Κυριακή 13 Μαΐου 2012

Πως θα γίνουν οι εξετάσεις των φιλολογικών μαθημάτων στην Α΄Λυκείου βάσει του ΠΔ 48/27-4- 2012

          ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
       ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝ. ΠΑΙΔΕΙΑΣ
             & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΠΕΡΙΦ.Δ/ΝΣΗ Π & Δ ΕΚΠ/ΣΗΣ ΚΡΗΤΗΣ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ Ν. ΧΑΝΙΩΝ
ΣΦΑΚΙΩΝ 30, ΧΑΝΙΑ, ΤΗΛ. 2821020214-17
 ΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
                                                                             
 
 
 
                                                                                   Αρ.  πρτ : 145
                                                                                    Ημερ/νία: 11-5-2012
                                                                                        
                                                                                    ΠΡΟΣ
                                                                             ΓΕΛ Ν. Χανίων αρμοδιότητάς μας
 
                                                                                 (Διά της ΔΔΕ Χανίων)
                                                                       
                                                                                  ΚΟΙΝ
 
                                                                       Περιφερειακή Δ/νση Εκπ/σης Κρήτης
 
ΘΕΜΑ:  Εξετάσεις Α΄Λυκείου φιλολογικών μαθημάτων βάσει του ΠΔ 48/27-4- 2012
 
 
Αγαπητοί Συνάδελφοι – Συναδέλφισσες
 
  Σύμφωνα με το Π.Δ. 48/27-4-2012 για την αξιολόγηση των φιλολογικών μαθημάτων της Α΄Λυκείου το Υπουργείο Παιδείας ρύθμισε το νέο τρόπο αξιολόγησης της  διδασκαλίας που ίσχυσε το τρέχον σχολικό έτος 2011-12 και όχι με τα ισχύοντα στο ΠΔ 60/2006. Έτσι θεωρήσαμε χρήσιμο να επισημάνομε ορισμένα ζητήματα με την παρο΄πυσας διευκρινιστική εγκύκλιό μας.
 
Α. ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
 
 α) Δεν θα απαιτηθεί μετάφραση του κειμένου. Αντ’ αυτής θα δοθούν ερωτήσεις κατανόησης
αυτού που θα επιλεγεί. Οι ερωτήσεις θα καλύπτουν όλα όσα αναφέρονται σε αυτό: γεγονότα, επιχειρήματα, χαρακτηρισμοί προσώπων, γεγονότων κ.λπ.
 β) Οι ερμηνευτικές ερωτήσεις (στο εδάφ. ε) μπορεί να περιλαμβάνουν και την εύρεση διακειμενικών σχέσεων του κειμένου που θα δοθεί στους μαθητές με άλλα αρχαία κείμενα ή και νέα.
 γ) Για τις ασκήσεις γραμματικής και λεξιλογίου ,θεωρώ ότι δεν υφίσταται ζήτημα διότι ήδη από την εφαρμογή των εγκυκλίων από την αρχή του έτους έχει λυθεί κάθε απορία. Θα είναι απλές , π.χ. εύρεση μιας πτώσης ενός ουσιαστικού, ενός εγκλιτικού τύπου, η ίδια πτώση στον άλλο αριθμό ουσιαστικού, επιθέτου, αντωνυμίας κ.λ.π.
 
Υπενθυμίζομε ότι στα Αρχαία Ελληνικά η βαθμολογία θα κατανεμηθεί ως εξής:
  1.α.α (ερώτηση εισαγωγής – έμμεσα προκύπτουσα από το δοθέν κείμενο) – 10 μονάδες
Π.χ. Σε ποιο έργο ανήκει το απόσπασμα και τι περιλαμβάνει το έργο αυτό, λ.χ. η Ιστορία του Θουκυδίδη ή τα Ελληνικά του Ξενοφώντα
1.α.β. (Ερώτηση): κατανόησης ή νοηματικής απόδοσης του δοθέντος κειμένου (σειρά ενεργειών, γεγονότων, καταστάσεων) – 10 μονάδες
1.β. (Ερώτηση): αναφορικά με όσα λέει το κείμενο για ένα γεγονός, λ.χ. το τέχνασμα του Λυσάνδρου στους Αιγός Ποταμούς. Με ποιες φράσεις (απαρέμφατα και μετοχές) αποδίδεται του αρχαίου κειμένου; - 20 μονάδες
2.α. Ποιο ρόλο παίζουν λ.χ. οι μετοχές στο Β.Ι. 27 και το απαρέμφατο αραι ασπίδα. – 15 μονάδες
2.β. Σύγκριση κειμένων. Δίδεται ένα κείμενο παράλληλο με το δοθέν κείμενο για το ίδιο γεγονός, λ.χ. για τους Αιγός Ποταμούς ένα χωρίο από το Λύσανδρο του Νέπωτα (παρ. 1) που αντιστοιχεί στο Β.Ι. 27-29 του Ξενοφώντα (σε μετάφραση) και ζητείται να αντιπαραβληθούν οι πληροφορίες των δύο κειμένων, ο ρόλος του Λυσάνδρου ως ηγέτη, τα σφάλματα των Αθηναίων στρατηγών κ.λπ. – 15 μονάδες
3.α. 10 μονάδες  η Γραμματική
       10 μονάδες η Σύνταξη
       10 μονάδες το Λεξιλόγιο 
 
 
Β΄ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
 
  Εδώ θα δοθούν άγνωστα κείμενα σύμφωνα με το Διάταγμα. Θα δοθούν δύο θέματα με κείμενα πεζά ή ποιητικά. Κάθε θέμα / κείμενο θα αναφέρεται σε ένα από τους τρεις θαματικούς άξονες, το φύλο στη Λογοτεχνία, Παράδοση και Μοντερνισμός στη Νεοελληνική Ποίηση και «Θέατρο» τα οποία έχουν διδαχτεί στα δύο τετράμηνα επαρκώς.
Οι μαθητές θα επιλέξουν το ένα. Καθένα εκ των δύο θεμάτων θα έχει το κείμενο (άγνωστο πάντα) και τις ερωτήσεις του.
Οι ερωτήσεις που θα τεθούν σε κάθε θέμα πρέπει να έχουν συζητηθεί – εξετασθεί στις παραδόσεις.
Φυσικά θα πρέπει να έχομε λύσει  τις απαντήσεις πρώτοι εμείς, για να εκτιμηθεί αν είναι δύσκολες ή όχι.
 Για τη μοριοδότηση των ερωτήσεων τόσο οι εγκύκλιοι όσο και το 48 ΠΔ είναι σαφή.
 
Γ. ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
 
   Εδώ η περίληψη μπορεί να δοθεί, εφόσον έχει διδαχθεί το έτος αυτό, υπό τη μορφή των ερωτήσεων του Α1 πεδίου. Αλλιώς μπορεί να δοθούν αντί περίληψης ερωτήσεις κατανόησης του κειμένου.
Μπορούν τα ερωτήματα Α1 και Α2 ή το Β να επιμεριστούν σε δύο ερωτήσεις έκαστο, ώστε να γίνει πιο εύκολη η διόρθωση – αξιολόγηση των 40 μονάδων. Δηλαδή μικρές ερωτήσεις με αντίστοιχη μοριοδότηση.
 
Για την Έκθεση (παραγωγή κειμένου) οι 60 μονάδες θα κατανεμηθούν 30 περιεχόμενο, 18 η γλώσσα, 12 μονάδες η γενικότερη μορφή και η τήρηση του τρόπου του κειμένου, δηλ. τι ζητείται ως μορφή, λ.χ. επιστολή, ομιλία κ.λπ.
 
  Συνεπώς επιβάλλεται οι συνάδελφοι που διδάσκουν στην Α΄Λυκείου να συνεργαστούν αρμονικά στην επιλογή των θεμάτων ώστε να είναι διδαγμένα επαρκώς, να έχουν θιγεί τα θέματα των ερωτήσεων και, αν κάποιος δεν μπόρεσε να βγάλει κα τα τρία θέματα στη Νεοελληνική Λογοτεχνία, να το πει και να μπουν από δύο. Ομοίως πρέπει να συνεργαστούν και στην αξιολόγηση.
 
 
Γενική παρατήρηση
 
  Επειδή το νέο σύστημα είναι ακόμη πειραματικό, καλό είναι να δοθούν ερωτήσεις και θέματα σχετικά απλά και χωρίς μεγάλες δυσκολίες και με συγκεκριμένα ζητούμενα.
Καλή δύναμη στο έργο σας!
 
 
                                                                Ο Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ02
 
 
 
                                                                  Παναγιώτης Παρασκευάς

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου