Τετάρτη 19 Νοεμβρίου 2025

Σημαντικές Μεταρρυθμίσεις στο Λύκειο και στο Σύστημα Εισαγωγής στα Πανεπιστήμια – Νέο Πλαίσιο Αξιολόγησης και Εθνικό Απολυτήριο

 

Το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού προχωρά σε ένα ευρύ πλέγμα μεταρρυθμίσεων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και στον τρόπο πρόσβασης στην τριτοβάθμια, στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0». Οι αλλαγές αυτές αποσκοπούν στη δημιουργία ενός σύγχρονου, αξιοκρατικού και παιδαγωγικά τεκμηριωμένου συστήματος αξιολόγησης των μαθητών του λυκείου, αλλά και ενός πιο δίκαιου και αντικειμενικού μηχανισμού εισαγωγής στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα.

1. Νέο Σύστημα Αξιολόγησης στο Λύκειο

Το υπό διαμόρφωση πλαίσιο εισάγει έναν ανανεωμένο και ενιαίο τρόπο αξιολόγησης, ο οποίος θα λαμβάνει υπόψη το σύνολο της μαθησιακής πορείας του μαθητή από την Α’ έως και τη Γ’ Λυκείου. Βασική αρχή της μεταρρύθμισης είναι ότι η προσπάθεια και η επίδοση των μαθητών πρέπει να αξιολογούνται σταδιακά και με αυξανόμενο συντελεστή βαρύτητας ανά τάξη, ενισχύοντας τη διαφάνεια και αποτρέποντας φαινόμενα βαθμολογικής ομογενοποίησης.

Στο νέο μοντέλο:

  • Οι βαθμοί της Α’, Β’ και Γ’ Λυκείου θα συνυπολογίζονται στην τελική αποτίμηση της σχολικής επίδοσης.
  • Η βαρύτητα των βαθμών θα αυξάνεται προοδευτικά ανά τάξη, αναγνωρίζοντας την παιδαγωγική ωρίμανση και την ακαδημαϊκή εξέλιξη των μαθητών.

2. Νέος Τρόπος Εισαγωγής στα Πανεπιστήμια

Παράλληλα με το νέο πλαίσιο αξιολόγησης, σχεδιάζεται ένα ανανεωμένο σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ που θα συνδυάζει:

  • Τη συνολική βαθμολογική επίδοση του μαθητή στο λύκειο,
  • Εξετάσεις πανελλαδικού τύπου σε κεντρικά καθορισμένα μαθήματα.

Με τον τρόπο αυτό επιδιώκεται:

  • η μείωση της υπερβολικής εξάρτησης από μία μοναδική εξεταστική διαδικασία,
  • η ενίσχυση της συνέπειας στη μαθησιακή προσπάθεια καθ’ όλη τη διάρκεια των τριών τάξεων του λυκείου,
  • και η εξασφάλιση μεγαλύτερης αντικειμενικότητας στην πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Οι συντελεστές βαρύτητας που καθορίζουν τα πανεπιστημιακά τμήματα ανά επιστημονικό πεδίο θα εξακολουθήσουν να ισχύουν, παρέχοντας ευελιξία και αυτονομία στα ΑΕΙ ως προς τη διαμόρφωση των κριτηρίων εισαγωγής.

3. Το “Εθνικό Απολυτήριο” – Το Νέο Πλαίσιο Πιστοποίησης Σπουδών

Σημαντικό στοιχείο της μεταρρύθμισης αποτελεί η θέσπιση του νέου Εθνικού Απολυτηρίου, το οποίο θα λειτουργεί ως κεντρικός τίτλος πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Το Εθνικό Απολυτήριο:

  • θα αποτυπώνει την ετήσια πρόοδο του μαθητή,
  • θα περιλαμβάνει διαδικασίες κεντρικών εξετάσεων στα βασικά γνωστικά αντικείμενα,
  • και θα αποτελεί τον κύριο μηχανισμό πιστοποίησης της ολοκλήρωσης του λυκείου.

4. Έναρξη Διαλόγου με την Εκπαιδευτική Κοινότητα

Το Υπουργείο Παιδείας θα εκκινήσει άμεσα θεσμικό διάλογο με εκπαιδευτικούς, φορείς και επιστημονικές ενώσεις, με στόχο τη διαμόρφωση ενός λειτουργικού, αξιόπιστου και παιδαγωγικά τεκμηριωμένου συστήματος. Ο διάλογος θα επικεντρωθεί:

  • στην αναδιάρθρωση των μαθημάτων ανά επιστημονικό πεδίο,
  • στην προσαρμογή των αναλυτικών προγραμμάτων,
  • και στην οριστικοποίηση των εξεταστικών διαδικασιών για το Εθνικό Απολυτήριο.

5. Χρονοδιάγραμμα Υλοποίησης – Τι Αλλάζει από το 2026–2027

Σύμφωνα με τον τρέχοντα σχεδιασμό, οι νέες ρυθμίσεις για την πρόσβαση στα ΑΕΙ θα αρχίσουν να εφαρμόζονται από το σχολικό έτος 2026–2027, με βασικούς άξονες:

  • Συνυπολογισμός του συνόλου των βαθμών και των τριών τάξεων του λυκείου
  • Πανελλαδικού τύπου εξετάσεις σε συγκεκριμένα βασικά μαθήματα

Ταυτόχρονα, θα παραμείνουν σε ισχύ οι συντελεστές βαρύτητας που ορίζουν τα τμήματα ανά επιστημονικό πεδίο, εξασφαλίζοντας μεγαλύτερη ευελιξία στα πανεπιστήμια.

Το νέο αυτό μοντέλο στοχεύει στην πιο ολοκληρωμένη και αξιοκρατική αποτίμηση των ικανοτήτων των υποψηφίων και στη διαμόρφωση ενός συστήματος πρόσβασης εναρμονισμένου με τις ευρωπαϊκές παιδαγωγικές προσεγγίσεις.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου