«Εδώ και σχεδόν ένα χρόνο, έχει τεθεί σε ισχύ ο νέος νόμος για την ίδρυση υπηρεσίας ασύλου στη χώρα μας. Έχουμε κατ’ επανάληψη επισημάνει την ανάγκη οι διαδικασίες αυτές, όπως και όλες όσες σχετίζονται με το πολύ σημαντικό ζήτημα της εισόδου αλλοδαπών στην Ελλάδα, να υπόκεινται σε κανόνες και προϋποθέσεις ξεκάθαρες, να είναι απολύτως διαφανείς και να λαμβάνουν υπόψη το γεγονός ότι η χώρα μας αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα με τις μεταναστευτικές προς αυτήν ροές.
Ο «απολογισμός» αυτής της περιόδου εφαρμογής του νέου νόμου, δυστυχώς αφήνει αρκετά θολά σημεία και ερωτηματικά:
- Ο κ. υπουργός Προστασίας του Πολίτη επαίρεται ότι «τα πρώτα αποτελέσματα είναι εξαιρετικά ενθαρρυντικά […] Ενώ, λοιπόν, μέχρι τώρα ήταν περίπου μηδενικό το ποσοστό παροχής ασύλου, στην πραγματικότητα ήταν περίπου στο 0,5% των αιτήσεων… απίστευτο και απαράδεκτο για τη διεθνή πρακτική, σήμερα μετά από λίγους μήνες εφαρμογής του νέου συστήματος και με τη λειτουργία των επιτροπών έχουμε φθάσει σε ποσοστό 12,3%, το οποίο είναι ένα ποσοστό αξιοπρεπές κοντά στο μέσο όρο των Κρατών-Μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Όμως, η φιλοδοξία μας είναι να φθάσουμε ακόμα πιο ψηλά, να ανεβάσουμε ακόμα περισσότερο το ποσοστό».
Αυτό που δεν μας λέει ο κ. υπουργός, είναι ότι οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, αν και έχουν πολύ υψηλότερα ποσοστά θετικών αποφάσεων χορήγησης ασύλου από την Ελλάδα, έχουν όμως και πολύ λιγότερες αριθμητικά αιτήσεις να κρίνουν. Με απλά λόγια: ο στόχος μίας οργανωμένης μεταναστευτικής πολιτικής και πολιτικής διαχείρισης ασύλου, δεν μπορεί να είναι η με κάθε τρόπο αύξηση των θετικών αποφάσεων χορήγησης ασύλου, αλλά η απόδοση του παραπάνω καθεστώτος με τρόπο αντικειμενικό, γρήγορο και δίκαιο, σε όσους πραγματικά το δικαιούνται.
Αλήθεια, πόσες αριθμητικά θετικές αποφάσεις (για καθεστώς πρόσφυγα, επικουρικής προστασίας ή/και εθνικού ανθρωπιστικού καθεστώτος) εκδόθηκαν κατά το 2010 και 2011 από τις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και σε τί ποσοστό των υποβληθέντων και εξετασθέντων αιτημάτων αντιστοιχούν;
- Ακόμα, το υπουργείο θα πρέπει να μας εξηγήσει πώς διασφαλίζεται αυτός ο αντικειμενικός και δίκαιος τρόπος απόδοσης του καθεστώτος πολιτικού ασύλου, με δεδομένο ότι η Ελλάδα είναι η χώρα που παρουσιάζει το μεγαλύτερο αριθμό παράνομα εισερχομένων μεταναστών και από αυτούς ένα πολύ μεγάλο ποσοστό, αν και είναι ξεκάθαρα οικονομικοί μετανάστες, εντούτοις υποβάλλουν καταχρηστικά αίτημα αναγνώρισης ως πολιτικού πρόσφυγα, προκειμένου να νομιμοποιήσουν την παραμονή τους στη χώρα. Ποια είναι, λοιπόν, τα κριτήρια δυνάμει των οποίων οι αρμόδιες επιτροπές εκδίδουν θετικές αποφάσεις για χορήγηση πολιτικού ασύλου, επικουρικής προστασίας και ανθρωπιστικού καθεστώτος; Η αύξηση του ποσοστού χορήγησης θετικών αποφάσεων σχετίζεται με τυχόν αναθεώρηση των κριτηρίων εξέτασης των αιτήσεων;
- Τέλος, ο κ. υπουργός πρέπει να μας πει αναλυτικά ποιες από τις κεντρικές και περιφερειακές Υπηρεσίες που προέβλεπε ο νόμος 3907/2011 έχουν στελεχωθεί πλήρως και βρίσκονται σε πλήρη λειτουργία, δεδομένου ότι θα πρέπει μέσα σε ένα έτος από την θέση σε ισχύ του νόμου, δηλαδή σε λίγες ημέρες, αυτές να λειτουργήσουν πλήρως. Το γεγονός ότι μόλις τον προηγούμενο μήνα (Δεκέμβριο 2011) ανακοινώθηκαν τρεις προσκλήσεις ενδιαφέροντος και παρατάσεις πρόσκλησης ενδιαφέροντος για τη στελέχωση υπηρεσιών του εν λόγω νόμου, σημαίνει ότι εξακολουθούν να υπάρχουν κενά σε αυτές; Πόσες Επιτροπές χορήγησης πολιτικού ασύλου λειτουργούν σήμερα στην Ελλάδα;
Όλα τα παραπάνω είναι ερωτήματα που ζητούν άμεσες και πειστικές απαντήσεις, γιατί αφορούν ζητήματα μείζονος σημασίας για τη χώρα και τους πολίτες».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου