Δεκαπέντε ερωτήσεις και απαντήσεις σε μια σειρά
από ζητήματα που αφορούν στο ενιαίο μισθολόγιο (ν. 4354/2015) εξέδωσε το
υπουργείο Οικονομικών. Αναλυτικά:
Α. Επί του πεδίου εφαρμογής (άρθρο 7).
Υπάγονται οι Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης και Αποχέτευσης στις διατάξεις του νέου νόμου (4354/2015);
Οι Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης και Αποχέτευσης
υπάγονται στις διατάξεις του νέου μισθολογίου, όπως ακριβώς υπάγονταν
και στις διατάξεις του προηγούμενου νομοθετικού πλαισίου (ν. 4093/2012),
δεδομένου ότι πληρούν τα κριτήρια που θέτει ο νόμος 4354/2015 στην περ.
στ της
παρ. 1 του άρθρου 7.
Β. Επί της μισθολογικής κατάταξης των υπαλλήλων (άρθρο 9).
Σε ποια κατηγορία κατατάσσονται υπάλληλοι,
οι οποίοι ανήκουν σε κλάδο ΔΕ αλλά δεν κατέχουν το τυπικό προσόν της
κατηγορίας τους (π.χ. Οδηγοί του Κλάδου ΔΕ οδηγών οι οποίοι δεν κατέχουν
απολυτήριο Λυκείου αλλά Γυμνασίου και τριετή εμπειρία);
Οι εν λόγω υπάλληλοι κατατάσσονται στα Μ.Κ. της ΥΕ
κατηγορίας, ανεξαρτήτως του κλάδου που υπηρετούν, όπως προβλέπεται και
από τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 8 του νέου νόμου. Σε αυτήν την
περίπτωση δεν εφαρμόζεται η προωθημένη εξέλιξη κατά ένα Μ.Κ., όπως
προβλέπεται ρητά από το νόμο μόνο για τους υπαλλήλους ΠΕ ή ΤΕ χωρίς
πτυχίο που κατατάσσονται στα Μ.Κ. της ΔΕ κατηγορίας.
Υπάλληλοι που, μέχρι 31-12-2015, έχουν
μεταταγεί σε ανώτερη κατηγορία, κατατάσσονται στη νέα κατηγορία με το
σύνολο της υπηρεσίας τους;
Υπάλληλοι που έχουν μεταταγεί σε ανώτερη κατηγορία
κατατάσσονται στα Μ.Κ. της νέας τους κατηγορίας με το συνολικό χρόνο
υπηρεσίας τους. Π.χ. υπάλληλος με 20 χρόνια υπηρεσίας στη ΔΕ κατηγορία, ο
οποίος έκανε μετάταξη στην ΠΕ κατηγορία λίγο πριν την εφαρμογή του νέου
νόμου, θα καταταγεί στην ΠΕ κατηγορία και στο ΜΚ που αντιστοιχεί στο
σύνολο της υπηρεσίας του (20 έτη). Το ίδιο ισχύει και για τους
υπαλλήλους που θα κάνουν μετάταξη σε ανώτερη κατηγορία και μετά την
εφαρμογή του νέου νόμου (1-1-2016).
Οι δικηγόροι με σχέση πάγιας και
περιοδικής έμμισθης εντολής, πέραν της προβλεπόμενης από το νόμο
κατάταξής τους, μπορούν να αναγνωρίσουν περαιτέρω προϋπηρεσία ή
μεταπτυχιακούς τίτλους σπουδών για προωθημένη μισθολογική εξέλιξη;
Οι ως άνω δικηγόροι κατατάσσονται στα Μ.Κ. που
προβλέπονται ρητά από το νόμο. Δεν παρέχεται η δυνατότητα καμίας
μισθολογικής εξέλιξης. Συνεπώς, δικηγόρος που κατατάσσεται σε
συγκεκριμένο μισθολογικό κλιμάκιο παραμένει σε αυτό καθ όλη τη διάρκεια
της θητείας του και μέχρι την με οποιονδήποτε τρόπο αποχώρησή του.
Επισημαίνεται ότι στην περίπτωση που Δικηγόρος σε Πρωτοδικείο
αναβαθμίζεται σε Δικηγόρο σε Εφετείο ή και στον Αρειο Πάγο, αυτός θα
καταταγεί στο αντίστοιχο Μ.Κ. με αύξηση του βασικού μισθού, η οποία όμως
αύξηση θα συμψηφίζεται με την τυχόν καταβάλλουσα προσωπική διαφορά.
Πέραν του βασικού μισθού ποιες άλλες
παροχές ή επιδόματα δικαιούνται οι δικηγόροι με σχέση πάγιας και
περιοδικής έμμισθης εντολής;
Οι εν λόγω δικηγόροι, πέραν του βασικού μισθού,
δικαιούνται τη χορήγηση οικογενειακής παροχής, σύμφωνα με τις διατάξεις
του άρθρου 15 του νέου νόμου, την καταβολή επιδόματος θέσης ευθύνης του
άρθρου 16 (εφόσον πληρούνται οι όροι και οι προϋποθέσεις του σχετικού
άρθρου), το επίδομα απομακρυσμένων παραμεθορίων περιοχών του άρθρου 19,
καθώς και την τυχόν προσωπική διαφορά του άρθρου 27.
Το προσωπικό ιδιωτικού δικαίου ορισμένου
χρόνου, που προσλαμβάνεται μετά την 1-1-2016, μπορεί να αναγνωρίσει
χρόνο προϋπηρεσίας για την κατάταξή του στα ΜΚ της κατηγορίας του;
Το προσωπικό ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου,
που προσλαμβάνεται μετά την 1-1-2016, κατατάσσεται στο εισαγωγικό ΜΚ της
κατηγορίας του. Το εν λόγω προσωπικό με αίτησή του μπορεί να ζητήσει
την αναγνώριση προϋπηρεσίας του, η οποία όμως σε κάθε περίπτωση για τα
έτη 2016 και 2017 δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για προωθημένη
μισθολογική εξέλιξη λόγω της αναστολής της μισθολογικής εξέλιξης όλων
των υπαλλήλων για τα δύο αυτά έτη. Η συνολική προϋπηρεσία των υπαλλήλων
αυτών είναι δυνατόν να αναγνωρισθεί και χρησιμοποιηθεί από 1-1-2018 και
εφεξής.
Γ. Επί του χρόνου και τρόπου μισθολογικής εξέλιξης (άρθρο 11).
Ποιων φορέων οι προϋπηρεσίες αναγνωρίζονται;
Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 4 α του άρθρου
11, είναι δυνατή η αναγνώριση προϋπηρεσίας (ανεξαρτήτως του τυπικού
προσόντος με το οποίο διανύθηκε) που έχει προσφερθεί σε φορείς που κατά
την ημερομηνία έναρξης ισχύος του κοινοποιούμενου νόμου αναφέρονται στην
παρ. 1 του άρθρου 7 (Δημόσιο, ΟΤΑ, ΝΠΔΔ, ΝΠΙΔ και ΔΕΚΟ κεφ. Α΄ του ν.
3429/2005) των κρατών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης με σχέση εξαρτημένης
εργασίας δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου αορίστου ή ορισμένου χρόνου
(αποκλειομένων σε κάθε περίπτωση των συμβάσεων μίσθωσης έργου). Κατά
συνέπεια δεν αναγνωρίζονται προϋπηρεσίες σε φορείς που σήμερα δεν
εφαρμόζουν τις διατάξεις του νέου μισθολογίου π.χ. ΔΕΗ, ΟΤΕ κλπ. Επίσης
δεν αναγνωρίζονται προϋπηρεσίες σε φορείς που σήμερα δεν υφίστανται,
εκτός εάν έχουν ενσωματωθεί ή απορροφηθεί από άλλο φορέα ο οποίος σήμερα
υπάγεται στις διατάξεις του νέου νόμου, οπότε είναι δυνατή η αναγνώριση
σύμφωνα με τις προϋποθέσεις που θέτει ο νόμος.
Δ. Επί της αποζημίωσης για εργασία καθ υπέρβαση του υποχρεωτικού ωραρίου (άρθρο 20).
Τι υπερωριακή αποζημίωση δικαιούνται οι
μετακλητοί υπάλληλοι σε γραφεία Υπουργών κλπ που δεν κατέχουν οργανική
θέση, σύμφωνα με τις διατάξεις του Π.Δ. 63/2005, καθώς και οι υπάλληλοι
που υπηρετούν στα γραφεία Διοικητών και Υποδιοικητών των Οργανισμών
Κοινωνικής Ασφάλισης;
Οι υπάλληλοι που είναι αποσπασμένοι ή έχουν
διατεθεί στα γραφεία μελών της Κυβέρνησης κλπ και δεν κατέχουν οργανική
θέση, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο Π.Δ. 63/2005, καθώς και οι υπάλληλοι
που υπηρετούν στα γραφεία Διοικητών και Υποδιοικητών των Οργανισμών
Κοινωνικής Ασφάλισης, δικαιούται υπερωριακή αποζημίωση σύμφωνα με τα
οριζόμενα στην παρ. Α2 του άρθρου 20.
Ε. Επί του καθορισμού αποδοχών ειδικών κατηγοριών (άρθρο 22).
Ποιες είναι οι αποδοχές Εκτελεστικού Γραμματέα Περιφέρειας;
Οι αποδοχές του Εκτελεστικού Γραμματέα
Περιφέρειας, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 4 του άρθρου 242 του ν.
3852/2010 καθορίζονται στα 2/3 της αντιμισθίας του Περιφερειάρχη.
ΣΤ. Επί των μεταβατικών διατάξεων (άρθρο 26).
Σε περίπτωση που ο υπάλληλος προσκομίσει
μετά την πρώτη κατάταξη του νέου νόμου, μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών ή
προϋπηρεσία που δύναται να αναγνωρισθεί σύμφωνα με τις προϋποθέσεις του
νόμου, από πότε ισχύει τόσο η προωθημένη κατάταξη του υπαλλήλου, όσο και
τα οικονομικά αποτελέσματα αυτής;
Σε περίπτωση που ο υπάλληλος, μετά την 1-1-2016,
προσκομίσει είτε μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών είτε προϋπηρεσία, αυτά θα
αναγνωριστούν από τα αρμόδια όργανα και τόσο η προωθημένη μισθολογική
εξέλιξη όσο και τα οικονομικά αποτελέσματα αυτής θα ισχύσουν από
1-1-2018. Εξαίρεση αποτελούν μόνο οι μεταπτυχιακοί τίτλοι σπουδών ή η
προϋπηρεσία που αποτελούν υποχρεωτικό προσόν διορισμού, για διορισμούς
μετά την 1-1-2016, οπότε σε αυτήν την περίπτωση αναγνωρίζονται από την
ημερομηνία διορισμού του υπαλλήλου.
Υπάλληλος, ο οποίος μετατάσσεται από φορέα σε άλλο φορέα, δικαιούται να αναγνωρίσει το συνολικό χρόνο υπηρεσίας του;
Υπάλληλος που μετατάσσεται τόσο από φορέα σε φορέα
όσο και από κατώτερη κατηγορία σε ανώτερη, αναγνωρίζει το συνολικό
χρόνο υπηρεσίας του κατά την μετάταξή του και εφεξής. Αντίθετα
υπάλληλος, που παραιτείται από μια θέση προκειμένου να διοριστεί σε νέα,
εισέρχεται με το εισαγωγικό Μ.Κ. της κατηγορίας του και υποβάλλει
αίτηση για την αναγνώριση του χρόνου υπηρεσίας που είχε στον προηγούμενο
φορέα. Σε αυτήν την περίπτωση όμως, λόγω της αναστολής της μισθολογικής
εξέλιξης για τα έτη 2016 2017, τόσο η μισθολογική του εξέλιξη όσο και
τα οικονομικά αποτελέσματα αυτής θα έχουν ισχύ από 1-1-2018.
Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του
άρθρου 26, η μισθολογική κατάταξη των υπηρετούντων υπαλλήλων στα
μισθολογικά κλιμάκια πραγματοποιείται σύμφωνα με τα τυπικά τους
προσόντα, το χρόνο υπηρεσίας στο φορέα που υπηρετούν, καθώς και το χρόνο
υπηρεσίας, που έχει αναγνωριστεί από το φορέα αυτόν, μέχρι και στις
31-12-2015. Για την κατάταξη λοιπόν των υπαλλήλων θα ληφθούν υπόψη και
τα πλασματικά έτη υπηρεσίας, όπως στις περιπτώσεις των παραολυμπιονικών ή
των υπαλλήλων με ασφάλιση σε βαρέα και ανθυγιεινά (ν. 3660/2008);
Για την πρώτη κατάταξη των ως άνω υπαλλήλων
λαμβάνεται υπόψη όλος ο χρόνος υπηρεσίας (πραγματικός και πλασματικός)
που είχε αναγνωριστεί από την υπηρεσία μέχρι 31-10-2011 και κατ επέκταση
μέχρι 31-12-2015. Αντίθετα, τόσο με τις διατάξεις του προηγούμενου
νόμου (ν. 4024/2011) όσο και με του νέου (ν. 4354/2015) παρόμοιος χρόνος
δεν μπορεί να ληφθεί υπόψη για υπαλλήλους που είτε διορίστηκαν μετά την
1-11-2011 ή θα διοριστούν μετά την 1-1-2016.
Ζ. Επί της διασφάλισης αποδοχών (άρθρο 27).
Η προσωπική διαφορά συμψηφίζεται με τη
χορήγηση οικογενειακής παροχής ή επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής
εργασίας ή απομακρυσμένων παραμεθορίων περιοχών μετά την 1-1-2016;
Η προσωπική διαφορά της παρ. 1 του άρθρου 27
μειώνεται από κάθε αύξηση των αποδοχών των υπαλλήλων, λόγω μισθολογικής
εξέλιξης, πλην αυτής που προέρχεται από αλλαγή μισθολογικού κλιμακίου
λόγω αξιολόγησης (σύμφωνα με το άρθρο 12) ή τη χορήγηση επιδόματος θέσης
ευθύνης. Στην περίπτωση χορήγησης οικογενειακής παροχής ή επιδομάτων
επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας ή απομακρυσμένων παραμεθορίων
περιοχών, λόγω συνδρομής των όρων και των πραγματικών συνθηκών καταβολής
τους, τα σχετικά ποσά δεν συμψηφίζονται με την υπάρχουσα προσωπική
διαφορά.
Η αύξηση του βασικού μισθού λόγω μετάταξης σε ανώτερη κατηγορία μειώνει την προσωπική διαφορά;
Ναι. Η αύξηση του βασικού μισθού λόγω μετάταξης σε ανώτερη κατηγορία συμψηφίζεται με το ποσό της προσωπικής διαφοράς.
Σε περίπτωση που υπάλληλος αναλαμβάνει
καθήκοντα προϊσταμένου Γενικής Διεύθυνσης, ο νέος του βασικός μισθός
χορηγείται άμεσα αυξημένος ή η προβλεπόμενη αύξηση χορηγείται σε
τέσσερις δόσεις;
Στην περίπτωση που υπάλληλος, μετά την 1-1-2016,
αναλαμβάνει καθήκοντα προϊσταμένου Γενικής Διεύθυνσης λαμβάνει άμεσα τον
νέο αυξημένο βασικό μισθό, αλλά η καταβαλλόμενη αύξηση συμψηφίζεται με
το ποσό της τυχόν προσωπικής διαφοράς.
didefth.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου