Σάββατο 28 Ιουνίου 2025

Εγγραφές στα ΕΠΑ.Λ.: Χρονικές καθυστερήσεις και οργανωτική αστοχία του Υπουργείου Παιδείας – Αναγκαία η αναθεώρηση της διαδικασίας

 

Για ακόμη μία χρονιά, το Υπουργείο Παιδείας προχωρά με καθυστερήσεις και αναποτελεσματικό σχεδιασμό στη διαδικασία εγγραφών των μαθητών στα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑ.Λ.), στα Γενικά Λύκεια (ΓΕΛ) και στα  ημερήσια Πρότυπα ΕΠΑ.Λ (Π.ΕΠΑ.Λ), προκαλώντας έντονο προβληματισμό και σημαντικές λειτουργικές δυσκολίες σε εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς.

Συγκεκριμένα, στις 27 Ιουνίου 2025 τέθηκε σε λειτουργία η ηλεκτρονική πλατφόρμα e-eggrafes, όχι όμως για την έναρξη των εγγραφών, αλλά για μία προπαρασκευαστική διαδικασία: οι Διευθυντές των σχολικών μονάδων καλούνται να δηλώσουν, έως τις 30 Ιουνίου 2025, την εκτιμώμενη χωρητικότητα των αιθουσών ανά τμήμα, ώστε να καθοριστεί ο μέγιστος αριθμός μαθητών που δύναται να εγγραφεί ανά τομέα και ειδικότητα.

Ως εκ τούτου, οι πραγματικές εγγραφές τοποθετούνται χρονικά από τις 30 Ιουνίου, γεγονός που προκαλεί μια σειρά από προβλήματα, καθώς:

1. Οι εκπαιδευτικοί θα βρίσκονται σε θερινή άδεια από την 1η Ιουλίου

Η πλειονότητα των εκπαιδευτικών αποχωρεί από τις σχολικές μονάδες από την 1η Ιουλίου 2025, καθιστώντας προβληματική την υποστήριξη της διαδικασίας εγγραφών. Η φυσική παρουσία του εκπαιδευτικού προσωπικού είναι απαραίτητη για:

– Την επίλυση τεχνικών προβλημάτων που προκύπτουν κατά την υποβολή αιτήσεων
– Τον έλεγχο και την παραλαβή των απαραίτητων δικαιολογητικών 
– Τη διαχείριση ειδικών περιπτώσεων, όπως η εγγραφή ενηλικιωθέντων μαθητών, η οποία απαιτεί αυτοπρόσωπη παρουσία

2. Υψηλός κίνδυνος μη συγκρότησης τμημάτων λόγω καθυστερήσεων

Η καθυστέρηση στην έναρξη των εγγραφών δημιουργεί σοβαρό κίνδυνο να μην επιτευχθεί ο απαιτούμενος ελάχιστος αριθμός μαθητών για τη συγκρότηση τμημάτων, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε οριστικό κλείσιμο ειδικοτήτων ή τομέων. Οι συνέπειες είναι σοβαρές:

– Αποθάρρυνση μαθητών από την εγγραφή σε ΕΠΑ.Λ.       
– Απώλεια εκπαιδευτικών επιλογών σε τοπικό επίπεδο       
– Αναγκαστική μετακίνηση μαθητών σε σχολεία άλλων περιοχών με επιβάρυνση των οικογενειών

3. Υπήρχε διαθέσιμο χρονικό περιθώριο που δεν αξιοποιήθηκε

Τα αποτελέσματα των προαγωγικών και απολυτηρίων εξετάσεων είχαν ήδη εκδοθεί από τις 15 Ιουνίου 2025. Κατά το διάστημα εκείνο, οι εκπαιδευτικοί βρίσκονταν κανονικά στις σχολικές μονάδες και μπορούσαν:

– Να ενημερώσουν τους μαθητές και τους γονείς εγκαίρως 
– Να συλλέξουν και να ελέγξουν τα απαιτούμενα δικαιολογητικά   
– Να χειριστούν άμεσα κάθε ειδική περίπτωση και να διασφαλίσουν την έγκαιρη υποβολή αιτήσεων

Δυστυχώς, το Υπουργείο δεν αξιοποίησε το εν λόγω διάστημα, με αποτέλεσμα η διαδικασία εγγραφών να συμπίπτει με την έναρξη των θερινών διακοπών, δημιουργώντας κενό υποστήριξης για χιλιάδες μαθητές.

4. Ερωτήματα προς το Υπουργείο Παιδείας

Με βάση τα παραπάνω, απευθύνονται τα ακόλουθα ερωτήματα προς την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας:

Γιατί δεν ξεκίνησαν οι εγγραφές στο διάστημα 15–30 Ιουνίου;
Ποιος θα εξυπηρετήσει τους μαθητές μετά την 1η Ιουλίου για ζητήματα ταυτοποίησης, δικαιολογητικών ή τεχνικών προβλημάτων;         
Ποιος θα αναλάβει την ευθύνη αν χαθούν τμήματα, ειδικότητες ή τομείς εξαιτίας των καθυστερήσεων;

5. Πρόταση – Παρέμβαση για την εξομάλυνση της κατάστασης

Η επαγγελματική εκπαίδευση οφείλεται να αντιμετωπίζεται ισότιμα και με σοβαρότητα.

Προτείνουμε:

Η πλατφόρμα e-eggrafes να παραμείνει ανοιχτή καθ’ όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού
Καμία απόφαση για κλείσιμο τμήματος να μη ληφθεί βάσει προσωρινών αριθμών ή τεχνικών εμποδίων    
Οι εγγραφές να οριστικοποιούνται τον Σεπτέμβριο, με την έναρξη του σχολικού έτους, δίνοντας τη δυνατότητα σε όλους τους μαθητές να εγγραφούν και να ενταχθούν ομαλά στο τμήμα της επιλογής τους

Η ενίσχυση της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης δεν μπορεί να βασίζεται σε πρόχειρους και επαναλαμβανόμενους σχεδιασμούς. Απαιτείται οργανωμένη προσέγγιση, θεσμική ισότητα και λειτουργική ευελιξία.

Κλείνοντας, τίθεται το εξής εύλογο ερώτημα:           
Γιατί εξακολουθεί να αναπαράγεται το ίδιο οργανωτικό σφάλμα που εισήχθη επί υπουργίας Γαβρόγλου;  
Ένα σφάλμα που εδώ και χρόνια επιφέρει αδικαιολόγητες καθυστερήσεις και απαξιώνει διαρκώς τον θεσμό των ΕΠΑ.Λ. – ενός θεσμού που θα έπρεπε να αποτελεί βασικό πυλώνα της εκπαιδευτικής και αναπτυξιακής στρατηγικής της χώρας.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου