στόχος είναι η ενίσχυση των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες μέσα στο πλαίσιο της τάξης, με σκοπό την προαγωγή της αυτονομίας και της κοινωνικής ένταξης.

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στην τήρηση ατομικού φακέλου για κάθε μαθητή που υποστηρίζεται από τον θεσμό, σύμφωνα με την Υ.Α. 27922/Γ6/2007 (ΦΕΚ Β΄ 449). Ο φάκελος φυλάσσεται με ευθύνη του/της Διευθυντή/ντριας της σχολικής μονάδας και είναι προσβάσιμος στα μέλη του εκπαιδευτικού προσωπικού που συμμετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία, τηρώντας πάντα το επαγγελματικό και επιστημονικό απόρρητο.

Επιπλέον, δόθηκαν σαφείς διευκρινίσεις για τη λειτουργία των Τμημάτων Ένταξης, όπου η υποστήριξη των μαθητών πραγματοποιείται κατά προτεραιότητα μέσα στην τάξη, ενώ η διδασκαλία σε ξεχωριστό χώρο επιτρέπεται μόνο εφόσον το επιβάλλουν οι μαθησιακές ανάγκες, και ποτέ σε μόνιμη βάση. Δεν επιτρέπεται η δημιουργία «ξεχωριστών τάξεων» που απομονώνουν τους μαθητές με ειδικές ανάγκες από το υπόλοιπο τμήμα.

Η Παράλληλη Στήριξη – Συνεκπαίδευση ορίζεται ως ενισχυτικός και ενταξιακός θεσμός, ο οποίος συμβάλλει στην υλοποίηση της αρχής της ισότιμης συμμετοχής όλων των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία. Οι εκπαιδευτικοί της Ειδικής Αγωγής δεν λειτουργούν ως «προσωπικοί δάσκαλοι» μεμονωμένων μαθητών, αλλά ως μέλη της σχολικής κοινότητας που συνεργάζονται με όλους τους εκπαιδευτικούς και υποστηρίζουν το σύνολο της τάξης.

Η Υπουργός τόνισε επίσης ότι η ευθύνη για την εκπαίδευση και υποστήριξη όλων των μαθητών, συμπεριλαμβανομένων εκείνων με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ανήκει συλλογικά στο σχολείο ως θεσμικό φορέα. Η ενίσχυση αυτής της συλλογικής ευθύνης καλλιεργεί κουλτούρα αποδοχής, ενσυναίσθησης και συνεργασίας, που ωφελεί ολόκληρη τη μαθητική κοινότητα.

Τέλος, υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με την Υ.Α. 104627/ΓΔ5/20 (ΦΕΚ 3344 Β΄/10.08.2020), η ανάθεση δεύτερου εκπαιδευτικού Παράλληλης Στήριξης στο ίδιο τμήμα επιτρέπεται μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις, ύστερα από ειδικά τεκμηριωμένη εισήγηση του ΚΕΔΑΣΥ.

Η Υπουργός Παιδείας, κλείνοντας, υπογράμμισε:

«Η Παράλληλη Στήριξη δεν είναι προνόμιο, αλλά δικαίωμα. Δεν είναι εξαίρεση, αλλά πυλώνας της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης. Το σχολείο οφείλει να λειτουργεί χωρίς αποκλεισμούς, προωθώντας τη συνεργασία, την ισότητα και τον σεβασμό στη διαφορετικότητα κάθε μαθητή».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου