Δευτέρα 13 Ιουνίου 2022

Σχολεία: Ανατροπή στην ημερομηνία έναρξης και στο ωράριο – Τι αλλάζει από Σεπτέμβριο

 


Σχολεία: Αλλαγές θα έχουμε από την νέα χρονιά τόσο στην ημερομηνία έναρξης, όσο και στο ωράριο σε συγκεκριμένες βαθμίδες.

Ακόμα δεν έχει τελειώσει η φετινή χρονιά, όμως, βγήκε το πότε θα ξεκινήσουν τα μαθήματα μετά το καλοκαίρι.

Ειδικότερα, δηλώσεις σχετικά με τις πανελλήνιες αλλά και το άνοιγμα των σχολείων έκανε ο γενικός γραμματέας του Υπουργείου Παιδείας Αλέξανδρος Κόπτσης ο οποίος μεταξύ άλλων δήλωσε ότι οι βαθμοί για τις πανελλήνιες θα ανακοινωθούν πριν τις διακοπές του Αυγούστου.

Πότε ανοίγουν το Σεπτέμβριο τα σχολεία

Παράλληλα έκανε δηλώσεις σχετικά με τη νέα σχολική χρονιά η οποία όπως είπε για τους εκπαιδευτικούς θα ξεκινήσει από την 1η Σεπτεμβρίου.

Τα παιδιά αναμένεται να επιστρέψουν στα θρανία στις 12 Σεπτεμβρίου, αφού 11 Σεπτεμβρίου, όπου παραδοσιακά ξεκινάνε τα σχολεια, πέφτει Κυριακή.

Τι αλλάζει από το Σεπτέμβριο στα σχολεία

Νέα δεδομένα για τον τρόπο με τον οποίο θα λειτουργήσουν τα σχολεία, και συγκεκριμένα τα Νηπιαγωγεία και τα Δημοτικά από τον Σεπτέμβριο, φέρνουν οι εξαγγελίες του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, όσο και οι δηλώσεις της υπουργού Παιδείας, Νίκης Κεραμέως. Νηπιαγωγεία και Δημοτικά θα έχουν σχολούν προαιρετικά στις 17:30 σε μία προσπάθεια -όπως επισημαίνουν πηγές του Υπ. Παιδείας- ευθυγράμμισης του σχολικού και του επαγγελματικού ωραρίου.

Η χρονική επέκταση του ωραρίου για το Ολοήμερο στα Νηπιαγωγεία και τα Δημοτικά αποσκοπεί στη διευκόλυνση της συμμετοχής των γονιών, και δη των γυναικών, στην αγορά εργασίας, αλλά και στην εξισορρόπηση της επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής.

Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που τα Υπουργεία Παιδείας και Εργασίας και η προεδρία της κυβέρνησης προετοιμάζουν εδώ και αρκετό καιρό. Με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς θα γίνει η πιλοτική εφαρμογή του στο 50% των τμημάτων που λειτουργούν σήμερα ως Ολοήμερα. Εκτιμάται ότι το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί σε περίπου 5.000 τμήματα σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και περιφέρεια, ενώ θα γίνουν επιπλέον προσλήψεις νηπιαγωγών και δασκάλων στα σχολεία, προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες που προκύπτουν.

Στόχος για το Υπουργείο Παιδείας και την κυβέρνηση είναι «η στήριξη όσο το δυνατόν περισσότερων μαθητών και των οικογενειών τους». Γι’ αυτόν τον λόγο, δεν τίθενται κριτήρια για την πρόσβαση μαθητών στα ολοήμερα προγράμματα.

Ανησυχητική μείωση εγγραφών

Η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, σε τοποθέτησή της σε συνέδριο για το δημογραφικό, αναφέρθηκε στον αντίκτυπο του προβλήματος στα σχολεία.

«Τα τελευταία πέντε χρόνια υπάρχει μείωση στις εγγραφές στην Α’ Δημοτικού κατά 16,5% με 17%. Μιλάμε για ένα ορατό μέγεθος του φαινομένου και ένα φαινόμενο που έχει αίτια και φυσικά, δηλαδή την υπογεννητικότητα, αλλά και σχετίζεται με τα μεταναστευτικά ισοζύγια, που έχουν να κάνουν με το λεγόμενο brain drain και brain gain», είπε η Νίκη Κεραμέως και πρόσθεσε:

«Η κυβέρνηση οριζοντίως έχει προχωρήσει σε μια μεγάλη και πολυδιάστατη δέσμη ρυθμίσεων για την αντιμετώπιση του δημογραφικού και πράγματι στο Υπουργείο Παιδείας έχουμε προχωρήσει σε πολλές αλλαγές προκειμένου να υποστηρίξουμε την ελληνική οικογένεια και να επεκτείνουμε τις δωρεάν παροχές εκπαίδευσης. Ήδη από τον Σεπτέμβριο προβλέπεται επέκταση του ολοήμερου σχολείου στα Νηπιαγωγεία και στα Δημοτικά».

Τέλος οι μαυροπίνακες από τα σχολεία

Το Υπουργείο Παιδείας και η Νίκη Κεραμέως, έχουν ανακοινώσει εδώ και καιρό το «τέλος» του μαυροπίνακα.

Ποιος θα ξεχάσει, το σφουγγάρι που για να σβήσει «καλά» τον πίνακα έπρεπε να το βρέξεις, τις κιμωλίες όλων των ειδών και των χρωμάτων, και τα χέρια μαθητών και εκπαιδευτικών που γινόντουσαν χάλια; Σίγουρα κανείς από τις γενιές που όταν πήγαιναν σχολείο υπήρχε ακόμα ο μαυροπίνακας.

Εδώ και αρκετά χρόνια έχει ξεκινήσει η κατάργηση για τους μαυροπίνακες στα σχολεία και έχει γίνει η αντικατάσταση τους από τους πιο σύγχρονους πίνακες, αυτούς με τον μαρκαδόρο.

Στα περισσότερα σχολεία της χώρας έχουν αλλάξει όλοι οι μαυροπίνακες σε όλες τις τάξεις (με αυτούς με τους μαρκαδόρους), αλλά σε κάποιες περιοχές και ειδικά κάποια χωριά -που δυστυχώς είναι πίσω σε ψηφιακά μέσα και παροχές-, μαθητές και εκπαιδευτικοί κάνουν μάθημα ακόμα με μαυροπίνακα.

Στόχος να μπουν παντού διαδραστικοί στα σχολεία – Ποιο το κόστος

Στόχος του Υπουργείου, είναι να έχουν όλα τα σχολεία ακόμα πιο εξελιγμένους πίνακες, οι οποίοι είναι διαδραστικοί και μάλιστα κοστίζουν πάνω από 4.000 ευρώ ο ένας.

Σημειώνεται όμως ότι το χρονοδιάγραμμα αποστολής τους στα σχολεία δεν μπορεί να προσδιοριστεί ακόμη από τους αρμόδιους φορείς του υπ. Παιδείας, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι ένταξη των νέων διαδραστικών πινάκων στη διδασκαλία του συνόλου των γνωστικών αντικειμένων αναμένεται να αλλάξει συνολικά η διδακτική προσέγγιση, δίνοντας ευκαιρίες για περισσότερη έρευνα αξιοποίηση πηγών, projects.

Υπενθυμίζεται ότι ήταν 18 Φεβρουαρίου, όταν με απόφαση που υπογράφει η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, αυτός θα αντικατασταθεί με διαδραστικό πίνακα αξίας 4.100 ευρώ έκαστος.

Η υπουργός Παιδείας υπέγραψε απόφαση με την οποίο εγκρίνεται κονδύλι 148 εκ. ευρώ, για την αγορά διαδραστικών πινάκων.

Παράλληλα η υπουργός Ν. Κεραμέως υπέγραψε επίσης στις 18/02/2022 απόφαση με την οποία ορίζονται οι προδιαγραφές των διαδραστικών συστημάτων τεχνολογίας οθόνης αφής για τις ανάγκες σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Πρόβλημα ο θόρυβος στα σχολεία για τους μαθητές

Τα παιδιά που παρακολουθούν σχολεία Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης με περισσότερο θόρυβο λόγω της κυκλοφορίας οχημάτων στον δρόμο εμφανίζουν πιο αργή γνωστική ανάπτυξη, όπως δείχνει μία νέα ισπανική επιστημονική μελέτη.

Αντίθετα, τα επίπεδα θορύβου στο σπίτι δεν φαίνεται να επηρεάζουν εξίσου αρνητικά τις επιδόσεις των παιδιών, όπως στα σχολεία, όσον αφορά τη μνήμη και την προσοχή.

Οι ερευνητές του Ινστιτούτου Παγκόσμιας Υγείας (ISGlobal) της Βαρκελώνης, με επικεφαλής τη Μαρία Φόραστερ, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο ιατρικό περιοδικό PLoS Medicine, ανέλυσαν στοιχεία για 2.680 παιδιά επτά έως δέκα ετών από 38 ισπανικά σχολεία.

Ο θόρυβος από την κίνηση των οχημάτων είναι ένα συχνό πρόβλημα στις πόλεις όλου του κόσμου, η επίπτωση του οποίου στην υγεία των παιδιών δεν έχει κατανοηθεί επαρκώς από τους επιστήμονες. Η νέα έρευνα συμπέρανε ότι ο θόρυβος έχει επιβλαβή επίπτωση στην εργαζόμενη μνήμη και στην ικανότητα προσοχής των μαθητών του δημοτικού, δύο ζωτικές λειτουργίες που επιτρέπουν σε ένα παιδί να συγκρατεί πληροφορίες στον νου του και να εστιάζεται επιλεκτικά σε αυτές.

Οι συμμετέχοντες μαθητές υποβλήθηκαν σε τέσσερα γνωστικά τεστ στη διάρκεια της μελέτης, ώστε να αξιολογηθεί η διαχρονική εξέλιξη της μνήμης και της προσοχής τους. Παράλληλα, μετρήθηκαν τα επίπεδα θορύβου τόσο στο προαύλιο του σχολείου όσο και μέσα στις τάξεις.

Ποιο ήταν το συμπέρασμα

Το συμπέρασμα ήταν ότι όσο μεγαλύτερος είναι ο θόρυβος, τόσο βραδύτερη είναι η γνωστική ανάπτυξη των μαθητών στο πέρασμα του χρόνου. Ενδεικτικά, μία αύξηση κατά 5 ντεσιμπέλ στον θόρυβο από τον δρόμο είχε ως συνέπεια μία κατά 11,4% βραδύτερη ανάπτυξη της εργαζόμενης μνήμης (μείωση που έφθανε το 23,5% όσον αφορά την πολύπλοκη εργαζόμενη μνήμη), καθώς και μία μείωση κατά 4,8% στην ικανότητα προσοχής, σε σχέση με τον μέσο όρο.

Γενικότερα, τα υψηλότερα επίπεδα θορύβου σχετίζονταν με χειρότερες επιδόσεις των μαθητών στα γνωστικά τεστ, ιδίως αναφορικά με την ικανότητα προσοχής, σε σχέση με τους συμμαθητές τους που πήγαιναν σε πιο ήσυχα σχολεία.

«Η μελέτη μας υποστηρίζει την υπόθεση ότι η παιδική ηλικία είναι μία ευάλωτη περίοδος, στη διάρκεια της οποίας τα εξωτερικά ερεθίσματα, όπως ο θόρυβος, μπορούν να επηρεάσουν την ταχεία πρόοδο της γνωστικής ανάπτυξης που συμβαίνει πριν την εφηβεία», δήλωσε ο ερευνητής Τζόρντι Σουνίερ.

Είναι αξιοσημείωτο ότι οι ερευνητές υπολόγισαν, επίσης, τα μέσα επίπεδα θορύβου στα οποία εκτίθεντο οι μαθητές στον τόπο διαμονής τους. Σε αυτήν την περίπτωση και αντίθετα με ό,τι συμβαίνει στο σχολείο, δεν παρατηρήθηκε συσχέτιση ανάμεσα στους θορύβους από τον δρόμο και στη γνωστική ανάπτυξη των παιδιών.

«Αυτό μπορεί να συμβαίνει επειδή η έκθεση στον θόρυβο του σχολείου είναι πιο επιβλαβής, καθώς επηρεάζει περισσότερο τις διαδικασίες μάθησης και προσοχής. Από την άλλη πλευρά, ενώ έγιναν μετρήσεις θορύβου στα σχολεία, τα επίπεδα θορύβου στα σπίτια των παιδιών βασίστηκαν σε έναν χάρτη θορύβου που πιθανώς είναι λιγότερο ακριβής και αφορά μόνο τον θόρυβο έξω από τα σπίτια, πράγμα που πιθανώς επηρέασε τα ευρήματα», ανέφερε η Φόραστερ.

Οι ερευνητές επεσήμαναν ότι το θέμα του θορύβου στα σχολεία πρέπει να μελετηθεί περισσότερο και οι πιθανές επιπτώσεις του να ληφθούν πιο σοβαρά υπόψη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου