Τετάρτη 30 Μαρτίου 2016

ΕΕΤΕΚ: ΤΕΛΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΕΠΑ.Λ..



ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ      ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ
Ε.Ε.Τ.Ε.Κ.

HELLENIC SCIENTIFIC ASSOCIATION FOR TECHNICAL -VOCATIONAL EDUCATION AND TRAINING


 ΚΑΝΑΡΗ 10Α, Τ.Κ.15126, ΜΑΡΟΥΣΙ
 ΤΗΛ/FAX 2108053539, ΚΙΝ. 6972240650
SITE: www.eetek.gr
 EMAIL: eetek1@gmail.com
 



Αθήνα 22/3/2016
                                                                                                          Α.Π. 573

                                               Προς: 1. Πρόεδρο ΙΕΠ κ. Γεράσιμο Κουζέλη
                                                         2. Αντιπρόεδρο ΙΕΠ κ. Παύλο Χαραμή
                                                         3. Προϊστάμενο Δ/νσης Επαγγελματικής                                                          
                                                    Εκπαίδευσης ΥΠΠΕΘ κ. Γεώργιο
                                                              Μουστάκα
                                                   




Θέμα: Πρόταση για το νέο ΕΠΑ.Λ.


Μετά την κοινοποίηση του κειμένου σας – 23/3/2016 – για την υποβολή προτάσεών μας
σχετικά με τη δομή και το προσωρινό πρόγραμμα των ΕΠΑ.Λ., σας καταθέτουμε τις προτάσεις μας:

Εισαγωγή – Σκεπτικό της πρότασης.
Θεωρούμε ότι το θέμα της εισαγωγής αποφοίτων ΕΠΑ.Λ. στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση αποτελεί κομβικό σημείο για την επιτυχία της εκπαιδευτικής αλλαγής.
Εάν δεν υπάρξει βαθιά τομή στον τρόπο εισαγωγής των μαθητών ΕΠΑ.Λ. σε όλες τις σχολές της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και δε διευκρινισθεί η συνέχεια των σπουδών και η επαγγελματική ανέλιξη μέσω της απόκτησης πτυχίου Ανώτατης Εκπαίδευσης  (πανεπιστημίων και ΤΕΙ), το οποίο συνεπάγεται και επαγγελματικά δικαιώματα, τότε δεν θα αλλάξει η μαθητική κινητικότητα μεταξύ γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης και η απαξίωση της ελληνικής κοινωνίας για την Επαγγελματική Εκπαίδευση θα συνεχιστεί.
Η κυρίαρχη σήμερα αντίληψη για την επαγγελματική εκπαίδευση και την Επαγγελματική Κατάρτιση ως «επιλογή ανάγκης» δεν θα μπορούσε να μεταστραφεί σε μια συνειδητή και θετική επιλογή για τους μαθητές και τις μαθήτριες εάν δεν υπάρξει τομή στο θέμα της πρόσβασης το οποίο καλώς ή κακώς είναι κυρίαρχο στην ελληνική κοινωνία.
Σε σχέση με το χαμηλό επίπεδο των μαθητών της ΤΕΕ στα γενικά μαθήματα αυτό προφανώς δεν οφείλεται στην δομή της αλλά αφενός στην υποχρεωτική εκπαίδευση και αφετέρου στους περιορισμούς στη συνέχιση σπουδών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Εάν ανοίξει ο δρόμος προς τα πανεπιστήμια και τα πολυτεχνεία είναι βέβαιο ότι στην ΤΕΕ δεν θα συναντώνται μόνο μαθητές με χαμηλές επιδόσεις στα γενικά μαθήματα. Ο διττός χαρακτήρας  της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (διέξοδος προς το επάγγελμα και συνέχιση σπουδών) εμφανίζεται στη χώρα μας αλλοιωμένος και αυτό πρέπει να διορθωθεί.
Η θέση της Ε.Ε.Τ.Ε.Κ. είναι ταυτόσημη με την  θέση της ΠΟΣΔΕΠ σχετικά με την πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Η θέση της ΠΟΣΔΕΠ, όπως ανακοινώθηκε (21 Νοεμβρίου 2009) για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, είναι η εξής «ΙΑ. Ιδιαίτερη σημασία πρέπει να δοθεί στην τεχνική εκπαίδευση, ώστε αυτή να αποτελέσει έναν εναλλακτικό δρόμο για τους νέους. Ταυτόχρονα όμως ο δρόμος που περνάει από την τεχνική εκπαίδευση δεν πρέπει να περιορίζει στο ελάχιστο τη δυνατότητα των αποφοίτων να ακολουθήσουν την τριτοβάθμια εκπαίδευση χωρίς περιορισμούς».  
Η σημερινή πραγματικότητα είναι ότι περιορίζεται κατά το μείζον η δυνατότητα πρόσβασης των μαθητών ΕΠΑ.Λ. στα πανεπιστήμια και πολυτεχνεία.

Στις παρούσες συνθήκες η εισαγωγή από το ΓΕΛ στην τριτοβάθμια φαίνεται ότι θα γίνεται στη βάση τεσσάρων μαθημάτων που διαφοροποιούνται ανά πεδίο και με δυνατότητα ανοίγματος επιπλέον πεδίου με επιπλέον μάθημα.
Παράλληλα, για φέτος, οι ειδικές πανελλαδικές εξετάσεις των ΕΠΑΛ, της λεγόμενης Ομάδας Α, φαίνεται να είναι η μοναδική διαδρομή προς ιδρύματα της τριτοβάθμιας, αποκλείοντας πανεπιστήμια και πολυτεχνεία, αφού δεν έχει ενεργοποιηθεί η λεγόμενη Ομάδα Β. Πέραν της προφανούς αδικίας εις βάρος των μαθητών ΕΠΑΛ, τίθενται έτσι θέματα εγκυρότητας και συνταγματικότητας των εξετάσεων 2016 στο σύνολό τους.
Εφόσον πλέον αφορούν τον ίδιο αριθμό μαθημάτων, δεν υπάρχει κανένας λόγος οι απόφοιτοι του Επαγγελματικού Λυκείου να μην εισάγονται με τις γνωστές ως ειδικές πανελλαδικές εξετάσεις σε όλες τις σχολές της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

Πρόταση:

Η εξέταση να γίνεται, όπως μέχρι σήμερα, σε τέσσερα μαθήματα ως εξής: Μαθηματικά με συντελεστή βαρύτητας 1,5 – Νεοελληνική Γλώσσα με συντελεστή βαρύτητας 1,5 και δύο μαθήματα ειδικότητας με συντελεστή βαρύτητας 3,5.
Τα μαθήματα ειδικότητας να ποικίλουν ανάλογα με τις ειδικότητες και τις σχολές προτίμησης. Η εισαγωγή να γίνεται σε σχολές και τμήματα αντίστοιχης ή συναφούς ειδικότητας προς την ειδικότητα  του υποψηφίου. Η αντιστοιχία ή συνάφεια να καθορίζεται με Υ.Α. λαμβάνοντας υπόψη τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών και τυχόν ανάγκες των Ιδρυμάτων της Τριτοβάθμιας, όπως τα ίδια τις προσδιορίζουν.
Επιπλέον μάθημα ειδικότητας θα μπορούσε να ανοίγει και άλλη ομάδα σχολών.
Ορίζεται δια νόμου ποσοστό εισαγωγής που θα προσδιορίζεται από την πληθυσμιακή συμμετοχή των μαθητών της Γ΄ τάξης του Επαγγελματικού Λυκείου, σε σχέση με το συνολικό αριθμό των μαθητών της Γ΄ τάξης Γενικού και Επαγγελματικού Λυκείου. Το ποσοστό αυτό ισχύει και για τις στρατιωτικές και αστυνομικές σχολές.
Οι απόφοιτοι του Επαγγελματικού Λυκείου κατά το έτος της αποφοίτησής τους δεν έχουν τη δυνατότητα εισαγωγής σε σχολές και τμήματα θεωρητικής – ανθρωπιστικής κατεύθυνσης.

Β΄ Δομή του ΕΠΑ.Λ.

Θεωρώντας ότι το ΕΠΑΛ, παρέχοντας και πτυχίο, οφείλει να παρέχει επαρκή επαγγελματική εκπαίδευση είναι φανερό ότι δεν μπορεί να στερείται ωρών ειδικότητας. Από την άλλη έρευνες δείχνουν ότι η πλειοψηφία των μαθητών ωριμάζει επαρκώς για επαγγελματική επιλογή προς το τέλος της Α΄ τάξης Λυκείου.
Επομένως η πρώτη τάξη δεν πρέπει να θεωρείται τάξη επιλογής αλλά διερευνητική, ώστε να διασφαλίζεται στους μαθητές της Α΄ ΕΠΑΛ επαρκής χρόνος διερεύνησης και επιβεβαίωσης των επιλογών τους αλλά και στο σύνολο των μαθητών Α΄ Λυκείου των δύο σχολείων η ευκαιρία μεταβολής της αρχικής επιλογής τύπου σχολείου με την ολοκλήρωση της Α΄ τάξης.
Από την άλλη πλευρά δεν υπάρχει ιδιαίτερος λόγος για τη λειτουργία Τομέων ως προθαλάμων για την επιλογή ειδικότητας της Γ΄ τάξης. Στη Β΄ τάξη οι μαθητές επιλέγουν την ειδικότητα που θα φοιτήσουν. Η επιλογή της ειδικότητας μετά την Α΄ τάξη δε σημαίνει σε καμιά  περίπτωση «πρώιμη έναρξη επαγγελματικής επιλογής και εξειδίκευσης των νέων».
Σε όλα τα ευρωπαϊκά συστήματα Εκπαίδευσης και Κατάρτισης η επιλογή γίνεται σε ηλικία έως 16 ετών.
Οι λειτουργούντες τομείς στο ΕΠΑ.Λ.  μαζί με τους επαναλειτουργούντες από τους κατηργημένους, δεν μπορούν να συμπιεστούν σε λιγότερους από 10 και ίσως 11 τομείς. Ακόμα και έτσι οι προκύπτοντες τομείς θα είναι ανισοβαρείς.
Έστω και στην περίπτωση ενοποιημένων τομέων στη Β΄ τάξη τα μαθήματα θα πρέπει να είναι εκ των κοινών των υπαρχόντων τομέων και όχι να παρακολουθούν μαθητές ποικιλία μαθημάτων εκ των οποίων κάποια δεν θα προσφέρουν στην απόκτηση επαγγελματικής γνώσης της ειδικότητας επιλογής τους.
Τέλος, δεν μπορεί να γίνει αντιστοίχηση ωρών επαγγελματικής εκπαίδευσης χωρίς σαφή αναφορά στον αριθμό των εργαστηριακών. Η συνήθης πρακτική δίνει φθίνουσα αναλογία γενικών και επαγγελματικών ωρών. Στις τελευταίες, η αναλογία των εργαστηριακών ωρών στη διεθνή πρακτική μπορεί να είναι αύξουσα ή φθίνουσα στις τάξεις, δεν υπολείπεται όμως, σχεδόν ποτέ, του 50% των συνολικών ωρών ειδικότητας.

Συγκεκριμένα:

Α΄ τάξη

Είμαστε γενικά σύμφωνοι με το προτεινόμενο ωρολόγιο πρόγραμμα του ΕΠΑ.Λ. με την προϋπόθεση οι ώρες Πληροφορικής και μαθημάτων ειδικότητας να γίνονται, τουλάχιστον κατά σημαντικό μέρος, στα αντίστοιχα εργαστήρια.

Β΄ τάξη

Διατηρούμε τις επιφυλάξεις μας σε ότι αφορά τη μείωση του αριθμού των τομέων σε 9 διότι σε κάποιους από αυτούς θα δημιουργηθούν προβλήματα.
Η πρότασή μας, όπως σας έχει ήδη κατατεθεί, περιλαμβάνει 13 τομείς.

Σε κάθε περίπτωση θα ήταν σκόπιμο η Β΄ τάξη του νέου συστήματος να ενεργοποιηθεί από το σχολικό έτος 2017-2018 με σκοπό αφενός την εξαντλητικότερη συζήτηση για τη δομή της και αφετέρου την με όρους σοβαρότητας εκπόνηση Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών μόλις διαμορφωθεί η τελική πρόταση. Το να επιλέγουν μαθητές και γονείς τύπο σχολείου χωρίς επαρκείς πληροφορίες αποτελεί σημαντικό πρόβλημα για το σχολείο που υπόκειται στις αλλαγές.

Καταγράφουμε εδώ με συντομία τα επιμέρους σημεία που θεωρούμε κρίσιμα σημεία σχετικά με τη δομή της Β΄ τάξης:

  • Θεωρούμε ως βασικό παράγοντα επιτυχίας των αλλαγών να επιλέγεται ειδικότητα από τη Β΄ τάξη και όχι στη Γ. Ο περιορισμός των μαθημάτων ειδικότητας στη Γ΄ τάξη θα απαιτούσε, αν επρόκειτο να διασφαλιστεί ο επαγγελματικός χαρακτήρας του πτυχίου, σημαντική αύξησή τους σε σχέση με την τρέχουσα αναλογία –πράγμα που δεν θεωρούμε σκόπιμο.
  • Στη Β΄ τάξη αυτή λειτουργούν τομείς οι οποίοι θα οδηγούν σε αντίστοιχες ή άμεσα συναφείς ειδικότητες της Γ΄ τάξης.
  • Η προτεινόμενη κατανομή σε μαθήματα γενικής παιδείας και ειδικότητας είναι:
            14 ώρες μαθήματα γενικής παιδείας
21 ώρες μαθήματα ειδικότητας.
  • Τα μαθήματα αυτά είναι κάποια κοινά για όλες τις ειδικότητες του τομέα και κάποια άλλα διαφορετικά ανάλογα με τις ειδικότητες. Δεν διδάσκονται μαθήματα που δεν ανήκουν στην ειδικότητα επιλογής.
  • Η αντιστοίχηση των εργαστηριακών ωρών σε αυτά τα μαθήματα επαγγελματικής παιδείας δεν θα πρέπει να υπολείπεται του 50% (11 συνολικά εργαστηριακές ώρες).


Με τιμή


Για το Δ.Σ.


     Ο Πρόεδρος                                                              O  Γραμματέας


Κων. Αδριανουπολίτης                                             Παναγιώτης Μακρυγιάννης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου