Κυριακή 9 Νοεμβρίου 2025

Νέο πρόγραμμα ConnectEdParents+ για την ενδυνάμωση των γονέων στη διαχείριση της ενδοσχολικής βίας – Παρουσίαση στο ετήσιο συνέδριο της ΚΕΔΕ από την Υπουργό Σοφία Ζαχαράκη

 

Στο πλαίσιο του ετήσιου τακτικού συνεδρίου της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) στην Αλεξανδρούπολη, η Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Σοφία Ζαχαράκη, παρουσίασε το νέο ολοκληρωμένο πρόγραμμα ConnectEdParents+, το οποίο έχει ως στόχο την ενδυνάμωση των γονέων στη διαχείριση περιστατικών ενδοσχολικής βίας και την ενίσχυση της συνεργασίας οικογένειας και σχολείου.

Το πρόγραμμα, συνολικού προϋπολογισμού 4,9 εκατομμυρίων ευρώ, χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ και θα υλοποιηθεί εντός της τρέχουσας σχολικής χρονιάς. Αποτελεί νέα δράση του Υπουργείου Παιδείας στο πλαίσιο της εθνικής στρατηγικής για την πρόληψη και αντιμετώπιση της σχολικής βίας και του εκφοβισμού, δίνοντας έμφαση στην πρόληψη, τη διαμεσολάβηση και την ψυχοκοινωνική στήριξη.

Ολιστική προσέγγιση στην αντιμετώπιση της σχολικής βίας

Η Υπουργός, στην τοποθέτησή της, υπογράμμισε ότι η παραβατικότητα των νέων και τα περιστατικά ενδοσχολικής βίας πρέπει να αντιμετωπίζονται παιδαγωγικά και όχι τιμωρητικά. Όπως σημείωσε,

«Τα παιδιά μας δεν γεννιούνται παραβατικά. Είναι ανάγκη να τα στηρίξουμε, να διαμορφώσουμε χαρακτήρες μέσα από ένα σχολείο που εμπνέει εμπιστοσύνη, δημιουργικότητα και ασφάλεια».

Η κ. Ζαχαράκη αναφέρθηκε στη συνεχιζόμενη πολιτική προσπάθεια του Υπουργείου Παιδείας – που ξεκίνησε από τις προηγούμενες ηγεσίες υπό τη Νίκη Κεραμέως και τον Κυριάκο Πιερρακάκη – για τη δημιουργία ενός πιο αυστηρού αλλά δίκαιου πλαισίου αντιμετώπισης τέτοιων φαινομένων, με έμφαση στην πρόληψη και την επανένταξη των μαθητών στο σχολικό περιβάλλον.

Στοιχεία για την πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που παρουσίασε η Υπουργός:

  • 1.654 αναφορές περιστατικών έχουν υποβληθεί μέχρι τις 30 Οκτωβρίου στην ψηφιακή πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr,
    • 871 αφορούν σχολεία πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και
    • 783 σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
  • Έχουν δημιουργηθεί 4.309 προφίλ γονέων και 376 προφίλ μαθητών.

Η Υπουργός επισήμανε ότι η πλατφόρμα δεν αποτελεί απλώς ένα μέσο καταγραφής περιστατικών:

«Η λογική της πλατφόρμας δεν είναι απλά γραφειοκρατική. Κάθε αναφορά ενεργοποιεί μηχανισμό δευτερογενούς αντιμετώπισης, μέσω των ομάδων εντός των σχολείων, των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης και των Περιφερειακών Διευθύνσεων του Υπουργείου».

Νέες δράσεις ενίσχυσης του ανθρώπινου δυναμικού

Η Υπουργός ανακοίνωσε επιπλέον:

  • Επιμόρφωση ψυχολόγων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με χρηματοδότηση ΕΣΠΑ,
  • Επιμορφωτικό πρόγραμμα για νηπιαγωγούς με αντικείμενο την πρόληψη και διαχείριση της ενδοσχολικής βίας,
  • Συνέχιση της συνεργασίας ΥΠΑΙΘΑ – ΚΕΔΕ για την ανάπτυξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων πρόληψης βίας και παραβατικότητας,
  • Νέο πιλοτικό πρόγραμμα με το Υπουργείο Υγείας σε τρεις περιφέρειες της χώρας, μεταξύ των οποίων και ο Έβρος.

Η κ. Ζαχαράκη τόνισε τη σημασία του θεσμού του Συμβούλου Σχολικής Ζωής, των εργαστηρίων δεξιοτήτων και της ενίσχυσης με ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς στα σχολεία:

«Φέτος προσλάβαμε 1.200 ψυχολόγους και 986 κοινωνικούς λειτουργούς. Είναι σημαντικό που βρίσκονται μέσα στα σχολεία, δίπλα στα παιδιά, έτοιμοι να ακούσουν, να στηρίξουν και να παρέμβουν όταν χρειάζεται».

Συμπεράσματα της έρευνας του Ινστιτούτου Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΙΤΑ)

Στο ίδιο συνέδριο παρουσιάστηκε η μελέτη του Ινστιτούτου Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΙΤΑ) για την παραβατικότητα των νέων, από την εγκληματολόγο Έλενα Συρμαλή και τον αν. καθηγητή Χριστόφορο Σκαμνάκη.

Η έρευνα, που βασίστηκε σε πανελλαδικό δείγμα 1.400 ατόμων και 600 νέων ηλικίας 16–24 ετών, ανέδειξε τα εξής:

  • Η οικογένεια αποτελεί τον πρωταρχικό παράγοντα που επηρεάζει τη συμπεριφορά του παιδιού.
  • Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τα βίαια πρότυπα από ΜΜΕ και βιντεοπαιχνίδια συμβάλλουν στην αύξηση φαινομένων παραβατικότητας.
  • Η Τοπική Αυτοδιοίκηση πρέπει να λειτουργήσει ως κομβικός μηχανισμός πρόληψης, με ενίσχυση των πόρων και θεσμική διασύνδεση με τα σχολεία.
  • Οι εκπαιδευτικοί και οι ψυχολόγοι ζητούν διατομεακή συνεργασία, κοινωνικές πολιτικές πρόληψης και δομές υποστήριξης σε τοπικό επίπεδο.

Ο κ. Σκαμνάκης υπογράμμισε ότι οι κυριότεροι παράγοντες κινδύνου είναι:

  • Η έλλειψη επικοινωνίας και επίβλεψης στην οικογένεια,
  • Η κοινωνική αποστασιοποίηση και οι εθισμοί,
  • Η αξιακή κρίση και η κρίση εμπιστοσύνης στο σχολείο.

Ως πυλώνες δράσης προτείνονται:

  • Η διασύνδεση θεσμών και η χαρτογράφηση τοπικών αναγκών,
  • Δίκτυα πρόληψης και mentoring,
  • Επιμορφώσεις και συμβουλευτικά προγράμματα για γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικούς,
  • Η δημιουργία κέντρων νεότητας και συμβουλίων νέων.

Η έρευνα καταλήγει ότι η νεανική παραβατικότητα δεν αποτελεί πρόβλημα μόνο του σχολείου, αλλά αντικατοπτρίζει μια ευρύτερη κοινωνική πραγματικότητα, στην οποία η πρόληψη και η κοινότητα αποτελούν το κλειδί της αλλαγής.

Τελική τοποθέτηση της Υπουργού

Κλείνοντας την ομιλία της, η Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κ. Σοφία Ζαχαράκη, επισήμανε:

«Η παιδεία μας είναι το πιο δυνατό όπλο απέναντι στη βία και στον φόβο. Το σχολείο και η κοινωνία είναι οι σύμμαχοι της αλλαγής, όπου η πρόληψη έχει ιδιαίτερη αξία. Όλες αυτές οι δράσεις, όταν λειτουργήσουν συνδυαστικά, μπορούν να φέρουν την ουσιαστική αλλαγή που έχουμε ανάγκη».

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου