Πέμπτη 6 Νοεμβρίου 2025

Απορρίφθηκε το 15% των νέων σχολικών βιβλίων από το ΙΕΠ – Αναλυτικά τα στοιχεία και τα επόμενα βήματα του προγράμματος

 

Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) ολοκλήρωσε τη διαδικασία αξιολόγησης των νέων σχολικών εγχειριδίων που προτάθηκαν για ένταξη στο πρόγραμμα του «Πολλαπλού Βιβλίου», καταλήγοντας στην απόρριψη άνω του 15% των προτάσεων που κατατέθηκαν για τα σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση, οι επιστημονικές επιτροπές του ΙΕΠ έκριναν μη εγκεκριμένες αρκετές προτάσεις εκδοτικών οίκων και συγγραφικών ομάδων, κυρίως λόγω ελλείψεων στην επιστημονική αρτιότητα και την παιδαγωγική καταλληλότητα των έργων. Παράλληλα, οι προτάσεις που εγκρίθηκαν εισέρχονται πλέον στη φάση υπογραφής συμβάσεων, ενώ για όσες απορρίφθηκαν προβλέπεται δικαίωμα ενδικοφανούς προσφυγής μετά τη δημοσίευση των σχετικών αποφάσεων στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Υπογραφή συμβάσεων και δικαιώματα των εκδοτών

Οι εγκεκριμένοι εκδοτικοί οίκοι και οι συγγραφικές ομάδες έχουν ήδη λάβει τα σχέδια των συμβάσεων, με προθεσμία υπογραφής έως τις 11 Νοεμβρίου.
Στις νέες συμβάσεις προβλέπεται ρητά ότι το ΙΕΠ και το ΙΤΥΕ-Διόφαντος διατηρούν το δικαίωμα να προχωρούν σε διορθώσεις, επικαιροποιήσεις και παιδαγωγικές τροποποιήσεις χωρίς την εκ των προτέρων έγκριση των δημιουργών, σε περιπτώσεις λαθών ή αναγκών επικαιροποίησης. Ο όρος αυτός υπήρχε και στην αρχική πρόσκληση, ώστε να διασφαλίζεται η ευελιξία και η ποιότητα του τελικού εκπαιδευτικού υλικού.

Η διαδικασία αξιολόγησης και τα κριτήρια

Η αξιολόγηση των νέων εγχειριδίων πραγματοποιήθηκε σε δύο στάδια:

1.      Έλεγχος πληρότητας, όπου απορρίφθηκαν προτάσεις με ουσιαστικά ελλείμματα περιεχομένου ή τεχνικής φύσης.

2.      Αξιολόγηση ποιότητας, στην οποία εξετάστηκαν η επιστημονική εγκυρότητα, η παιδαγωγική καταλληλότητα, η αισθητική παρουσίαση και τα τεχνικά χαρακτηριστικά των εγχειριδίων.

Στη διαδικασία συμμετείχαν 192 πενταμελείς επιτροπές αξιολόγησης, τα μέλη των οποίων έλαβαν αποζημίωση 8 ευρώ ανά σελίδα ή 130 ευρώ ανά 16σέλιδο, σύμφωνα με τις προβλέψεις του προγράμματος.

Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου, που εντάσσεται στο πλαίσιο του Τομεακού Προγράμματος Ανάπτυξης 2021-2025 του Υπουργείου Παιδείας, ανέρχεται σε 30 εκατομμύρια ευρώ, καλύπτοντας την παραγωγή, τις αμοιβές των συγγραφέων και τις τεχνικές δαπάνες.

Συμμετοχή εκπαιδευτικών και στατιστικά στοιχεία

Στο φιλόδοξο αυτό εγχείρημα συμμετείχαν περισσότεροι από 1.000 εκπαιδευτικοί, προερχόμενοι από δημόσια και ιδιωτικά σχολεία, καθώς και από φροντιστηριακές δομές.

Συνολικά, υποβλήθηκαν 636 προτάσεις από 73 συγγραφικές ομάδες, καλύπτοντας 187 διδακτικά αντικείμενα. Από αυτές, 590 προτάσεις εγκρίθηκαν, ενώ οι ενεργές συγγραφικές ομάδες που συνεχίζουν τη διαδικασία ανέρχονται σε 60.

Ωστόσο, για ορισμένα γνωστικά αντικείμενα – όπως Μουσική, Γερμανικά, Ιταλικά και Γραμμικό Σχέδιο – δεν κατατέθηκαν προτάσεις. Το ΙΕΠ έχει, επομένως, τη δυνατότητα να αναθέσει τη δημιουργία των αντίστοιχων βιβλίων σε εκπαιδευτικούς, πανεπιστημιακούς ή ειδικούς επιστήμονες, ώστε να διασφαλιστεί η κάλυψη όλων των μαθημάτων.

Νομικό πλαίσιο και προστασία των μελών του ΙΕΠ

Ιδιαίτερη σημασία έχει η διάταξη που ορίζει ότι τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του ΙΕΠ και οι επιστημονικές επιτροπές δεν υπέχουν αστική ευθύνη για πράξεις ή παραλείψεις τους κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, εκτός αν αποδειχθεί δόλος ή βαριά αμέλεια.
Σε τέτοιες περιπτώσεις, η υπεράσπιση μπορεί να αναληφθεί από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους ή από δικηγόρο της επιλογής τους, καλύπτοντας πλήρως τις διαδικαστικές ανάγκες.

Επόμενα βήματα για τα σχολεία

Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας, οι σχολικές μονάδες της χώρας θα έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν ποια εγκεκριμένα εγχειρίδια θα χρησιμοποιήσουν για τη διδασκαλία κάθε γνωστικού αντικειμένου, ενισχύοντας έτσι την παιδαγωγική ελευθερία και πολυφωνία στη σχολική τάξη.

Παράλληλα, οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν να αξιοποιούν το νέο ψηφιακό περιβάλλον της Ψηφιακής Βιβλιοθήκης Διδακτικών Βιβλίων, η οποία θα φιλοξενεί σε ηλεκτρονική μορφή όλα τα εγκεκριμένα έργα, μαζί με διαδραστικό και συμπληρωματικό υλικό.

Η εφαρμογή του συστήματος του Πολλαπλού Βιβλίου σηματοδοτεί μια νέα εποχή για το ελληνικό σχολείο, με στόχο την ποιοτική αναβάθμιση του διδακτικού υλικού και την ενίσχυση της αυτονομίας του εκπαιδευτικού στη διαδικασία διδασκαλίας.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου