Τρίτη 4 Ιουνίου 2013

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΙΕΚ

Η επαγγελματική κατάρτιση προσφέρεται από τα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ) που οργανώνονται και λειτουργούν μέχρι σήμερα, βάσει των νόμων 2009/12.2/14.2.1992 (ΦΕΚ18 Α’) και 3879/21.9.2010 (ΦΕΚ163) και ο υπάρχων κανονισμός λειτουργίας τους ορίζεται με την υπ΄ αρ. Ε/12450/21.7.94 απόφαση Δ.Σ. Ο.Ε.Ε.Κ. «Αντικατάσταση Κανονισμού Επαγγελματικής Κατάρτισης και λειτουργίας των Ι.Ε.Κ.», (ΦΕΚ593, τ.Β΄/3.8.94), όπως τροποποιήθηκε,
συμπληρώθηκε και ισχύει.
Στο πλαίσιο των ανωτέρω, η επαγγελματική κατάρτιση, αφενός οφείλει να παρακολουθεί και να προσαρμόζεται στις σύγχρονες ανάγκες και απαιτήσεις, αλλά και τις προδιαγραφόμενες μελλοντικές συνθήκες της αγοράς εργασίας, και αφετέρου να εδράζεται στην εμπειρία που αποκτήθηκε από ίδρυσης των ΙΕΚ το έτος 1992 ( ίδρυση Ο.Ε.Ε.Κ.) μέχρι και σήμερα.
Σε αντικατάσταση του ως άνω κανονισμού λειτουργίας και με σκοπό την τροποποίηση και βελτίωσή του, συντάχθηκε σχετικό σχέδιο προς δημόσια διαβούλευση στην ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Δια Βίου Μάθησης, από το Τμήμα Επαγγελματικής Επιμόρφωσης της ΓΓΔΒΜ, σε
συνεργασία με εξωτερικό σύμβουλο τεχνικής υποστήριξης, λαμβάνοντας υπόψη την επικείμενη μετάβαση των Δημοσίων ΙΕΚ στις Περιφέρειες.
Όπως προκύπτει από τα παραπάνω, υπάρχουν διάφορα σημεία του σχεδίου, τα οποία έρχονται σε αντίθεση με την κείμενη νομοθεσία, ΚΥΑ, Υπαλληλικό Κώδικα κλπ., ενώ αγγίζονται θέματα τα οποία, είτε δεν έχουν καμία σχέση με τον τίτλο «Κανονισμός λειτουργίας ΙΕΚ» και αποτελούν αρμοδιότητες άλλων φορέων, είτε θα πρέπει να απασχολήσουν άλλα πονήματα.
Προφανώς βάσει των ανωτέρω, η συμπλήρωση του ισχύοντος κανονισμού λειτουργίας των ΙΕΚ με οτιδήποτε κριθεί απαραίτητο, προκειμένου να καταστεί επί της ουσίας σύγχρονος και λειτουργικός, χωρίς την εισαγωγή περιττών γραφειοκρατικών διαδικασιών, δεν θα μπορούσε παρά να μας βρει απολύτως σύμφωνους. Λέξεις και έννοιες όπως αξιολόγηση, διαφάνεια, στοχοθέτηση, επιμόρφωση, εξ’ αποστάσεως κατάρτιση και διάφορα άλλα θέματα, τα οποία εισήχθησαν στο σχέδιο του νέου κανονισμού, για να αποκτήσουν ουσιαστικό περιεχόμενο και να εφαρμοσθούν στην πράξη, πρέπει πρώτα να αποσαφηνιστούν, να δοθούν οι απαραίτητες πειστικές και τεκμηριωμένες απαντήσεις περί της αναγκαιότητας της εισαγωγής τους, καθώς επίσης οι αναγκαίες δεσμεύσεις από πλευράς Γ.Γ.Δ.Β.Μ., ότι για όσα εξ αυτών τελικά κριθούν απαραίτητα, έχουν διασφαλιστεί οι απαιτούμενοι οικονομικοί πόροι, έχουν επεξεργασθεί και τεθεί δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα εντός των οποίων θα υλοποιηθούν, υπάρχει το νομικό και θεσμικό πλαίσιο, η απαραίτητη τεχνογνωσία και υλικοτεχνική υποδομή, ότι έχει διασφαλισθεί η στελέχωση των Ι.Ε.Κ. με το απαιτούμενο αριθμητικά και
έμπειρο επί θεμάτων λειτουργίας Ι.Ε.Κ. προσωπικό και γενικώς ότι έχει γίνει κάθε ενέργεια, προκειμένου να μηδενιστεί η πιθανότητα, η οποία θα καθιστούσε στην πράξη ανεφάρμοστο το νέο κανονισμό λειτουργίας και θα οδηγούσε σε μη διαχειρίσιμες καταστάσεις, αυτούς οι οποίοι θα κληθούν να διαχειριστούν και να τον εφαρμόσουν. Συνεπώς, ο νέος κανονισμός λειτουργίας θα πρέπει να είναι προϊόν σοβαρού διαλόγου και σύνθεσης απόψεων με βάση τις πραγματικές
ανάγκες της Ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας.
Οι Διευθυντές και οι Υποδιευθυντές των Ι.Ε.Κ. βιώνουν καθημερινά τη ζοφερή πραγματικότητα στο χώρο της κατάρτισης, γνωρίζοντας τα προβλήματα στην πραγματική τους διάσταση και όχι σε θεωρητικό επίπεδο. Θα ήταν λογικό και αναμενόμενο να ζητείται και να ακούγεται η γνώμη και οι προτάσεις τους για όλα τα θέματα, τα οποία αφορούν στο χώρο που διευθύνουν. Δυστυχώς αντί αυτού, το μόνο βήμα και ο μόνος παρεμβατικός ρόλος, ο οποίος τους εδόθη, ήταν ο ρόλος του κοινού σχολιαστή στην ιστοσελίδα της Γ.Γ.Δ.Β.Μ., επί ενός σχεδίου κειμένου, το οποίο κάποιοι άλλοι συνέταξαν και αν μη τι άλλο, ο χειρισμός του θέματος στο σύνολό του προσβάλει και απαξιώνει πρωτίστως το θεσμό του Διευθυντή Ι.Ε.Κ. και δευτερευόντως τα πρόσωπα, τα οποία τον υπηρετούν και το έργο που προσφέρουν.
Θεωρούμε αναγκαία την αξιοποίηση της εμπειρίας των στελεχών της κατάρτισης, όπως είναι οι Διευθυντές και οι Υποδιευθυντές των Δ.Ι.Ε.Κ., οι οποίοι θέλουν και μπορούν να συμβάλουν ουσιαστικά και να στηρίξουν οποιαδήποτε προσπάθεια κινείται πραγματικά προς την σωστή κατεύθυνση, να διατυπώσουν απόψεις και να καταθέσουν προτάσεις, όχι μόνο για τον κανονισμό λειτουργίας, αλλά και σε πλήθος άλλων σημαντικών ζητημάτων, που αφορούν στα Δημόσια Ι.Ε.Κ. Η
αξιοποίηση αυτή όμως δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί, όταν απαξιώνεται η εμπειρία, το έργο και η προσφορά Διευθυντών και Υποδιευθυντών Δ.Ι.Ε.Κ., με πολυετή θητεία στην κατάρτιση, καθώς σύμφωνα με το σχέδιο του νέου κανονισμού λειτουργίας των Ι.Ε.Κ., αποκλείονται από τη διαδικασία επιλογής Διευθυντών, διότι δεν πληρούν την απαραίτητη προϋπόθεση της κατοχής μεταπτυχιακού τίτλου. Παράλληλα στο ίδιο σημείο, εκτός από τον απαράδεκτο αυτό αποκλεισμό, εισάγεται για πρώτη φορά η επικίνδυνη αναφορά στη δυνατότητα τοποθέτησης ιδιώτη σε θέση Διευθυντή Δημοσίου Ι.Ε.Κ.
Το γεγονός ότι μέχρι στιγμής δεν έχει δημοσιοποιηθεί η εγκύκλιος για τις αποσπάσεις εκπαιδευτικών σε φορείς και υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, δημιουργεί προβληματισμούς και γεννά έντονες ανησυχίες, όσον αφορά το σκέλος της στελέχωσης των Δ.Ι.Ε.Κ., με το αριθμητικά απαιτούμενο και ποιοτικά απαραίτητο προσωπικό για το έτοςκατάρτισης 2013 – 2014 και της επικείμενης μετάβασης των Δ.Ι.Ε.Κ. στις Περιφέρειες.
Δυστυχώς έχοντας βιώσει τις τεράστιες δυσκολίες, τις οποίες αντιμετώπισαν τα Δ.Ι.Ε.Κ. εξ αιτίας της ελλιπέστατης στελέχωσης αυτών με αποσπασμένους εκπαιδευτικούς κατά το σχολικό έτος 2012 – 2013, καθώς και την περαιτέρω επιδείνωση της λειτουργίας πολλών εξ αυτών, συνεπεία της μετέπειτα αποδυνάμωσης του προσωπικού τους, λόγω της ανάκλησης αποσπάσεων εκπαιδευτικών από αυτά, σε συνδυασμό με τα ανωτέρω δεν αφήνουν πολλά περιθώρια αισιοδοξίας για το μέλλον των Δημοσίων Ι.Ε.Κ. Αντίθετα δημιουργούν ανησυχία, προβληματισμό και αβεβαιότητα στο χώρο της δημόσιας κατάρτισης, ο οποίος όχι μόνο δεν ενδείκνυται για πειραματισμούς, αλλά ειδικά στις σημερινές οικονομικές συνθήκες, χρήζει ενίσχυσης και προστασίας προκειμένου να ανταποκριθεί στις σύγχρονες ανάγκες της οικονομίας και της κοινωνίας, συμβάλλοντας ουσιαστικά στην ανάπτυξη της χώρας μας.
Όσον αφορά στο θέμα των διδάκτρων, σύμφωνα με το ν. 3879/21.9.2010 (ΦΕΚ163) περί Ανάπτυξης της Δια Βίου Μάθησης και λοιπές διατάξεις, διευκρινίζεται ότι «Αρχική επαγγελματική κατάρτιση» είναι η κατάρτιση, η οποία προσφέρει βασικές επαγγελματικές γνώσεις, ικανότητες και δεξιότητες, σε ειδικότητες και εξειδικεύσεις, με στόχο την ένταξη, επανένταξη, επαγγελματική κινητικότητα καιανέλιξη του ανθρώπινου δυναμικού στην αγορά εργασίας, καθώς και την επαγγελματική και προσωπική ανάπτυξη. Δεν νοείται συνεπώς να λειτουργούν στα Δημόσια Ι.Ε.Κ., όπως προτείνεται στο υπό σχέδιο του νέου κανονισμού λειτουργίας των Ι.Ε.Κ., ειδικότητες με διαφορετικό ύψος διδάκτρων, ούτε διαφοροποίηση των διδάκτρων της ίδιας ειδικότητας και μαθήματος, ανά Περιφέρεια σε Περιφέρεια, καθώς αυτό θα δημιουργούσε μία ακόμη κοινωνική ανισότητα. Τα δίδακτρα θα
πρέπει να παραμείνουν ενιαία για όλες τις ειδικότητες και σε όλες τις Περιφέρειες της χώρας, έτσι ώστε η επιλογή ειδικότητας και ΙΕΚ, να γίνεται με κριτήρια ταενδιαφέροντα, τις ικανότητες και τις επιδόσεις και όχι με βάση την οικονομική δυνατότητα του καταρτιζόμενου.
Για τους παραπάνω λόγους, έχει κατατεθεί στους αρμοδίους σχετικό υπόμνημα των Διευθυντών και Υποδιευθυντών των ΔΙΕΚ και έχει ζητηθεί ο προγραμματισμός συνάντησης εργασίας, μεταξύ της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας, της Γενικής Γραμματείας Δια Βίου Μάθησης, του ΕΟΠΠΕΠ και εκπροσώπων των υπηρετούντων Διευθυντών και Υποδιευθυντών των ΔΙΕΚ, προκειμένου να συνεισφέρουν στο διάλογο με προτάσεις - απόψεις και λύσεις, ως προς τη σύνταξη ενός νέουβελτιωμένου Κανονισμού Λειτουργίας των ΙΕΚ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου